Gjest Blue Jeans Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Leste dette i dag : http://www.nettavisen.no/nyheter/article3555591.ece Det irriterer meg og jeg kjenner det stikker i hjertet hver gang jeg leser om noen som blir henrettet. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte land fortsatt bruker dette, og jeg forstår det hvert fall ikke i dette tilfellet. En annen ting jeg ikke forstår, er hvordan enkelte folk mener det er helt ok, og faktisk på sin plass at noen får en slik straff. Jeg er ikke politisk aktiv på noen måter, og har heller ingen gode argumenter mot dødsstraff annet enn at jeg mener at alle er like mye verdt, og at hvert liv betyr mye. Jeg synes det er grusomt at man kan bli straffet med døden, uansett hva man har gjort. Og da mener jeg faktisk uansett også. Burde ikke alle få en ny sjanse? Jeg klarer bare ikke å se hvordan dødsstraff kan være en løsning eller god og rettferdig straff...i dette tilfellet var straffen så utrulig mye verre enn selve handlingen. Så da spør jeg dere som er FOR dødsstraff, hvorfor er dere det? Eller dere som er i mot, slik jeg er, hvorfor? Og tror dere dødsstraff noen gang kan bli avskaffet i alle land? Har vurdert å se nærmere på amnesty og kanskje bli medlem, har ikke satt meg så mye inn i det, men virker som en flott organisasjon. 4
Gjest Gunfreak Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er ikke for dødstraff under noe omstendigheter, og ser på alle som er for det som ganske barbariske. 3
Mann 42 Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Det er flere grunner. Jeg er mot dødsstraff fordi man ikke kan ha et perfekt rettssystem. Vi ser stadig eksempler på at uskyldige dømmes til straff. Hvis de dømmes til fengslesstraff, så er muligheten til stede for at de kan blir frikjent, og de kan få oppreisning og erstatning. Hvis de er dømt til døden og henrettet, så eksisterer ikke den muligheten, og staten har begått et regelrett mord på en uskyldig. Det er den rent praktiske grunnen. Den etiske er like enkel: Hvis det er galt å drepe, så er det også galt av staten å drepe. Jeg ser ingen egentlig forskjell mellom morderen som dreper av grådighet, sinne, sjalusi etc, og staten som dreper av almenpreventive grunner og som hevn. Begge handlinger er like forkastelige. 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #4 Skrevet 24. januar 2013 Jeg er generelt i mot dødsstraff unntatt i helt spesielle tilfeller som f.eks avsettelse av enkelte diktatorer eller terroristledere. Anonym poster: 552b8e32c1b8d9e42ed108cd6ad27acb 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 Selvfølgelig finner du ingen her som er for dødsstraff for ran av 500 lapp,men av og til så skulle jeg ønske at barnemordere, overgripsmenn osv,fikk ordentlig straff, en straff som gjorde vondt, en straff som gjorde at mine skattepenger ikke gikk på å forsørge han i fengsel i 21 år. Anonym poster: cec9b20d257f4b61262c050b831e41e5 5
Gjest Summers Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er ikke politisk aktiv på noen måter, og har heller ingen gode argumenter mot dødsstraff annet enn at jeg mener at alle er like mye verdt, og at hvert liv betyr mye. Jeg synes det er grusomt at man kan bli straffet med døden, uansett hva man har gjort. Og da mener jeg faktisk uansett også. Burde ikke alle få en ny sjanse? Jeg klarer bare ikke å se hvordan dødsstraff kan være en løsning eller god og rettferdig straff...i dette tilfellet var straffen så utrulig mye verre enn selve handlingen. Nei alle fortjener ikke en ny sjanse. For de verste forbrytelsene synes jeg dødsstraff er rettferdig. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 En familie: En mann, en dame, 3 barn (Jenter mellom 5-15 år) Kommer en mann inn i huset på natten, dreper mannen, binder alle de andre sammen og voldtar en etter en mens han etterpå dreper de på de mest utenkelige måter. Ja, la oss gi han et par års fengsel i Norge, hvor de blir behandlet som konger i forholdt til andre land.. Er så klart for dødsstraff på noen forbrytelser Anonym poster: 3ec47967a15c297ad050e9a235ac5491 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #8 Skrevet 25. januar 2013 Og så kan vi jo si, hvorfor ikke gi dødsstraff til Breivik på dagen han ble tatt? Tenk hvor mye vi betalte med skattepengene for at de skulle ha 500 rettsaker bare for å komme frem til at han var "sinnssyk" eller hva det nå var.. Dommere er ikke gratis.. Anonym poster: 3ec47967a15c297ad050e9a235ac5491 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 Det finnes ingen grunn til at massemordere skal holdes i live til de dør av alderdom. Bruk heller de pengene der de behøves, skoler f.eks. Anonym poster: a6a8c1278e65edd7cbfa1803662d0b47 4
Gjest BettyBoop Skrevet 25. januar 2013 #10 Skrevet 25. januar 2013 Leste dette i dag : http://www.nettavise...icle3555591.ece Det irriterer meg og jeg kjenner det stikker i hjertet hver gang jeg leser om noen som blir henrettet. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte land fortsatt bruker dette, og jeg forstår det hvert fall ikke i dette tilfellet. En annen ting jeg ikke forstår, er hvordan enkelte folk mener det er helt ok, og faktisk på sin plass at noen får en slik straff. Jeg er ikke politisk aktiv på noen måter, og har heller ingen gode argumenter mot dødsstraff annet enn at jeg mener at alle er like mye verdt, og at hvert liv betyr mye. Jeg synes det er grusomt at man kan bli straffet med døden, uansett hva man har gjort. Og da mener jeg faktisk uansett også. Burde ikke alle få en ny sjanse? Jeg klarer bare ikke å se hvordan dødsstraff kan være en løsning eller god og rettferdig straff...i dette tilfellet var straffen så utrulig mye verre enn selve handlingen. Så da spør jeg dere som er FOR dødsstraff, hvorfor er dere det? Eller dere som er i mot, slik jeg er, hvorfor? Og tror dere dødsstraff noen gang kan bli avskaffet i alle land? Har vurdert å se nærmere på amnesty og kanskje bli medlem, har ikke satt meg så mye inn i det, men virker som en flott organisasjon. jeg er for det i enkelte tilfeller: Dette er tilfeller hvor den straffedømta har gjort så ufattelig grusomme handlinger at man nesten ikke kan se de som menneskelige. og så mener jeg at staffen bør samsvare med den aktuelle handlingen forbryteren har gjort. 1
Gjest Blue Jeans Skrevet 25. januar 2013 #11 Skrevet 25. januar 2013 Men om man kun skulle fått dødsstraff i enkelte tilfeller, hvor går grensen? Et drap, tre drap...eller kanskje 8? Og er det ikke galt å drepe, uansett grunn? Jeg synes ikke noen har rett til å ta livet av noen, selvom den andre personen drepte en eller flere først. Det er klart at noen sikkert fortjener det, forsåvidt, men jeg klarer bare ikke finne det greit. 1
Gjest Gunfreak Skrevet 25. januar 2013 #12 Skrevet 25. januar 2013 Altså å ta en forsvarsløs person(en fange er forsvarsløs) stroppe dem ned til et metall bord, og stappe gifter inn i kroppen til dem dør er mord, overlagt drap, bare fordi staten gjør det, er det ikke noe anderledes enn om en far som tar loven i egene hender og dreper han som voldtok datteren sin. Det er hevn ikke straff eller dom. 5
