Black Sun Skrevet 17. januar 2013 #1 Del Skrevet 17. januar 2013 Ja det er store spørsmålet. Hvordan klare seg med en inntekt på ca 360 000 brutto i året ?. Siden det går fort unna med hensyn til samlivsbrudd og hele pakken. Får jeg en annen skatteklasse siden den ene gutten min skal bli med meg ?. Eller er jeg virkelig ute å kjøre på det økonomiske også ?. Takk for alle bidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #2 Del Skrevet 17. januar 2013 Du klarer deg nok, det er mange med mindre, her må du bare prioritere. (Ikke frekt ment altså, jeg har selv ikke stort mer enn deg.) Skatteklasse 2 er nå borte, men er du enslig forsørger får du et eget fradrag på skatten. Du må inn på skatteetaten og endre skattekortet ditt. Er du enslig forsørger kan du også ha rett på stønader fra nav, men det kommer jo også an på hvor gammelt barnet er. Anonym poster: 82e24a324fa10f743d8c458a71f17146 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Sun Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 17. januar 2013 Du klarer deg nok, det er mange med mindre, her må du bare prioritere. (Ikke frekt ment altså, jeg har selv ikke stort mer enn deg.) Skatteklasse 2 er nå borte, men er du enslig forsørger får du et eget fradrag på skatten. Du må inn på skatteetaten og endre skattekortet ditt. Er du enslig forsørger kan du også ha rett på stønader fra nav, men det kommer jo også an på hvor gammelt barnet er. Anonym poster: 82e24a324fa10f743d8c458a71f17146 Takk for svar, tar ikke det ille opp :fisk: Har vært i kontakt med de som kan bidra med hjelp, men det er lite for en mann å få. Hun klarte å fortelle meg at hun fikk alt på ett fat og kom til dekket bord med økonomien og så videre. Det var enda ett spark til meg At det er så stor forskjell mellom menn og kvinner i det økonomiske visste vi, men her er det snakk om å redde stumpene for den ene gutten som vil bo hos meg. Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 17. januar 2013 #4 Del Skrevet 17. januar 2013 At det er så stor forskjell mellom menn og kvinner i det økonomiske visste vi, men her er det snakk om å redde stumpene for den ene gutten som vil bo hos meg. Er det forskjell? Jeg som trodde at et "enslig forsørger-fradrag" var likt for begge kjønn, at ekstra barnetrygd var likt for alle som har ansvar for barn alene, og at evt bidrag regnes ut fra personinntekt, og ikke kjønn..? Tydelig at jeg trenger tips... Jeg har vært eneforsørger i noen år, og tjener ikke så veldig mye mer enn deg. Det som har reddet økonomien og bidratt til en vekstkurve, er at jeg aldri har brukt mer penger enn jeg får inn, har bodd billig, har handlet på salg, samt klart å si nei til mine barn hvis økonomien ikke har tillatt meg å si ja. At jeg har to ekstrajobber ved siden av full jobb, hjelper også noe.. Ikke noe latmannsliv å være alene med barn, men det er vel ikke meningen at livet skal være helt uten utfordringer heller 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Sun Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 17. januar 2013 Er det forskjell? Jeg som trodde at et "enslig forsørger-fradrag" var likt for begge kjønn, at ekstra barnetrygd var likt for alle som har ansvar for barn alene, og at evt bidrag regnes ut fra personinntekt, og ikke kjønn..? Tydelig at jeg trenger tips... Jeg har vært eneforsørger i noen år, og tjener ikke så veldig mye mer enn deg. Det som har reddet økonomien og bidratt til en vekstkurve, er at jeg aldri har brukt mer penger enn jeg får inn, har bodd billig, har handlet på salg, samt klart å si nei til mine barn hvis økonomien ikke har tillatt meg å si ja. At jeg har to ekstrajobber ved siden av full jobb, hjelper også noe.. Ikke noe latmannsliv å være alene med barn, men det er vel ikke meningen at livet skal være helt uten utfordringer heller Ifølge min hun jeg forløpig deler hus med, så har hun fått alt av støtte. Hun har meget lav inntekt, så det kan være det som utgjør forskjellen ?. Nav, Skatt, Kommunen og mange andre offentlige etater har bidratt. Ifølge henne, Så jeg vet ikke. Og sparekluter har jeg alltid hatt. Næring etter tæring sier jeg. Og jeg har alltid lagt opp økonomien etter worst case scenario. Da en ikke har garantier for slikt eller slikt. Det kan skje ting som ingen vet om. Og ja, det har skjedd. Håper du finner ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eva-80 Skrevet 17. januar 2013 #6 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Det er mye å spare på å bo billig,reise kollektivt hvis det er mulighet. Handle på Rema, og innfør storhandel en gang i måneden. Jeg sparte bare på det minst 3 tusen i mnd. Barn har ikke vondt av å få nei om økonomien ikke strekker til. Gave til barn burde ikke være oftere enn til bursdag og jul , etter min mening. Bor barnet hos deg 50 % så er du ikke aleneforsørger, har dermed ikke krav på hjelp av det offentlige. Har du barnet "hele tiden " og han er hos mor andrehver helg så har du krav på bidrag og ekstra barnetrygd. Å samarbeide med venner om å arve klær til barnet er en ypperlig måte å spare på da ofte slike klær havner hos Fretex uansett. Vedfyring istedenfor bare strøm, kutte røyk,snus o.l. Lykke til . Endret 17. januar 2013 av eva-80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 17. januar 2013 #7 Del Skrevet 17. januar 2013 Ifølge min hun jeg forløpig deler hus med, så har hun fått alt av støtte. Hun har meget lav inntekt, så det kan være det som utgjør forskjellen ?. Nav, Skatt, Kommunen og mange andre offentlige etater har bidratt. Ifølge henne, Så jeg vet ikke. Og sparekluter har jeg alltid hatt. Næring etter tæring sier jeg. Og jeg har alltid lagt opp økonomien etter worst case scenario. Da en ikke har garantier for slikt eller slikt. Det kan skje ting som ingen vet om. Og ja, det har skjedd. Håper du finner ut av det. Takk, ønsker deg lykke til også Det høres jo ut som om du har alle forutsetninger for å klare dette økonomisk! Du har nok rett i at lav inntekt kan ha noe med saken å gjøre. Min erfaring er at det offentlige belønner de som ikke vil eller evner å gjøre en innsats, men tror ikke noe på henne hvis hun i fullt alvor påstår at hun kommer til dekket bord og kommer til å ha mye å rutte med. Enten prøver hun å hovere over deg, eller så får hun seg nok en overraskelse. En ting har jeg iallefall alltid satt pris på - jeg kan se meg i speilet og være stolt av hva jeg har oppnådd, helt uten hjelp fra noen! Den følelsen ville jeg ikke hatt hvis nav hadde forsørget meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest myr Skrevet 17. januar 2013 #8 Del Skrevet 17. januar 2013 "Han ene som vil bo med meg" Har dere flere barn? Alder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Sun Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Det er mye å spare på å bo billig,reise kollektivt hvis det er mulighet. Handle på Rema, og innfør storhandel en gang i måneden. Jeg sparte bare på det minst 3 tusen i mnd. Barn har ikke vondt av å få nei om økonomien ikke strekker til. Gave til barn burde ikke være oftere enn til bursdag og jul , etter min mening. Bor barnet hos deg 50 % så er du ikke aleneforsørger, har dermed ikke krav på hjelp av det offentlige. Har du barnet "hele tiden " og han er hos mor andrehver helg så har du krav på bidrag og ekstra barnetrygd. Å samarbeide med venner om å arve klær til barnet er en ypperlig måte å spare på da ofte slike klær havner hos Fretex uansett. Vedfyring istedenfor bare strøm, kutte røyk,snus o.l. Lykke til . Om og visst ikke jeg får huset som jeg har bygget og totaltrenovert så forsvinner alt som har med økonomiske "fordeler". Huset ble bygget for å tåle fremtidige strømsregninger med vedovn, balansert ventilasjon, varmepumpe og ikke minst isolert etter krav som kun finnes i Sibir. Røyken skal jeg slutte med på grunn av to ting, den nye sykdommen jeg har pådratt meg og ikke minst kostnadene. Nå har jeg flere venner som reiser rundt omkring i verden, som har kjøpt billig røyk for meg. Har aldri sløst med penger, da det går på bekostning av liv og helse. Forhold blant annet. Skulle jeg ha tatt bussen, så hadde jeg kun vært hjemme i to timer før jeg hadde måtte snu. Det på grunn av lange skift. Takk for bidrag. Endret 17. januar 2013 av Black Sun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Sun Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 17. januar 2013 "Han ene som vil bo med meg" Har dere flere barn? Alder? Vi har to barn sammen. Og eldste vil bo med meg. Fast. Takk for bidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eva-80 Skrevet 17. januar 2013 #11 Del Skrevet 17. januar 2013 Om og visst ikke jeg får huset som jeg har bygget og totaltrenovert så forsvinner alt som har med økonomiske "fordeler". Huset ble bygget for å tåle fremtidige strømsregninger med vedovn, balansert ventilasjon, varmepumpe og ikke minst isolert etter krav som kun finnes i Sibir. Røyken skal jeg slutte med på grunn av to ting, den nye sykdommen jeg har pådratt meg og ikke minst kostnadene. Nå har jeg flere venner som reiser rundt omkring i verden, som har kjøpt billig røyk for meg. Har aldri sløst med penger, da det går på bekostning av liv og helse. Forhold blant annet. Skulle jeg ha tatt bussen, så hadde jeg kun vært hjemme i to timer før jeg hadde måtte snu. Det på grunn av lange skift. Takk for bidrag. Regner med at hun også bidratt til økonomien oppgjennom årene og derfor om du vil beholde huset,må du betale ut hennes andel av det. Har hun så lite inntekt, så får hun ikke råd til å utbetale deg og sitte igjen med huset uansett. 360000 er ikke all verden i inntekt har hun vesentlig mindre som du sier, så er det ikke reel fare for at hun får huset vil jeg tro. Har du et barn boende hos deg så har du krav på ekstra barnetrygd. Bidrag ville vært dumt å sende mellom hverandre om dere skal beholde ett barn hver. Om du blir alene med huset, så må du sikkert søk om lavere avdrag på huset pga redusert felles inntekt. Jeg vil tru det er ikke problem med mindre du er 60 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Sun Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 17. januar 2013 Regner med at hun også bidratt til økonomien oppgjennom årene og derfor om du vil beholde huset,må du betale ut hennes andel av det. Har hun så lite inntekt, så får hun ikke råd til å utbetale deg og sitte igjen med huset uansett. 360000 er ikke all verden i inntekt har hun vesentlig mindre som du sier, så er det ikke reel fare for at hun får huset vil jeg tro. Har du et barn boende hos deg så har du krav på ekstra barnetrygd. Bidrag ville vært dumt å sende mellom hverandre om dere skal beholde ett barn hver. Om du blir alene med huset, så må du sikkert søk om lavere avdrag på huset pga redusert felles inntekt. Jeg vil tru det er ikke problem med mindre du er 60 år. Selvsagt har hun bidratt til økonomien. Det er det ingen tvil om. Men det er mine kontakter som jeg da hadde i banken og ikke minst alle fordelsprogram som jeg har fått igjennom jobben til bruk mot banken som har gjort mye løselig. Samt at jeg alltid har prioitert regninger fremfor tull. Hun har allerede skaffet penger til hus og hjem. Hun har fått masse støtte ifra nav og alt det som er av offentlig. Ja hun har lav inntekt og ikke minst høye driftskostnader i forbindelse med jobben. Kjøring og så videre. Nei, jeg er ikke mer enn 40 ++ Takk for bidrag, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eva-80 Skrevet 17. januar 2013 #13 Del Skrevet 17. januar 2013 Ikke for å virke pirkete men det virker litt rart at hun har gjort klart alt allerede mtp økonomien som enslig enda dere bor sammen enda. Nav bruker da ikke være så kjapp i avgjørelsene spesielt mtp økonomisk støtte til noen som har arbeid og bare ett barn alene. Som regel har Nav saksbehandlingstid i 4-6 uker minst. Så jeg er litt skeptisk at hun kan få innvilget noe som helst støtte før det er avklart hva hun får / ikke får etter skilsmissen/ bruddet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #14 Del Skrevet 17. januar 2013 Ikke spesielt mye hun kan hente, heller, fra det offentlige. Har dere små nok barn, så kan hun få overgansstønad om inntekten er lav nok. Men det er i en overgangsperiode. Hun får heller ikke penger til hus og hjem kastet etter seg. Hun kan få startlån fra husbanken, samt boligtilskudd/bostøtte om inntekten er veldig lav og det er en god grunn til det. Ekstra barnetrygd + fradrag på skatten er noe dere begge kan få om dere har ett barn hver boende hos dere. Husk at denne fordelingen må stå på papiret. Anonym poster: bd3fad402c33f436cb4e8dc3f46c5271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå