Gjest Funky Punk Skrevet 17. januar 2013 #21 Skrevet 17. januar 2013 Det kan være vanskelig å skille mellom de to. F.eks. tenker jeg at dersom en klarer å sitte på KG og skrive innlegg 8 timer i døgnet, klarer en også å jobbe med noe tilsvarende. I nøden (dersom en ikke mottok trygd) ville nok mange også klart å skaffe seg en sånn jobb. Nå skriver de færreste innlegg på KG 8 timer i strekk Det finnes mange som bruker forum flittig i en ellers så kjedelig og isolert hverdag som syk, men da kan man også bruke det 5 minutter en gang i timen og andre som leser på samme forum oppfatter det som at personen er på nettet hele tiden. Og hvilken jobb er så hjernedød som å snakke shit på et forum? Jeg vet om mange jobber hvor man bruker nettet og kan sitte mye, men da må man likevel jobbe...noe som man kan bli helt utslitt av når man allerede er utmattet og sliten av sykdommen. Jeg kan fint sitte på nettet en hel dag, eller se hjernedøde realityserier på TV, men må jeg sitte å høre på et foredrag i 8 timer så blir jeg totalt utmattet og kan sove nærmest sammenhengende i 2 dager etterpå...selv om jeg har stor interesse for hva foredragets tema. 3
Gjest SpaceBaby Skrevet 17. januar 2013 #22 Skrevet 17. januar 2013 (endret) Nå skriver de færreste innlegg på KG 8 timer i strekk Det finnes mange som bruker forum flittig i en ellers så kjedelig og isolert hverdag som syk, men da kan man også bruke det 5 minutter en gang i timen og andre som leser på samme forum oppfatter det som at personen er på nettet hele tiden. Og hvilken jobb er så hjernedød som å snakke shit på et forum? Jeg vet om mange jobber hvor man bruker nettet og kan sitte mye, men da må man likevel jobbe...noe som man kan bli helt utslitt av når man allerede er utmattet og sliten av sykdommen. Jeg kan fint sitte på nettet en hel dag, eller se hjernedøde realityserier på TV, men må jeg sitte å høre på et foredrag i 8 timer så blir jeg totalt utmattet og kan sove nærmest sammenhengende i 2 dager etterpå...selv om jeg har stor interesse for hva foredragets tema. Nå er det ikke min mening å si at alle som går på NAV heller burde få seg en jobb, så det som kommer etter her er ikke nødvendigvis noe som gjelder alle. Så klart finnes det mennesker som rett og slett ikke kan jobbe av ymse årsaker. Ihvertfall, som oftest finnes det en eller annen måte å få tjent seg noen penger på en måte som passer en selv til en viss grad. Dersom man skriver godt, kan man kan selge artikler til lokalaviser eller på andre måter freelance som skribent. Dersom man bare liker å lese mye, kan man korrekturlese. Man kan jobbe som telefonselger fra heimen, kanskje lage en blogg og generere noen reklameinntekter, man kan lufte hunder o.s.v. o.s.v. Mulighetene er mange dersom man bare tar initiativ til å starte noe opp. Om ingenting annet, så har man i mange tilfeller også prostitusjon å ty til. Og før dere hogger hodet av meg nå, vil jeg bare få legge til at jeg skjønner hvorfor folk ikke prostituerer seg med tanke på hvordan samfunnet ser på prostituerte. Men det er ihvertfall ett yrke som jeg respekterer og som jeg mener alle andre også burde respektere. Ethvert ærlig yrke bør det stå respekt av, men det betyr så klart ikke at det er noe galt med å motta støtte man faktisk har krav heller, ihvertfall når samfunnet en gang er lagt opp på den måten (hvilket jeg dog mener at det ikke burde være, men det får bli en annen diskusjon). Jeg snakker her bare om folk som kunne ha jobbet med ett eller annet og generert sin egen inntekt. Noen har så klart ikke den muligheten. Endret 17. januar 2013 av SpaceBaby
