Gjest Poirot Skrevet 22. mars 2004 #61 Del Skrevet 22. mars 2004 Takk for svar Det er ikke ikke mer OK å skyte dyr enn mennesker. Hva synes du man bør gjøre med en katt som eks er overkjørt og er fasklemt med halve bakkroppen til asfalten, når den vil bli lam og har indre skader? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 22. mars 2004 #62 Del Skrevet 22. mars 2004 Takk for svar Hva synes du man bør gjøre med en katt som eks er overkjørt og er fasklemt med halve bakkroppen til asfalten, når den vil bli lam og har indre skader? Det samme som med et menneske som har opplevd det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. mars 2004 #63 Del Skrevet 22. mars 2004 Det samme som med et menneske som har opplevd det samme. Ok. Ambulanse, evt legehelikopter, operasjon og evt rullestol og utlagt tarm resten av livet samt opptreningsopphold på institusjon. Alt betalt av staten. I see. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 22. mars 2004 #64 Del Skrevet 22. mars 2004 Ærlig talt, når staten kan betale for idiotiske ting som prøverørsbefruktning kan de vel i det minste redde livet til dyr skadet av mennesker også? Bare for å sette ting litt på spissen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. mars 2004 #65 Del Skrevet 22. mars 2004 Ærlig talt' date=' når staten kan betale for idiotiske ting som prøverørsbefruktning kan de vel i det minste redde livet til dyr skadet av mennesker også? Bare for å sette ting litt på spissen...[/quote'] Hva med dyr som drepes av dyr? Bør ikke staten redde disse også? (Vi er da vel ikke artsrasister som skiller på dyr og menneske, er vi?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 22. mars 2004 #66 Del Skrevet 22. mars 2004 Jaggu godt jeg ikke har lest hele denne tråden. Det holdt lenge med siste side! :Dåner: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 22. mars 2004 #67 Del Skrevet 22. mars 2004 Ærlig talt' date=' når staten kan betale for idiotiske ting som prøverørsbefruktning kan de vel i det minste redde livet til dyr skadet av mennesker også? Bare for å sette ting litt på spissen...[/quote'] Litt på spissen??? Jeg trodde dyrevenner var for at dyr skulle leve et verdig liv? Eller skal en hest som brekker benet opereres og gipses, og hoppe rundt på tre ben. (akkurat som vi gjør med mennesker) Helt til den må avlives av belastningsskader på de 3 andre benene? Dyr og mennesker er ikke like. Men dyr bør ha rett til å leve et så verdig liv som mulig. Og avlivning bør foregå så humant som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modesty Skrevet 22. mars 2004 #68 Del Skrevet 22. mars 2004 Litt på spissen??? Jeg trodde dyrevenner var for at dyr skulle leve et verdig liv? Eller skal en hest som brekker benet opereres og gipses, og hoppe rundt på tre ben. (akkurat som vi gjør med mennesker) Helt til den må avlives av belastningsskader på de 3 andre benene? Dyr og mennesker er ikke like. Men dyr bør ha rett til å leve et så verdig liv som mulig. Og avlivning bør foregå så humant som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #69 Del Skrevet 23. mars 2004 De som har penger kan gi hesten riktig behandling (f eks støtte i stallen slik at benet får gro og/eller opphold i vannbasseng i nevnte tilfelle) slik at den har et verdig liv, altfor ofte avlives hestene ved brudd fordi riktig behandling er kostbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 23. mars 2004 #70 Del Skrevet 23. mars 2004 De som har penger kan gi hesten riktig behandling (f eks støtte i stallen slik at benet får gro og/eller opphold i vannbasseng i nevnte tilfelle) slik at den har et verdig liv' date=' altfor ofte avlives hestene ved brudd fordi riktig behandling er kostbart.[/quote'] De eneste hestene som kan overleve et benbrudd, og leve et tilnærmet godt liv etterpå er føll. I de fleste tilfeller kan ikke føll heller overleve det. Dette pga tyngden på hestene. Hester kan ikke ligge mens benet gror, da får de andre skader. Støttes opp er heller ikke mulig, om hesten skal kunne klare seg senere. Blodomløpet i hestens ben er avhengig av at hesten beveger seg. Tyngden på en hest gjør at den er avhengig av alle de 4 bena for å klare seg. Det er gjort forsøk på å redde hester som har brukket bena, men belastningsskadene de får mens bruddet leges, gjør at de ikke får et verdig liv i etterkant. (Bortsett fra enkelte veldig unge føll.) Har du andre opplysninger om dette som jeg muligens har gått glipp av, vil jeg gjerne ha en link, da det er merkelig at disse opplysningene har gått meg hus forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LOFFEN Skrevet 23. mars 2004 #71 Del Skrevet 23. mars 2004 Vi må rett og slett ta hensyn til at livet er det mest betydningsfulle enhver levende skapning har. Vi har ikke rett til å frarøve dyrene det .Hvis drapet ikke er livsnødvendig for den som dreper, prioriteres egene ønsker og nytelse foran et dyrs eksistens.Mennesker trenger ikke kjøtt.Alikevel dør et dyr hvert sekund pga nordmenns smak for kjøtt Hva rettferdiggjør drapene som skjer i slakterier verden over?Dyr har andre egenskaper enn oss,de er ikke helt lik oss,men gir det oss rett til å begå overgrep mot dem? Noe å tenke på? Gerotten fikk du beskjeden min? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 24. mars 2004 #72 Del Skrevet 24. mars 2004 Vi må rett og slett ta hensyn til at livet er det mest betydningsfulle enhver levende skapning har. Vi har ikke rett til å frarøve dyrene det .Hvis drapet ikke er livsnødvendig for den som dreper, prioriteres egene ønsker og nytelse foran et dyrs eksistens.Mennesker trenger ikke kjøtt.Alikevel dør et dyr hvert sekund pga nordmenns smak for kjøtt Hva rettferdiggjør drapene som skjer i slakterier verden over?Dyr har andre egenskaper enn oss,de er ikke helt lik oss,men gir det oss rett til å begå overgrep mot dem? Noe å tenke på? Gerotten fikk du beskjeden min? Jeg lurer litt på hva du evt. vil gjøre med de dyrene som faktisk lever i dag, dersom kjøttproduksjon skal opphøre? Vil du slippe alle kuer, sauer og griser løs, så de blir tatt av rovdyr eller påkjørt? La de løpe løs og ødelegge hagene til folk, så de blir skutt av sinte mennesker? Eller vil du kanskje slakte de? Jeg er helt enig med deg i at en del av den gårdsdriften som i dag drives er hårreisende. Der dyrenes ve og vel ikke er i fokus. Griser som lever i ørsmå båser der de nesten ikke har plass til å legge seg ned en gang. Men allikevel syns jeg faktisk at kjøttproduksjon er greit. Man bør heller fokusere på at det livet dyrene lever er godt. Og at slakten foregår så humant som overhode mulig. Noe er faktisk blitt bedre de siste årene. Bl.a. kuenes rett på 4 ukers "sommerferie". En annen sak: Dersom du er mot slakt, er du trolig også mot jakt. Hvordan tror du Norge ville sett ut om noen år dersom vi sluttet å jakte på elg? Elger i Norge har ikke mange naturlige fiender. Elgstammen ville trolig vokst enormt i løpet av kort tid. Det igjen ville ført til mangel på mat for en hel haug av andre dyr i skogene våre. Samtidig som skogsområdene krymper, grunnet utbygging av forskjellige slag. Elgen ville til slutt blitt et ganske stort problem i tettbygde strøk, og kanskje også i byer. Selv om tanken din er fin ift dyrenes ve og vel, må man faktisk også teke over konsevkensene av de valgene man ønsker å gjøre. Håper du tar deg tid til å svare på hvordan du ser for deg at man skal løse situasjonen for husdyr og andre dyr som lever i dag, dersom slakt og jakt skal opphøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LOFFEN Skrevet 24. mars 2004 #73 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg lurer litt på hva du evt. vil gjøre med de dyrene som faktisk lever i dag, dersom kjøttproduksjon skal opphøre? Vil du slippe alle kuer, sauer og griser løs, så de blir tatt av rovdyr eller påkjørt? La de løpe løs og ødelegge hagene til folk, så de blir skutt av sinte mennesker? Eller vil du kanskje slakte de? Jeg er helt enig med deg i at en del av den gårdsdriften som i dag drives er hårreisende. Der dyrenes ve og vel ikke er i fokus. Griser som lever i ørsmå båser der de nesten ikke har plass til å legge seg ned en gang. Men allikevel syns jeg faktisk at kjøttproduksjon er greit. Man bør heller fokusere på at det livet dyrene lever er godt. Og at slakten foregår så humant som overhode mulig. Noe er faktisk blitt bedre de siste årene. Bl.a. kuenes rett på 4 ukers "sommerferie". En annen sak: Dersom du er mot slakt, er du trolig også mot jakt. Hvordan tror du Norge ville sett ut om noen år dersom vi sluttet å jakte på elg? Elger i Norge har ikke mange naturlige fiender. Elgstammen ville trolig vokst enormt i løpet av kort tid. Det igjen ville ført til mangel på mat for en hel haug av andre dyr i skogene våre. Samtidig som skogsområdene krymper, grunnet utbygging av forskjellige slag. Elgen ville til slutt blitt et ganske stort problem i tettbygde strøk, og kanskje også i byer. Selv om tanken din er fin ift dyrenes ve og vel, må man faktisk også teke over konsevkensene av de valgene man ønsker å gjøre. Håper du tar deg tid til å svare på hvordan du ser for deg at man skal løse situasjonen for husdyr og andre dyr som lever i dag, dersom slakt og jakt skal opphøre. Jeg er ganske sikker på at dette desverre ikke blir noe problem i nær framtid, men uanaett:De dyrene som er i konsentrasjonsleire nå ville nok blitt sjeleglad for å bli slippet løs.Uansett hvem som spise dem er det bedre enn nå. Det er en veldig lettvindt måte å si at det er greit og slakte så lenge dyra har det bra Jeg er den første til å innrømme at biff m bernaise er godt.faktisk dritgodt. Jeg har spist kjøtt store deler av livet.Jeg hadde denne teite unnskyldningen:"Det er bedre for høna at den blir spist av meg, jeg som er glad i den.Den er jo død uansett,ikke noe jeg får gjort med det nå." Dobbeltmoral,dobbeltmoral,dobbeltmoral Nå innser jeg at alle individer har rett til å leve det livet de selv VELGER Du sier alle de tingene jeg engang sa Men nå må vi våkne opp Se her:http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=mym2002 Se sannheten i øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest OLLE Skrevet 24. mars 2004 #74 Del Skrevet 24. mars 2004 Uff så grusomt Loffen! Jeg kan ikke tro det! Hva kan vi gjøre? Kommer aldri til å glemme dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 24. mars 2004 #75 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg er ganske sikker på at dette desverre ikke blir noe problem i nær framtid, men uanaett:De dyrene som er i konsentrasjonsleire nå ville nok blitt sjeleglad for å bli slippet løs.Uansett hvem som spise dem er det bedre enn nå. Det er en veldig lettvindt måte å si at det er greit og slakte så lenge dyra har det bra Jeg er den første til å innrømme at biff m bernaise er godt.faktisk dritgodt. Jeg har spist kjøtt store deler av livet.Jeg hadde denne teite unnskyldningen:"Det er bedre for høna at den blir spist av meg, jeg som er glad i den.Den er jo død uansett,ikke noe jeg får gjort med det nå." Dobbeltmoral,dobbeltmoral,dobbeltmoral Nå innser jeg at alle individer har rett til å leve det livet de selv VELGER Du sier alle de tingene jeg engang sa Men nå må vi våkne opp Se her:http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=mym2002 Se sannheten i øynene. Dette ga ikke noe svar på det jeg spurte om. Om biff er godt eller om dyr har godt av å leve slik de vil er uvesentlig. Jeg lurer på hvordan du tenker deg at det skal løses i praksis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexxx Skrevet 24. mars 2004 #76 Del Skrevet 24. mars 2004 Dette ga ikke noe svar på det jeg spurte om. Om biff er godt eller om dyr har godt av å leve slik de vil er uvesentlig. Jeg lurer på hvordan du tenker deg at det skal løses i praksis?[/quote Persolig tror jeg dette bare vil være en overgangsfase som kan bli litt vansklig, men alt er jo bedre enn sånn det er nå.. Et eks er jo bare å ikke avle opp så mange dyr i fremtiden, heller ta det gradvis enn å ikke gjøre noe eller hva? Har sett på et par av de linkene som har blitt lagt ut, ganske ille det som foregår.. Syns egentlig uansett hva dere syns om "Loffen" burde dere kanskje tenke litt igjennom det som blir sagt isteden for å slenge dritt om han/hun.. Det er budskapet som er viktig! Syns det er synd at så mange syns det er gøy å tulle med et så seriøst tema. Grunnen til at vi driter i det er at vi har det for godt, tenker for mye på oss selv og ser ikke helheten. Uansett om dyre er dumme som brød, eller om de er smarte har de uansett et sentralnervesystem.. De får like vondt som oss hvis de blir knivstukket.. Men det er kanskje ikke så rart at folk ikke bryr seg, de fleste driter jo i andre verdensproblemer som ikke angår dem.. Men tilbake til å løse problemet, det er sikkert mange måter å ordne det over tid, bl.a å innføre lover/regler ang dyrehold. I teorien burde det være mulig, ikke så mange politikere har vist interesse så det blir nok ikke så lett før DET skjer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. mars 2004 #77 Del Skrevet 24. mars 2004 Her er det nok noen som diskuterer med seg selv uten tvil. Skrivemåten og argumentasjonsbruken er bla. helt lik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexxx Skrevet 24. mars 2004 #78 Del Skrevet 24. mars 2004 Her er det nok noen som diskuterer med seg selv uten tvil. Skrivemåten og argumentasjonsbruken er bla. helt lik. Tror hva du vil, selv om vi mener det samme betyr ikke det at vi er samme person.. Mange som tenker litt lenger enn deg vettu.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 24. mars 2004 #79 Del Skrevet 24. mars 2004 Her er det nok noen som diskuterer med seg selv uten tvil. Skrivemåten og argumentasjonsbruken er bla. helt lik. Og helt nytt medlem med 1 innlegg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 24. mars 2004 #80 Del Skrevet 24. mars 2004 Og helt nytt medlem med 1 innlegg... Uansett synes jeg det var fine ord Alexx det eneste jeg har å si er at vi trenger ikke FORBEDRING i slakteriene vi trenger AVSKAFFELSE Er du vegetarianer Alexx? Sånn at du vet det- Poirot er bare ute etter å kverulere, ikke bry deg om det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå