Gå til innhold

Trussel om oppsigelse av studielånet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk et brev med overskriften "vedtak om oppsigelse", siden jeg har vært treg med å betale lånet som skulle vært betalt i november. Ingen grunn til å diskutere noe rundt det, er ikke det jeg tar opp nå.

Det står at "Lånekassen sier nå opp hele gjelden med virkning fra 01.02.13.". Men lengre ned står det også "Dersom du vil unngå at lånet blir sagt opp, må du betale X kr innen 31.01.13. Fikk litt noia, men betalte hele beløpet nå.

Brevet er fryktelig dårlig skrevet, som alle slike brev er, men er jeg safe om jeg betalte i dag? Skulle jo tro det om jeg betaler innen 31., men da må de jo formulere dette som en advarsel og ikke skrive at lånet allerede er sagt opp.

Anonym poster: 6c23725dc13819d9ca221f19b14efd28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et vedtak er i utgangspunktet ferdig arbeid, MEN du har klagerett. Noe som gjør at saken din skal ses på på nytt,

Du må da levere inn en formell klage på vedtaket, der du argumenterer med at du kommer til å overholde det fra nå av osv.

Anonym poster: 4f9bc21ebb6ae522abe72a062ea8814b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vedtak er i utgangspunktet ferdig arbeid, MEN du har klagerett. Noe som gjør at saken din skal ses på på nytt,

Du må da levere inn en formell klage på vedtaket, der du argumenterer med at du kommer til å overholde det fra nå av osv.

Det var ikke det jeg spurte om? Jeg lurer på om dette er ute av verden når jeg utførte betalingen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel svart på hvitt at om du vil unngå dette må du betale X kroner innen 31.01.13... Er det noe du ikke skjønner med det?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel svart på hvitt at om du vil unngå dette må du betale X kroner innen 31.01.13... Er det noe du ikke skjønner med det?

Det var slik at antok av det var, som jeg sa. Men brevet er dårlig skrevet og har en misvisende overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke det jeg spurte om? Jeg lurer på om dette er ute av verden når jeg utførte betalingen i dag.

Kan du ikke norsk?

Betaling + klage på vedtak= lånekassen skal behandle saken din.

Hvor lang tid det tar må du høre med Lånekassen om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo bra ut at lånet blir sagt opp da :)

i-dont-want-to-live-on-this-planet-anymore-11372-800x600.jpg

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke norsk?

Betaling + klage på vedtak= lånekassen skal behandle saken din.

Hvor lang tid det tar må du høre med Lånekassen om.

Skal du være nedlatende, så tar du det under eget nick. Jeg tviler på at en klage vil bli tatt til følge, så da har jeg virkelig rota det til.

Statens innkrevingssentral blir koblet inn og jeg må betale strafferente. Jeg hater virkelig livet mitt. Det er helt ufattelig at de har lov til dette, etter bare noen få måneder. En offentlig lånekasse. Fy faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens innkrevingssentral blir koblet inn og jeg må betale strafferente. Jeg hater virkelig livet mitt. Det er helt ufattelig at de har lov til dette, etter bare noen få måneder. En offentlig lånekasse. Fy faen.

Den offentlige lånekassa har svært gode vilkår, hva mer er det egentlig du vil ha?

"bare noen få måneder" som du formulerer det er faktisk ganske lang tid.

Anonym poster: 78662325ecb3241fdb2b79c5f698da36

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo lenge til den 31. enda. Du er nok safe.

Jeg får veldig forskjellige svar her, frekke-AB mente at det allerede er kjørt (siden de ikke vil ta en klage til følge, jeg har ingen GOD grunn). Men jeg synes det virker veldig rart mtp hvordan brevet er formulert.

Må kanskje oppsøke lånekassen personlig da, og sette av en dag til reising, bare fordi de ikke klarer å formulere et brev. Å komme igjennom på telefonen tar jo sikkert hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ringer i det de åpner kl 9 svarer de raskt. Men jeg tolker det som at gjelden blir sagt opp hvis du ikke betaler innen 31, syns ikke det var så uklart heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring dem, evt send e-post, dersom du vil forsikre at det er ok. Det er lavsesong nå, så det er neppe noen telefonkø. (Hadde vært verre om du hadde forsøkt å ringe dem i august.) Jeg tror at det skal være greit nå som du har betalt, men det skader ikke å spørre. Imidlertid vil jeg anbefale deg å være mer behersket og rolig når du snakker med dem enn du har vært i innleggene dine i tråden her, og ikke kjefte på kundebehandler. Du er selv ansvarlig for å betale regningene dine innen fristen, dette vet du jo, og det er ikke lånekassen sin feil at du ikke har bedt om utsettelse av regningen dersom du ikke har hatt penger til å betale innen fristen, så ikke la dette gå utover den du snakker med. Det er heller ingen grunn til å være forutinntatt og anta at en klage ikke vil tas til følge.

Dersom det skulle skje igjen at du ikke klarer å overholde betalingsfristen på avdragene dine, ber du om utsettelse (det kan gjøres på nett og er ikke vanskelig) - så slipper du gebyrer og renter og risiko for at lånet blir sagt opp/går til tvangsinnkreving.

Anonym poster: afaf2abe347e89f046cd322990d176e7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ringer i det de åpner kl 9 svarer de raskt. Men jeg tolker det som at gjelden blir sagt opp hvis du ikke betaler innen 31, syns ikke det var så uklart heller.

Det er uklart når det står "Lånekassen sier nå opp hele gjelden" Det er ingen "om eller hvis". Det Lånekassen burde skrevet er "varsel om oppsigelse" som overskrift og deretter skrevet at lånet mitt blir sagt opp om jeg ikke betaler innen 31.01. Det hadde spart meg for veldig mye engstelse.

Det er ikke bare det at jeg allerede lever omtrent på fattigdomsgrensa og lever et svært begrenset liv pga det, da er strafferente det siste jeg trenger. Men det er også en enorm skam å ha et lån som havner hos innkrevingssentralen. Jeg vet ikke hva jeg gjør om det blir tilfelle nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har betalt nå, er du trygg. Brevet sier at studielånet er oppsagt, men at dersom du betaler innen 01.02, vil det bli tilbakeført til vanlige betingelser (altså ikke sagt opp, likevel). Dette er helt sikkert, men du må gjerne ringe og sjekke hvis du vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det dithen at du har fått en aller siste mulighet til å betale, og etter 31.01 blir gjelden din sagt opp dersom du ikke har betalt x kroner innen den tid. Så jeg tror nok du er trygg :) Bare pass på å betale det du skal heretter, så går nok dette veldig bra.

Det beste er uansett å ringe dem på mandag morgen, si det som det er at du har fått et varsel om oppsigelse av lån, at du når har betalt det du skulle ifølge brevet, og at du lurer på om det er noe mer du må gjøre for at de ikke skal si opp lånet ditt. Så får du hvertfall høre det av en som jobber der, og da får du kanskje litt mer 'ro i sjela', eller hva jeg skal kalle det. Hadde blitt passe stressa selv (for å si det mildt) om det dumpet et slikt brev ned i postkassa mi, så jeg skjønner godt at dette er noe man får noia av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En link til:

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/

Du trenger altså ikke en grunn for å søke om betalingsutsettelse, du har rett på et visst antall utsettelser.

Det verste du gjør hvis du har pengeproblemer er å bare la være å betale, hvis du tar kontakt med kreditor (i dette tilfellet lånekassen) er de stort sett villige til å hjelpe deg. Jeg vet du ikke ønsket en moralpreken, men det er viktig å vite dette siden det kan spare deg for mye problemer senere.

Anonym poster: b4760b745f9aec0757835bcc4153a1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite mer om ordlyden i brevet, så er vedtaket antagelig at lånet sies opp, dersom du ikke betaler innen 31.01. Altså er det ikke et varsel om oppsigelse, men du blir informert om at det er et vedtak på at dersom du ikke betaler innen 31. så blir lånet ditt sagt opp. Ikke noe mer hokuspokus. Det trengs ikke varsel om vedtak dersom vedtaket er gjort, og vedtaket både inneholder muligheten til å rydde opp og konsekvensen dersom du ikke gjør det.

Ellers er ikke lånekassen spesielt vanskelig å få tak i, om du bare er tålmodig og gir det mer enn ett forsøk (noe som er smart, siden det er såpass viktig for deg).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...