Gå til innhold

Jeg må bruke BSU pengene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har funnet en fin bolig som jeg har kjempelyst å kjøpe nå. Den ligger litt utenfor allfarvei, og har derfor mulighet til å kjøpe denne som førstegangsbolig, foreløbig ikke kommet inn noen bud.

Egentlig hadde jeg tenkt å vente, for får spart maks i BSU om 2-3 år, om jeg skal kjøpe nå, må jeg sprette BSU kontoen. Er så mange som sier man ikke må finne på å sprette den før den er full, men det er eneste muligheten jeg har (har litt sparepenger utenom som også går med til innskuddet) for å få kjøpt denne boligen. Er det virkelig så dumt å sprette den? Burde jeg heller vente til jeg har fått spart opp maksbeløpet?

Anonym poster: ed70a2101b94898788ba41520b01b612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel heller det at om fu spretter den kan du ikke spare noe mer på den:)

Men hvorfor må du sprette den? Hvis det teller som en del av egenandelen så trenger du vel ikke å sprette den? Hvis jeg har forstått det rett kan du da spare mer på den og etter hvert bruke den som nebetaling av lånet. Eller tar jeg feil?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller det at om fu spretter den kan du ikke spare noe mer på den:)

Men hvorfor må du sprette den? Hvis det teller som en del av egenandelen så trenger du vel ikke å sprette den? Hvis jeg har forstått det rett kan du da spare mer på den og etter hvert bruke den som nebetaling av lånet. Eller tar jeg feil? :)

Ja, er det jeg tenkte, at om jeg bruker den, mister jeg jo sjansen til å spare mer i BSU, og jeg har jo ikke spart maks enda. Men for at jeg skal få råd til 15% egenkapital, som banken krever, er jeg nødt til å sprette den, gjør jeg ikke det, er alternativet å ikke kjøpe bolig. Har ikke mulighet til hjelp fra foreldre eller noe sånt. Så da lurer jeg på om det er veldig dumt å sprette den før den er full, om jeg heller burde vente noen år med å kjøpe, sånn at jeg får utnyttet BSUen til fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å bo der og tror du vil få det fint der? I så fall, sprett BSUen og kjøp. Tenk på at du skal ha det bra og bo slik du liker, ikke bare på økonomien i å kjøpe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det jeg tenkte, at om jeg bruker den, mister jeg jo sjansen til å spare mer i BSU, og jeg har jo ikke spart maks enda. Men for at jeg skal få råd til 15% egenkapital, som banken krever, er jeg nødt til å sprette den, gjør jeg ikke det, er alternativet å ikke kjøpe bolig. Har ikke mulighet til hjelp fra foreldre eller noe sånt. Så da lurer jeg på om det er veldig dumt å sprette den før den er full, om jeg heller burde vente noen år med å kjøpe, sånn at jeg får utnyttet BSUen til fulle.

Snakk med banken din, om du ikke har gjort det:) har du lokalbank? De er ofte veldig forståelsesfulle og er flinke å se etter løsinger. Er de litt fleksible vil de nok se betydningen av å fortsette å spare på bsu, og evt gi deg litt ekstra lån eller lignende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte knerte BSU-kontoen til samboeren før den var full, tror han kunne spart i ett eller to år til. For vår del var det å kunne kjøpe bolig mer verdifullt enn de tusenlappene man får i skattefradrag.

Når det er sagt er jeg enig med de andre, hør med banken om det er mulig å la BSU-pengene stå og heller bruke kontoen som en slags sikkerhet.

Anonym poster: 527a93f9bb3479b272dcef5213e5949c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange banker er renta på BSU høyere enn lånerenta. Når en i tillegg legger til skattefradraget for videre sparing, så vil det lønne seg å heller låne tilsvarende beløp du har i BSU ekstra og fortsette å spare. De fleste (alle?) banker går med på det (og teller BSU fremdeles som en del av egenandelen) så lenge BSU'en er i deres bank. Og den kan flyttes om då får bedre lånevilkår i en annen bank enn den du har BSU i i dag. Snakk med banken(e)!

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...