AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Del Skrevet 16. januar 2013 Hei, Vi er på boligjakt i Stavangerområdet, og har funnet to hus det står mellom. Prisen på prosjektene er det samme, og begge husene er nye. Det vi lurer på er hvilket vi skal velge, både med tanke på plass, verdistigning og annenhåndsverdi. Beliggenheten på husene er like bra. Hus 1: Bruttoareal 155 kvm 3 etasjer Nydelig utsikt Er en såkalt enebolig i rekke. Tomtestørrelse 295 kvm To terrasser, en i øverste etasje og en i midterste. Fancy hus med mye vinduer. Leveres med carport. Hus 2: Bruttoareal 185 kvm Utleiedel i underetg. er mulig, denne vil få et areal på 58 kvm og har to soverom i tillegg til stue/kjøkken. Velger vi denne løsningen vil vi selv bo på 127 kvm, altså litt mindre plass enn hus 1. Utleiedelen kan enkelt innlemmes i huset senere om ønskelig, da det er klargjort for trapp ned. 3 etasjer Nydelig utsikt her også. Tomtestr. 550 kvm En terrasse i midterste etasje. Mer tradisjonelt utseende hus, men mulig å tegne inn litt ekstra vinduer hvis vi ønsker. Carport/garasje kommer i tillegg Hva ville dere valgt? Anonym poster: 0957d27d6a5709e4d5e826f8b6fc8d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 16. januar 2013 #2 Del Skrevet 16. januar 2013 Den dagen jeg skal kjøpe meg hus kommer jeg til å kjøpe hus utfra hvor jeg vil trives, og ikke om evnt prisstigning. Kjøper jeg hus skal jeg bo der i flere tiår, og da er det trivselen som er viktigst. Utleiemuligheter gjør selvsagt bolig nr 2 mer prisgunstig, utleiemarkedet i Stavanger er veldig bra og kan gi godt med skattefri inntekt hvis man trenger det. Hvis man ikke har noe i mot å ha folk i huset (man bor tross alt oppå hverandre, og man kan være rett så uheldig med leietakere også). Og med mindre man har en skokk med unger trenger man ikke mer enn 127 m2 å bo på. Antall m2 er ikke alltid så viktig, det er planløsningen som spiller en rolle. Sett bort fra utleiemuligheter, så hadde jeg personlig gått for hus nr 2 utfra beskrivelsene, fordi jeg ikke er så glad i moderne hus, og liker mer det tradisjonelle. Et vennepar kjøpte hus med 3-4 hybler i underetagen, så de får vel inn 15 000 skattefrie kroner per mnd. Planen er nok å integrere hyblene med hovedetasjen når lånet er kraftig nedbetalt. Nå var disse hyblene der da de kjøpte huset, og ikke noe de satt opp selv. Vet ikke hva det vil koste å klargjøre en slik utleieleilighet, med lydisolering, kjøkken, bad, osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. januar 2013 #3 Del Skrevet 16. januar 2013 Den dagen jeg skal kjøpe meg hus kommer jeg til å kjøpe hus utfra hvor jeg vil trives, og ikke om evnt prisstigning. Kjøper jeg hus skal jeg bo der i flere tiår, og da er det trivselen som er viktigst. Utleiemuligheter gjør selvsagt bolig nr 2 mer prisgunstig, utleiemarkedet i Stavanger er veldig bra og kan gi godt med skattefri inntekt hvis man trenger det. Hvis man ikke har noe i mot å ha folk i huset (man bor tross alt oppå hverandre, og man kan være rett så uheldig med leietakere også). Og med mindre man har en skokk med unger trenger man ikke mer enn 127 m2 å bo på. Antall m2 er ikke alltid så viktig, det er planløsningen som spiller en rolle. Sett bort fra utleiemuligheter, så hadde jeg personlig gått for hus nr 2 utfra beskrivelsene, fordi jeg ikke er så glad i moderne hus, og liker mer det tradisjonelle. Et vennepar kjøpte hus med 3-4 hybler i underetagen, så de får vel inn 15 000 skattefrie kroner per mnd. Planen er nok å integrere hyblene med hovedetasjen når lånet er kraftig nedbetalt. Nå var disse hyblene der da de kjøpte huset, og ikke noe de satt opp selv. Vet ikke hva det vil koste å klargjøre en slik utleieleilighet, med lydisolering, kjøkken, bad, osv? Den dagen jeg skal kjøpe meg hus kommer jeg til å kjøpe hus utfra hvor jeg vil trives, og ikke om evnt prisstigning. Kjøper jeg hus skal jeg bo der i flere tiår, og da er det trivselen som er viktigst. Utleiemuligheter gjør selvsagt bolig nr 2 mer prisgunstig, utleiemarkedet i Stavanger er veldig bra og kan gi godt med skattefri inntekt hvis man trenger det. Hvis man ikke har noe i mot å ha folk i huset (man bor tross alt oppå hverandre, og man kan være rett så uheldig med leietakere også). Og med mindre man har en skokk med unger trenger man ikke mer enn 127 m2 å bo på. Antall m2 er ikke alltid så viktig, det er planløsningen som spiller en rolle. Sett bort fra utleiemuligheter, så hadde jeg personlig gått for hus nr 2 utfra beskrivelsene, fordi jeg ikke er så glad i moderne hus, og liker mer det tradisjonelle. Et vennepar kjøpte hus med 3-4 hybler i underetagen, så de får vel inn 15 000 skattefrie kroner per mnd. Planen er nok å integrere hyblene med hovedetasjen når lånet er kraftig nedbetalt. Nå var disse hyblene der da de kjøpte huset, og ikke noe de satt opp selv. Vet ikke hva det vil koste å klargjøre en slik utleieleilighet, med lydisolering, kjøkken, bad, osv? Takk for svar! Utleieleiligheten er allerede godkjent. Vi har fått et tilbud for å innrede den på 96000 kr. Da maler vi den selv, men alt annet gjøres av dem som bygger huset. Ok standard, med fliser på gulv på bad, parkett i resten. Vi har ingen barn ennå, men ser for oss to stk de nærmeste 5 årene. Vi vil nok trives like godt på begge adressene, hus nr to vil jo får litt mer hage da. Positivt med tanke på barn kanskje.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2013 #4 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg ville forkastet begge og gått for å finne meg hus nr 3. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. januar 2013 #5 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg ville forkastet begge og gått for å finne meg hus nr 3. Kan jeg spørre hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2013 #6 Del Skrevet 16. januar 2013 Kan jeg spørre hvorfor? Jeg bruker prinsippet på alt i fra gensere til menn og grunnen er så enkel at hvis ikke så vil jeg gå å fundere over hvordan det andre alternativet er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #7 Del Skrevet 16. januar 2013 Hei, Vi er på boligjakt i Stavangerområdet, og har funnet to hus det står mellom. Prisen på prosjektene er det samme, og begge husene er nye. Det vi lurer på er hvilket vi skal velge, både med tanke på plass, verdistigning og annenhåndsverdi. Beliggenheten på husene er like bra. Hus 1: Bruttoareal 155 kvm 3 etasjer Nydelig utsikt Er en såkalt enebolig i rekke. Tomtestørrelse 295 kvm To terrasser, en i øverste etasje og en i midterste. Fancy hus med mye vinduer. Leveres med carport. Hus 2: Bruttoareal 185 kvm Utleiedel i underetg. er mulig, denne vil få et areal på 58 kvm og har to soverom i tillegg til stue/kjøkken. Velger vi denne løsningen vil vi selv bo på 127 kvm, altså litt mindre plass enn hus 1. Utleiedelen kan enkelt innlemmes i huset senere om ønskelig, da det er klargjort for trapp ned. 3 etasjer Nydelig utsikt her også. Tomtestr. 550 kvm En terrasse i midterste etasje. Mer tradisjonelt utseende hus, men mulig å tegne inn litt ekstra vinduer hvis vi ønsker. Carport/garasje kommer i tillegg Hva ville dere valgt? Anonym poster: 0957d27d6a5709e4d5e826f8b6fc8d59 Hus nr 2 så klart. Hus nr 1 er på tre etasjer...herregud, d skal bli fort lei..opp og ned...opp og ned... Hus nr 2 behøver ikke virke mindre enn hus nr 1. Hus nr 1 er på tre et,går vekk mye boariale pga trapper. Alltid lønnsomt med utleiedel. Jeg tenker også på vedlikeholdet på hus nr 1....Hva med beising? Vi så på slike ting. Vi kan stå på terasse rundt hele hst å beise.... Anonym poster: 297115e928e3ca5d8661c7f1ad56ac9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. januar 2013 #8 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg bruker prinsippet på alt i fra gensere til menn og grunnen er så enkel at hvis ikke så vil jeg gå å fundere over hvordan det andre alternativet er. Det skjønte jeg egentlig ikke så mye av... Hehe, får en noensinne kjøpt noe da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2013 #9 Del Skrevet 16. januar 2013 Det skjønte jeg egentlig ikke så mye av... Hehe, får en noensinne kjøpt noe da? Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 16. januar 2013 #10 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg er enig i at 3 etasjer er trasig, å fly i trapper blir man veldig lei av etterhvert. Jeg heier på hus nr 2, det sikrer dere økonomisk pga utleiedelen. Og når barna blir store så har de sin egen hule i underetasjen. Dessuten syns jeg tradisjonelle hus er mye finere enn moderne, føles mer hjemlig syns jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. januar 2013 #11 Del Skrevet 16. januar 2013 Forresten: Grunnen til at jeg tenker på annenhåndsverdi er fordi vi mest sannsynlig vil flytte til en annen by innen et tidsperspektiv på 5-10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 16. januar 2013 #12 Del Skrevet 16. januar 2013 Umulig å si hvordan boligmarkedet er om 10 år, men jeg vil vel tro at en bolig med utleieenhet alltid vil være lønnsom uansett. Jeg ville valgt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. januar 2013 #13 Del Skrevet 16. januar 2013 Umulig å si hvordan boligmarkedet er om 10 år, men jeg vil vel tro at en bolig med utleieenhet alltid vil være lønnsom uansett. Jeg ville valgt det. Takk for svar! Du har nok rett i at det er det tryggeste. Lett å la seg blende av flotte digitale bilder av hus nr 1. Ser jo meget flott ut! Godt poeng med hule til barna dersom vi velger å bli boende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. januar 2013 #14 Del Skrevet 16. januar 2013 Hus nr 2 så klart. Hus nr 1 er på tre etasjer...herregud, d skal bli fort lei..opp og ned...opp og ned... Hus nr 2 behøver ikke virke mindre enn hus nr 1. Hus nr 1 er på tre et,går vekk mye boariale pga trapper. Alltid lønnsomt med utleiedel. Jeg tenker også på vedlikeholdet på hus nr 1....Hva med beising? Vi så på slike ting. Vi kan stå på terasse rundt hele hst å beise.... Anonym poster: 297115e928e3ca5d8661c7f1ad56ac9a Du har noen gode poeng her. Mtp vedlikehold er de nok omtrent lik. Hus 2 litt verre kanskje.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #15 Del Skrevet 16. januar 2013 Med utleiedel får dere fort inn 4000 per soverom. 8000 kr skattefrie i mnd er endel penger. Anonym poster: e0c60670ac2b3b60fca6b4eccc6e5356 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #16 Del Skrevet 16. januar 2013 Ser noen sier det er tungvint med tre etasjer, men husk at man blir fit da Jeg er enig med 2shy angående det med hjemmekoselighet i et mer tradisjonelt hus, i tillegg til at hagen er større og dere har muligheter til leieinntekter. Likevel er det kjekt med to terrasser, i hvert fall dersom disse er plassert på hver sin side på huset slik at dere har en å sitte på om morgenen og en om kvelden? Uansett, gå for magefølelsen Vil du fortelle hvor mye et slikt hus koster forresten? (du kan godt legge ut salgsannonsnene også, er så glad i å se på slikt ) Anonym poster: dc3f61f04acd9e2d2146dbe111bb1ea6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. januar 2013 #17 Del Skrevet 16. januar 2013 Ser noen sier det er tungvint med tre etasjer, men husk at man blir fit da Jeg er enig med 2shy angående det med hjemmekoselighet i et mer tradisjonelt hus, i tillegg til at hagen er større og dere har muligheter til leieinntekter. Likevel er det kjekt med to terrasser, i hvert fall dersom disse er plassert på hver sin side på huset slik at dere har en å sitte på om morgenen og en om kvelden? Uansett, gå for magefølelsen Vil du fortelle hvor mye et slikt hus koster forresten? (du kan godt legge ut salgsannonsnene også, er så glad i å se på slikt ) Anonym poster: dc3f61f04acd9e2d2146dbe111bb1ea6 Takk for svar! Terrassene er på samme side. Rett overfor hverandre. Ser for meg at bare den ene blir brukt.. kan bare sitte et sted liksom:-P Legger jeg ut pris blir det lett å google. Er kanskje litt paranoid, men ønsker ikke konkurranse om husene.. Hehe.. Men kan si et sted mellom 4 og 5 mill;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #18 Del Skrevet 16. januar 2013 Hvis dere tenker å selge huset igjen om noen år, vil dere sannsynligvis treffe et breder marked med hus 2. Da kan folk med dårligere råd kjøpe det og leie ut, mens rikingene kan bo i hele huset selv. Vi har gått for hus med utleiedel selv, med tanke på å leie ut i 5-10 år, og deretter bruke hele huset. Regner med at vi får råd til å betjene lånet greit på denne måten. Anonym poster: e9b9f0ae0720298ea02b7b08c80e4640 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 16. januar 2013 #19 Del Skrevet 16. januar 2013 Hvor i Stavanger ligger husene? Samme område? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. januar 2013 #20 Del Skrevet 16. januar 2013 Hvor i Stavanger ligger husene? Samme område? Ligger omtrent i samme område ja. Noen km i mellom. Vil ikke si nøyaktig hvor:-p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå