Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som hardnakket påstod at mannen var uskyldig. Hva tenker dere nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Nå er ikke jeg en av dem, men syns mannen fortjener all ære uansett. Majoriteten av konkurrentene hans har vært dopet de også, så han har fortsatt vært en overlegen idrettsutøver. Det er et problem som gjennomsyrer hele sporten og har ingenting med han som enkeltperson å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hevdet aldri at han var uskyldig, forholdt meg nøytral, men det er et sjokk, faktisk.

Han nektet hardbarket så lenge, han hadde hele verden med seg, han var en så stor idrettsmann med så sinnsykt mange fans, så mange mennesker som hentet inspirasjon fra ham, så var det meste bare prestert på dop?

Greit at andre dopet seg sammen med ham, men dette er LANCE, THE LANCE, han var kongen.

Anonym poster: 5b33bb12c26e94a17c21a923dbeb547a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar dette innlegget anonymt siden jeg ikke vil at mitt virkelige navn skal knyttes til brukernavnet mitt her.

Jeg er egentlig ikke spesielt opptatt av sykkelsport, men da jeg i fjor høst ble bedt om å oversette The Secret Race av Tyler Hamilton og Daniel Coyle, ble jeg nødt til å sette meg inn i sakene. Det er et særdeles mørkt kapittel i sykkelsportens historie som blir beskrevet, og Lance er selvsagt en av hovedaktørene.

Etter min mening er ikke det mest sjokkerende at han - og alle andre toppsyklister - dopet seg, og heller ikke hvor systematisk dopingen var. Selv vi som ikke følger sykkelsporten nøye, visste en god del av dette fra før av. Det verste, synes jeg, er hvilken eklatant drittsekk Lance er, hvordan han gjentatte ganger har sviktet vennene sine, truet dem og gjort livet deres surt. Det aller verste eksempelet er nok Betsy og Frankie Andreu, men de er langt fra de eneste.

Når Armstrong nå velger å innrømme jukset, tror jeg ikke det har noe som helst med samvittighet å gjøre. Den mannen ville aldri tilstått hvis det ikke var for at han omsider har innsett at ingen tror på løgnene hans lenger. Jeg antar at rådgiverne hans har overbevist ham om at han har mindre å tape på å legge kortene på bordet enn han har på å la være. Hvis innrømmelsen fører til konsekvenser for toppene i Postal-laget og UCI, er det selvsagt bare positivt, men samtidig er det et hyklersk forsøk på å legge skylda på andre - hyklersk fordi han selv var en av toppene i Postal og fordi hans forhold til Hein Verbruggen var mer hjertelig enn godt er.

Det er sant at alle de beste syklistene dopet seg. Da Bjarne Riis vant Tour de France i 1996, hadde han på et punkt en hematokritverdi på godt over 60 (siden kom det regler om at den ikke måtte overstige 50). Jan Ullrich (vinner i -97) dopet seg, og i 1998, da Festina-affæren utspilte seg, var selvfølgelig også Marco Pantani (som senere døde av en overdose kokain) full av dop. Så fulgte sju strake Lance-seire, basert på bruk av kortison, testosteron og først EPO, siden blodtransfusjoner (etter at det ble utviklet testmetoder som kunne påvise kunstig EPO i blodet). Man skulle kanskje tro at den utstrakte dopingen tross alt gjorde at alle konkurrerte på like vilkår, men det er en illusjon. Penger og kontakter var alfa og omega, og dessuten slår dopingmidlene ut på forskjellig måte hos forskjellige utøvere.

Tyler har fått pepper for å sko seg på å fortelle historien i bokform. Det er imidlertid viktig å vite at at det var Daniel Coyle, som tidligere hadde skrevet en bok om Lance Armstrong, som tok initiativet fordi han ville ha med dette siste kapittelet, ville få svar på det spørsmålet som hadde plaget ham mens han skrev den første boka. Uansett ville jeg mer enn gjerne tatt en øl eller tre med Tyler Hamilton. Hvis jeg ble kontaktet av Lance Armstrong, derimot, ville jeg blitt livredd.

Anonym poster: f81deed6da057fe1bb70efb2faeb9544

• Liker 12
Skrevet

Nå er ikke jeg en av dem, men syns mannen fortjener all ære uansett. Majoriteten av konkurrentene hans har vært dopet de også, så han har fortsatt vært en overlegen idrettsutøver. Det er et problem som gjennomsyrer hele sporten og har ingenting med han som enkeltperson å gjøre.

Syns holdningene dine er lite gjennomtenkte. La oss si at A og B er dopfri der A presterer litt bedre enn B. Begge tar etterhvert samme dosering testosteron eller andre midler. Da er det ikke sånn at A og B fortsetter å prestere likt i forhold til hverandre. Noen er mer mottakelig for effekten av dop enn andre. Man ser aldri på vinneren om et helt ritt er dopet da dopet er det som vinner. Hadde hele sykkelsporten vært dopingfri hadde ikke lance nødvendigvis vært nr 1. Dessuten er det et enda mer viktig punkt og det er bredden. Mange hederlige, skikkelige talenter faller fra fordi de ikke er villige til å dope seg. De som blåser i regler er de som vinner fram. Lance og de andre dopmissbrukerne kan likegjerne ha sabotert for lovende talenter som ville vært nr 1 i dag uten dopkulturen. Juks er juks. Om to orienteringsløpere som ikke blir overvåket i skauen bestememr seg fro at det er raskere å jukse å svømme over vannet i stedet for å løpe rundt det, er det ikke den beste løperen som vinner, men den beste svømmeren. Sånn er det med dop også. Lance er ingen verdig vinner, han er ikke nr 1. Dopet er det og hans kropp var mest mottakelig for det.

Anonym poster: 6a66025076570c55dde165880ed6ae03

• Liker 10
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Syns holdningene dine er lite gjennomtenkte. La oss si at A og B er dopfri der A presterer litt bedre enn B. Begge tar etterhvert samme dosering testosteron eller andre midler. Da er det ikke sånn at A og B fortsetter å prestere likt i forhold til hverandre. Noen er mer mottakelig for effekten av dop enn andre.

Ja, og noen har gener som gjør at de har mye større forutsetninger for å få god kondisjon. Livet er urettferdig. Den store majoriteten har konkurrert på samme grunnlag, nemlig med doping. Da syns jeg at han er en verdig vinner.

Skrevet

Jeg syns Lance Armststrong virker særdeles lite sympatisk. En ting er at han har vært dopet, og at veldig mange andre også har vært det, men omfanget av løgner han har presentert rundt dette har vært lite sjarmerende. I en del av de siterte bortforklaringene spiller han indignert og prøver å få de som er kritiske til å ta seg dårlig ut. Så har man historiene om trusler av andre i miljøet, som jeg ikke kan annet enn å tro på, tatt helheten i betraktning. Så nei, jeg er ikke overrasket. Doping alene er ikke nok til at jeg avskriver noen som person, men pga. det ovenfornevnte, har jeg lite til overs for den mannen.

• Liker 7
Skrevet

Ja, og noen har gener som gjør at de har mye større forutsetninger for å få god kondisjon. Livet er urettferdig. Den store majoriteten har konkurrert på samme grunnlag, nemlig med doping. Da syns jeg at han er en verdig vinner.

Nei han er fortsatt ingen verdig vinner. Han konkurerer ikke på lik linje med de som ikke doper seg. Det finnes ingen verdig vinner der man må bruke dop for å vinne. da er det de som er villig til å gjøre det på den mest råttene måten som vinner.

• Liker 7
Skrevet

Nei han er fortsatt ingen verdig vinner. Han konkurerer ikke på lik linje med de som ikke doper seg. Det finnes ingen verdig vinner der man må bruke dop for å vinne. da er det de som er villig til å gjøre det på den mest råttene måten som vinner.

Det var nok ingen som ikke dopet seg og som likevel klarte å hevde seg i toppen i den sporten.

Det er ikke for ingenting at syklistene truet med å regelrett stoppe Tour de France for noen år siden, hvis nye kontrollregler ble innført over natta. De visste selvsagt at de ville blitt tatt alle som en.

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Ikke noe sjokk. Faktisk blir jeg heller ikke sjokkert den dagen det kommer på bordet at Dæhlie og Northug også dopet seg. Slik har det desverre blitt på toppen av alle idretter i dag. NBA, NFL, NHL, fotball, sykling, svømming, langrenn, friidrett, vektløfting osv osv.. Har ikke noe problem med det personlig, bortsett fra hyklere som ikke kan inrømme at de ikke er reine. Jeg hadde ikke sett noe mindre på basket, friidrett eller vektløfting selv om alle stod fram og sa de bola.

Skrevet

Ikke noe sjokk. Faktisk blir jeg heller ikke sjokkert den dagen det kommer på bordet at Dæhlie og Northug også dopet seg. Slik har det desverre blitt på toppen av alle idretter i dag. NBA, NFL, NHL, fotball, sykling, svømming, langrenn, friidrett, vektløfting osv osv.. Har ikke noe problem med det personlig, bortsett fra hyklere som ikke kan inrømme at de ikke er reine. Jeg hadde ikke sett noe mindre på basket, friidrett eller vektløfting selv om alle stod fram og sa de bola.

I sykkel har vi hundrevis av dopingsaker siden rabalderet startet for 15 år siden. I langrenn er det også noen saker, men null saker med nordmenn (om vi ser bort fra unntaket som bekrefter regelen, nemlig B-løperen Ine Wigernæs sin overdrevne koffein-bruk, et stoff som ikke er på dopinglisten i dag).

Få var overrasket over at Armstrong brukte doping. Men Northug og doping, det tror jeg de fleste ville blitt overrasket over.

• Liker 4
Skrevet

Det var nok ingen som ikke dopet seg og som likevel klarte å hevde seg i toppen i den sporten.

Det er ikke for ingenting at syklistene truet med å regelrett stoppe Tour de France for noen år siden, hvis nye kontrollregler ble innført over natta. De visste selvsagt at de ville blitt tatt alle som en.

Du må skille mellom de som hevdet seg i toppen av de tre store etapperittene hvor fjelletapper er avgjørende, og f.eks. spurtere. Det er i stor grad bloddoping som EPO det er snakk om, noe som en viss type ryttere har fordel av. "Alle som en" er neppe riktig.

• Liker 1
Skrevet

Men har han innrømmet det? Jeg er enig at det virker sånn, men det er ingen som har direkte sitater på hva han har sagt i det intervjuet. Det er jo bare spekuleringer i det ville frem til vi har sett intervjuet. Når det er sagt så har han nok vært dopet i alle ¨år

Anonym poster: 8a419f710f283ce71269a1011d155428

Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre, sport på dette nivået er publikumsbedrag uansett.

Alvorlig underlig å se folk som sitter å hyler over en syklist eller skiløper eller et fotballag for den saks skyld....

Da kjenner jeg meg som om jeg er fra en annen planet.

• Liker 1
Skrevet

Han er en iskald svindler. At flere dopet seg i samme periode, er overhodet ingen unnskyldning. Dessuten har han opptrådt som en drittsekk i etterkant mot dem som har fortalt om dopbruket hans. Uthenging, latterliggjøring og trakassering. Mannen virker ikke god. Eneste grunnen til at han nå tilstår, er at han håper å oppnå noe med det.

Anonym poster: 92a359e34a8a2c39f417ec17ae751772

• Liker 6
Skrevet

AB#4 her. En ting til: Da UCI satte en øvre grense for hematokritnivået på 50 prosent, favoriserte det nettopp slike utøvere som Lance Armstrong og Tyler Hamilton fordi det naturlige nivået deres ikke var spesielt høyt i utgangspunktet (litt over 40, om jeg ikke husker feil). En utøver som fra før av hadde et nivå på kanskje 47 eller 48, ville få mye mindre effekt av bloddoping. Derfor er det ikke riktig å si at de kjempet på like vilkår fordi alle i toppen dopet seg.

UCIs grense dreide seg for øvrig ikke om å komme dopingen til livs. Det var mer en sikkerhetsforanstaltning de innførte fordi de var klar over at for høye verdier gjorde blodet så tykt at det kunne gå på helsa løs.

Anonym poster: f81deed6da057fe1bb70efb2faeb9544

• Liker 1
Skrevet

Lance er en bedrager, men blant de andre bedragerne som han konkurrerte mot så var han fortsatt den beste.

Anonym poster: ac151ebd43aaa9e0e76cdb2f43dd80a4

• Liker 1
Skrevet

I sykkel har vi hundrevis av dopingsaker siden rabalderet startet for 15 år siden. I langrenn er det også noen saker, men null saker med nordmenn (om vi ser bort fra unntaket som bekrefter regelen, nemlig B-løperen Ine Wigernæs sin overdrevne koffein-bruk, et stoff som ikke er på dopinglisten i dag).

Få var overrasket over at Armstrong brukte doping. Men Northug og doping, det tror jeg de fleste ville blitt overrasket over.

Northug trosser ikke naturlover slik som Armstrong. Petter ble fragått av lettere løpere opp slalåmbakken, mens Lance syklet fra lettere syklister opp fjella.

• Liker 4
Skrevet

Northug trosser ikke naturlover slik som Armstrong. Petter ble fragått av lettere løpere opp slalåmbakken, mens Lance syklet fra lettere syklister opp fjella.

Ja, så da er vi altså enige.

• Liker 1
Skrevet

Ja, så da er vi altså enige.

Absolutt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...