altflyter Skrevet 17. januar 2013 #23 Skrevet 17. januar 2013 Jeg er en "naver" om man kan kalle det det. Jeg er psykisk syk og innlagt på sykehus... Skjønner for å være helt ærlig ikke hvordan noen klarer å få penger fra NAV uten noen spesiell grunn. Selv måtte jeg sloss med dem i fem måneder før jeg fikk det jeg hadde krav på... De mente vist at tvangsinnleggelse på psykiatrisk ikke var god nok grunn til å ikke være i jobb... 5
Tabris Skrevet 17. januar 2013 #24 Skrevet 17. januar 2013 (endret) Ihvertfall, som oftest finnes det en eller annen måte å få tjent seg noen penger på en måte som passer en selv til en viss grad. Dersom man skriver godt, kan man kan selge artikler til lokalaviser eller på andre måter freelance som skribent. Dersom man bare liker å lese mye, kan man korrekturlese. Man kan jobbe som telefonselger fra heimen, kanskje lage en blogg og generere noen reklameinntekter, man kan lufte hunder o.s.v. o.s.v. Mulighetene er mange dersom man bare tar initiativ til å starte noe opp. Dette er jeg i bunn og grunn enig med deg i. Om ingenting annet, så har man i mange tilfeller også prostitusjon å ty til. Og før dere hogger hodet av meg nå, vil jeg bare få legge til at jeg skjønner hvorfor folk ikke prostituerer seg med tanke på hvordan samfunnet ser på prostituerte. Men det er ihvertfall ett yrke som jeg respekterer og som jeg mener alle andre også burde respektere. Ethvert ærlig yrke bør det stå respekt av, men det betyr så klart ikke at det er noe galt med å motta støtte man faktisk har krav heller, ihvertfall når samfunnet en gang er lagt opp på den måten (hvilket jeg dog mener at det ikke burde være, men det får bli en annen diskusjon). Men her faller jeg av. Mener du at man bør prostituere seg før man ber om støtte fra NAV? Endret 17. januar 2013 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #25 Skrevet 17. januar 2013 Jeg mener IKKE folk som er syke/ ikke i stand til å jobbe. Bare legg den diskusjonen død med en gang ts Anonym poster: a39c0c8738e1ad276504223c6a99b6a4 3
Gjest SpaceBaby Skrevet 17. januar 2013 #26 Skrevet 17. januar 2013 Men her faller jeg av. Mener du at man bør prostituere seg før man ber om støtte fra NAV? Strengt tatt, ja. Men i et samfunn som ser ned på prostitusjon, skjønner jeg godt at folk ikke gjør det.
Gjest Gagaen Skrevet 17. januar 2013 #27 Skrevet 17. januar 2013 Skjønner ikke helt poenget med denne moralprekenen til de som er trygdede . De vet SJØL best hvorfor de ikke kan jobbe og det holder .
Gjest SpaceBaby Skrevet 17. januar 2013 #28 Skrevet 17. januar 2013 (endret) Skjønner ikke helt poenget med denne moralprekenen til de som er trygdede . De vet SJØL best hvorfor de ikke kan jobbe og det holder . Skjønner godt at det er kjipt for folk som kanskje har retten helt og holdent på sin side og som føler at denne type diskusjoner mistenkeliggjør dem. Men det må man desverre bare tåle da det her er og blir en gjenntagende samfunnsdebatt i ethvert velferdssamfunn. Vi må alle tåle det av og til. Jeg blir ikke akkurat lettere til sinns av å lese trådene er inne hvor folk diskuterer alternative rusmidler heller. Endret 17. januar 2013 av SpaceBaby 1
Gjest Gagaen Skrevet 17. januar 2013 #29 Skrevet 17. januar 2013 Nei , jeg syns faktisk ikke det er noe man " må" tåle jeg .
Gjest SpaceBaby Skrevet 17. januar 2013 #30 Skrevet 17. januar 2013 Nei , jeg syns faktisk ikke det er noe man " må" tåle jeg . Selvsagt må man det. Når man lever i et demokrati som verdsetter ytringsfriheten og den offentlige diskurs, må alle regne med å bli fornærmet i ny og ne og tåle det. Trygdede er ikke i noen særstilling sånn sett. 4
Gjest annemor30 Skrevet 17. januar 2013 #31 Skrevet 17. januar 2013 Jeg jobber,bor på KG og jeg er sint. Noe mer du lurte på ts? 2
Wolfmoon Skrevet 17. januar 2013 #32 Skrevet 17. januar 2013 Jeg mener IKKE folk som er syke/ ikke i stand til å jobbe. Bare legg den diskusjonen død med en gang ts Anonym poster: a39c0c8738e1ad276504223c6a99b6a4 Men hvordan skiller du på de her inne? Er det mange som skriver rett ut at de naver? Jeg kan nemlig ikke si at jeg har lagt merke til fenomenet (jeg jobber forøvrig mer enn fulltid, men jeg har allikevel mange muligheter til å være innom kg i løpet av en dag, og det ser sikkert ut som om jeg er her hele tiden)
Gjest Uanonymbruker Skrevet 17. januar 2013 #33 Skrevet 17. januar 2013 Nei , jeg syns faktisk ikke det er noe man " må" tåle jeg . Selvfølgelig er det det, når man tar seg et friår fra skolen og forventer at NAV skal holde dem med penger det året, så bør man tåle spørsmål. 1
sol87 Skrevet 17. januar 2013 #34 Skrevet 17. januar 2013 Selv studerer jeg og jobber ved siden av. Ellers trener jeg og er sosial. Når jeg er alene og ferdig med det jeg skal gjøre for dagen, så liker jeg å slappe av med dataen.
Bachata Skrevet 17. januar 2013 #35 Skrevet 17. januar 2013 jeg er hjemme mammaperm, dvs at NAV betaler lønna mi, så sånn sett naver jeg vel egentlig en stund nå. ,en har jobb, liv og alt likevel.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #36 Skrevet 17. januar 2013 jeg er hjemme mammaperm, dvs at NAV betaler lønna mi, så sånn sett naver jeg vel egentlig en stund nå. ,en har jobb, liv og alt likevel. Har du mammaperm er du ikke naver. Forøvrig synes jeg naver er et skrekkelig ord. Anonym poster: 3b23d200ae40d9a194578e6664e800f0
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #37 Skrevet 17. januar 2013 Naverene finner du ute i bilen til den kuleste 19-åringen på bygda. Eller på dyr shopping mens de bor på barnerommet. Anonym poster: 1170c927b61b1db8814af07347b3d825
Gjest Gagaen Skrevet 17. januar 2013 #38 Skrevet 17. januar 2013 Selvfølgelig er det det, når man tar seg et friår fra skolen og forventer at NAV skal holde dem med penger det året, så bør man tåle spørsmål. Hva VET du om det ? Må alle trygdede finne seg i å bli mistenkeliggjort? Nei, det syns jeg ikke .
Gjest Gagaen Skrevet 17. januar 2013 #39 Skrevet 17. januar 2013 Og for å gjøre det klart ; jeg er her mye fordi jeg jobber i sesongjobb og er permitert i januar og februar , derfor får jeg dagpenger .
Gjest Uanonymbruker Skrevet 17. januar 2013 #40 Skrevet 17. januar 2013 Hva VET du om det ? Må alle trygdede finne seg i å bli mistenkeliggjort? Nei, det syns jeg ikke . Det er ikke snakk om trygdede, det er snakk om studenter som tar seg et friår og forventer å få det dekket av nav! Årets ord er å nave. Mange hugsar nok ordskiftet om skuleungdom som tek seg eit friår som er dekt av stønad frå Nav. I årets debatt om haldningar til velferdsordningane våre spelte dette nyordet ei viktig rolle. kilde: språkrådet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå