Tulla1982 Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Vi bor i en firemannsbolig. Naboen vår her reiser fra katten sin hele tiden. Vi har passet katten av og til, men har jo ikke alltid anledning til å passe katten hans. som oftes blir den gående ute mens han er borte, uten at noen låser den inn å gir den mat. Det er snakk om alt fra en uke til en helg. Nå har han vært borte hele helgen igjen, så vi slapp inn katten inn til oss i dag. Det er fryktelig kaldt her og puser bør jo ikke være så lenge ute i denne kulden. Vi aner ikke hva vi skal gjøre, har tenkt tanken på å ringe Mattilsynet, men da blir vel kanskje katten avlivet. Noen som har noen råd til hva vi kan gjøre? Vondt å se den fine katten lide pga en eier som aldri burde hatt noe dyr. Vi er heller ikke noe spesielt på talefot med naboen. 1
Alice123 Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Arg! Jeg har vært i helt samme situasjon som deg, bodde til og med i firemannsbolig Det jeg gjorde, var å ta en røyk på terassen og snakke høyt om det jævlig dårlig katteholdet som foregikk i nabolaget. Da hørte jeg et smell i døra til katte-eier-naboen, og siden hadde katten det tipp-toppers. Noe godt naboforhold ble det derimot ikke. 18
Dolce Skrevet 20. januar 2013 #3 Skrevet 20. januar 2013 Uffda, jeg reiser også fra kattene mine noen ganger, pga. jobb. Men jeg har alltid på forhånd avtalt med naboer eller venner, så pusene får både mat, vann, kos og husrom. Reiser naboen din fra katten uten å si ifra? Da ville jeg brukt metoden til Alice123. Eller noe lignende. Eller kanskje: Legg et anonymt brev i postkassa der du beskriver hvor bekymret du og andre er for katten. Skriv at "dere" vurderer å koble inn Mattilsynet. Eller Dyrebeskyttelsen. Og evt. andre. Men skriv brevet på vegne av flere (selv om det blir litt "fake"), ikke bare deg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #4 Skrevet 20. januar 2013 Hmm... Jeg er ikke helt enig her.. Kattene er ikke fullstendig avhenge av mennesker. De finner alltid ly på egen hånd og som oftest mat også. Akkurat tidspunktet nå er uheldig kombinasjon, men overfor ei helg ville jeg ikke engang brydd meg.. Vi bor på landet nærmeste nabo et godt stykke unna.. Reiste på feire i 3 uker i høsten .. Satt ut 2 kg mat, men regner langt fra med at det var nok til 2 katter hele veien.. Men når vi kom hjem var kattene feitere enn når vi dro :) Og de kom hjem etter bare noen timer etter at vi kom hjem. Så med mindre kattene er bare innkatter er det ikke noe point å trykke på panikk knappen altså. Anonym poster: 518a0b6600ff59a3016c70074d662281
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #5 Skrevet 20. januar 2013 Hmm... Jeg er ikke helt enig her.. Kattene er ikke fullstendig avhenge av mennesker. De finner alltid ly på egen hånd og som oftest mat også. Akkurat tidspunktet nå er uheldig kombinasjon, men overfor ei helg ville jeg ikke engang brydd meg.. Vi bor på landet nærmeste nabo et godt stykke unna.. Reiste på feire i 3 uker i høsten .. Satt ut 2 kg mat, men regner langt fra med at det var nok til 2 katter hele veien.. Men når vi kom hjem var kattene feitere enn når vi dro :) Og de kom hjem etter bare noen timer etter at vi kom hjem. Så med mindre kattene er bare innkatter er det ikke noe point å trykke på panikk knappen altså. Anonym poster: 518a0b6600ff59a3016c70074d662281 Hva om andre dyr/katter tar maten? Hva om pus blir påkjørt, angrepet, syk? Hva om temperaturen skulle falle drastisk? Jeg syntes dyr skal ha tilsyn selv om de er selvstendige dyr, og i teorien klarer seg bra om alt går etter planen. Problemet er om det ikke gjør det.. Og som dyreeier mener jeg man har tatt på seg et ansvar som bør følges opp uansett om det skulle passe dårlig i perioder. (snakker ikke om at kattene dine nødvendigvis led, de hadde det jo tydeligvis bra, og alt gikk fint, men jeg hadde aldri tatt sjangsen på å reise en uke/to fra min pus, uten tilsyn). Anonym poster: a10ee48d566c2f912b207b0830d0d0e0 15
RockPaperScissor Skrevet 20. januar 2013 #6 Skrevet 20. januar 2013 Med den kulda som har vært nå i det siste ville jeg aldri ha latt kattene mine være ute mens jeg selv reiste bort en helg. Ikke for en dag en gang! Jo da, katter klarer seg veldig fint på egenhånd og er ikke avhengige av oss mennesker. Men... det er lov å ta litt hensyn i kulda. Synes du skal gjøre som noen sa, skrive en liten bekymringsmelding og si at du/dere helst ikke vil gå videre med saken. 3
Santflows Skrevet 20. januar 2013 #7 Skrevet 20. januar 2013 Hmm... Jeg er ikke helt enig her.. Kattene er ikke fullstendig avhenge av mennesker. De finner alltid ly på egen hånd og som oftest mat også. Akkurat tidspunktet nå er uheldig kombinasjon, men overfor ei helg ville jeg ikke engang brydd meg.. Vi bor på landet nærmeste nabo et godt stykke unna.. Reiste på feire i 3 uker i høsten .. Satt ut 2 kg mat, men regner langt fra med at det var nok til 2 katter hele veien.. Men når vi kom hjem var kattene feitere enn når vi dro :) Og de kom hjem etter bare noen timer etter at vi kom hjem. Så med mindre kattene er bare innkatter er det ikke noe point å trykke på panikk knappen altså. Anonym poster: 518a0b6600ff59a3016c70074d662281 Dette er feil. Det er vanskelig for katter å finne mat og vann på egenhånd siden de ikke er ville dyr. De dog fanger mus og fugler, men det er ikke nok. Katten kan også skade seg, og sette seg fast i ting uten at det merkes av noen. Dessuten kan andre dyr spise av maten du legger ut til katten. 5
Gud Skrevet 20. januar 2013 #8 Skrevet 20. januar 2013 Dette er feil. Det er vanskelig for katter å finne mat og vann på egenhånd siden de ikke er ville dyr. De dog fanger mus og fugler, men det er ikke nok. Katten kan også skade seg, og sette seg fast i ting uten at det merkes av noen. Dessuten kan andre dyr spise av maten du legger ut til katten. Katter på landet er som regel minst like mye ute som inne, så de er ganske "ville". 1
Portvinpiken Skrevet 20. januar 2013 #9 Skrevet 20. januar 2013 Katter på landet er som regel minst like mye ute som inne, så de er ganske "ville". Hæ? Hva mener du? At de er bedre skikket til å finne vann og mat i kulda enn andre katter? Vi bor på landet og her holder kattene seg inne når det er kaldt. De har ikke noe stort ønske om å gå ut å fryse, og ikke er de så "ville" heller. Til TS: ring mattilsynet eller send en anonym bekymringsmelding på nettsiden deres. Det høres ingen steds hjemme å reise fra noe dyr uten tilsyn, og det er mattilsynet sin plikt til å følge opp. 5
Gud Skrevet 20. januar 2013 #10 Skrevet 20. januar 2013 Hæ? Hva mener du? At de er så mye ute at de er vant til det.
frøkna Skrevet 20. januar 2013 #11 Skrevet 20. januar 2013 Katter er veldig selvstendige, ja, men skal ikke etterlates til seg selv så lenge! I hvert fall ikke i den ekstreme kulda vi har hatt i store deler av landet. De fleste katter er ganske avhengige av at mennesker skal gi dem omsorg, mat og ly. Selv om det finnes drøssevis av historier av katter som klarer seg mange dager alene er ikke det noe man går etter eller kan regne med. 4
Santflows Skrevet 20. januar 2013 #12 Skrevet 20. januar 2013 Katter på landet er som regel minst like mye ute som inne, så de er ganske "ville". Vel, de får jo mat av oss mennesker og er igrunn avhengig av oss for å overleve? 1
Gjest Snoken- Skrevet 20. januar 2013 #13 Skrevet 20. januar 2013 Burde gå bra det, naboen min er sjelden hjemme. De har en stooor huskatt, den klarer seg fint uten mennesker i 2 uker, og opp til 20 minusgrader. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #14 Skrevet 20. januar 2013 Maten kan bli spist opp av andre dyr, som oftest av sjura. Vi har kattedo inne, så om vi reiser bort, så avtaler vi med venner eller familie om å ta seg en tur ned for å sjekke at katten har det bra, fylle opp mat og vann. Vår katt liker seg best inne når det er kaldt ute. Dagens katter er som regel ikke like godt rustet for å være ute i opptil 1 uke alene ute. Selv om den har pels, betyr ikke det at den er totalt beskyttet for kulde. Om katten er vant til å være ute og er det til og med når eieren er hjemme er det en annen sak. Saltet på veiene kan også gi katten sår under potene. Jeg hadde tatt dette opp personlig med naboen. Skal man ha et dyr, uansett om det er fisk, hamstre eller katt, så skal man ha tid og mulighet til å ta hånd om det. Eller vite at man har noen som kan ta seg av dyret når man vet man skal være mye borte. Uansvarlig oppførsel vil jeg kalle det.. Du kan jo evt. tilby deg å kunne låse deg inn hos naboen for å kunne slippe inn katten. Så h*n slipper å spørre selv, og kanskje h*n tar hintet. Anonym poster: 41ab2aa554091fc438a921b19b186fb7 2
Gud Skrevet 21. januar 2013 #15 Skrevet 21. januar 2013 (endret) Vel, de får jo mat av oss mennesker og er igrunn avhengig av oss for å overleve? Katter som er ute stort sett hele døgnet klarer fint å finne mat selv. Endret 21. januar 2013 av Gud 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #16 Skrevet 21. januar 2013 Burde gå bra det, naboen min er sjelden hjemme. De har en stooor huskatt, den klarer seg fint uten mennesker i 2 uker, og opp til 20 minusgrader. Det de risikerer er en katt som ikke klarer å skaffe vann dermed blir dehydrert (katter spiser ikke snø), forfryste ører (noe man ser på bortimot alle villkatter), urinveisproblemer. Det er det jeg kommer på i farten, men er faen meg ikke bare bare det. Selv om man ikke har kræsjet sålangt uten bilbelte betyr ikke det at det er ok å kjøre uten. Anonym poster: db3b4a2dda431e26d33e670950936aa0 9
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 21. januar 2013 #17 Skrevet 21. januar 2013 Jeg synes du skal være voksen og snakke direkte med naboen. Ikke noe baksnakking over en røyk, ikke noe anonymt trusselbrev. Når naboen og du tilfeldigvis er ute samtidig, så går du bort og starter en samtale om vær og vind. Kom litt på gli før du nevner at han reiser mye, og at du ser at katten går ute og fryser/mjauer. Spør om han har noe familie som kan komme og sjekke på katta innimellom, fordi katter trenger litt kos, mat og vann i blandt. Prøv å ta dette i en saklig tone. Husk at det faktisk er mulig at naboen ikke er klar over problemet overhodet. Blir det ikke noen forbedring ville jeg sagt ifra på nytt, for deretter å si ifra om at hvis det ikke blir bedre, da kontakter du dyrevernet der du bor. 2
Santflows Skrevet 21. januar 2013 #18 Skrevet 21. januar 2013 (endret) Katter som er ute stort sett hele døgnet klarer fint å finne mat selv. Og dette vet du godt? Har du fulgt med på katter hvordan de greier å finne mat? Kattene vil bli for tynne, for det er ikke nok av mat der ute. Så en katt vil aldri overleve der ute alene. Endret 21. januar 2013 av Santflows 2
Gud Skrevet 21. januar 2013 #19 Skrevet 21. januar 2013 Og dette vet du godt? Har du fulgt med på katter hvordan de greier å finne mat? Ja. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå