Gå til innhold

Afroamerikanere


iselin91

Anbefalte innlegg

Sitter her og ser film og har hengt meg oppi noe her. Hva gjør at di snakker på den måten di gjør? Skal alltid ha de der bevegelsene med hele kroppen og himmle med øynene og "rappearmen" når de snakker. Hvor kommer attituden i fra? Hvorfor skal di alltid gjøre så mye ut av seg. Høylytte å komme med de beste kommentarene alltid.

Og hvorfor er de bare de mellom som får si neger/niggah? :P

Er bare av forvetenskap jeg spør :P

Gidder ikkeå høre plappring om at jeg er rasistisk for det er jeg ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er stereotypier. Du spør om hvorfor afroamerikanere er slik, men spørsmålet burde vel heller være hvorfor afroamerikanere stort sett alltid fremstilles slik på film.

Edit: Typo

Endret av -lykke-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare på film. Er jo veldig vanlig blant ghettofolk og andre lite utdannede kan det se ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare på film. Er jo veldig vanlig blant ghettofolk og andre lite utdannede kan det se ut til.

Så stort sett alle afroamerikanere som lever i ghettoen er høylytte, har store håndbevegelser, kommer med kjappe og morsomme replikker og himler med øynene?

Jeg skal ikke si noe bastant for jeg har ikke engang vært i USA, men jeg tror ikke bildet er så svart hvitt som disse Hollywoodfilmene viser. De har sikkert enkelte egne kulturelle "uttrykk", men jeg synes det er uheldig at de blir fremstilt så ensformig som de jo stort sett gjør på film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig det er vet jeg ikke. Men folk fremstiller seg slik utrnom filmer, så jeg antar det er en stereotypi med rot i realiteten

Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pluss den ekstremt teite måten å gå på, med veldig knekk i knærne for hvert steg og sæggebukser i tillegg. Det skal visst være kult, men ser bare dumt ut. Og det er mange som går på det viset, ikke bare afroamerikanere.

Anonym poster: e9f4a98d77778ea50783bb55cef630bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Silfen nok en gang viser at hun ikke forstår, så er grunnen til at afroamerikanere snakker "ebonic" o.l., nemlig for å markere identiet. Det er jo i høy grad deres dialekt (jeg bruker den brede definisjonen av dialekt). Mange er i stand til å veksle mellom mer standard amerikansk engelsk og afroamerikansk engelsk, og det har ikke nødvendigvis noe med at de er lavutdanna (dog er det ikke til å legge skjul på at mange innen denne gruppa som er lavutdanna, har noe begrensa språkferdigheter). Det minner meg faktisk om denne videoen:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på et vis en sosiolekt. Det viser, som Drue sier, tilknytning til en gruppe. Det er ordvalg, intonasjon og gestikuleringer som er vanlige markører. De fleste snakker nok ikke på samme måte med foreldrene sine som med vennene sine, og det virker som at denne måten å snakke på viser at de er i selskap med jevnaldrende. Det er ikke sikkert det føles naturlig for dem å snakke slik heller, men at de kun følger normene i den gjengen de er sammen med.. ?

Sånn fritt fra hukommelsen etter sosiolingvistikkforelesningene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det jeg ikke forstår, o mektige og allvitende drue? Snakk om å være snurt lenge, skulle tro du var helt ghetto og driver med feider og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke intrykk av det bare er i film. Har sitt noen eksempler i Norske Talenter feks.

Og på gatene generelt her i Norge, med tidligere nevnt knekkstil i knærne. Og noen volsomme steg og interne fingerspill. og "yoo man! zzzaaap!" over hele kjøpesenteret :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på et vis en sosiolekt. Det viser, som Drue sier, tilknytning til en gruppe. Det er ordvalg, intonasjon og gestikuleringer som er vanlige markører. De fleste snakker nok ikke på samme måte med foreldrene sine som med vennene sine, og det virker som at denne måten å snakke på viser at de er i selskap med jevnaldrende. Det er ikke sikkert det føles naturlig for dem å snakke slik heller, men at de kun følger normene i den gjengen de er sammen med.. ?

Sånn fritt fra hukommelsen etter sosiolingvistikkforelesningene..

Jepp. Og sånn for å utdype litt, så kalles det ofte etnolekt, selv om jeg er mer glad i det vide dialektbegrepet, fordi etnisitet samt sosiologiske og geografiske faktorer ikke alltid er så lett å skille fra hverandre.

Hva er det jeg ikke forstår, o mektige og allvitende drue? Snakk om å være snurt lenge, skulle tro du var helt ghetto og driver med feider og sånt.

Ja, jeg er fortsatt snurt, for det var en ganske grov fornærmelse du kom med. Men uansett, det du ikke forstår, er at det ikke bare er "innse hvor idiotisk man ser ut (høres ut)", også legge om. Det at mange veksler til en mer standardlignende varietet i en formell sammenheng, betyr ikke at de klarer å gjøre det samme i en uformell sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke intrykk av det bare er i film. Har sitt noen eksempler i Norske Talenter feks.

Og på gatene generelt her i Norge, med tidligere nevnt knekkstil i knærne. Og noen volsomme steg og interne fingerspill. og "yoo man! zzzaaap!" over hele kjøpesenteret :P

Og det kommer vel muligens av at ungdom har sett det på film og syntes det ser kult ut og adopterer den stilen/stereotypen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor skal de alltid nevne hele tiden at de er svarte? Og tror alle hvite er rasistiske! Bare de møter litt motgang tror de at det er fordi de er svarte! (Tar ikke alle under samme kam alså )

Og hvorfor er det kun de selv som har lov å si neger? Jeg blir ikke fornærmer viss noen kaller meg hviting eller bleikfis. Synes de gjør ting litt verre selv jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stort sett alle afroamerikanere som lever i ghettoen er høylytte, har store håndbevegelser, kommer med kjappe og morsomme replikker og himler med øynene?

Jeg skal ikke si noe bastant for jeg har ikke engang vært i USA, men jeg tror ikke bildet er så svart hvitt som disse Hollywoodfilmene viser. De har sikkert enkelte egne kulturelle "uttrykk", men jeg synes det er uheldig at de blir fremstilt så ensformig som de jo stort sett gjør på film.

Hvis du reiser igjennom et typisk svart nabolag i f.eks Bronx (hvor jeg selv har vært), så vil du bli overrasket over hvor godt denne stereotypen passer med virkeligheten. I områdene som er belastet med narkotika ser du et par-tre slike "gangstere" med capsen på snei, buksa på låra og hoodie eller stor trøye, stå og henge på hvert eneste gatehjørne.

Anonym poster: eacb4391514d361e0b1c17ca9561d3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvorfor skal de alltid nevne hele tiden at de er svarte? Og tror alle hvite er rasistiske! Bare de møter litt motgang tror de at det er fordi de er svarte! (Tar ikke alle under samme kam alså )

Og hvorfor er det kun de selv som har lov å si neger? Jeg blir ikke fornærmer viss noen kaller meg hviting eller bleikfis. Synes de gjør ting litt verre selv jeg...

Neida…

Anonym poster: 25863bb4f0182012e2b9ea58f388a1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at trenden med saggebukser til knærne og store hettegensere har kommet fra ghettoer hvor man ikke hadde råd til klær og måtte gå med det man fant, dvs klær som ikke alltid passet. Store hettegensere kan komme fra dette, men også at de er varme og at de kan skjule deler av ansiktet hvis man ikke vil bli gjenkjent. Også har det utviklet seg derfra til å bli en identidetsmarkør.

Litt på siden, men dette er hovedgrunnen til at jeg har null respekt for norske rappere. Rappingen, både stilen og innholdet, kommer fra svarte gjenger og svarte som lever i ghettoer og på gata i USA. Så skal vestkantsgutter i Norge rappe om "regjeringa" og hvor fælt vi har det her i Norge... det hele blir bare fullstendig latterlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og sånn for å utdype litt, så kalles det ofte etnolekt, selv om jeg er mer glad i det vide dialektbegrepet, fordi etnisitet samt sosiologiske og geografiske faktorer ikke alltid er så lett å skille fra hverandre.

Men hva med hvite eller latinamerikanske som er i "mindretall" i disse gjengene, de kan jo ofte bruke samme vernacular uten å komme fra samme etniske gruppe.. Nå skal det sies at jeg ikke husker helt hvor mye etnisitet har å si for å klassifisere noe som etnolekt fremfor sosiolekt, så jeg er nysgjerrig hvis du kan fortelle meg det. :-) kunne vel bare åpna boka mi og, da, men da må jeg leite etter den først.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...