Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg en Prunus Triloba, også kalt et Rosemandeltre, av min forlovede!!! Det er så nydelig tre! Søte små rosa blomster.

De er fra kirsebærslekten, som er en del av rosefamilien.

Den har herdighet H5 som passer bra der jeg bor.

Så da har jeg et kirsebærstre som jeg håper blomstrer igjen fra i fjor. Og dette. Jippi!!!

Heldiggris! Jeg tenkte at jeg med tid og stunder, skulle prøve meg på et, inntil veggen på carporten/ verandaen på fjøset , når den er ferdig og jeg har fått et overblikk hvordan de andre tingene vokser. Bor i nord, men akkurat her er det klimasone 5/6 og jeg vet om folk som har den på et lunt sted i høyere soner. Kirsebærtre er egentlig ganske vanlige her, men stort sett inntil vegg.

Er ikke alltid ting her bryr seg like mye om klimasonene som vi tror.

Ellers lurer jeg på om jeg får revet opp gjerdet mot veien og ihvertfall begynt å plantet en hekk dette året. Den skal være klippet og min ultimate drøm, er om vi fikk til en hekk som går rundt det vi bruker som hage, for å stramme opp inntrykket og binde det hele sammen. Planlegger å kjøpe hekk til de første 10 metrene og oppformere noen hundre hekkplanter, etterhvert som årene går, når jeg ser hvordan den fungerer der.

• Liker 1
Skrevet

Vi flyttet i fjor høst, så det er en rekke ting jeg gleder meg til i hagen min i år. Vi skal sette opp nytt gjerde. Plante syrinhekk. Anlegge blomsterbed rundt garasjen. Felle et gammelt grantre og sette opp et lite lysthus. I tillegg så blir det nok litt planting og pynting rundt omkring når vi ser hvordan ting er under snøen :-P

Og vi må ha nye hagemøbler å ha på terassen.

Skrevet (endret)

Her skal det skje mye i løpet av våren/sommeren. Hele området foran huset skal steinlegges (parkeringsområde og garasje), ca 100 kvm. Det skal lages en liten opphøyning mot veien der vi skal plante en slags hekk (vurderer brudespirea men er veldig usikker...). Vi skal ha ny ytterdør og trapp, og vi skal lage et par bed inntil husveggen. På den ene kortsiden har vi terrasse, og den ble steinlagt i fjor høst men er ikke helt ferdig. Der er det også et lite fjell med naturtomt så vi skal plante litt eller lage steinbed med trapp opp dit og lage til en liten sittegruppe der oppe. I tillegg drømmer vi om en form for solskjerming og peis på terrassen. Bak huset anla vi et lite bed der vi plantet massevis av tulipanløk i høst så jeg er spent på hvordan det blir! Vi driver også og flytter på komposthaugen, og jeg drømmer om et par mindre fruktrær, og noen bærbusker.

Planene og drømmene er mange så vi får se hvor langt vi kommer.... :)

Endret av Sunshine
Skrevet

Plante lilla roser, om jeg finner <3 (har hatt det tidligere, så vet det eksisterer, bare sjeldent jeg har sett de til salgs)

• Liker 1
Skrevet

Deilig å rote i naken jord og se at ting begynner å våkne til liv.

Beste antistress-middelet jeg kan tenke meg!

• Liker 2
Skrevet

Lilla roser fåes hos zimtrade.no.

http://www.zimtrade.no/scripts/zimtrade-no.web/nwCatalog-dev.p?IdNoGrpSite=282732&IdNoPrj=9900261&IdNoCmp=1002818&SelSiteLng=47&SelSiteCur=NOK#ManShop

ROSE 'Blue Parfume' - Urnerose (denne har jeg)

MAINZER FASTNACHT - Duftende edelrose - Stilkrose

I følge Davs garden er den mer rosa enn blålilla.

http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/84748/#b

Jeg ville ikke stolt på noen bilder i Zimtrade-katalogen. Det er en kjent sak at det er kraftig fotoshoppet.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke store erfaringa med zimtrade ,så det du sier kan kanskje stemme.Jeg har nå begge rosene,så jeg skal prøve å huske å poste bilder. Når /hvis jeg får de til :)

Jeg vet de er rosa aktige på mange andre nettsider.Nesten rart hvis de ikke er Lilla som zimtrade påstår.Da vil jeg i alle fall klage

Skrevet

Har kjøpt på Plantasjen for flere år siden, ordentlig lilla og ikke rosa-lilla. Råfine :-) stoler ikke på å bestille på nett, må se hva jeg kjøper :-D men takk for tips

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det? Her har jeg sådd tomater, aubergine, søtpaprika, div sommerblomster og urter.

Trodde at jeg skulle snike meg ut og sette løkene jeg ikke fikk ned i jorda i høst for å se om de kanskje fikk nok uker med lav temperatur til at de kom opp, men så kom all snøen vi ikke fikk i vinter, på en gang, så nå er nok det løpet " kjørt" Det hadde jo tint over alt, men nå er det et bra snødekke som heldigvis ser ut til å forsvinne gradvis i sola.

Skrevet

Noen som vet hvordan det går å plante syrin i kasse? Jeg har blomsterkasser på 60x60 som jeg gjerne vil ha et lite tre i. Og syrin er jo bare det beste som finnes.

Skrevet (endret)

Noen som vet hvordan det går å plante syrin i kasse? Jeg har blomsterkasser på 60x60 som jeg gjerne vil ha et lite tre i. Og syrin er jo bare det beste som finnes.

Det er bare å prøve. Den kommer nok til å være en god del mindre enn normalt, men det er jo bare bra, ellers ville jo krukker veltet konstant. Det burde være gode muligheter for å kunne forme den litt bonzaiaktig i en slik beholder, selv om beholderen er større enn normalt for bonzaiplanter og planten også vil bli en god del større.

Har hørt om folk som har gjort dette med hell, men vet ikke hvor mange år den klarte seg i krukken etter de tre årene jeg vet den klarte seg.

Endret av absinthia
Skrevet

Det er bare å prøve. Den kommer nok til å være en god del mindre enn normalt, men det er jo bare bra, ellers ville jo krukker veltet konstant. Det burde være gode muligheter for å kunne forme den litt bonzaiaktig i en slik beholder, selv om beholderen er større enn normalt for bonzaiplanter og planten også vil bli en god del større.

Har hørt om folk som har gjort dette med hell, men vet ikke hvor mange år den klarte seg i krukken etter de tre årene jeg vet den klarte seg.

Da skal jeg jammen prøve :)

Skrevet

Her er grana felt, lysthuset på plass, og begynner med gjerdet i løpet av neste uke håper jeg, så vi er på god vei iallefall. Bare det slutter å regne her nå så.

Ang syriner, så har jeg fått inntrykk at de blomstrer og klarer seg overalt, så jeg tviler ikke på at den vil klare seg godt i en krukke. Men det lønner seg sikkert å dekke den til med strie om vinteren.

Skrevet

Dersom syrinen skal dekkes, så ville jeg rett og slett heller ha pakket ett eller annet rundt kassen den står i, slik at røttene ble bedre isolert - det er stort sett det som er det svake punkt når ting står i potte. Om jeg bodde på et sted med mye sna, ville jeg ha passet på at det var rikelig med sne rundt og over selve potta, samt litt opp over stammen.

Antagelig kommer det til å gå fint - alt etter hvordan syrin det er så ligger de fleste i klimasone 5-7.

Skrevet

Skal lage markterrasse og fikse opp sitteområdet litt :) Plante litt blomster i beddene og ellers bare stusse litt på gjerdet og såne ting, gleder meg :)

Skrevet

Har akkurat tatt opp georgineknollene, en rose og en fuchsia som har overvintret i kjelleren, potter dem og satt dem på vekstrommet. Skal straks ta fatt på en hortensia jeg også har overvintret der.

Oh du deilige vår! :)

Skrevet

Sikkert ikke så dumt. Syriner er beryktet når de når en viss alder for å spre seg via røtter. Her må jeg stadig kjempe for å holde grønnsaksbed rene fra angrep nedenifra. Det er mulig at kassene bør pakkes inn om vinteren. Jeg bruker en vintermatte og strie utenpå den til slikt.

Skrevet

Sikkert ikke så dumt. Syriner er beryktet når de når en viss alder for å spre seg via røtter. Her må jeg stadig kjempe for å holde grønnsaksbed rene fra angrep nedenifra. Det er mulig at kassene bør pakkes inn om vinteren. Jeg bruker en vintermatte og strie utenpå den til slikt.

Takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Årets store prosjekt blir i kvitte seg med den h%$#"#§ syrinhekken!

Anonymous poster hash: 776d9...220

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...