Aurora M. Skrevet 21. januar 2013 #21 Skrevet 21. januar 2013 Jeg blir helt matt når jeg ser noen av kommentarene her. Skulle tro en visste bedre i 2013 enn at 'katten klarer seg selv' og 'ikke er avhengig av mennesker'. For er det nettopp noe den er, så er det avhengig av mennesker, og er det nettopp noe den ikke gjør, så er det å klare seg selv! Gjorde den det, så ville alle frivillige organisasjoner vært overflødig, men isteden er situasjonen at det er smekkfulle sentre og fosterhjem overalt, hele tiden, og de som jobber der er overarbeidet og ofte utslitt. Og det p.g.a mennesker som tenker som noen av dere gjør her. En katt som er 'vant til' å være ute og er overlatt til seg selv har en gjennomsnittlig levealder på 2 år. Og da har hele det korte livet ikke vært annet enn en intens kamp for å overleve. Hvis de ikke direkte fryser ihel eller dør sultedøden i en av de hardeste periodene (noe som egentlig er det 'beste' for de), så dør de en langsom og pinefull død der de indre organene svikter en etter en som resultat av mangelfull næring. Jeg har fanget inn unge 'villkatter' (hjemløse, forlatte) katter som fra avstand ser tilsynelatende ok ut (mange av dem utvikler 'fluffy' pels som likevel ikke er nok til å holde kulda ute), der sannheten ikke har kommet fram før de ligger på bordet hos veterinæren. Smertefulle frostskader, utøy i huden (sopp, midd, flått, loppe, lus..), sår som ikke vil gro- etter kamp om mat, sykdommer i urinveier/nyrer/galle, luftveissykdommer, og i 100% av tilfellene- undervekt. Og da snakker vi om de som tross alt har funnet mat nok til å overleve og ly nok til ikke å fryse ihel. En voksen katt må spise 10-12 mus i døgnet for å dekke energibehovet, og ofte er de svært mange 'om beinet' der det er byttedyr. Og hvor finner man en slik tilgang i disse dager? Det sier seg selv at det er en umulighet selv for den beste jeger. I 10 minusgrader er det allerede store sjanser for frostskader om de ikke har et trygt og varmt nok sted å skjule seg. For en bykatt uten en låve/fjøs i nærheten er et slikt sted ikke lett å finne. Det var til dere som mente naboen til TS handler helt forsvarlig.. Det er forbudt i h.h.t loven om dyrevern å reise fra katten uten sikker tilgang på mat og husly. Det er derfor man som frivillig faktisk kan gripe inn i slike saker og ta katten i imidlertidig forvaring. Fordi da har man loven i ryggen. I akkurat dette tilfellet ville jeg ha forsøkt å snakke med naboen face to face (for ikke å ha det uprøvd), og hvis det ikke hjelper ville jeg ha ringt Mattilsynet. De avliver ikke denne katten så lenge den har en kjent eier, men de kan muligens være behjelpelig med å prate han til fornuft. Så får man ta det deretter tror jeg. Takk for at du bryr deg! 15
Gjest Skrevet 21. januar 2013 #22 Skrevet 21. januar 2013 Slik kulda er nå er det faktisk uforsvarlig å la katten være ute mens man er på jobb!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #23 Skrevet 21. januar 2013 Burde gå bra det, naboen min er sjelden hjemme. De har en stooor huskatt, den klarer seg fint uten mennesker i 2 uker, og opp til 20 minusgrader. Har du undersøkt denne katten grundig etter hver gang den har vært ute i minusgrader i flere dager da? Katter er eksperter på å skjule det når de er syke eller skadede. Katter er ørkendyr. De kan kanskje overleve 20- en god stund. Men du kan banne på at det ikke er så behagelig for den. Bare fordi de har pels betyr ikke at de ikke fryser. Hvorfor utsette dyrene for noe sånt? Hva er da poenget med å ha kjæledyr om man ikke skal ta vare på dem hele tiden og passe på at de ikke har det vondt? Du synes sikkert ikke at det er så behagelig å sitte ute i 20- i flere dager du heller. Husk at kattens ører, nese og poter er ikke beskyttet av pels. Prøv å sitte ute i 20- med ubeskyttede ører og hender. Du kan banne på at det blir vondt over tid. Da får man la vær å skaffe seg dyr. Og nei. Det er ikke hysterisk. Bare fordi man har behandlet dyr slik i mange år, betyr ikke at man trenger å gjøre det for bestandig. For i dag vet vi faktisk bedre. Til og med kuer og griser har bedre levevilkår enn enkelte katter her i landet. Og det sier litt når vi prøver så hardt her i landet for å forbedre levestandarden til husdyr fordi vi har lært at bare fordi dyra klarte seg sånn før, så betyr ikke det at dyrene trivdes sånn. Men katter. De er det ikke så farlig med liksom? Folk må begynne å skjønne det at bare fordi man sier at katter er selvstendige, så betyr ikke det at de klarer seg alene. Huskatten er flere tusen år unna i utvikling fra de ville kattene som eksisterte før. Les litt utviklingslære. En huskatt som er født vill lever ikke så lenge faktisk. Fordi huskatten er avhengig av mennesker for å overleve. Og til de som tror at katter klarer seg så utmerket i opp til 20-. Les. Anonym poster: ed51a97742d6ad26b6caeb9f88d733ab 9
Gud Skrevet 21. januar 2013 #24 Skrevet 21. januar 2013 lol Jeg vet ikke hva du mener. Er det en slags lek? Jeg tar sjansen på det, og prøver med: jfh
Santflows Skrevet 21. januar 2013 #25 Skrevet 21. januar 2013 Jeg vet ikke hva du mener. Er det en slags lek? Jeg tar sjansen på det, og prøver med: jfh Unnskyld meg, men hvor gammel er du?
Gud Skrevet 21. januar 2013 #26 Skrevet 21. januar 2013 Unnskyld meg, men hvor gammel er du? Prøver du å sjekke meg opp?
Kjempeliten Skrevet 21. januar 2013 #27 Skrevet 21. januar 2013 Nå er katten min 17 år gammel og begynner å bli litt skrøpelig, så han vil helst være inne nå om vinteren. Men da han var yngre kunne han fint være ute i 20- i noen dager, frivillig. Han får ganske tykk vinterpels da! Han blir dobbelt så stor:) Beviser at noen katter klarer seg fint ute i noen dager om de er vant til det. Selvfølgelig ikke alle... Men ikke alle katter fryser ihjel etter en halvtime ute i kulda heller:) Eieren som kjenner sin katt best. Men om man virkelig er bekymra, så er det vel bare å spørre nabon om de har en god grunn til å ha katta ute så lenge. Har de opplevd at pus frivillig går ut i kulda i flere dager, så har de jo en "god grunn", men ser du at katten sliter i kulda, så kanskje ta en prat? 2
Armitage Skrevet 21. januar 2013 #28 Skrevet 21. januar 2013 Min katt nekter å være ute om det faller under 10-. Og han har lang pels. Ellers er han veldig glad i å være ute. 1
Santflows Skrevet 21. januar 2013 #29 Skrevet 21. januar 2013 Prøver du å sjekke meg opp? Hvis du tror det så er du litt utpå jordet for å si det sånn.
Gjest Snoken- Skrevet 21. januar 2013 #30 Skrevet 21. januar 2013 Har du undersøkt denne katten grundig etter hver gang den har vært ute i minusgrader i flere dager da? Katter er eksperter på å skjule det når de er syke eller skadede. Katter er ørkendyr. De kan kanskje overleve 20- en god stund. Men du kan banne på at det ikke er så behagelig for den. Bare fordi de har pels betyr ikke at de ikke fryser. Hvorfor utsette dyrene for noe sånt? Hva er da poenget med å ha kjæledyr om man ikke skal ta vare på dem hele tiden og passe på at de ikke har det vondt? Du synes sikkert ikke at det er så behagelig å sitte ute i 20- i flere dager du heller. Husk at kattens ører, nese og poter er ikke beskyttet av pels. Prøv å sitte ute i 20- med ubeskyttede ører og hender. Du kan banne på at det blir vondt over tid. Da får man la vær å skaffe seg dyr. Og nei. Det er ikke hysterisk. Bare fordi man har behandlet dyr slik i mange år, betyr ikke at man trenger å gjøre det for bestandig. For i dag vet vi faktisk bedre. Til og med kuer og griser har bedre levevilkår enn enkelte katter her i landet. Og det sier litt når vi prøver så hardt her i landet for å forbedre levestandarden til husdyr fordi vi har lært at bare fordi dyra klarte seg sånn før, så betyr ikke det at dyrene trivdes sånn. Men katter. De er det ikke så farlig med liksom? Folk må begynne å skjønne det at bare fordi man sier at katter er selvstendige, så betyr ikke det at de klarer seg alene. Huskatten er flere tusen år unna i utvikling fra de ville kattene som eksisterte før. Les litt utviklingslære. En huskatt som er født vill lever ikke så lenge faktisk. Fordi huskatten er avhengig av mennesker for å overleve. Og til de som tror at katter klarer seg så utmerket i opp til 20-. Les. Anonym poster: ed51a97742d6ad26b6caeb9f88d733ab Det er en norsk skogkatt, den er tilpasset norsk fauna ikke afrikansk klima. Den ser frisk og rask ut med tykk og fettete pels (Vinterpels). Som sagt var det -20 på det kaldeste, men tempen ligger normalt rundt -3 ti -12 disse tider. Det er snakk om toppen to uker, har aldri sagt at den klarer seg alene flere måneder. Det er åpne boder her og garasjer, så den finner lett ly om det blir for kaldt. Naboen var lei seg fordi den eldste katten døde for 2 år siden, den ble 16 år gammel. Jeg tror han vet hvordan man behandler kattene sine. Angående kyr så trives de med kaldere klima, de går frivillig ut selv om det er 30minus ute. 1
rosahelikopter Skrevet 21. januar 2013 #31 Skrevet 21. januar 2013 Når det gjelder katter og at noen sier de klarer seg selv ute, finner mat og ly - Det kan nok stemme at kattene finner alt det der, men man skal uansett aldri reise fra katten sin i lengre tider (alt fra en dag ++ uten at det er avtalt med en nabo/venner at de passer på katten. (Det gjelder jo alle dyr). I tillegg skal man ikke bare sette ut masse kattemat i en bolle utenfor, det er ikke sikkert at det er katten selv som spiser opp maten - det tiltrekker andre katter/dyr som kan spise maten opp for katten. Man skal heller gi mat i små porsjoner inne i huset hvor katten bor. Igjen så kan masse mat i en katteskål utenfor gjøre slik at katten overspiser. En katt har følelser, og den kan føle den blir forlatt når eier drar fra katten ved å bare sette ut mat og drikke utenfor, da vil katten "rømme" fra hjemmet sitt å finne et nytt hjem. Det beste er faktisk at katten bor inne i perioden når huseier er vekke og setter inn en kattedo, hvor da en nær venn kommer inn og skifter doen og gir passe mengde med mat og kos. Syns en katteeier dette er for mye styr, ja da burde ikke vedkommende skaffe seg katt. 4
Gjest Lille-pus Skrevet 21. januar 2013 #32 Skrevet 21. januar 2013 (endret) Var det overhodet noen av dere som leste det Aurora skrev ? Rykk oppover på siden og les hva hun skriver. Det er ikke en bokstav av det som er hverken overdrevet, farvet av tenåringsromantikk for katter eller av overdrevet tilleggelse av mennskelige følelser hos dyr. Det er den rene, iskalde, rå og brutale sannhet. Den er realiteten for dem som går ute uten ly, mat og vann. Den er realiteten for dem som får tak i disse dyrene. Den er realiteten for mange vetrinærer som få disse dyrene inn. Hvem som helst av dere er velkomen til å ta kontakt på PM og til å være med og se hvorledes hverdagen er for husløse katter i en middels stor by i Norge når det er kuldegrader, dårlig med mat, ikke vann i flytende form, - og hjelpesenteret er fyllt opp til randen. Velkommen til å møte dem som har ører uten tupper, mangler en fot, en haletupp, ett øye. Be my guest. Jeg inviterer til å møte dem som overlevde. Endret 21. januar 2013 av Lille-pus 9
Gjest Lille-pus Skrevet 21. januar 2013 #33 Skrevet 21. januar 2013 (endret) Les denne og husk Leon når det er kaldt Han var ekte. Bildene er ikke photoshop'et, han 'klarte seg ute', han bodde i en garasje. Han hadde alt det som i denne tråden er nevnt som tilstrekkelig til å overleve og ha et ok uteliv. Les og se på bildene av koldbrannen i ørene og nesen, les hva vetrinæren sa. Les hvorledes hans liv på jordet måtte ende. Han var virkelig. Forfatteren er virkelig. Leon er vitnet. Hans historie er viktig. Endret 21. januar 2013 av Lille-pus 9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #34 Skrevet 21. januar 2013 Det er en norsk skogkatt, den er tilpasset norsk fauna ikke afrikansk klima. Den ser frisk og rask ut med tykk og fettete pels (Vinterpels). Som sagt var det -20 på det kaldeste, men tempen ligger normalt rundt -3 ti -12 disse tider. Det er snakk om toppen to uker, har aldri sagt at den klarer seg alene flere måneder. Det er åpne boder her og garasjer, så den finner lett ly om det blir for kaldt. Naboen var lei seg fordi den eldste katten døde for 2 år siden, den ble 16 år gammel. Jeg tror han vet hvordan man behandler kattene sine. Angående kyr så trives de med kaldere klima, de går frivillig ut selv om det er 30minus ute. Nå kan du ikke bruke enkelttilfeller som en fasit for hvordan alle katter har det og trives med. Anonym poster: ed51a97742d6ad26b6caeb9f88d733ab 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #35 Skrevet 21. januar 2013 Det er en norsk skogkatt, den er tilpasset norsk fauna ikke afrikansk klima. Den ser frisk og rask ut med tykk og fettete pels (Vinterpels). Som sagt var det -20 på det kaldeste, men tempen ligger normalt rundt -3 ti -12 disse tider. Det er snakk om toppen to uker, har aldri sagt at den klarer seg alene flere måneder. Det er åpne boder her og garasjer, så den finner lett ly om det blir for kaldt. Naboen var lei seg fordi den eldste katten døde for 2 år siden, den ble 16 år gammel. Jeg tror han vet hvordan man behandler kattene sine. Angående kyr så trives de med kaldere klima, de går frivillig ut selv om det er 30minus ute. Folk flest har ikke Norsk skogkatt eller Maine Coon. Når du skriver innlegg om at katta til naboen tåler å være ute i 20- uten å opplyse at dette er snakk om en av de få raserene kattene som tåler høy kulde, så kan folk fort misforstå deg og tro at den korthårede huskatten deres tåler det like godt. Og jeg snakket ikke om kyr i forhold til høy kulde, men i forhold til hvordan folks dyrekunnskap har utviklet seg over årene. Vi bruker mye penger på å forbedre levestandarden til husdyr som kyr fordi vi har fått bedre kunnskap om de. Sånn burde det også være for katten. Men desverre så tviholder en del på de gamle mytene som f,eks, at det er sunt for katten å få kattunger før den steriliseres eller at p-piller er en flott ting. Anonym poster: ed51a97742d6ad26b6caeb9f88d733ab 4
Djungelvrål Skrevet 21. januar 2013 #36 Skrevet 21. januar 2013 Hmm... Jeg er ikke helt enig her.. Kattene er ikke fullstendig avhenge av mennesker. De finner alltid ly på egen hånd og som oftest mat også. Akkurat tidspunktet nå er uheldig kombinasjon, men overfor ei helg ville jeg ikke engang brydd meg.. Vi bor på landet nærmeste nabo et godt stykke unna.. Reiste på feire i 3 uker i høsten .. Satt ut 2 kg mat, men regner langt fra med at det var nok til 2 katter hele veien.. Men når vi kom hjem var kattene feitere enn når vi dro :) Og de kom hjem etter bare noen timer etter at vi kom hjem. Så med mindre kattene er bare innkatter er det ikke noe point å trykke på panikk knappen altså. Anonym poster: 518a0b6600ff59a3016c70074d662281 Dere skulle ikke fått lov til å ha dyr. Dyrehold er ikke en hobby, det er en livstil. Hvis du lar dyra gå for lut og kaldt vann når du finner det for godt er det bedre at de får komme til mennesker som er glade i og som tar vare på de. Omplasser dem! 6
Djungelvrål Skrevet 21. januar 2013 #37 Skrevet 21. januar 2013 Les denne og husk Leon når det er kaldt Han var ekte. Bildene er ikke photoshop'et, han 'klarte seg ute', han bodde i en garasje. Han hadde alt det som i denne tråden er nevnt som tilstrekkelig til å overleve og ha et ok uteliv. Les og se på bildene av koldbrannen i ørene og nesen, les hva vetrinæren sa. Les hvorledes hans liv på jordet måtte ende. Han var virkelig. Forfatteren er virkelig. Leon er vitnet. Hans historie er viktig. Nå fikk jeg tårer i øynene, Faens folk! 2
Gjest Snoken- Skrevet 22. januar 2013 #38 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Folk flest har ikke Norsk skogkatt eller Maine Coon. Når du skriver innlegg om at katta til naboen tåler å være ute i 20- uten å opplyse at dette er snakk om en av de få raserene kattene som tåler høy kulde, så kan folk fort misforstå deg og tro at den korthårede huskatten deres tåler det like godt. Og jeg snakket ikke om kyr i forhold til høy kulde, men i forhold til hvordan folks dyrekunnskap har utviklet seg over årene. Vi bruker mye penger på å forbedre levestandarden til husdyr som kyr fordi vi har fått bedre kunnskap om de. Sånn burde det også være for katten. Men desverre så tviholder en del på de gamle mytene som f,eks, at det er sunt for katten å få kattunger før den steriliseres eller at p-piller er en flott ting. Anonym poster: ed51a97742d6ad26b6caeb9f88d733ab Kanskje jeg forventer for mye av folk. Akkurat som jeg forventer om man har en katt ute i flere dager så er det snakk om en skogkatt, og ikke en korthåret katt. Jeg forventer at folk vet nok om husdyrene sine, slik at dyrene ikke må lide unødvendig pågrunn av folks kunnskapsløshet. Har du korthåret katt er kattedør nesten et must, da de sjeldent liker å være i kulda over lengre tid. Endret 22. januar 2013 av Snoken-
CathFoto Skrevet 22. januar 2013 #39 Skrevet 22. januar 2013 Om du ikke er redd for å ta det opp med naboen, så gjør nettopp det. Synes du det er ubehagelig, så skriv en lapp og legg i postkassen. Du kan jo foreslå deg selv som kattepasser eller evt foreslå en kattepasser om dere bor i en av byene som har dette. Også er det veldig fint at du bryr deg. 1
la Flaca Skrevet 23. januar 2013 #40 Skrevet 23. januar 2013 Slik kulda er nå er det faktisk uforsvarlig å la katten være ute mens man er på jobb! Enig! Så ei helg eller aller verre ei uke er jo helt på trynet. Det er kaldt ute, katter blir også syke i kulda. Og alt vann ute er frosset nå. + at de bruker veldig mye energi hvis de må nedlegge maten selv når det er så kaldt, så vinninga går opp i spinninga. Kattepusen vår er utrolig godt pelsa, men han holder seg mest inne nå han også. Da han var yngre hadde han ikke vett til det, og fikk urinveisinfeksjon hele tida. Dyrlegen sa at særlig hannkatter bør holdes inne når det er minus 10 og nedover, og at så fort de setter rompa (og testiklene) nedpå bakken får de kjapt infeksjon i urinveiene. Akkurat som oss mennesker. Litt synd at mange tror katter tåler hva som helst, for det gjør de jo ikke. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå