Gjest Raindrops Skrevet 22. januar 2013 #101 Del Skrevet 22. januar 2013 Det synes jeg absolutt ikke man må forvente. En del folk har utrolig lav terskel for å spørre om skyss hit og dit, og jeg skjønner godt at man blir dritlei når man får forespørsler hele tiden. Ser det veldig godt på en del venner av meg, som ringer og maser om skyss av folk de kjenner med bil nesten uansett hva de skal. Fem minutter her, fem minutter der, de som har lappen har bedre ting å gjøre enn å kjøre rundt på venner og bekjente de også. Har du ikke prioritert bil og lappen så er det ditt problem, svært få har vondt av å ta bena fatt. Det er kanskje ikke like effektivt å ta bussen som å bli kjørt, men igjen, ditt valg, ditt problem. Jeg har forøvrig verken bil eller lappen selv. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applestore Skrevet 22. januar 2013 #102 Del Skrevet 22. januar 2013 Venninnen din høres akkurat ut som meg. Jeg spør gjerne folk om de vil sitte på når vi skal samme vei, men liker ikke å ha det som en fast ordning da det stjeler friheten min. En frihet jeg betaler mangfoldige tusen for hver måned. Akkurat slik er jeg også! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 22. januar 2013 #103 Del Skrevet 22. januar 2013 Tror det skulle snødd godt i helvete før jeg tok på meg jakka, gikk ut å startet opp bilen og kjørte noen et eller annet sted. Om det ikke er ungene da. ( men det hender jeg bruker taxi til dem og ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #104 Del Skrevet 22. januar 2013 Men hvor ble det av høfligheten? Om en venninne spør deg om du kan holde sakene hennes i noen sekunder, så gjør du vel det? Eller om noen spør om du kan kjøpe med noe på butikken når du skal dit? Eller om venninna di glemte lommeboka og trenger å låne noen kroner? Eller om du skal på skolen/jobben og en venninne har en beskjed hun skulle ha levert, men ikke har mulighet til å komme selv, om du kunne gjort det for henne? Gjør dere aldri sånne tjenester heller? Jeg blir spurt om tjenester, og sier gjerne ja takk, ganske ofte. Om jeg hadde hatt bil hadde jeg ikke sett på det som verre å bruke 2 minutter på å svippe innom en butikk enn å lappe sammen en bukse for en venn. Men tydeligvis så er det helt forferdelig å spørre om tjenester? Bør jeg bli fornærma når folk stadig spør om jeg kan lappe klærne deres eller sy en julegave til niesen deres? Utnytter de meg bare fordi jeg har symaskin og kan sy? Er det dårlig gjort av dem å spørre meg? Jeg er jo den eneste mange kjenner som faktisk kan sy ordentlig. Mange ganger får jeg mange spørsmål om det, og jeg har ikke alltid tid eller ork. Men jeg blir aldri fornærma. Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb Stor forskjell på å ta med noe når først er avgårde eller holde på noe når man først står der enn å måtte ta omveier fordi den som sitter på skal få gjort ærender på en mer behagelig måte enn å ordne seg selv. At du syr (gratis) for andre er fint for deg. Er vel kanskje en hobby, det, så kan ikke sammenliknes med befraktning hit og dit. Du har egennytte av syingen, hun med bil har bare ulemper ved å kjøre deg og resten av venninnene hit og dit når hun i utgangspunktet ikke skal noe der selv. Håper virkelig du ser forskjellen. Anonym poster: 1fa458c94de915a5136a3075ba347676 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #105 Del Skrevet 22. januar 2013 PS: Høfligheten er det vel du som manger, som forventer at hun skal befrakte deg rundt for ærender bare fordi hun har sagt ja til å ha deg med som passasjer i praksisperioden. Anonym poster: 1fa458c94de915a5136a3075ba347676 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #106 Del Skrevet 22. januar 2013 Egentlig så anbefaler de fleste arbeidssteder å ha en partner å sitte på. Sparer trafikk, sparer miljø, sparer penger. Men gud forby å gjøre noe for andre enn deg selv! Anonym poster: 6af1ff73a09ac013a2564434c1907657 Det er det vi har kollektivtrafikk til. Jeg skal ikke leke privatsjåfør fordi skolen eller arbeidsgiver ønsker det. Anonym poster: 0f9e9598f3603ae1429a9b85dd8b08ed 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blå Trombone Skrevet 22. januar 2013 #107 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg har en genial oppfinnelse som kalles sykkel. Den er billigere både i drift og i innkjøp i forhold til en bil, og når man sykler bruker man mye kortere tid fra A til B enn hvis man går. I tillegg er den lett å parkere, og man får i tillegg gratis trening ved å bruke den. Ville bare nevne det... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 22. januar 2013 #108 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg har en genial oppfinnelse som kalles sykkel. Den er billigere både i drift og i innkjøp i forhold til en bil, og når man sykler bruker man mye kortere tid fra A til B enn hvis man går. I tillegg er den lett å parkere, og man får i tillegg gratis trening ved å bruke den. Ville bare nevne det... Og så er det ikke så mange som vil sitte på... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yacon Skrevet 22. januar 2013 #109 Del Skrevet 22. januar 2013 Noe av grunnen til at folk velger å ha bil, selv i områder med godt utbygget kollektivtrafikk, er at man da slipper å forholde seg til mennesker på kollektivtransport. Det er en frihet mange bileiere verdsetter høyt! Og å slippe unødvendige stopp på vei hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cpl Nobby Nobbs. Skrevet 22. januar 2013 #110 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) TS, jeg skjønner at det ble mange å svare nå, og du svarte jo på en annen post av meg, så jeg kan forstå at den siterte posten her ble oversett. Men om du gidder å svare etterhvert, så lurer jeg fortsatt på dette: Hei TS, bare en ting, du driver hele tiden og refererer til jenta med bil som venninnen din. Er hun virkelig det? Nå spør jeg ikke fordi du syns hun er kjip som ikke kjører rundt på deg som det passer deg, men fordi du sier at dere går på skolen sammen og bor i nærheten av hverandre. Hvor mye var dere sammen før hun fikk lappen? BFF's eller bare to jevnaldrende som tilfeldigvis bor i nærheten av hverandre? Hvor mye har dere med hverandre å gjøre på fritiden? Henger dere sammen på skolen, eller er kommer du bare og sier "hello there my friend" når du skal hjem? Endret 22. januar 2013 av Cpl Nobby Nobbs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meca Skrevet 22. januar 2013 #111 Del Skrevet 22. januar 2013 Er det flere enn meg som har lagt merke til forutsetningen "hvis jeg hadde hatt bil", før en kommentar om at man med glede ville ha kjørt vennene sine innom korte ærend på veien? Det er nettopp det som er problemet - "hvis dere hadde hatt bil", så hadde dere også sett hvor frustrerende det kan bli til tider. Det finnes så klart unntak, og folk som sikkert virkelig med glede skysser vennene sine hit og dit, og jeg kan ikke gjøre annet enn å bøye meg i støvet for tålmodigheten og hjertegodheten. Jeg liker å tro at jeg i utgangspunktet er en venn som stiller opp på mye (har blant annet med glede tilbudt meg å hjelpe tre venner med flytting nå til helgen, - siden jeg har bil. Og ja - jeg strikker også gjerne til venner som pent sier at det hadde vært så koselig om barna deres kunne hatt noe hjemmestrikka), men forventninger på bilfronten kan rett og slett bli litt for mye, når både nære venner, mer perifere venner, og til og med bekjente føler seg fortjent til "en liten tur" eller "et lite ærend". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sorbits! Skrevet 23. januar 2013 #112 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Jeg blir ofte spurt, og det er irriterende med folk som forventer at de kan sitte på, eller at de har forventninger til hvilket tidspunkt jeg skal hente dem, fordi at de må rekke en kaffekopp på jobb i god tid før arbeidsdagen starter...Spesielt er det irriterende om de ikke kan gå ned til veien, men forventer å bli hentet på døra, som fører til en omvei for meg. At du ikke har bil, er ikke andres problem. Det er du som må komme deg rundt, og du kan ikke forvente at de med bil har lyst til å kjøre rundt på deg til stadighet. Det er direkte frekt å forvente at andre skal vente på deg mens du er på posten, butikken eller gjør andre ærender. Uansett om det tar 2 minutter, er du en som snylter på andres tid, og forventer at det er helt greit, til stadighet. Det er ikke greit. Endret 23. januar 2013 av Sorbits! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oreokake Skrevet 23. januar 2013 #113 Del Skrevet 23. januar 2013 jeg forlanger ikke:) Jeg kan gjerne gå, men det er hyggelig av henne om hun vil hjelpe meg innimellom og ikke blir sur når jeg spør om 2 minutter av tiden hennes. Hun ventet jo ikke på meg den gangen, jeg sa det gikk helt greit og at jeg kunne gå hjem. Og det gjorde jeg. Men jeg syns det var litt dårlig at hun ble ganske overrasket/sur av at jeg bare spurte om en liten tjeneste. Jeg forlanger ingenting, jeg bare spør, også får de si ja eller nei. Jeg syns jo at folk burde gjøre meg en tjeneste en sjelden gang iblant, de aller fleste spør om tjenester nå og da. Men det er jo opp til folk om de vil eller ikke. Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb Du forlanger jo faktisk! "Hun bør.." osv i de der praksisperiode postene dine. Trust me, jeg har en venninne som er slik. Vi bodde i hver vår gate før, og hun ville gjerne at jeg skulle kjøre omvei bort for å hente henne rett utenfor døren istedenfor at hun gikk 3 minutter bort til min bil. Gjerne måtte jeg også vente "bare 2 minutter" fordi hun skulle sminke seg ferdig. Jeg får sitte på når hun vil. Det er flere ganger hun bare "jeg kan hente deg hos deg!" når vi skal samme sted. Men når jeg spør om en tjeneste så er det ikke greit. Men hun sier nei til de aller fleste som spør. Det er ekstremt sjeldent hun bruker tiden sin på andre, spesielt med bilen Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb Seriøst? Du skal jo være glad for at du har en venninne som gidder å drasse deg med når hun har tid. Hun kunne valgt å ikke nevne det for deg, men det gjør hun Oppsummert synes jeg hovedproblemet til disse snylterne, er måten de spør på. Du vet de ikke skjønner det, fordi de aldri har kjørt eller eid en bil. De skjønner ikke hvorfor det ikke er "bare-bare". 1-2 minutter er ALDRI 1-2 minutter, og de blir alltid litt mugne når du ikke henter dem/frakter dem hjem. Få dere lappen, kjøp en bil, la alle deres likesinnede mase i noen måneder, and then let's talk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #114 Del Skrevet 24. januar 2013 Hehe, jeg spurte kjæresten min hva han synes om dette, da jeg selv ikke har lappen. Han forsto ikke helt problemstillingen. Han ser det som en selvfølge at den som har bil kjører andre hjem. Han blir ofte sen fra jobben fordi han skal kjøre kompisene sine (da snakker vi halvtime - time omvei). Også sa han at jeg må slutte å henge på et kvinneforum fordi jeg skaper problemer som ikke behøver å finnes. Kanskje han har rett... Anonym poster: 9b3dd1fbbe84488a5dc152431ac64654 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #115 Del Skrevet 24. januar 2013 Da jeg gikk på videregående og var en av de få i venninnegjengen om hadde tilgang på bil, kjørte jeg ofte lange omveier for å hente venninner som skulle sitte på til skolen om morgenen. Om ettermiddagen og på kveldstid var det helt naturlig at vi som hadde bil tilbydde oss å hente de andre for å kjøre til venninnekvelder, trening, jobb osv. Og vet du hva? Det gjorde jeg med største glede! Det er slik man gjør for venninner. Nå studerer jeg i by og har ikke behov for bil, men om jeg hadde hatt det, hadde jeg oppført meg på samme måte. Jeg ser virkelig ikke problemet! Mitt livsmotto er å behandle andre som jeg vil bli behandlet selv, og det viker jeg ekstremt sjelden fra. Enkelte altså.. Så gjerrige, egosentriske og smålige. Æsj! Lavmål av mennesker. Glad jeg har veldig få av slike i livet mitt. Anonym poster: deffb8a5b2fe239d77f5525269b60f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #116 Del Skrevet 24. januar 2013 Man har et noe annet perspektiv over fritid når man er 18/19 år, bor hjemme og går på videregående enn når man er voksen og enten på vei ut i arbeidslivet eller allerede i det. Anonym poster: 1fa458c94de915a5136a3075ba347676 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #117 Del Skrevet 24. januar 2013 Man har et noe annet perspektiv over fritid når man er 18/19 år, bor hjemme og går på videregående enn når man er voksen og enten på vei ut i arbeidslivet eller allerede i det. Anonym poster: 1fa458c94de915a5136a3075ba347676 Ja, det er mulig, men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg ikke hadde hatt problemer med å kjøre litt rundt på venner om jeg hadde hatt bil i dag. Selvfølgelig hadde jeg ikke stilt meg og bilen til disposisjon om jeg ikke hadde ærend selv, men det handler om å gjøre hverandre tjenester.. Jeg gir og jeg får tilbake, heldigvis. Vet at ikke alle har det slik. Har selv tatt valget om å kutte ut relasjoner der givergleden var ensidig fra min side. Anonym poster: deffb8a5b2fe239d77f5525269b60f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #118 Del Skrevet 24. januar 2013 Ja, det er mulig, men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg ikke hadde hatt problemer med å kjøre litt rundt på venner om jeg hadde hatt bil i dag. Selvfølgelig hadde jeg ikke stilt meg og bilen til disposisjon om jeg ikke hadde ærend selv, men det handler om å gjøre hverandre tjenester.. Jeg gir og jeg får tilbake, heldigvis. Vet at ikke alle har det slik. Har selv tatt valget om å kutte ut relasjoner der givergleden var ensidig fra min side. Anonym poster: deffb8a5b2fe239d77f5525269b60f06 Så skaff deg førerkort og bil. Anonym poster: 6c6c388962ebd68101133ad880a8d527 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #119 Del Skrevet 24. januar 2013 Da jeg gikk på videregående og var en av de få i venninnegjengen om hadde tilgang på bil, kjørte jeg ofte lange omveier for å hente venninner som skulle sitte på til skolen om morgenen. Om ettermiddagen og på kveldstid var det helt naturlig at vi som hadde bil tilbydde oss å hente de andre for å kjøre til venninnekvelder, trening, jobb osv. Og vet du hva? Det gjorde jeg med største glede! Det er slik man gjør for venninner. Nå studerer jeg i by og har ikke behov for bil, men om jeg hadde hatt det, hadde jeg oppført meg på samme måte. Jeg ser virkelig ikke problemet! Mitt livsmotto er å behandle andre som jeg vil bli behandlet selv, og det viker jeg ekstremt sjelden fra. Enkelte altså.. Så gjerrige, egosentriske og smålige. Æsj! Lavmål av mennesker. Glad jeg har veldig få av slike i livet mitt. Anonym poster: deffb8a5b2fe239d77f5525269b60f06 Tenk deg at du har full jobb, 2 barn i barnehage, middag som skal lages når du kommer hjem. Du er ferdig på jobben kl 16, og barnehagen stenger kl 17. Du har 30 minutter å kjøre fra jobben til barnehagen. Din venninne ville sitte på hjem fra jobb, og du kjører en omvei for å plukke henne opp. Det er kø, så du blir fem minutter forsinket. Underveis spør hun om du kan stoppe 2 minutter, så hun får handlet på veien hjem. Butikken ligger ikke på veien, du må kjøre tre minutter en vei for å kjøre henne dit. Det er kø i butikken, og de to minuttene blir ti. Så er det tre minutter tilbake. Du kommer da halsende inn i barnehagen 5 minutter før stengetid. Ville du fremdeles være like velvillig? Dette er hverdagen til mange av oss som opplever at venner og bekjente forventer at vi kan "bruke 2 minutter av vår dag på å gjøre dem en tjeneste". Anonym poster: 6c10f2ccc2d5d65d03fe12938e4fb7ca 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal mann Skrevet 24. januar 2013 #120 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg unngår slike som TS som pesten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå