Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hestehoven lyser så gul å fin i solen, og det er vår endelig.

Jeg har tilbrakt årets første time ute i den lille hageflekken min i dag. Det er ni varmegrader i solen.

Til min lykke har en del tulipaner begynt å spire.

Til og med de tulipanene som brukte to år på å komme opp, det viser seg at de jaggu meg spirer for tredje året på rad! Jeg trodde jeg hadde kjøpt billige engangs tulipanere, men nå kommer dem igjen!!!

Jeg testet hageslangen som har hengt ute i vinter, jo a, den er klar for en ny sesong.

Må kjøpe en ny saks til å trimme litt småtteri. Noen som veit om noen sakser som varer mer enn en sesong? De ruster selv om jeg tørker dem lett, eller at de ryker...

Må jeg kjøpe en som er dyrere enn de fra Jula kanskje?

Allerede nå husker jeg åssen jeg lette etter planter i fjor, kom til utsalget og de var stengt gang på gang. Forbannet de korte åpningstidene... Jeg husker kosen på verandaen, late dager i utemøblene og fine kvelder med solnedgang... Åhhh dette blir så fin tid fremover...

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg gleder meg mest til å komme i gang med å så nye tomater og blomster ut på vinteren en gang :jepp:

skal så en del frø,som må kultiveres .. Nå føler jeg meg litt rar da,som går og venter på kulda så jeg kan så.. :)

Hva ser vi frem til i hagen i år?

At det kommer vår er en god begynnelse.

Å i det hele tatt en hage :laugh: Det blir vårens store prosjekt.

Chili og blodbeger er i jord. Ikke spirt enda, men ikke så mange dagene nå tror jeg.

Vår! Dette gleder jeg meg til! Jeg drøyer nok ennå en måned før frø går i jorda, da. Blir sånn når det først er trygt å sette ut i juni. :dry:

Akkurat chiliplanter har jeg overvintret fra i fjor. Bare å krysse fingrene for at de overlever siste ukene, nå. Da blir det skikkelig tidlig start på sesongen. :nigo:

Men jeg fikk nå noen hundre chili i fjor og, selv om de ikke var i knopp før uti juni/juli.

Jeg har ikke så stor hage (kan vel omtrent ikke kalle det en hage), men jeg ser fram til at snøen forsvinner og det blir grønt gress der...

Ser dere noe fremgang, folkens? Har ting overvintret eller spire ti riktig retning?

Skrevet

Snøen er i hvert fall borte og gresset gror, så da er min "hage" klar for sommeren :ler:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har chili- og paprikaspirer i full gang etter en litt treg start på spiringen. Drøyer litt med andre ting som tomat og agurk.

Når det gjelder overvintring er jeg usikker - regner med at det utrolig tørre været har klart å ta knekken på et par planter. Registrerer også at oliventreet etter å ha stått på gjennom vinteren NÅ bestemmer seg for å miste bladene. :klo: Tulletre.

Skrevet (endret)

Ser dere noe fremgang, folkens? Har ting overvintret eller spire ti riktig retning?

Jeg har ikke kommet i gang med å så noe enda, og det drøyer nok noen uker til enda.

Men, ute i hagen skjer det en del, merker virkelig at det har vært en meeeeget mild vinter så langt her. Tulipanene har kommet ganske langt allerede, krokos, iris og eranthus er i full blomst. Løyntnantsahjertene vokser som bare det og flere roserbusker har allerede begynt å åpne blader! :overrasket:

Kan ikke huske å ha sett det så tidlig før, og selv om det er hyggelig er det jo litt urovekkende også - det kan jo stadig komme frost og det er vel mest sannsynlig godt over en måned til rosene skal beskjæres enda .. :vetikke:

deer-resistant-eranthis.jpg

Endret av Rumle
Skrevet

Her i gården aner jeg ikke om noe har overlevd, siden jeg bor ganske langt nord i landet. Har snødd ekstremt lite siden tidlig desember og har vært mye is. Har heldigvis dekket til mye med granbar, men går ut fra at det er en del frostskader. Det ligger en god del granbar rundt omkring på hele eiendommene ikke i bedene, på grunn av stormen.

Nå regner det som besatt og den fordømte isen som har ligget som speil over alt, er heldigvis på retrett. Det renner bekker gjennom hagen.

Det har heldigvis vært snødekke akkurat der jeg har satt pallekarmene med jordbærplanter, så de har nok hatt det fint, med både granbar og snø over seg.

Skrevet

Jeg gleder meg til helgen. Da skal det gjøres storinnrykk på rydding av hagen og bed, og det som har begynt springen skal få gjødsel.

Jeg gleder meg til hortensiane (som har greid seg gjennom vinteren, og spirer nå), kommer ordentlig opp. Ellers er det veldig mye jeg har plantet fra frø nå, som jeg gleder meg til å få ut. Ipomoea, ringblomst, delphinium etc. Mye av det spirer veldig godt, og jeg gleder meg til å se hvordan det vil se ut i kassene og bedene mine.

Jeggleder meg til å få rosebue i ved hellestien jeg har lagd, og jeg gleder meg veldig til å kjøpe roser og clematis til den.ellers er jeg kjempeglad for å se at flere av staudene jeg har fått som stiklinger virker til å komme for fullt og lage gode bunndekker for rosebedene mine :)

Aller mest gleder jeg meg til rosene mine, og til å lage ett splitter nytt valmue- og villblomstbed :) jeg tror det blir fint :)

Skrevet

Her ser det ut som om jordbærplantene har klart seg fint, så i år får vi masse jordbær. Har også begynt å få tulipaner i et bed jeg ikke trodde vi hadde tulipaner i. Men de er veldig velkomne da :) Nå gleder jeg meg til å kunne så frø til kjøkkenhagen min, skal ha litt gulrøtter i melkekartonger for å få tidlige gulrøtter i år :)

Må legge til at jeg har sett både meitemark og sommerfugl her ute allerede. Fryktelig tidlig, og nå er det meldt minusgrader på nettene fremover.

Skrevet

Snøen er stort sett vekk her! Rabarber er på vei opp, og litt annet.

Har inspisert hagen, og må sette igang og rydde opp etter vinteren.

Til helga, kanskje? :fnise:

Vi skal legge litt mer stein, sette opp en levegg, og kanskje kjøpe inn et par frukttrær til.

Gleder meg til det er varmere ute, selv om vår på denne tiden er skjelden kost.

Skrevet

Trenger tips her.. Rosene mine spirer som rakkern, og setter mange blader nå. Syns det er for tidlig å gjøre beskjæring, så da lurer jeg på om de bare skal stå til det er litt mildere i været, eller beskjæringen burde tas før de kommer for godt i gang?

Skrevet

*dytter. Noen som kan noe om roser?

Skrevet

Trenger tips her.. Rosene mine spirer som rakkern, og setter mange blader nå. Syns det er for tidlig å gjøre beskjæring, så da lurer jeg på om de bare skal stå til det er litt mildere i været, eller beskjæringen burde tas før de kommer for godt i gang?

En gammel regel sier at rosene skal beskjæres når bjørka har " museører" . Dvs når bjørkebladene har begynt å komme ut, men ikke helt.
  • Liker 2
Skrevet

Bjørka har ikke satt igang, så da venter jeg litt. Men det er grådig tidlig ting begynte å spire i år. Ikke at jeg har noe imot det :)

• Liker 1
Skrevet

All snø er borte fra hagen, men det kan jo fort komme tilbakefall og kjøligere vær. Det er meldt en kjøligere periode fra helgen av i Oslo. Akkurat nå er det rekordmildt for årstiden. Ellers spirer alle mulig løkplanter over alt.

Innendørs har blodbegerplantene satt opp farten etter langsom spiring (som forventet) De er nå 3-4 cm høye og begynner å få store blader. Har nå 12 stykker av 20 som ble plantet. Chiliplantene er ca 15 cm høye. Alle 23. Aner ikke hva jeg skal gjøre etterhvert. Voldsom spireevne. Har ellers plantet tomater da jeg har godt med lys så jeg tror jeg skal klare å starte dem så tidlig. De er allerede 4 cm høye. Prøver også med purre i år. De er faretruende store i forhold til det jeg hadde planlagt.

Har kjøpt inn endel stiklinger av vanlige sommerplanter. En god del tidligere enn det jeg har gjort før, men planen er å ta nye stiklinger av disse når de blir store nok og det er de om noen få dager.

Skrevet

Kan også nevne at jeg satte avleggere av jordbær i potter og inn i kjellergangen i fjor høst. Satt dem igang med lys for snart en måned siden. Har nå ca 30 planter som alle vokser bra. Om de blomstrer tidligere enn plantene som står ute i år vet jeg enda ikke, men det er håpet. De skal uansett plantes ut om ca ni uker.

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Oisann. Det er ørtenogfjaksten nye skudd innimellom den tørre "røkla" på min Klematis President. Da betyr det vel at jeg ikke skal beskjære? Gikk ut og tok en titt nå, nettopp med tanke på beskjæring, men når skuddene er spredd hipp som happ og også ut av det som ser dødt ut så tør jeg ikke.

Ser at Magnoliatreet har fått mange, søte puselabber også :)

Endret av Sobril
Skrevet

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan lage i en ganske lang og bratt skråning?

Selv hadde jeg først tenkt til å bare ha noen frukttrær og kanskje noen pallekarmer med grønnsaker, og så fylle på med rullestein.

Er også mulig å støpe opp "trapper" for å ha grønnsaker og eventuelt blomster i trappene, men da blir det ikke noen mulighet til å ha frukttrær i hagen (skråningen utgjør ca halve utearealet vårt).

Trenger også tips til bærbusker el.l som også kan fungere som hekk (her skal vi få mest mulig ut av det lille arealet vi har ;))

Skrevet (endret)

Bærbusker er ikke så veldig egnet som hekk om du har planer om å forme dem med hekkesaks. Frittvoksende kan fungere. Du kan jo prøve rips eller solbær.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan lage i en ganske lang og bratt skråning?

Selv hadde jeg først tenkt til å bare ha noen frukttrær og kanskje noen pallekarmer med grønnsaker, og så fylle på med rullestein.

Er også mulig å støpe opp "trapper" for å ha grønnsaker og eventuelt blomster i trappene, men da blir det ikke noen mulighet til å ha frukttrær i hagen (skråningen utgjør ca halve utearealet vårt).

Trenger også tips til bærbusker el.l som også kan fungere som hekk (her skal vi få mest mulig ut av det lille arealet vi har ;))

Du kan anskaffe søyleepletrær og plante dem tett. Tror ikke det blir en helt tett hekk dog.

http://www.bogront.no/temasider/spiselige-vekster/item/400-epletraer-i-balkongstorrelse

Eventuelt kan man forme vanlige trær for å lage et skille

http://moseplassen.com/2013/07/eplehekk-diy/

Det siste har jeg lyst å prøve selv om en av hekkene mine må byttes ut.

Skrevet

I dag fikk jeg en Prunus Triloba, også kalt et Rosemandeltre, av min forlovede!!! Det er så nydelig tre! Søte små rosa blomster.

De er fra kirsebærslekten, som er en del av rosefamilien.

Den har herdighet H5 som passer bra der jeg bor.

Så da har jeg et kirsebærstre som jeg håper blomstrer igjen fra i fjor. Og dette. Jippi!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...