AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #21 Del Skrevet 19. januar 2013 Takker for de siste innleggene fra dere som først og fremst er hyggelige og prøver å hjelpe. Jeg har allerede tatt sorgene på forskudd og skrevet et brev hvor jeg trygler dem om å ikke si opp studielånet mitt. Kan kanskje se ut som at jeg ikke vil få bruk for det brevet. Siden jeg er anonym kan jeg forsåvidt avsløre at årsaken til dette kaoset er mangel på kodebrikke til nettbanken og at det tok veldig lang tid før jeg bestilte ny, og da gikk hele innbetalingen i glemmeboka. Jeg har også en bosituasjon hvor det er litt rot med posten, og da er det brev som dukker opp lenge etter at de har blitt sendt. Anonym poster: 6c23725dc13819d9ca221f19b14efd28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #22 Del Skrevet 19. januar 2013 Takker for de siste innleggene fra dere som først og fremst er hyggelige og prøver å hjelpe. Jeg har allerede tatt sorgene på forskudd og skrevet et brev hvor jeg trygler dem om å ikke si opp studielånet mitt. Kan kanskje se ut som at jeg ikke vil få bruk for det brevet. Siden jeg er anonym kan jeg forsåvidt avsløre at årsaken til dette kaoset er mangel på kodebrikke til nettbanken og at det tok veldig lang tid før jeg bestilte ny, og da gikk hele innbetalingen i glemmeboka. Jeg har også en bosituasjon hvor det er litt rot med posten, og da er det brev som dukker opp lenge etter at de har blitt sendt. Anonym poster: 6c23725dc13819d9ca221f19b14efd28 Sjekk om det er mulighet for avtalegiro. Da slipper du å tenke på om du får regninga eller ikke (betalingsopplysningene ligger uansett tilgjengelig på lånekassen sine nettsider, så det at du ikke har fått regninga/fått den forsinket pga kluss med posten er uansett ikke en gyldig grunn til å ikke betale) i fremtiden, og trekket går automatisk uten at du trenger å gjøre noe Mulig du kan betale et månedlig beløp også istedet for kvartalsvis, det er enklere for mange. Dersom du har økonomiske problemer pga arbeidsledighet/ufør/lignende har lånekassen ordninger for det også. Råder deg til å sette deg ned enten på hjemmesidene deres og lese om hjelpeordninger, eller at du snakker med en kundebehandler som kan gi deg råd. Studielånet er det mest kundevennlige lånet i Norge, og det siste som burde skape problemer for lånetaker, det handler bare om å sette seg litt mer inn i vilkårene slik at du vet hva du kan få av tilrettelegging ved spesielle omstendigheter. Mangel på kodebrikke til nettbanken er nok ikke grunnlag for noen særbehandling, men siden du skrev tidligere at du sliter økonomisk vil jeg på det sterkeste råde deg til å se litt nærmere på saken om det er noe som kan gjøres ifht studielånet ditt. Anonym poster: afaf2abe347e89f046cd322990d176e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 19. januar 2013 #23 Del Skrevet 19. januar 2013 Jeg synes brevet fra Lånekassen var krystallklart, jeg, og dette er helt vanlig formuleringer. Du fikk kort og greit beskjed om at de hadde bestemt seg for å si opp lånet ditt, og at absolutt siste mulighet for å unngå dette var å betale det gitte beløpet innen 31.01.13. Dersom dette ikke hadde blitt gjort, så hadde de sagt opp lånet ditt fra 01.02.13. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 20. januar 2013 #24 Del Skrevet 20. januar 2013 Enig med SmallTalk. Og ts: jeg forstår at det er stressende og vanskelig å få en slik beskjed, det har jeg stor forståelse for. Alle kan gjøre feil. Derfor ville jeg ringt Lånekassen slik at du får endelig bekreftelse og ro i sjela. Men, du bør legge deg paddeflat og svelge sinnet ditt. De har absolutt all rett til å koble inn statens innkrevingssentral. Du har vært for sen med å betale inn, og hvorfor du ikke har fått betalt er, hvis jeg skal være ærlig, for svak. Du kunne ringt banken, eventuelt møtt opp i banken selv. Du kunne utsatt betalingen på Lånekassens egne sider. Du kunne ringt Lånekassen. Ingen av disse tingene har du valgt å gjøre. Å forbanne Lånekassen pga dine egne feil mener jeg både er frekt og ansvarfraskrivelse. Som sagt, jeg forstår fortvilelsen din, jeg hadde også blitt det, det er lov å gjøre feilsteg, derfor mener ikke jeg å være frekk når jeg skriver som jeg skriver. Men du velger å skrive dine grunner, og da må det være lov å kommentere dette. Også fordi det skaper ikke akkurat go'vilje hos Lånekassen hvis du ringer dem og er rasende. Mvh Yvonne 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 20. januar 2013 #25 Del Skrevet 20. januar 2013 Takker for de siste innleggene fra dere som først og fremst er hyggelige og prøver å hjelpe. Jeg har allerede tatt sorgene på forskudd og skrevet et brev hvor jeg trygler dem om å ikke si opp studielånet mitt. Kan kanskje se ut som at jeg ikke vil få bruk for det brevet. Siden jeg er anonym kan jeg forsåvidt avsløre at årsaken til dette kaoset er mangel på kodebrikke til nettbanken og at det tok veldig lang tid før jeg bestilte ny, og da gikk hele innbetalingen i glemmeboka. Jeg har også en bosituasjon hvor det er litt rot med posten, og da er det brev som dukker opp lenge etter at de har blitt sendt. Anonym poster: 6c23725dc13819d9ca221f19b14efd28 Kodebrikke kan man få i skranken hos de fleste banker. Bare et lite tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #26 Del Skrevet 20. januar 2013 Kodebrikke kan man få i skranken hos de fleste banker. Bare et lite tips. Tar heller ikke mer enn 2-3 arbeidsdager å få ny kodebrikke i posten dersom man ringer banken og ber om ny, heller. Anonym poster: 17c5c544d9d34a7cab7080d67d1ae1da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #27 Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg synes det er veldig spesielt at du som moderator ikke holder deg til hva som er tema i tråden, som jeg presiserte i første innlegget. Dette handler ikke om hvorfor jeg ikke betalte, at jeg er et surrehue e.l. Anonym poster: 6c23725dc13819d9ca221f19b14efd28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 21. januar 2013 #28 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Jeg synes det er veldig spesielt at du som moderator ikke holder deg til hva som er tema i tråden, som jeg presiserte i første innlegget. Dette handler ikke om hvorfor jeg ikke betalte, at jeg er et surrehue e.l. Anonym poster: 6c23725dc13819d9ca221f19b14efd28 Jeg er bruker som alle andre, i denne tråden er jeg ikke moderator. Du velger også å gå dypere inn på dette selv. Det var et velment råd, ikke for å være frekk. Hvis du tolket det dithen får jeg beklage dette. Mvh Yvonne Endret 21. januar 2013 av Yvonne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #29 Del Skrevet 22. januar 2013 Sjekk om det er mulighet for avtalegiro. Da slipper du å tenke på om du får regninga eller ikke (betalingsopplysningene ligger uansett tilgjengelig på lånekassen sine nettsider, så det at du ikke har fått regninga/fått den forsinket pga kluss med posten er uansett ikke en gyldig grunn til å ikke betale) i fremtiden, og trekket går automatisk uten at du trenger å gjøre noe Mulig du kan betale et månedlig beløp også istedet for kvartalsvis, det er enklere for mange. Anonym poster: afaf2abe347e89f046cd322990d176e7 Lånekassen tilbyr ikke Avtalegiro. Det nærmeste du kommer er eFaktura, som betyr at fakturaen kommer i nettbanken i stedet for i posten. Du må likevel gå inn i nettbanken og godkjenne betalingen før den blir effektuert, det skjer ikke av seg selv. Det er fullt mulig å betale månedlig, det kan være et godt tips for de fleste. Dette må derimot ordnes av den enkelte kunde, Lånekassen har kun kvartalsvise forfall og sender ut regninger i forbindelse med disse. Ved månedlig betaling deler du terminbeløpet på tre (legg på litt ekstra hvis du har flytende rente for å ta høyde for renteøkning), og betaler inn til samme kontonummer som vanlig. KID-nummeret er alltid det samme, og finnes på alle regninger og på Dine sider. Husk at siste månedsinnbetaling må være registrert ved forfall (eller før), sånn at hele terminbeløpet er betalt i tide. På Dine sider finnes det en funksjon som heter Din regning. Den er alltid oppdatert i forhold til det aktuelle forfallet, og viser hvor mye som eventuelt gjenstår å betale til forfallsdatoen. Til TS: Når du får vedtak om oppsigelse av lånet, er det en siste sjanse til å gjøre opp for deg før lånet faktsik bli oppsagt. Hvis du har betalt nå, er alt i orden, og lånet ditt vil ikke bli overført til SI. Alle som får vedtak om oppsigelse av lånet har også fått varsel om oppsigelse av lånet. Det ble sendt ut i slutten av desember. Vennlig hilsen Lånekasseansatt (som for øvrig betaler lånet sitt månedlig... ) Anonym poster: f8c31d0089a7d0a5639b102f80f727d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå