Gå til innhold

Boligkjøp for dummies

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger å kjøpe leilighet når jeg blir ferdigutdannet og får fast jobb etter hvert.

Men har veldig lite kunnskap om dette og har prøvd å google men ikke alt jeg skjønner med en gang.

Tar utgangspunkt i at jeg skal kjøpe alene. Kommer til å ha inntekt rundt 300 000 i året før skatt, og har studielån på 90 000.

Sparer i BSU. Har ca 120 000 i egenkapital.

Når jeg ser på leiligheter så står det ulike tall:

F.eks.

Prisantydning 590 000,-

Fellesgjeld 1 576 503,-

Totalpris 2 166 503,-

Fellesformue 19 669,-

Felleskostnader 7 496,-

Hvis jeg da bruker en lånekalkulator, hvilken sum skal jeg da sette på Kjøpesum egentlig? Og hvor finner man gjeldende rente? Og velger man selv nedbetalingstid?

Hva om jeg vil selge etter 2 år f.eks. kan jeg risikere å gå med tap da, siden jeg kanskje ikke har rukket å betale noe av selve lånet, bare renter?

Er det i det hele tatt mulig å få lån alene med så lav inntekt?

Håper noen har tid til å forklare litt.

Anonym poster: 478cfdb87608ccd2ec8ef390bc7c3797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Med 120 000 i egenkapital kan du maks kjøpe for 800 000 (inkl. fellesgjeld) på grunn av kravet til 15% egenkapital, så aller først må du spare mer eller skaffe deg kausjonist.

2. Deretter leker du deg med lånekalkulator. Boligrenta nå ligger vel på 3-5%, avhengig av hvor gunstig lån man får, men du bør stimulere opp til 8-10% rente for å ha sikkerhetsmargin. Husk å også stimulere renteendringer på fellesgjeld dersom du vurderer å kjøpe en bolig som i så stor grad er finansiert på den måten. Ta utgangspunkt i 25 års nedbetaling. Summen du legger inn er lånesum. Det er prisantydning-egenkapital.

3. Når du har en ide om hva du ønsker å låne (ingen vits i å bo seg i hjel) kontakter du ulike banker og hører hva du kan få, og til hvilke betingelser.

Hvorvidt du taper etter 2 år avhenger av prisstigning på bolig, ikke av hvor mye du har betalt på lånet. Det eneste du taper på å ikke betale ned på lånet er høyere rentekostnader, så det er noe man må unngå over tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe bolig de neste årene om du har tenkt å selge allerede etter et par år.

Boligboblen kan plutselig sprekke. Har du nettopp kjøpt bolig vil det kunne ta mange år før prisene har kommet seg opp igjen på nivået det var da du kjøpte. Da får du valget mellom å selge med tap eller bli sittende fast i en bolig du vil ut av.

Hvis du har tenkt å bo der i mange år, og fremdeles har råd til å betjene lånet med økt rente (kalkuler med rundt 9 %, slik Athene skrev), spiller det ikke like stor rolle om boligen går ned i markedsverdi. Markedsverdi har kun en teoretisk betydning så lenge du ikke skal selge.

Det beste er selvsagt å kjøpe når boligboblen har sprukket. Problemet er bare at vi ikke vet om det vil skje til neste år eller om syv år. Det er derfor risikabelt å se på boliger som investeringsobjekter i dag.

Det er også en del kostnader forbundet med flytting og overtagelse av ny bolig, så prisstigningen på boligen skal være ganske stor for å dekke utgiftene dine om du selger etter bare to år.

Kjøp bolig som langsiktig bruksobjekt. Ikke kjøp bolig i dag som et kortsiktig investeringsobjekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringer!

Men selve lånet man får fra banken er det både for prisantydning og fellesgjeld?

Eller er det bare prisantydningen men at banken må se på fellesgjelden også for å se om man klarer å betjene lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lånet fra banken er for prisantydningen. Fellesgjelden kommer i tillegg, det er et lån som borettslaget har, og hver eier i borettslaget er ansvarlig for sin andel av fellesgjelden. Banken må se de to i sammenheng, for å se at du kan betjene begge lånene, ja. Så hvis banken f.eks sier at du kan låne 1 000 000, så er der for en bolig uten fellesgjeld, eller for kjøpesummen inklusive fellesgjeld.

Husk også at banken tar hensyn til at du skal kunne betjene studielånet ditt.

Jeg vil anbefale deg å be om et møte med en rådgiver i banken din, for de er som regel gode til å forklare hvordan dette med kjøp av bolig fungerer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringer!

Men selve lånet man får fra banken er det både for prisantydning og fellesgjeld?

Eller er det bare prisantydningen men at banken må se på fellesgjelden også for å se om man klarer å betjene lånet?

Og husk at prisantydning er før budrunde, så avhengig av hvor du bor kan prisen fort bli en god del høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å orientere deg litt om det finnes et prosjekt du kan kjøpe deg inn i på et tidlig tidspunkt. Fordelen er at du slipper budrunde (som oftest er det fastpris), du får med deg en evt prisoppgang i byggeperioden (vi kjøpte i prosjekt, de satte opp prisen på de siste husene med 150.000 før vi hadde flyttet inn engang), og det er helt nytt. Er du heldig er det Husbankfinansiert, da er renta gjerne bedre enn du vil få i noen bank (vi har 2,8% på fellesgjelda akkurat nå).

Ulempen er at du må finne penger til innskuddet (som regel 10% og oppover), om du har foreldre med nedbetalt hus kan de kanskje stille som sikkerhet (forutsatt at du er til å stole på og har ordnet økonomi). Jeg har god erfaring med OBOS, de bygger jo nå også andre steder enn Osloområdet.

Ville i tilfelle prøvd å bo rimligst mulig mens du venter på å ta over og spart opp penger til å betale ned en slump på lånet med en gang. Spar gjerne den summen du vil ha i bokostnad (lån+husleie) når du flytter inn (summen du får etter at en evt avdragsfrihet er over), da ser du fort om du klarer å leve med den kostnaden. Ser du at det kanskje blir litt trangt økonomisk kan du bo der ett år og, om du er heldig, selge med en liten gevinst. Du kan også leie ut et rom for en periode, oftest tjener man jo bedre etter hvert, mens boskostnaden ikke endres annet enn ved renteøkning. Betal ned så mye du bare kan mens renta er lav, så har du litt å gå på hvis (når) den stiger.

Anonym poster: 3c2c2cf2d5d3aaae0d71d90f59e1e46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar dere :)

Skal sjekke ut dette mere. Usikkert hvor lenge jeg blir å bo i den byen.

Men når jeg bruker lånekalkulatorer, så skriver jeg bare inn prisantydningen da?

Men hvis jeg skulle lånt på ordentlig, så vil banken se på fellesgjeld i tillegg + andre lån og inntekt?

Kalkulatorene er kanskje bare veldig enkle greier som ikke blir helt realistisk siden man ikke skriver noe om fellesgjeld og inntekt på de jeg har funnet til nå.

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg bruker lånekalkulatorer, så skriver jeg bare inn prisantydningen da?

Men hvis jeg skulle lånt på ordentlig, så vil banken se på fellesgjeld i tillegg + andre lån og inntekt?

Kalkulatorene er kanskje bare veldig enkle greier som ikke blir helt realistisk siden man ikke skriver noe om fellesgjeld og inntekt på de jeg har funnet til nå.

Ts.

For å gjøre det enda mer komplisert ser banken på en rekke ting:

-månedlige fellesutgifter er nesten viktigere enn fellesgjelden. Mange banker lar deg ha mer total gjeld på leiligheten (fellesgjeld+lån) enn om du bare skulle ha lån.

-evne til å spare

-total økonomiforståelse

-kundeforhold i banken teller i positiv retning

Med andre ord: om du tropper opp i en bank der de kjenner til ditt spare- og forbruksmønster over tid med et pålitelig regnestykke samt et budsjett og regnskap som viser at du greier å få kr. X i lån så vil de i mange tilfeller gi deg det i lån. Til tross for at det muligens vil si at du må leve under sifo-budsjett og får et lån på 4-6 ganger årlig inntekt. Rettningslinjer er nettopp bare retningslinjer. :)

Når du bruker lånekalkulatoren: finn ut (sett opp budsjett) hvor mye du vil få til overs til lånet (etter fellesutgifter) med en inntekt på 300.000. Husk å sette av 1000 til sparing. Juster lånebeløp til månedlig rente+avdrag stemmer med summen "lån" i budsjettet. Dette er det du har råd til å låne. Om du vil reise på sommerferie minker beløpet, om du kjøper bil minker det. etc.

Anonym poster: 1fb17a00c16d3d792eec10a07e921c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts.

Mer omfattende lånekalkulator.

Endret av Anje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Husk også at dersom du selger så må du betale 2,5% i omkostninger. På 1 million vil det altså utgjøre 25.000 kroner (med mindre det er andelsleilighet, da er summen betydelig lavere..noen få tusen kroner)

Slik som det ser ut for deg nå, med 300.000 i inntekt, så kan du regne med å få 3x inntekt i lån, dvs 900.000. Dessuten har du 150.000 i egenkapital som er cirka 15% som er minstekravet. Da har du råd til en bolig for totalt 1.050.000 kroner. Det er inkludert fellesgjeld.

Personlig hadde jeg ikke turt å ta opp mer enn 2x inntekt i lån, spesielt ikke i disse "boligkrakk-kommer-snart-tider" , og du skal uansett kunne leve, og ikke bo deg i hjel. Med et lån på 1 million vil du måtte regne med å betale omlag 8000 kroner i mnd med dagens rente. Igjen for dette får du 28% skattefradrag på rentene du betale, noe som vil utgjøre 10-12 tusen i året som du får tilbake på skatten.

Mitt personlige råd til deg i din situasjon akuratt nå er ikke å ta opp boliglån. Markedet er nødt til å flate ut, eller gå litt tilbake, da det er helt ute av kontroll sammenlignet med generell prisvekst og lønnsvekst. Mulig du er nødt til å ha litt is i magen i noen år, men det er uansett greit. Du taper ikke så mye reelle verdier ved å leie heller. Lei billig, og du sparer penger ved å ofte ha gratis oppvarming, gratis vann, gratis vaktmester (i blokker eid av større selskaper) og lite eller ingen krav om oppussing osv for opprettholdelse av akseptabel standard. Egentlig er alt du betaler for en leiebolig strøm.

Sånn sett "taper" du litt penger ved å leie, da pengene går ut vinduet fremfor til å betale ned din egen gjeld, men du kan potensielt gjøre et historisk godt scoop om ikke mange år dersom du har is i magen.

La oss si at du kjøper nå og veksten i boligprisene stanser, eller i værste fall kollapser. Da er du nødt til å betale ned renter på et lån på en bolig hvor lånet er dyrere enn prisen på boligen. Mao, lånet ditt er 1 million (for det kostet boligen i dag), i mens boligens teoretiske pris om 3 år kan være 800.000. Du må likevel betale ned en gjeld på 1 million med pålydende renter.

Og skulle det være slik at prisene fortsetter på urimelig vis oppover så kjøper og selger alle uansett i samme marked. Om boligen din stiger fra 1 million til 2, så må du uansett ut med 2 millioner for samme type bolig når du flytter. Altså har du ikke tjent relle penger. Det eneste du har vært med på er en prisvekst som ikke er realisert. Du må likevel betale ned på lånet på 1 million. Du får ikke ut den andre millionen..Den eneste måten du potensielt kan tjene penger på noe slikt er dersom du kjøper en bolig i et område med høy prisvekst, selger, og kjøper en ny bolig i et område som er billigere og har lavere prisutvikling. Men for de aller aller fleste har man ikke mulighet til å tenke slik. I 99% av tilfellene kjøper og selger man bolig i samme marked.

Tidenes scoop kan du imidlertid gjøre dersom du som nevnt har litt is i rompa og venter. Du kan spare gode penger hver mnd på høyrentekonto og BSU (veldig god rente), og vente på et prisfall eller stagnasjon. Da har du plutselig mer penger å spytte inn, og risikoen for et krakk, kollaps eller prisjustering er mye mindre, og du har større sjans for å gjøre et godt kjøp.

Med mindre du vet at du skal bo et sted lenge og har mulighet til å ha lite gjeld, så ville jeg ALDRI kjøpt bolig akuartt nå. Vent 2 år..og om jeg ikke har hatt rett innen den tid, så har du i det minste høyere lønn, mer sparepenger og kanskje en kjæreste du kan dele lånet med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at det å eie en leilighet i drøye 2 år er ikke noe poeng, da er det vel like greit å leie?

Tror sjangsen for at du faktis taper på å kjøpe en leilighet siden det pleier å ta lengre tid før en leilighet stiger i verdi.

Bare mine two cents, ingen ekspert men bare mitt syn på det å kjøpe/eie en leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med boligboble sa folk da jeg kjøpte min forrige leilighet for snart 3 år siden også. Men markedet kan ikke (til tross for at vg liker å spå det) bare flate ut uten 1 av 2 svært usansynlige scenarioer:

1 massiv arbeidsledighet slik at folk må selge i hopetall

2 massiv utbygging slik at det er flere boenheter til salgs enn boligkjøpere på markedet.

Uansett, etter salg av leilighet har jeg hatt inntekt på 4000 kr på mnd for å bo (verdiøkning minus utgifter til oppussing, flytting, fellesutg og lånerenter)

Anonym poster: 1fb17a00c16d3d792eec10a07e921c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med boligboble blir uansett bare synsing. Det fikk jeg høre fra alle kanter da jeg kjøpte min første leilighet for ti år siden. Enda værre var da kjøpte bolig nummer 2 og 3 for enorme summer. For ikke å snakke om da vi kjøpte hytte. Alle advarte oss, og sa at vi tabbet oss ut som ikke leide og at vi kom til å være gjeldsslaver resten av livet. Faktum er at vi totalt har tjent over 5 millioner på kjøp og salg av boliger de siste ti årene, det er 5 millioner i ren egenkapital. Mens de som leide fordi de var redd for bobla har kastet over 100 000 rett ut vinduet i året.

På det meste tjente jeg 1,2 millioner (netto etter megler etc.) på å eie en leilighet i Oslo i ett år og 3 månder.

Akkurat nå er faktum at det er mange kapitalsterke mennesker, og en stor etterspørsel etter boliger i Norge. Særlig i sentrale strøk. Verdensøkonomien er dårlig, og renta vil ligge lavt lenge for å hindre inflasjon. Så det er ingen boligboble i sikte akkurat nå.

Men når man kjøper skal man uansett ikke tenke på boligboble og spekulasjon. Man må se på hva man er villig til betale i rente hver måned, også ved rentenivå på ca 10%. Om man selger om 2-3 år har det lite å si, selv om bobla sprekker. Man kjøper og selger i samme marked. Så det eneste man trenger å bekymre seg for er hva man er i stand til å betale i måneden på det lånet man tar opp.

Endret av Athene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig hadde jeg ikke turt å ta opp mer enn 2x inntekt i lån, spesielt ikke i disse "boligkrakk-kommer-snart-tider" , og du skal uansett kunne leve, og ikke bo deg i hjel. Med et lån på 1 million vil du måtte regne med å betale omlag 8000 kroner i mnd med dagens rente. Igjen for dette får du 28% skattefradrag på rentene du betale, noe som vil utgjøre 10-12 tusen i året som du får tilbake på skatten.

Mitt personlige råd til deg i din situasjon akuratt nå er ikke å ta opp boliglån. Markedet er nødt til å flate ut, eller gå litt tilbake, da det er helt ute av kontroll sammenlignet med generell prisvekst og lønnsvekst. Mulig du er nødt til å ha litt is i magen i noen år, men det er uansett greit. Du taper ikke så mye reelle verdier ved å leie heller. Lei billig, og du sparer penger ved å ofte ha gratis oppvarming, gratis vann, gratis vaktmester (i blokker eid av større selskaper) og lite eller ingen krav om oppussing osv for opprettholdelse av akseptabel standard. Egentlig er alt du betaler for en leiebolig strøm.

Sånn sett "taper" du litt penger ved å leie, da pengene går ut vinduet fremfor til å betale ned din egen gjeld, men du kan potensielt gjøre et historisk godt scoop om ikke mange år dersom du har is i magen.

La oss si at du kjøper nå og veksten i boligprisene stanser, eller i værste fall kollapser. Da er du nødt til å betale ned renter på et lån på en bolig hvor lånet er dyrere enn prisen på boligen. Mao, lånet ditt er 1 million (for det kostet boligen i dag), i mens boligens teoretiske pris om 3 år kan være 800.000. Du må likevel betale ned en gjeld på 1 million med pålydende renter.

Og skulle det være slik at prisene fortsetter på urimelig vis oppover så kjøper og selger alle uansett i samme marked. Om boligen din stiger fra 1 million til 2, så må du uansett ut med 2 millioner for samme type bolig når du flytter. Altså har du ikke tjent relle penger. Det eneste du har vært med på er en prisvekst som ikke er realisert. Du må likevel betale ned på lånet på 1 million. Du får ikke ut den andre millionen..Den eneste måten du potensielt kan tjene penger på noe slikt er dersom du kjøper en bolig i et område med høy prisvekst, selger, og kjøper en ny bolig i et område som er billigere og har lavere prisutvikling. Men for de aller aller fleste har man ikke mulighet til å tenke slik. I 99% av tilfellene kjøper og selger man bolig i samme marked.

Tidenes scoop kan du imidlertid gjøre dersom du som nevnt har litt is i rompa og venter. Du kan spare gode penger hver mnd på høyrentekonto og BSU (veldig god rente), og vente på et prisfall eller stagnasjon. Da har du plutselig mer penger å spytte inn, og risikoen for et krakk, kollaps eller prisjustering er mye mindre, og du har større sjans for å gjøre et godt kjøp.

Med mindre du vet at du skal bo et sted lenge og har mulighet til å ha lite gjeld, så ville jeg ALDRI kjøpt bolig akuartt nå. Vent 2 år..og om jeg ikke har hatt rett innen den tid, så har du i det minste høyere lønn, mer sparepenger og kanskje en kjæreste du kan dele lånet med.

Dette er et av de beste og mest fornuftige innleggene jeg har lest på Kvinneguiden noen sinne. Bravo.

Dere skeptikere: Se på hvordan det har gått i andre land i verden. Ingenting tilsier at Norge ikke vil følge samme mønster. Før eller siden blir det boligkrakk her også.

Dere som har tjent penger på bolig har hatt flaks. Det betyr ikke at alle andre som følger deres eksempel vil ha den samme flaksen. Før eller siden må det si stopp.

La oss si at du har flyttet fra bolig til bolig de siste 10 årene, og tjent penger ved hvert salg. Du startet med 2 mill og bor nå i et hus du kjøpte til 7 mill. Et enormt krakk kan føre til at en tilsvarende bolig som den du bor i selges for 4 mill, noe den som ikke kjøpte for 2 mill for 10 år siden vil ha like god råd til som du har, siden personen har leid og spart i mellomtiden.

Det går opp og ned i boligmarkedet, og nå har det gått opp så lenge at folk har blitt vant til tanken på at det alltid skal opp. Det er tidenes dårligste tidspunkt å kjøpe på.

Hvis du likevel vil kjøpe, så kjøp et sted du ikke har noe imot å bo til du blir gammel. Ja, du "taper" penger på å kjøpe drømmeboligen nå fremfor å vente, men det er likevel mye bedre enn å sitte i en stusselig ettroms du kjøpte til grotesk overpris for å "komme inn på boligmarkedet og være med på verdigstigningen" når krakk kom i stedet for verdistigning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du har flyttet fra bolig til bolig de siste 10 årene, og tjent penger ved hvert salg. Du startet med 2 mill og bor nå i et hus du kjøpte til 7 mill. Et enormt krakk kan føre til at en tilsvarende bolig som den du bor i selges for 4 mill, noe den som ikke kjøpte for 2 mill for 10 år siden vil ha like god råd til som du har, siden personen har leid og spart i mellomtiden.

Det går opp og ned i boligmarkedet, og nå har det gått opp så lenge at folk har blitt vant til tanken på at det alltid skal opp. Det er tidenes dårligste tidspunkt å kjøpe på.

Her har du ikke helt kontroll på økonomiske sammenhenger.

Selvfølgelig kan man tjene på å vente på krakket, også kjøpe på akkurat riktig tidspunkt. Men ingen gjør det, av følgende grunner:

- Ingen tør å kjøpe når markedet stuper og økonomien er usikker. Man vet ikke hvor langt ned det skal, og hvor mye man taper på å ikke vente litt til.

- Få har råd til å kjøpe når markedet stuper. Når boligprisene går ned henger det sammen med lavere lønninger og høy arbeidsledighet.

- Ingen banker gir boliglån når boligmarkedet er i fritt fall. De sitter med en rekke usikre utlån, og er ikke interessert i ny utlånsvirksomhet. Pengesekken snøres helt igjen.

Det så mange her inne ikke forstår er at det kun er en ting man skal være opptatt av når man skal kjøpe bolig. Hva man selv er villig til å betale for å bo i måneden. Vi er blant de som nå sitter på en bolig til over 10 milloner og har noen milloner i lån. Men det lånet klarer vi å betjene uansett, om renta blir 15%, eller om en av oss blir ufør. Det er det eneste vi tenkte på da vi kjøpte bolig, ikke om vi kunne kjøpt huset for litt mindre dersom vi hadde ventet to år, og i mellomtiden fortsatt å bo en for liten leilighet.

Så lenge man bor i huset, eller skal selge og kjøpe i samme marked, har det virkelig ingenting å si hva huset er verdt fra dag til dag. Så usikkerheten rundt boligkrakk er kun knyttet til de som skal inn på markedet først gang, og de får uansett ikke kjøpt dersom økonomien blir mer usikker enn i dag.

Det er folk som har ventet på krakket i 15 år nå, og har tapt milloner i prisstigning og kastet bort hundretusener i leie. Det er det som er idiotisk, ikke det å kjøpe i et norsk boligmarked som i overskuelig fremid er ganske solid.

Endret av Athene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Her har du ikke helt kontroll på økonomiske sammenhenger.

Selvfølgelig kan man tjene på å vente på krakket, også kjøpe på akkurat riktig tidspunkt. Men ingen gjør det, av følgende grunner:

- Ingen tør å kjøpe når markedet stuper og økonomien er usikker. Man vet ikke hvor langt ned det skal, og hvor mye man taper på å ikke vente litt til.

- Få har råd til å kjøpe når markedet stuper. Når boligprisene går ned henger det sammen med lavere lønninger og høy arbeidsledighet.

- Ingen banker gir boliglån når boligmarkedet er i fritt fall. De sitter med en rekke usikre utlån, og er ikke interessert i ny utlånsvirksomhet. Pengesekken snøres helt igjen.

Det så mange her inne ikke forstår er at det kun er en ting man skal være opptatt av når man skal kjøpe bolig. Hva man selv er villig til å betale for å bo i måneden. Vi er blant de som nå sitter på en bolig til over 10 milloner og har noen milloner i lån. Men det lånet klarer vi å betjene uansett, om renta blir 15%, eller om en av oss blir ufør. Det er det eneste vi tenkte på da vi kjøpte bolig, ikke om vi kunne kjøpt huset for litt mindre dersom vi hadde ventet to år, og i mellomtiden fortsatt å bo en for liten leilighet.

Så lenge man bor i huset, eller skal selge og kjøpe i samme marked, har det virkelig ingenting å si hva huset er verdt fra dag til dag. Så usikkerheten rundt boligkrakk er kun knyttet til de som skal inn på markedet først gang, og de får uansett ikke kjøpt dersom økonomien blir mer usikker enn i dag.

Det er folk som har ventet på krakket i 15 år nå, og har tapt milloner i prisstigning og kastet bort hundretusener i leie. Det er det som er idiotisk, ikke det å kjøpe i et norsk boligmarked som i overskuelig fremid er ganske solid.

Jeg har ALDRI sagt man ikke skal kjøpe tidligere. Jeg lo av folk som sa man ikke skulle kjøpe for 2,4 og 6 år siden i Norge.

Du misser imidlertid et viktig poeng når det gjelder økonomi og bolig. Det spiller egentlig ingen rolle hva du kjøpte boligen for, eller hva den er verdt, med minder du investerer i en andre, tredje eller fjerde bolig. Om du kjøpte din bolig for 2 millioner, og den nå er verdt 4, og du selger den, så må du kjøpe noe til 4 for å holde samme standard. Eller du må flytte til et annet strøk av landet hvor prisene er billigere.

De aller aller fleste nordmenn blir boende i samme område hele livet, og de aller fleste tror at ved å ha kjøpt en bolig til 2 som nå er verdt 4, så har de TJENT 2 millioner. Nei..boligen har en markedsverdi på 4 millioner. Det eneste du har gjort som lånetaker er å betale ned på 2 millioner pluss renter, totalt cirka 3 millioner på 25 år. De fleste blir imidlertid ikke ferdige med å betale ned på bolig før de nærmer seg pensjonistalder. Du har ikke realisert noen verdier, for du er nødt til å ha et sted og bo.

At flinke, velbemidlede mennesker kan legge seg opp en god økonomi i gode økonomiske tider er det dog ikke noe mirakuløst over. Men vi må snakke om folk flest.

I dag er det ikke lenger vits og spå, for om du ser på grafer og forholdet mellom lønnsvekst, generell prisutvikling og boligpriser så kan hvem som helst se at det er grenser for hvor lenge den ville boligprisveksten er mulig. Jeg kan som ingen andre ikke si noe eksakt tidspunkt, men det er rimelig og anta 2-5 år. Det VIL skje.

Sannsynlig årsak; Norsk oljeeventyr er ned 55% siden 2001. Produksjonen hadde en rekordhøy fallrate med nesten 12 millioner sm3 i 2012, ned 7% fra året før. Gassproduksjonsveksten har stoppet opp, og åpningen av "rekord-feltene" i Aldous Majour (som i størrelsesforhold mot ekofisk og statfjord bare er mikroskopisk - 2 års total produksjon) som vil være ferdig utbygget og klar for produksjon i ca 2020 vil bare bidra til en dråpe i havet sammenlignet med eksisterende produksjon på norsk sokkel.

Arbeidsplasser legges ned, arbeidsinnvandringen avtar, og presset i boligmarkedet avtar. Vi ser allerede tendenser til at veksten i Norge bremser opp, men slike ting tar selvsagt lang tid, og så lenge oljeprisen er høy snakker vi om noen år, men ikke 10. Boligprisene har falt innen 5 år, garantert.

MEN..om du har god råd, bra med egenkapital og ønsker å eie en bolig, så er ikke det noe problem det heller. Jeg kjøpte nettop selv jeg, men bare fordi jeg innser at de mekanismene jeg påpekte ovenfor også gjelder andre veien. Om jeg har råd til å betale 5 millioner for en bolig i dag, så spiller det liten rolle at den er verdt 1 million om fem år. Det er selvsagt surt å ha brukt 1 million for mye, eller betale ned renter på noe som er verdiløst, men så lenge det er snakk om små summer, og jeg per i dag synes 5 millioner er en rimelig pris for en bolig (noe jeg åpenbart må ha gjort siden jeg kjøpte den), så tåler jeg også det tapet.

Men for ts med skarve 1 million til kjøp, så ville jeg ventet. Lagt opp egenkap, spart mye, og om 2-5 år kjøpt meg en liten treroms fremfor et kott i dag.

Endret av Darthoven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...