Gå til innhold

Ting vi ikke skjønner greia med

Gjest Borghild

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig vil det være ord du ikke kan på engelsk. Skulle vi ha pugga hvert eneste ord i det engelske språket måtte vi nok å gått på skole i en del ekstra år. Et bredt orforråd er noe man bygger opp over tid, og ikke noe man trenger å bruke dyrebar skoletid på i min mening.

Jeg har bodd i England i nesten to år nå, og jeg opplever stadig vekk å ikke vite hva en ting heter. I dag måtte jeg for eksempel spørre kjærsten hva "stolrygg" heter, for det hadde jeg ikke peiling på. Men jeg klandrer ikke engelsklæreren min for å ikke ha lært meg hva stolrygg, pariserhjul eller påskeliljer heter på engelsk. Hadde jeg blitt satt til å pugge ting som det der ville jeg nok faktisk ha vært ganske irritert :P

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mariah

Jeg skjønner ikke greia med at store firma, reklamebyrå og/eller journalister ikke kan skille mellom OG/Å eller vite når et ord skal deles eller ikke.

Det koster da vitterlig ikke så mye for en korrekturleser??? Når SAS skriver "Påske tilbud" får jeg komplett noia! Jeg blir gærn! :kjempesinna:

Jeg har sett kommunikasjonssjefer go ansvarlige redaktører som sliter med det samme. Tydeligvis utbredt i bransjen, men liker å tro at vi kommunikasjonsfolk er hakket bedre enn journalistene. :ler:

Endret av Candice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil det være ord du ikke kan på engelsk. Skulle vi ha pugga hvert eneste ord i det engelske språket måtte vi nok å gått på skole i en del ekstra år. Et bredt orforråd er noe man bygger opp over tid, og ikke noe man trenger å bruke dyrebar skoletid på i min mening.

Jeg har bodd i England i nesten to år nå, og jeg opplever stadig vekk å ikke vite hva en ting heter. I dag måtte jeg for eksempel spørre kjærsten hva "stolrygg" heter, for det hadde jeg ikke peiling på. Men jeg klandrer ikke engelsklæreren min for å ikke ha lært meg hva stolrygg, pariserhjul eller påskeliljer heter på engelsk. Hadde jeg blitt satt til å pugge ting som det der ville jeg nok faktisk ha vært ganske irritert :P

Ferris wheel. Hvorfor vi har oversatt det til pariserhjul på norsk, DET aner jeg ikke........ For det har da ingenting med Paris å gjøre?! (såvidt jeg forstår, altså. Om det ikke har noe med paris: hvorfor da pariser? Er det en annen betydning?)

Jeg skjønner ikke greia med alle som sier "heiaaa" når de tar telefonen og sånn. Nå er det heldigvis ikke like utbredt lenger, men det var en periode hvor ALLE sa det. En ting er om det er i dialekten, men halve Oslo gikk jo rundt og sa det.... Skjønner ikke greia!!!!

Endret av grethe91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor alle som la ut hatkommentarer om Farmville plutselig spammer meg ned med Candy Crush-forespørsler.

Jeg spiller ingen av delene, men jeg forstår liksom ikke hvordan det ene er så mye verre enn det andre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor alle som la ut hatkommentarer om Farmville plutselig spammer meg ned med Candy Crush-forespørsler.

Jeg spiller ingen av delene, men jeg forstår liksom ikke hvordan det ene er så mye verre enn det andre.

skyldig! Unnskyld:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke greia med alle som sier "heiaaa" når de tar telefonen og sånn. Nå er det heldigvis ikke like utbredt lenger, men det var en periode hvor ALLE sa det. En ting er om det er i dialekten, men halve Oslo gikk jo rundt og sa det.... Skjønner ikke greia!!!!

"Hademmmm" var også veldig utbredt en stund, skjønte ikke greia med det heller.

Anonym poster: 03d464f0dc2123263f3c2e2dcb1acdd9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferris wheel. Hvorfor vi har oversatt det til pariserhjul på norsk, DET aner jeg ikke........ For det har da ingenting med Paris å gjøre?! (såvidt jeg forstår, altså. Om det ikke har noe med paris: hvorfor da pariser? Er det en annen betydning?)

Det har nok noe med verdensutstillingen i Paris i år 1900 å gjøre. Men det er visst ikke helt sikkert:

http://snl.no/pariserhjul

Anonym poster: 1d06cf9bbf9bdc8921f54a3cdb851c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

"Hademmmm" var også veldig utbredt en stund, skjønte ikke greia med det heller.

Jeg sier begge deler, er rett og slett vane (og mulig dialekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier begge deler, er rett og slett vane (og mulig dialekt).

"Hademmm" eksploderte iallefall i Moldeområdet for et par år siden. Aldri hørt det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

"Hademmm" eksploderte iallefall i Moldeområdet for et par år siden. Aldri hørt det tidligere.

Jeg begynte å si det fordi en venninne sa det...men jeg sier det kun til folk jeg kjenner godt, er ingenting jeg sier etter å ha snakka med sjefen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok noe med verdensutstillingen i Paris i år 1900 å gjøre. Men det er visst ikke helt sikkert:

http://snl.no/pariserhjul

Anonym poster: 1d06cf9bbf9bdc8921f54a3cdb851c26

Hvorfor heter det da ferris wheel på engelsk? :klo::vetikke:

NVM: står på lenken du sendte med (ofc).

Endret av grethe91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

Så du mener vi skal droppe språkundevisning i skolen?? :klo:

Altså engelsk?

:opplyser: That goes over head not duck!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gjør det for å slippe kø

mange gjør det for å få unnagjort dagens treningsøkt

mange gjør det fordi de får bedre energi mens de er på jobb

(omtrent) ingen reisekostnader

..og sikkert enda flere grunner, men det var dette jeg kom på i forbifarten :)

(jeg for min del synes det er bedre å sykle langt når det er litt kjørlig eller litt regnete fremfor blå himmel og sttttttrålende sol)

og for ikke å snakke om miljøet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Emmanuelle

Folk som sier "*bla bla bla bla* holdt jeg på å si, bla bla bla" når de allerede har sagt det "de holdt på å si". :sjenert:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det begynte da Lars Tangen var en kjent blogger.. Det er han jeg tenker på med én gang noen sier "heeiaaa" hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russ som bruker 600 000 kr på russebuss og legger ned 800 timer på å fikse bussen.

Noen har rett og slett for mye penger...

Nå er den nevnte bussen ødelagt, russeguttene fikk bare glede av den i få timer. Gu...

Anonym poster: ab9fe0dde9314fbd1bfcb4759c6f3ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...