Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han er en iskald svindler. At flere dopet seg i samme periode, er overhodet ingen unnskyldning. Dessuten har han opptrådt som en drittsekk i etterkant mot dem som har fortalt om dopbruket hans. Uthenging, latterliggjøring og trakassering. Mannen virker ikke god. Eneste grunnen til at han nå tilstår, er at han håper å oppnå noe med det.

Anonym poster: 92a359e34a8a2c39f417ec17ae751772

Enig. Kort uttalelse fra Betsy og Frankie Andreu:

http://www.guardian.co.uk/sport/video/2013/jan/16/lance-armstrong-lying-teammate-video

Anonym poster: f81deed6da057fe1bb70efb2faeb9544

Videoannonse
Annonse
Gjest King Dope
Skrevet

Jeg syns Lance virker smart og rasjonell. Han ville bli best, da gjorde han det som måtte til for å bli best.

Det er nå engang slik at vi mennesker hyller vinnere og ikke tapere. Idretten har møkkaverdier. Det er ikke et mål å trene for å være sunn, man skal trene for å vinne, og så sper ledere i posisjoner på med taktisk political correctness for å dekke over at alt handler om eksponering og seire.

Når du ikke kan vite hvem som doper og ikke doper, da er det en forutsetning å dope for å kunne vinne. Da tar du den risikoen. Selv om det skulle være bare 20% sjanse for å ikke bli avslørt, så er det 0% sjanse for å vinne ren. Hvorfor kaste bort talentet ditt på å være ren?

Folk har latterlige holdninger. Idrett er latterlig. Hele greia er latterlig. Lance er en drittsekk, men som langtids-sykkelinteressert (1996), så har jeg jo vært med på å fore Lance og doplaget hans via seerinntekter og annonser. Alle som meg kan bare holde kjeften sin, dersom du bidrar til oppmerksomhet rundt idrett, så bidrar du til dop. Enkelt og greit.

Skrevet (endret)

Ikke noe sjokk. Faktisk blir jeg heller ikke sjokkert den dagen det kommer på bordet at Dæhlie og Northug også dopet seg.

Da er du både en usedvanlig dårlig menneskekjenner, i tillegg til at du ikke kjenner norsk (nesten ikke-eksisterende) dopingkultur.

Norge og Sverige er kanskje verdens reneste idrettsnasjoner. Hvis en russer derimot blir avslørt som doper, så er ikke det verdens undergang. Utøveren kan fortsatt bevege seg ute blant folk som om ingenting har skjedd.

Men hvis Dæhlie eller Northug skulle bli avslørt som dopere, da ville det vært en så stor skam både for dem selv og for landet at det er umulig å beskrive. Det er virkelig nulltoleranse for dette i Norge, og ingen av disse har noen gang vært potensielle dopere.

Vi har hatt våre avsløringer vi også, som Kjærgaard, men man fikk aldri noen følelse av om Kjærgaard kunne være en doper eller ikke. Jeg antok at han ikke var dopet siden han er norsk, men jeg vil ikke sidestille han med f.eks. Arvesen. Inntil Lance-avsløringen ville jeg også sagt at det er 99,9 % sikkert at Hushovd ikke har vært dopet, men slik som han har "stått ved Armstrongs side" kan man begynne å lure. Jeg tviler fortsatt veldig sterkt på at Hushovd noen gang har vært dopet, men jeg åpner litt mer for det nå selv om han kan unnskyldes med at de to er "venner".

Endret av OnFire
  • Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

forkortet til bla bla bla

Må være herlig og være så naiv?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Må være herlig og være så naiv?

Bedre å la innlegget mitt stå ubesvart, hvis dette var det beste du kunne komme opp med. Jeg tviler sterkt på at du har noen som helst innsikt i norsk idrett eller norsk idrettskultur.

Det er gjerne de som aldri har fulgt med på sport noensinne som lirer av seg vås som at f.eks. Dæhlie må ha brukt doping.

Endret av OnFire
  • Liker 2
Gjest Darthoven
Skrevet

Bedre å la innlegget mitt stå ubesvart, hvis dette var det beste du kunne komme opp med. Jeg tviler sterkt på at du har noen som helst innsikt i norsk idrett eller norsk idrettskultur.

Det er gjerne de som aldri har fulgt med på sport noensinne som lirer av seg vås som at f.eks. Dæhlie må ha brukt doping.

Det må du gjerne tro. Når 15% er dopa til birken, 20% av alle menn på treningsstudio doper seg osv osv, så er plutselig toppidrettsmiljøet helt rent? Kan godt hende Northug er rein, men at det er doping i toppidrettsnorge er garantert.

Skrevet (endret)

Det må du gjerne tro. Når 15% er dopa til birken, 20% av alle menn på treningsstudio doper seg osv osv, så er plutselig toppidrettsmiljøet helt rent? Kan godt hende Northug er rein, men at det er doping i toppidrettsnorge er garantert.

Jeg vet ikke hva du legger i "toppidrettsnorge", men det er sikkert flere norske utøvere vi har hørt om som bruker doping eller har gjort det tidligere.

Du må kunne skille mellom ulike mennesketyper. Som sagt, man kunne egentlig ikke vite om Kjærgaard brukte doping eller ikke, det var ingenting ved hans personlighet, væremåte, uttalelser osv som har gjort meg helt trygg på at han ikke brukte doping.

Men du burde også skjønne at f.eks. Dæhlie var ren, det samme var Alsgaard. Jeg kunne veddet alt jeg eier på det. Dette handler ikke om sykling vs langrenn, men om ulike mennesketyper.

Endret av OnFire
Gjest Darthoven
Skrevet

Jeg vet ikke hva du legger i "toppidrettsnorge", men det er sikkert flere norske utøvere vi har hørt om som bruker doping eller har gjort det tidligere.

Du må kunne skille mellom ulike mennesketyper. Som sagt, man kunne egentlig ikke vite om Kjærgaard brukte doping eller ikke, det var ingenting ved hans personlighet, væremåte, uttalelser osv som har gjort meg helt trygg på at han ikke brukte doping.

Men du burde også skjønne at f.eks. Dæhlie var ren, det samme var Alsgaard. Jeg kunne veddet alt jeg eier på det. Dette handler ikke om sykling vs langrenn, men om ulike mennesketyper.

Og de er du ekspert på å spotte? ALLE trodde Lance var clean også, nettop fordi han var et sånt fantastisk menneske og en "slik" mennesketype. Felles for alle som er toppidrettsutøvere er at de har et vanvittig konkurranseinstinkt og er vinnertyper. Man kan jo spørre seg, f.eks i sykkelsporten eller friidrett, eller amerikansk fotball (for å ta et eksmpel hvor doping er ekstremt utbredt) om man ikke MÅ dope seg for å kunne hevde seg, nettop fordi det ikke finnes mennesker som har så utrolig mye bedre potensiale enn andre som også har godt potensiale.

Som sagt..det KAN hende at skisporten er "hellig", men når det kommer til nær sagt ALLE andre idretter, så er doping utbredt med stor U. NBA, NFL, NHL, soccer, friidrett, svømming, løping, you name it.

Og hva mener du egentlig det er som gjør Dæhlie til et så fantastisk moralsk menneske? Den fyren er en kynisk businessmann, en vinnertype som i pensjonert alder gjør det han kan for å tjene penger. Før gjorde han nok det han kunne for å vinne i langrenn også. Mulig han ikke trengte dope seg, mulig han gjorde det. Arto Halonen, finsk dokumentarskaper mener i hvert fall han har kilder på at Norge ikke er, eller har vært noe bedre enn f.eks Finland når det gjelder langrennsporten.

Skrevet

ALLE trodde Lance var clean også, nettop fordi han var et sånt fantastisk menneske og en "slik" mennesketype

Du sammenligner Lance Armstrong med Bjørn Dæhlie? Mange som har vært skeptiske til Armstrong gjennom størstedelen av karrieren hans, men han reddet seg på at han ikke ble tatt og at ingen kunne bevise noe. Det er også en kjempeforskjell på norsk dopingkultur og amerikansk dopingkultur. Amerikanerne blir tatt stadig vekk. Ja, de er langt flere utøvere, men vi har aldri hatt noen dopinghistorier á la Marion Jones, Tim Montgomery eller noen av de andre store amerikanske synderne.

Og hva mener du egentlig det er som gjør Dæhlie til et så fantastisk moralsk menneske? Den fyren er en kynisk businessmann, en vinnertype som i pensjonert alder gjør det han kan for å tjene penger. Før gjorde han nok det han kunne for å vinne i langrenn også. Mulig han ikke trengte dope seg, mulig han gjorde det. Arto Halonen, finsk dokumentarskaper mener i hvert fall han har kilder på at Norge ikke er, eller har vært noe bedre enn f.eks Finland når det gjelder langrennsporten.

Det er nesten umulig, i hvert fall for meg som ikke er "fagmann", å gi en velbegrunnet forklaring på hvorfor Dæhlie ikke har dopet seg. Men man danner seg et bilde av mennesker etter å ha fulgt med i alle år. Dæhlies forretninger etter karriereslutt har ingenting med hans eventuelle dopingbruk å gjøre, what so ever.

Mulig at finnen har rett i at norske langrennsutøvere har dopet seg, men du finner aldri Dæhlies eller Alsgaards navn på den listen. Ikke Erling Jevne heller, han har jeg enda større tiltro til enn f.eks. Dæhlie. Er nok noen av de mindre kjente navnene som isåfall blir avslørt.

Det kan naturligvis være at noen av de jeg har nevnt er skyldige i dopingmisbruk etter reglene, men aldri om de bevisst har dopet seg og jukset.

Gjest Darthoven
Skrevet

Du sammenligner Lance Armstrong med Bjørn Dæhlie? Mange som har vært skeptiske til Armstrong gjennom størstedelen av karrieren hans, men han reddet seg på at han ikke ble tatt og at ingen kunne bevise noe. Det er også en kjempeforskjell på norsk dopingkultur og amerikansk dopingkultur. Amerikanerne blir tatt stadig vekk. Ja, de er langt flere utøvere, men vi har aldri hatt noen dopinghistorier á la Marion Jones, Tim Montgomery eller noen av de andre store amerikanske synderne.

Det er nesten umulig, i hvert fall for meg som ikke er "fagmann", å gi en velbegrunnet forklaring på hvorfor Dæhlie ikke har dopet seg. Men man danner seg et bilde av mennesker etter å ha fulgt med i alle år. Dæhlies forretninger etter karriereslutt har ingenting med hans eventuelle dopingbruk å gjøre, what so ever.

Mulig at finnen har rett i at norske langrennsutøvere har dopet seg, men du finner aldri Dæhlies eller Alsgaards navn på den listen. Ikke Erling Jevne heller, han har jeg enda større tiltro til enn f.eks. Dæhlie. Er nok noen av de mindre kjente navnene som isåfall blir avslørt.

Det kan naturligvis være at noen av de jeg har nevnt er skyldige i dopingmisbruk etter reglene, men aldri om de bevisst har dopet seg og jukset.

Hva er logikken i at de dårligste skal ha dopet seg? Poenget er jo at de som doper seg blir best. Hvorfor dope seg når det er åpenbare treningsmessige ting du kan utbedre før du eventuelt trenger å dope deg? Saken er jo den at man må dope seg for å være blandt de beste. Hva er det som er så unikt med nordmenn på ski? Hva er logikken i at vi skal ha noen bedre forutsetninger for å gå på ski enn andre skinasjoner? Er vi SÅ overlegne i smøreteknikk eller treningsteknikk? Er vi ubermensches..men KUN når det kommer til skigåing?

Men vi har åpenbart også ganske forskjellig oppfatning av f.eks Dæhlie. For meg fremstår han som en typisk "vinnertype", samme type som næringslivsledere. Sykt konkurranseinnstinkt, gjør det han må for å oppnå de målene han har satt seg, moral til side. Har ikke akuratt fått inntrykk av at Dæhlie har noen andre incentiver ved sin hytteutbygging enn å tjene penger. Andre ting, som naturforfvaltning og aktuelle kommunes innbyggeres interesser kommer i annen rekke, eller ingen rekke. Det er MITT inntrykk.

Skrevet

Hva er logikken i at de dårligste skal ha dopet seg?

Jeg aner ikke hva du snakker om. Vi kan ta Hetland f.eks., over flere år ansett som verdens beste langrennssprinter. Han er en Kjærgaard for meg. Høyst tvilsomt om han har dopet seg, men ikke helt umulig.

Det som er unikt med Norge, og Sverige, er at vi ikke doper oss. Det kommer en avsløring her og der, spredd over ulike idretter og med flere år mellom hvert tilfelle, men i den store sammenhengen er vi ikke i nærheten av de andre nasjonenes juks. Hva som gjør at vi likevel vinner er hardt arbeid, riktige treningsmetoder, satsing på idrett, gode vinterforhold osv.

Per Elofsson er også et fint eksempel. Hadde en veldig mystisk karriere, som kanskje et lite mindretall vil sette spørsmålstegn ved. Han lå helt i toppen, og var kanskje den beste når kroppen hans fungerte, for så å plutselig være helt borte.

Men jeg har full tiltro til at han var ren, og at han ikke dopet seg til suksess da alt stemte. Da var han heller feiltrent/overtrent, eller så var det andre medisinske årsaker til at han ikke kunne få ut hele sitt potensiale over en lengre karriere.

Gjest Darthoven
Skrevet

Det som er unikt med Norge, og Sverige, er at vi ikke doper oss. ,

http://sport.aftenposten.no/sport/sykkel/article248075.ece

Nei, nordmenn er så fantastiske.. Dersom amatører doper seg i treningsstudioer og til birken (både sykkel og langrenn) så er oddsen ganske stor for at vi har en dop-kultur som strekker seg helt opp i toppidretten. At du hardnakket mener at vi er unike og ikke doper oss vitner bare om en helt urimelig tro på egen nasjons jomfruelighet. Faktisk på grensen til barnslig naivt og søtt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

http://sport.aftenpo...ticle248075.ece

Nei, nordmenn er så fantastiske.. Dersom amatører doper seg i treningsstudioer og til birken (både sykkel og langrenn) så er oddsen ganske stor for at vi har en dop-kultur som strekker seg helt opp i toppidretten. At du hardnakket mener at vi er unike og ikke doper oss vitner bare om en helt urimelig tro på egen nasjons jomfruelighet. Faktisk på grensen til barnslig naivt og søtt.

Du leser ikke det jeg skriver, og da blir dette en ganske uinteressant diskusjon.

La oss si at hver tiende birkendeltager er dopet, fullt mulig for alt jeg vet, jeg snakker om de største profilene vi har i norsk toppidrett. Det er selvsagt en hel drøss som doper seg på treningsstudioer også.

Det betyr ikke at det er en sammenheng mellom doping i breddeidretten og toppidretten,

Endret av OnFire
Skrevet

LIVESTRONG (minus V).

• Liker 2
Skrevet

Nå er det nok med denne Armstrong. Send ham tilbake til månen, og la ham ta med seg trompeten, så kan han sitte der og nyte den fantastiske verdenen sin.

Anonym poster: 3e4e58ad2bde9ec11a078d2c5c23dd92

• Liker 1
Skrevet

http://sport.aftenpo...ticle248075.ece

At folk doper seg til Birken er rett og slett merkerlig. En eller annen fyr sier til Aftenposten at 2-5% doper seg. Hvor har han tallene fra? Hvordan kan han vite det? Er det noe han bare forstår når han blir grisefrakjørt?

Treningsstudioer er noe annet. Dop der handler ikke om idrett, men om å få store muskler. Forfengelighet. Det ovverrasker meg ikke.

Liestrong. Armstrong har vist at dersom man er passe morsk og uttaler seg klokkeklart, så blir man trodd. Uavhengig av om det man sier er sant eller ikke. Dette er ett generelt samfunnsproblem som får de tøffretoriske fram, uavhengig av om de kan det de driver med.

• Liker 4
Gjest Darthoven
Skrevet

At folk doper seg til Birken er rett og slett merkerlig. En eller annen fyr sier til Aftenposten at 2-5% doper seg. Hvor har han tallene fra? Hvordan kan han vite det? Er det noe han bare forstår når han blir grisefrakjørt?

Treningsstudioer er noe annet. Dop der handler ikke om idrett, men om å få store muskler. Forfengelighet. Det ovverrasker meg ikke.

Liestrong. Armstrong har vist at dersom man er passe morsk og uttaler seg klokkeklart, så blir man trodd. Uavhengig av om det man sier er sant eller ikke. Dette er ett generelt samfunnsproblem som får de tøffretoriske fram, uavhengig av om de kan det de driver med.

Synes du virkelig det er rart at folk doper seg til birken? Synes ikke det lyder noe rarere enn at folk doper seg for å få en fin kropp. Birken er prestisje, spesielt i vinner-kulturer på enkelte arbeidsplasser, sosiale kretser osv. At disse folkene enten bruker kokain og/eller doper seg for å vinne fram i prestisjetunge løp synes jeg høres helt naturlig ut. Jeg kjenner personlig til to som jeg VET har dopet seg for å gjøre det bra i birken. Heder og ære på arbeidsplassen, sjefen tenker at de er stå-på-mennesker som behersker både en krevende jobb og et krevende treningsregime. Kokain på dagtid for å holde maska, og litt diverse doping for å prestere bedre i løypa. Inni seg er det utkjørte mennesker på randen av kollaps både mentalt og fysisk.

Skrevet

Synes du virkelig det er rart at folk doper seg til birken? Synes ikke det lyder noe rarere enn at folk doper seg for å få en fin kropp. Birken er prestisje, spesielt i vinner-kulturer på enkelte arbeidsplasser, sosiale kretser osv. At disse folkene enten bruker kokain og/eller doper seg for å vinne fram i prestisjetunge løp synes jeg høres helt naturlig ut. Jeg kjenner personlig til to som jeg VET har dopet seg for å gjøre det bra i birken. Heder og ære på arbeidsplassen, sjefen tenker at de er stå-på-mennesker som behersker både en krevende jobb og et krevende treningsregime. Kokain på dagtid for å holde maska, og litt diverse doping for å prestere bedre i løypa. Inni seg er det utkjørte mennesker på randen av kollaps både mentalt og fysisk.

Ja, jeg synes det er rart, men jeg oppholder meg ikke i den verdenen du beskriver. Dette er overraskende informasjon for meg. Det du har observert var altså ukjent, og nå har jeg blitt littegrann klokere.

Gjest Darthoven
Skrevet

Ja, jeg synes det er rart, men jeg oppholder meg ikke i den verdenen du beskriver. Dette er overraskende informasjon for meg. Det du har observert var altså ukjent, og nå har jeg blitt littegrann klokere.

Heldigvis ikke en verden jeg oppholder meg mye i heller, men av ymse årsaker kjenner jeg godt til den. Du hadde blitt overrasket over hvor mye narko det er i "suksess-miljøer".

Skrevet

Heldigvis ikke en verden jeg oppholder meg mye i heller, men av ymse årsaker kjenner jeg godt til den. Du hadde blitt overrasket over hvor mye narko det er i "suksess-miljøer".

Narko er jo velkjent. Men finnes det noen kilder på disse Birken-doperne? Hvor har man tallene fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...