Gå til innhold

Overdrevent hygienisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et problem jeg gjerne vil høre om noen andre også har. Føler meg helt sykt alene i det her, og jeg vil gjerne at det skal bli bedre, men klarer ikke se noen utvei. Jeg har lenge vært ganske hygienisk, men man kan vel si at det har eskalert det siste året. Antibac har vært min venn i flere år, men nå er det slik at jeg friker litt ut hvis det blir tomt. Jeg har klart meg selv om jeg ikke har hatt det noen dager, men jeg merker jeg slapper mer av hvis jeg har det tilgjengelig. Så er det intimhygiene, da. Jeg har vel alltid vært hygienisk der nede, men i fjor sommer måtte jeg på sykehus etter at jeg hadde en kjønnssykdom som skulle fikses på, og fikk da beskjed om å være veldig renslig "down below" de første 1-2 ukene eller noe. Og etter dèt har det bare eskalert. Jeg fortsatte med å være så renslig som de ba meg om, og er det fortsatt. Hvor renslig jeg er? Vel, jeg vasker meg nedentil med våtservietter etter hvert toalettbesøk og når jeg har dusjet. Jeg har prøvd å vri og vende på det i flere måneder, men ender hele tiden opp med at jeg ikke føler meg trygg hvis jeg ikke er helt ren nedentil. Noen ganger på skole og jobb har jeg ikke mulighet til denne rensligheten, og det går greit, men når jeg kommer hjem igjen hopper jeg i dusjen. Det blir en del innkjøp av våtservietter og antibac, og jeg skjemmes av det, men samtidig blir jeg helt stressa om jeg ikke har det tilgjengelig.

Dette er så slitsomt, og jeg prøver hele tiden å tenke at jeg ikke skal gjøre det så mye mer, men jeg klarer det ikke! :( Er det noen andre der ut som har det slik også? Og er det noen som har noen gode råd eller noe?

Og vær så snill; ingen useriøse eller frekke svar.

Anonym poster: ccad09d1e8833ea40d859fdb4f917149

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk at kroppen, spesielt underlivet, er ment for å klare seg uten den slags såper og fikserier. Underlivet regulerer seg selv, med væsker og annet inni der som jeg ikke har stort peiling på. I gamle dager gikk de rike flere måneder uten å vaske seg. Det var enda værre for de fattige. Man skal selvsagt vaske seg litt, opprettholde normal hygiene. Men kroppen tar skade av for mye! Bakterier og sånt er faktisk sunt, slik at kroppen får jobbet litt.

Hva gjør at du føler du må være så hygienisk? Er du redd for at andre skal lukte deg eller er du redd for bakterier og slikt?

Anonym poster: 16c42612fd4a6f2ef4b840cafd87a661

Skrevet

Selv tror jeg det handler om å ha kontroll. Har tidligere slitt med spiseforstyrrelser og da kontrollerte jeg matinntaket. Men nå som det heldigvis er over, har jeg kanskje behov for å kontrollere noe annet? Altså hvor ren jeg er. Jeg tror det jeg er redd for er bakterier og slikt ja, jeg takler ikke tanken av å få urin på meg eller å være borti "meg selv" uten å vaske meg etterpå. Tidligere var jeg redd for å være borti mat uten å vaske meg etterpå, skikkelig sært, men det har jeg heldigvis klart å komme over. Jeg føler jeg er sykelig kontrollerende ovenfor meg selv, og jeg vet det ikke er bra, men det er bare så vanskelig å komme seg unna det.

Skulle virkelig ønske jeg bare kunne være som alle andre, og jeg merker det påvirker meg veldig i hverdagen. Jeg må planlegge innkjøp av disse greiene, og iblant holder jeg meg mens jeg er på skolen så jeg kan gå på do hjemme hvor ingen legger merke til at jeg bruker evigheter der..

TS

Gjest Blomst83
Skrevet

Et råd:Søk hjelp! Jeg vet veldig godt hvordan det er å være avhening av antibac.Jeg har skuffer og skap fult av def,middel. Og jeg har den alltid rett ved min side,og bara tenken på å gå dum gir fullstendig pannik.Og ja jeg vet det er sykelig. Og i mitt tilfelle har det et navn:OCD. Så jeg er helt seriøst når jeg ber det om å søke hjelp.For det tar fort fullstendig overhånd og vil mere og mere kontrollere hverdagen din.

Skrevet

Ja, det kan godt ha sammenheng med følelsen av kontroll :) Jeg har ingen erfaring med noe sånt selv, men det var en periode jeg også måtte vaske hendene konstant. Så lot jeg bare være en stund. Altså, jeg spiste etter jeg hadde vært på toalettet og før jeg spiste mat, men ikke utover det. Selv hvor mye jeg hadde lyst til. Da var jeg veldig redd for smitte og å få bakterier i munnen etc. De første dagene var det vanskelig, men plutselig løsnet det seg opp.

Du kan enkelt ha kontroll over deg selv og kroppen din, selv om du verken detaljstyrer hva du spiser og hvordan du vasker deg. Det du driver med nå, er å stadig bryte ned kroppens naturlige lag med fett og væsker, og du gjør det ekstremt vanskelig for kroppen din.

Skrevet

Altså, jeg spiste etter jeg hadde vært på toalettet og før jeg spiste mat, men ikke utover det.Anonym poster: 16c42612fd4a6f2ef4b840cafd87a661

:ler: Mente vasket hendene.

Skrevet

Støtter meg til blomst83 på denne, søk hjelp. Har også ocd, vasketvang, og det du beskriver høres veldig likt ut som meg. Det lenger du lar det gå, det verre blir det.

Skrevet

Tusen takk for svar! Det hjelper å vite at jeg ikke er alene. Foreldrene mine har jo merket det, da, så klart. Det med antibac har de visst om ganske lenge, men det med våtservietter og overdreven vasking der nede er ikke like kjent for dem. Faren min spør meg hele tiden hvorfor jeg kjøper så masse av det, og jeg prøver hele tiden å feie det vekk med å si at det er mitt problem, ikke hans, og at jeg prøver å slutte med det. Føler det veldig ubehagelig når han spør HVA jeg bruker det til, men han har sikkert skjønt det... Sannheten er jo at jeg fortsatt bruker like mye som for sikkert 2 mnd siden. Han vil jeg skal snakke med noen om det, men jeg har ikke gjort det, for jeg har hele tiden tenkt at ingen kan hjelpe meg med dette, at siden jeg nå har denne redselen for å ikke være ren hele tiden, klarer jeg ikke å bli kvitt den. Men jeg skjønner nå etter å ha lest svarene deres at jeg burde få hjelp. Jeg vil jo ikke ha det sånn! Hater at det er slik :(

Skrevet

Forrige innlegg var fra TS, forresten! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...