Mann 42 Skrevet 26. januar 2013 #13 Skrevet 26. januar 2013 En familie: En mann, en dame, 3 barn (Jenter mellom 5-15 år) Kommer en mann inn i huset på natten, dreper mannen, binder alle de andre sammen og voldtar en etter en mens han etterpå dreper de på de mest utenkelige måter. Ja, la oss gi han et par års fengsel i Norge, hvor de blir behandlet som konger i forholdt til andre land.. Er så klart for dødsstraff på noen forbrytelser Anonym poster: 3ec47967a15c297ad050e9a235ac5491 Tips til deg: Slutt å prate piss, hva? Man får ikke "et par år" for sånt. Det du beskriver, kvalifiserer til en forvaringsdom som kan bli ganske lang, og ikke så mye som et minutt kortere enn minimum 15 år, 2
Gjest BettyBoop Skrevet 26. januar 2013 #14 Skrevet 26. januar 2013 Men om man kun skulle fått dødsstraff i enkelte tilfeller, hvor går grensen? Et drap, tre drap...eller kanskje 8? Og er det ikke galt å drepe, uansett grunn? Jeg synes ikke noen har rett til å ta livet av noen, selvom den andre personen drepte en eller flere først. Det er klart at noen sikkert fortjener det, forsåvidt, men jeg klarer bare ikke finne det greit. det kommer an på om det er aktsomt eller uakstsomt, bestialiteten i drapet og selvfølgelig antall ja. Massemord burde kvalifisere til dødsstraff eller en livstidsstraff pr liv.
Gjest BettyBoop Skrevet 26. januar 2013 #15 Skrevet 26. januar 2013 Altså å ta en forsvarsløs person(en fange er forsvarsløs) stroppe dem ned til et metall bord, og stappe gifter inn i kroppen til dem dør er mord, overlagt drap, bare fordi staten gjør det, er det ikke noe anderledes enn om en far som tar loven i egene hender og dreper han som voldtok datteren sin. Det er hevn ikke straff eller dom. noen fortjener hevn og 1
TheHairyToothfairy Skrevet 26. januar 2013 #16 Skrevet 26. januar 2013 En familie: En mann, en dame, 3 barn (Jenter mellom 5-15 år) Kommer en mann inn i huset på natten, dreper mannen, binder alle de andre sammen og voldtar en etter en mens han etterpå dreper de på de mest utenkelige måter. Ja, la oss gi han et par års fengsel i Norge, hvor de blir behandlet som konger i forholdt til andre land.. Er så klart for dødsstraff på noen forbrytelser Anonym poster: 3ec47967a15c297ad050e9a235ac5491 innlegget ditt er unyansert. vis meg en sak basert på slike handlinger som har endt med 2 års fengsling her i landet. personlig er jeg imot all form for dødsstraff. hvilken jævla rett har noen i et demokratisk system til å ta et annet liv? 2
Gjest Gunfreak Skrevet 26. januar 2013 #17 Skrevet 26. januar 2013 noen fortjener hevn og Fortjener kanskje, men staten har ingen rett til å utøve hevn, viss staten dreper noen er vi alle mordere og da må vi alle bli henrettet.
TheHairyToothfairy Skrevet 26. januar 2013 #18 Skrevet 26. januar 2013 noen fortjener hevn og hvis du skal hevne deg, hva skiller deg fra den kriminelle? da er ikke du det spøtt bedre selv. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 26. januar 2013 #19 Skrevet 26. januar 2013 (endret) hvis du skal hevne deg, hva skiller deg fra den kriminelle? da er ikke du det spøtt bedre selv. når det er en rettsal som skal bestemme hevnen og utføre den så slipper den som ønsker å hevne seg å gjøre det. Man er bedre selv for det var den kriminelle som begynte Endret 26. januar 2013 av BettyBoop 1
TheHairyToothfairy Skrevet 26. januar 2013 #20 Skrevet 26. januar 2013 når det er en rettsal som skal bestemme hevnen og utføre den så slipper den som ønsker å hevne seg å gjøre det. Man er bedre selv for det var den kriminelle som begynte En rettsal som skal idømme hevn? Hvor gammel er du? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå