Gå til innhold

Delt bosted/omsorg forslaget

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ulike familier, ulike behov. Derimot så bør alle bli hørt og i så stor grad som mulig få ønskene sine gjennomført om alle parter er tilregnelige og ikke urimelige.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt ikke. Delt bosted fordrer at man har to foreldre som samarbeider nærmest prikkfritt, dersom det ikke skal gå utover barnet. Videre burde foreldrene også bo i ganske umiddelbar nærhet og i alle fall i samme skolekrets.

Å ha dette som en gjengs regel for to mennesker som ikke klarte å få samlivet til å fungere er kun å tenke på de voksnes behov og rettigheter, ikke barnas behov. Men det er vel dit samfunnet er på vei, dessverre. Vi voksne blir mer og mer ego.

Skrevet

Jeg liker dette forslaget.

Det er forøvrig svært få som har svart her.

Dette er et kvinneforum og ser at det er lite populært blant kvinner da det er hos kvinner barna helst bor i dag.

En skulle tro kvinner var aktive i å synes mannen burdet ta mer i del barnas liv. Slik intressen er her virker det ikke slik.

Jeg ser den egnentlige problemstillingen for kvinnen. Hun mister mer av styringen over felles barn med sim xpartner.

Det blir mindre eller ikke barnebidrag og de offentlige støtter blir mini malisert.

Synes det er dumt kvinner flest ikke ser denne fordelen dette forslaget vil gi barna når de får mer kontakt emd sin far.

Dette med at barna får kontakt med far på hans premisser kan være ungt og svelge for mage mødre.

Det paradokse opp i dette er at menn er vikitge for banra så lenge de lvere i et parforhaold med mor. Hvis dette avsluttes blir far plutselig mindre viktig. Dette kan umulig være heldig for barna.

Slik det er i dag legger faktis barneloven og våre myndighster som tar avgjørelser på området tilrette for at barna blir skilt fra sine far.

Når en tenker etter er det noe rart at barnetrygden går ut i mors navn selv om forleder lever samen og har det samme felles barnet. Dette symboliserer noe viktig slik det er i dag. FAR er vedtatt som en ANNENRANGSFORELDER. Ja dette er faktisk sant lik det er . Denne ordningen med barnetrygdene er at mange systemer som er feil som det ikke er vilje til å rette opp i.

Hva kan det skylde? Dere får spørre barnemisnisteren. Jeg ler når jeg tenker på dette. Hvordan kan noen med en slik holding gjøre likestilling og forbedring av barnas retter i sitt forhold til far bedre når det blir sett på som et minus for mor når hun ikke får ha full kontroll?

Jeg ser på det som komplett umulig.

Skrevet

Det er iallfall ikke noe poeng i å diskutere med folk som ilegger en meninger i lys av kjønn alene.

Good bye.

• Liker 2
Skrevet

Det er iallfall ikke noe poeng i å diskutere med folk som ilegger en meninger i lys av kjønn alene.

Good bye.

Det var nå ikke noe savr før dette innelgget du referer til heller.

En ser at du ønsker dette aldri var kommet opp som noe teama.

Det er bare et tidsspørsmål før dette blir gjennomført.

Skrevet

Det var nå ikke noe savr før dette innelgget du referer til heller.

En ser at du ønsker dette aldri var kommet opp som noe teama.

Det er bare et tidsspørsmål før dette blir gjennomført.

Du er patetisk med din generalisering av kvinner, blir for dumt å "diskutere" rett og slett. Og desverre for deg blir aldri dette vedtatt. Hvorfor?

Enkelt!! Fordi det ikke er BARNETS BESTE vel. Og DET er alt som betyr noe. Ikke egoistiske menns ønsker.

Anonym poster: c592a1e2da4c0a2bd73e2b894cbf85a5

• Liker 1
Skrevet

Du er patetisk med din generalisering av kvinner, blir for dumt å "diskutere" rett og slett. Og desverre for deg blir aldri dette vedtatt. Hvorfor?

Enkelt!! Fordi det ikke er BARNETS BESTE vel. Og DET er alt som betyr noe. Ikke egoistiske menns ønsker.

Anonym poster: c592a1e2da4c0a2bd73e2b894cbf85a5

Leser du litt og setter deg inn k dette vil du se det annerledes . Det er mange kvinner som støtter forslaget. Du virker umoden i din kritikk. Det er tydelig det er sårt for en del kvinnevennlige foreninger og politiske støttespillere. Veldig bombastisk å påstå det aldri blir vedtatt. Skulle det ikke bli i denne runden kommer det snart en ny. Uansett vil det utløse en debatt som er sunn. Det setter søkelyset på et tema som er hellig å røre for en del miljøer . Med tiden vil dagens system rundt det offentliges rolle forsvinne litt etter litt. Dette har en allerede sett. De som husker bidragsordningen og dna muligheter som var før vil huske rabalderet som ble ved innføringen den gangen . Det blir rabalder fra de samme nå ser jeg . Dette viser hvordan de jobber mot endringer .

Skrevet

Leser du litt og setter deg inn k dette vil du se det annerledes . Det er mange kvinner som støtter forslaget. Du virker umoden i din kritikk. Det er tydelig det er sårt for en del kvinnevennlige foreninger og politiske støttespillere. Veldig bombastisk å påstå det aldri blir vedtatt. Skulle det ikke bli i denne runden kommer det snart en ny. Uansett vil det utløse en debatt som er sunn. Det setter søkelyset på et tema som er hellig å røre for en del miljøer . Med tiden vil dagens system rundt det offentliges rolle forsvinne litt etter litt. Dette har en allerede sett. De som husker bidragsordningen og dna muligheter som var før vil huske rabalderet som ble ved innføringen den gangen . Det blir rabalder fra de samme nå ser jeg . Dette viser hvordan de jobber mot endringer .

Kan godt være det kommer, men ikke i denne runden!

Og om det kommer, vil det igjen forsvinne. Jeg er ganske sikker på at når dagens barn er voksne og styrer skuta vil dette endres. Jeg kjenner en del som har vokst opp på denne måten da jeg både er lærer, og også har en ganske ung lillebror med en del venner som bor slikt. Ingen av disse har noe å positivt å si om denne orndingen. Det eneste positive de har erfart, er at deres egne barn aldri skal utsettes for dette.

Syns forøvrig det er utrolig synd at element som barnetrygd, bidrag osv nevnes i samme "kampsak". Dette handler kun om hva som er barnas beste. Når en trekker frem slike argumenter(i den grad det kan kalles et argument), bør en gå i en annen tråd og diskutere..ja nettopp- økonomi.

Skrevet

Hva mener dere om dette?

Er det ikke på tide?

http://www.forskning...d=1224698388145

Dette er kun en sak som patriarkatet vil tvinge gjennom for å gi fedrene rettigheter på bekostning av barna, og som frarøver mødrene barnebidraget de sårt trenger. Nok et kvinnefiendtlig forslag fra et kvinnefiendtlig politisk styre.

Skrevet

Korleis søkjer du om barnetrygd?

Du treng som hovudregel ikkje å søkje om barnetrygd. Dersom barnet blir født i Noreg, skal mora automatisk få vedtak frå NAV om utbetaling av barnetrygd om lag to månader etter fødselen. Ønskjer du utbetaling til far, må du ta kontakt med NAV-kontoret ditt.

Barnetrygden kan bli utbetalt til far. Er vel noen som vil kverulere på hvorfor ikke automatisk til far.......når dere kan føde, så blir den nok det... :sarkasme:

Anonym poster: 52c43040154144d048326149e468f230

• Liker 2
Skrevet

Korleis søkjer du om barnetrygd?

Du treng som hovudregel ikkje å søkje om barnetrygd. Dersom barnet blir født i Noreg, skal mora automatisk få vedtak frå NAV om utbetaling av barnetrygd om lag to månader etter fødselen. Ønskjer du utbetaling til far, må du ta kontakt med NAV-kontoret ditt.

Barnetrygden kan bli utbetalt til far. Er vel noen som vil kverulere på hvorfor ikke automatisk til far.......når dere kan føde, så blir den nok det... :sarkasme:

Anonym poster: 52c43040154144d048326149e468f230

Hehe ja det er vel ikke slik at en føder ved adopsjon . Men faktisk er det mor som får barnetrygden. Dette systemet er utgått på dato i dagens samfunn men allikevel tviholder en på det. Det skulle være unødvendig å søke om endringer

Skrevet

Dette er kun en sak som patriarkatet vil tvinge gjennom for å gi fedrene rettigheter på bekostning av barna, og som frarøver mødrene barnebidraget de sårt trenger. Nok et kvinnefiendtlig forslag fra et kvinnefiendtlig politisk styre.

I dag er det barnefiendtlig og det setter fedre til sidestilles . Mor har anledning til å diktere far ved samlivsbrudd . Når det er som det og ikke kjønnsnøytralt i praksis harmonerer ikke dette med eus direktiv på området. De som tror det vil gå tilbake slik det var i 2003 tar nok feil. Den gangen var det et flatt bidrag uavhengig av samvær. Det var kun inntekt og antall barn som var avgjørende . Den gang kunne en ikke jobbe en time ekstra uten å bli trekt. I dagens dynamiske samfunn går ikke dette. Det offentlige vil ikke ha oppgaven. Det var mye mer svært arbeid. Mor trengte ikke bidra i arbeidslivet . Dette kommer ikke for de damer som mimrer om den tiden far ble enda mer straffet når han ikke hadde råd til bolig og ha samværet i. Det var mange mødre som frydet seg over dette.Alt var mye bedre før sa de når barnet ikke hadde samvær med far . Klart det var bedre sett fra mors side. Hun slapp far og kunne motta bidrag uten trekk for samvær . Barn som ikke så sin far .

Skrevet

Kan godt være det kommer, men ikke i denne runden!

Og om det kommer, vil det igjen forsvinne. Jeg er ganske sikker på at når dagens barn er voksne og styrer skuta vil dette endres. Jeg kjenner en del som har vokst opp på denne måten da jeg både er lærer, og også har en ganske ung lillebror med en del venner som bor slikt. Ingen av disse har noe å positivt å si om denne orndingen. Det eneste positive de har erfart, er at deres egne barn aldri skal utsettes for dette.

Syns forøvrig det er utrolig synd at element som barnetrygd, bidrag osv nevnes i samme "kampsak". Dette handler kun om hva som er barnas beste. Når en trekker frem slike argumenter(i den grad det kan kalles et argument), bør en gå i en annen tråd og diskutere..ja nettopp- økonomi.

Den gamle statsdiktatoriske systemet kommer ikke tilbake . Samfunnet er for mye endret . Det er ingen som vil bidra uten å få noe igjen . Staten har ikke råd til å kreve inn bidrag som før. Dna teknologien utvikler seg. Dagens unge vil bygge videre på slik det er i dag og likestillingen vil utvikle seg. Det hele blir mer opp til foreldre. Det koster å ha barn så barnebidrag og andre ytelser henger nøye sammen med hvor mye en er sammen med barnet. Dette uansett hva du skulle mene. Den europa krisen vi ser vil komme hit. Det bidrar til at det offentliges rolle svekkes. Dermed blir fars rolle viktigere . Dette fører til en større omsorgsrolle for far . Dette gjør at gjør at det blir mindre økonomiske utbetalinger til mor.

Skrevet

Den gamle statsdiktatoriske systemet kommer ikke tilbake . Samfunnet er for mye endret . Det er ingen som vil bidra uten å få noe igjen . Staten har ikke råd til å kreve inn bidrag som før. Dna teknologien utvikler seg. Dagens unge vil bygge videre på slik det er i dag og likestillingen vil utvikle seg. Det hele blir mer opp til foreldre. Det koster å ha barn så barnebidrag og andre ytelser henger nøye sammen med hvor mye en er sammen med barnet. Dette uansett hva du skulle mene. Den europa krisen vi ser vil komme hit. Det bidrar til at det offentliges rolle svekkes. Dermed blir fars rolle viktigere . Dette fører til en større omsorgsrolle for far . Dette gjør at gjør at det blir mindre økonomiske utbetalinger til mor.

Så alt i alt handler det kun om økonomi mener du?

Kan godt være du har rett, men da tenker jeg det er enda større grunn til å diskutere saken. Mye knyttet til omsorg handler om økonomi, det ser vi hver eneste dag. Barn og eldre glemmes på mange områder i Norge, og jeg deler ikke ditt syn/tro på fremtiden.

Skrevet

I dag er det barnefiendtlig og det setter fedre til sidestilles . Mor har anledning til å diktere far ved samlivsbrudd . Når det er som det og ikke kjønnsnøytralt i praksis harmonerer ikke dette med eus direktiv på området. De som tror det vil gå tilbake slik det var i 2003 tar nok feil. Den gangen var det et flatt bidrag uavhengig av samvær. Det var kun inntekt og antall barn som var avgjørende . Den gang kunne en ikke jobbe en time ekstra uten å bli trekt. I dagens dynamiske samfunn går ikke dette. Det offentlige vil ikke ha oppgaven. Det var mye mer svært arbeid. Mor trengte ikke bidra i arbeidslivet . Dette kommer ikke for de damer som mimrer om den tiden far ble enda mer straffet når han ikke hadde råd til bolig og ha samværet i. Det var mange mødre som frydet seg over dette.Alt var mye bedre før sa de når barnet ikke hadde samvær med far . Klart det var bedre sett fra mors side. Hun slapp far og kunne motta bidrag uten trekk for samvær . Barn som ikke så sin far .

1. Hvorfor tror du menn og barn har sammenfallende interesser her?

2. Hørte ingen fyr klage på mangel på samvær før de fant ut av at de kunne få ned bidraget på det.

• Liker 1
Skrevet
Bestemmelsen om foreldreansvar endres slik at det følger direkte av loven at foreldrene har felles foreldreansvar for barna, men hvor noe annet kan fastsettes av fylkesmannen eller retten dersom sterke grunner taler for det. (I dag må ugifte foreldre undertegne på en erklæring om felles foreldreansvar, ellers har moren dette alene.)

Jeg reagerer litt på denne da. Hvis foreldreansvar skal være delt fra fødselen av uavhengig av om foreldrene er samboere/gift/kjærester eller ikke....hva da når far har meldt seg ut allerede før fødselen men nekter å gi fra seg foreldreansvaret? Det kan jo ikke by på annet enn problemer.

• Liker 1
Skrevet

Så alt i alt handler det kun om økonomi mener du?

Kan godt være du har rett, men da tenker jeg det er enda større grunn til å diskutere saken. Mye knyttet til omsorg handler om økonomi, det ser vi hver eneste dag. Barn og eldre glemmes på mange områder i Norge, og jeg deler ikke ditt syn/tro på fremtiden.

Det hele handler om en omsorgsrolle. Det kommer tydelig fram. Det er dette tråden også tar opp. Leser du forslaget det henvises til kommer det klart fram. Det er de som sier dette er en kjønnskamp. Der det kun handler om kjønn . Det er nettopp de samme damer som sier menn ikke egnet som omsorgspersoner brått etter et samlivsbrudd . Dette er da høyst ulogisk . De går fra å være egnet til brått ikke å være. Da må det være noen motiver som ligger bak. Da en mann brått over natta går fra å være egnet omsorgspersoner til ikke å være . Det er nettopp dette som ligger i forslaget . Jeg ser det derfor som positive tanker og legge bort de motiver som hindrer omsorg for egne barn.

Når noen da vil tviholde på det gamle må det være noe der som gir de en fordel. Det er ikke slik at alt var mye bedre før.

Skrevet

Jeg reagerer litt på denne da. Hvis foreldreansvar skal være delt fra fødselen av uavhengig av om foreldrene er samboere/gift/kjærester eller ikke....hva da når far har meldt seg ut allerede før fødselen men nekter å gi fra seg foreldreansvaret? Det kan jo ikke by på annet enn problemer.

Nemlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...