AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #1 Del Skrevet 20. januar 2013 Hei. Jeg lurer på om jeg har redd på voldsoffererstatning. Jeg har lest på siden som har med dette og gjøre men lurer på hva dere mener, eller ja, hvordan dere vet(om dere har opplevd noe selv) at det gjøres. Jeg har egentlig blitt utført vold mot så lenge jeg kan huske av min psykisk utviklingshemmede bror. For å beskrive han så kan man ikke se at han er syk, og han kan virke normal, men han får lett raserianfall og han ser IKKE konsekvensene av ting. Han finner på mye rart, er ganske ung i topplokket osv. Har siden jeg var liten slått meg til blods i nesen, slått meg med ølflasker osv osv. Men selve det som gjelder erstatning for er vel etter han ble ungdom, evnt etter han ble atten, og dette holdt på fra jeg var 4-17, og han er tre år eldre enn meg så dvs at det holdt på til han var 20/21. Ting som ble gjort var at han fikk "raserianfall" av ingenting og dette gikk utover meg, enten i "milde" versjoner som psykisk vold, eller spytting, kaste glass på meg, eller andre små gjenstander. De verre tilfellene var noe mer alvorlig kan man si. Da fant han de som var nærmest seg, det har vært alt fra vektskiver, oljeovn,stoler,vase,balltre osv og slo etter meg, kneet meg i ansiktet, slå meg i mage osv. Og VELDIG ofte truet med kniv. Og da har det vært slik at han har stått med hogge-bevegelser opp mot meg og alt har svartnet for han. Han har også drept et hamster jeg hadde en gang og et marsvin, ja det er helt jævlig, han er syk. Jeg var ung da DET skjedde. Han har hevet kniver etter meg og tatt kvelertak,ja vet ikke hva han IKKE har gjort for å si det slik. Er dette nok til å få erstaning? Så har vi min far da. Han begynte og være harhendt med meg da jeg var rundt 11 og det ble slutt med han og min mor. Begynte med at han ristet i meg, dyttet meg ned i sengen og slikt. Etterhvert ble det verre og han har tatt kvelertak på meg og dratt meg bortover en grusvei, slått meg med fiskeslo i ansiktet, løpt etter meg for å skulle ta meg da jeg rømte, tok mobilen fra meg så jeg ikke fikk ringe mamma. Det skjedde mange episoder, og den siste, som gjorde at jeg aldri så han igjen. Da var jeg større og gjorde motstand, men det var dytting, knep meg hardt, "smelte" meg ned i gulvet, osv osv.. og sa etterpå at.... ikke si noe til din mor, dette blir mellom oss. I tilegg til alt dette har det skjedd MYE mer, men det er mer psykisk. Da han fikk seg stemor osv osv, fikk ikke mat der, ja det var mye sykt. Ja, jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem?? MÅ jeg i retten eller noe for å få erstatning? Jeg synes det er ekkelt å skulle snakke om det, og jeg har fortært MYE, og det er nesten litt dumt :/ Mye som jeg ikke husker så godt, men som jeg vet har skjedd. Skrev mye dagbok den tiden. Hadde glemt jeg hadde det så gale som jeg hadde. Dette har VIRKELIG ødelagt mye i livet mitt, veldig veldig mye, har preget meg idag både når det gleder utdanning, sosiale sammenhenger og spesielt tillitt til andre og kjæresten. Håper på råd. Anonym poster: c79f0cfbc967faf1f71432db710f485c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 20. januar 2013 #2 Del Skrevet 20. januar 2013 Ta kontakt med advokat, de kan nok best veilede deg videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #3 Del Skrevet 20. januar 2013 Ja men håper på noen råd/erf. fra noen her inne som vet noe om det eller har opplevd lignendes selv. Anonym poster: c79f0cfbc967faf1f71432db710f485c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #4 Del Skrevet 20. januar 2013 dytt Anonym poster: c79f0cfbc967faf1f71432db710f485c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #5 Del Skrevet 20. januar 2013 Du må nok i retten for å forklare deg. Dette er jo for at det skal være sikkert at det skjedde, og ikke bare en løgn som går for langt. Jeg ville kontaktet en advokat som kan veilede deg gjennom prosessen. Advokaten kan også svare deg på alle spørsmål, da den mest sannsynlig har hørt og sett alt før. Jeg syns veldig synd på deg som har opplevd slike ting i din barndom, og jeg håper du får den hjelpen du har krav på. Du bør også gå til en psykolog eller lignende (hvis du ikke gjør det), for å få snakket ut alle disse tingene som har skjedd. Men ha i bakhodet hvor slitsom og dyr en slik prosess kan være for deg, å ikke gå i gang med den med mindre du virkelig er sikker på det. Anonym poster: 2ee697a0a71630c9cd7fb62205654b40 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annemor30 Skrevet 20. januar 2013 #6 Del Skrevet 20. januar 2013 Jeg anmeldte og advokaten ordnet resten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #7 Del Skrevet 20. januar 2013 Men var det en slik sak som dette eller mer/mindre alvorlig? Det beste hadde vært å kun forklart til en person, fordi det er så vondt å snakke om det. Forstår dette med troverdighet men har nok av bevismateriale. Kan du si meg hvilke advokat du hadde? Anonym poster: c79f0cfbc967faf1f71432db710f485c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #8 Del Skrevet 20. januar 2013 Du må ikke nødvendigvis i retten, men forholdet må anmeldes. Det kan gjøres få unntak fra denne regelen, men det skjer sjelden. Jeg kunne sannsynligvis fått voldsoffererstatnig, men har aldri søkt om det da jeg ikke har anmeldt. Anonym poster: 7df12bd8d16e0fb85142d49fe9464b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annemor30 Skrevet 21. januar 2013 #9 Del Skrevet 21. januar 2013 Nå vurderer ikke jeg alvorlighrtsgraden;-) men kontakt advokat , du har gjerne 1 time gjennom forsikringer, fagorganisasjonen feks 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 21. januar 2013 #10 Del Skrevet 21. januar 2013 Dette var veldig alvorlig, syns jeg. Du må ikke la dette ligge, for det er egentlig helt forferdelig! Har du kontakt med moren din? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #11 Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg mente ikke du skulle vurdere alvorlighetsgraden da, jeg tenkte mer på å spør mtp på det og at du slapp og forklare deg. Tenkte at i noen mindre alvorlige saker er det kanskje lettere for å slippe å forklare. Men ja, takk for støtten BØLLE. Ja, har kontakt med min mor. Hun bor i en annen by, sammen med sønnen sin som gjorde dette. Min far og hans nye fam har jeg ikke kontakt med. Anonym poster: c79f0cfbc967faf1f71432db710f485c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #12 Del Skrevet 21. januar 2013 Leste hvertfall at forlegelsestiden var veldig lang i saker hvor det var vold i nære relasjoner + samt at jeg var barn da alt skjedde, så kan sikkert annmelde alt nå. MEN hva skjer med min bror? Siden han er psyk.syk? Jeg vil jo ikke utsette han for noe, selvom han har gjort dette. Vet ikke hvorfor, han er liksom broren min. Faren min derimot, kan bare dø. Anonym poster: c79f0cfbc967faf1f71432db710f485c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #13 Del Skrevet 21. januar 2013 Altså jeg regner med det må være en eller annen slags forklaring ja, vet ikke om de også må bli dømt eller hva. Men man må jo forsikre seg på en eller annen måte at dette ikke er noe du finner på. Anonym poster: 2666d3a1fac3d2bf007669836bde8f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #14 Del Skrevet 22. januar 2013 Hei, ts! Jeg er tråstarter av den tråden du spurte om hvorda jeg gikk fram for å få erstatning. Faktisk, hadde jeg ikke tekt å søke om erstatning i det hele tatt, m advokaten min foreslo det. Jeg brukte advokaten til noe helt annet da, mn nevnte vold i fortiden. H*n spurte om jeg anmeldte, noe jeg gjorde. Også hadde jeg tatt dette opp med pykiateren den gangen jeg slet. Så Advokaten samlet inn info og søkte. Fikk avslg først, men de vurderte andre bevis da vi klagde og så fikk jeg innvilget. Hele prosessen tok c 9 måneder. Synes som andre sier at du skal skaffe deg en advokat! Anonym poster: 00432ad90b2b69f9a871d92f129fe109 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå