AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Hei alle fine jenter! Jeg tenkte å skrive en liten kommentar rundt slanking nå som vi er inne i januar måned, og kroppspresset kommer fra alle hold. Jeg har vært litt inne på forumet i det siste og lagt merke til alle trådene rundt trening, slanking og kosthold. Spørsmålene dreier seg om alt fra hvordan man kan gå ned i vekt med minst mulig trening, til hvorvidt man kan trene på tom mage. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser dette. Ikke fordi at det er noe galt med dem som skriver det, men fordi det viser hvor stort presset er blitt på å ha den "rette" kroppen... Jeg er selv i 20-årene. Nå trener jeg, men det har ikke alltid vært sånn. Kostholdet mitt er variert, og jeg spiser mange måltider om dagen for å forsyne den tynne og nå trente kroppen min, som alltid har vært tynn uavhengig av kosthold og trening. Poenget mitt er at selv i lengre perioder med usunn mat, har jeg alltid vært tynn. Jeg synes det er leit å se at unge jenter, med helt sikkert flotte former, er så desperate etter idealkroppen at de vurderer å dra på trening uten å spise på forhånd. Jeg tror mange glemmer at anlegget for den veldig tynne kroppen er genetisk bestemt. Jeg vet det selv fordi jeg må spise mye mat for å i det hele tatt opprettholde en BMI på ca. 18-19. Og jeg er helt sikker på at jeg spiser mer enn nok. På samme måte tror jeg mange føler det motsatte veien: at man inntar små mengder av den rikige maten, men at de siste kiloene er der uansett. Dette må være en forferdelig følelse hvis man har en oppfatning av at den idealkroppen man har i tankene, kan oppnås. Det er kanskje mulig, men er det mulig å slanke seg til en idealkropp som ligger mange kilo under naturlig kroppsvekt med sunt kosthold og trening? Jeg tviler på det når jeg ser hvordan min egen kropp fungerer. På samme måte som om jeg ikke greier å være normalvektig, uansett hvor mye jeg har prøvd, ser jeg for meg at det vil være helt umulig for enkelte å bli tynne. Jeg mener ikke med dette å fortelle dere at dere aldri vil kunne oppnå det dere ønsker. Jeg vil bare advare om farene ved å forsøke å presse på seg noe man ikke er laget for. På samme måte som om noen er de "fødte" håndballspillerne, de fødte sprinterne eller de fødte bokserne, mener jeg man bør tenke på samme måte om kroppstype! Jeg håper flere kan snu fokuset til å handle om gleden ved å ha en sunn og frisk kropp med mye overskudd, fremfor å fokusere på slanking. Selv synes jeg ikke at hvorvidt man har en fin kropp eller ikke handler om antall kilo fett, men proporsjoner. Det går fint an å være fit og stram uten å være tynn. Se for eksempel på Rachel Nordtømme. Fint eksempel på at man ikke trenger å være direkte tynn for å se bra ut. Anonym poster: 9a35ae0e2dd8a0454bd23e66ae033b3f 4
MilleLille Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Blablablabla, gadd ikke lese alt du skrev. Blir bare provosert av overskriften din. Noen har høyere forbrenning enn andre, ja, sånn er det bare. Men i det store og det hele kan man ikke skylde på genene fordi man enten er for tynn eller for feit. Mange overvektige bruker dette som unnskyldning for at de er store, men årsaken til at 99% av dem er feite, er utelukkende inaktivitet og/eller for høyt matinntak. Enkelt og greit. 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 Blablablabla, gadd ikke lese alt du skrev. Blir bare provosert av overskriften din. Noen har høyere forbrenning enn andre, ja, sånn er det bare. Men i det store og det hele kan man ikke skylde på genene fordi man enten er for tynn eller for feit. Mange overvektige bruker dette som unnskyldning for at de er store, men årsaken til at 99% av dem er feite, er utelukkende inaktivitet og/eller for høyt matinntak. Enkelt og greit. Det var dumt for din del, for da gikk du glipp av hele poenget. Gadd ikke lese hele innlegget ditt heller. Anonym poster: 9a35ae0e2dd8a0454bd23e66ae033b3f 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Jeg er mest lei av "jeg syns det er synn å se jenter bla bla, "synd på jenter bla bla". nei egentlig ikke. Syns norske jenter har det relativt lett og ingen grunn til å klage over noe som helst. Vi har de dårligeste damene i verden når det kommer til innsats i hjemmet, innsats på jobben og generelt insnats for andre enn seg selv. Vi har muligens de feiteste jentene i verden også, med unntak av USA og Danmark. Alt er selvpåført av skyhøye egoer som at "det er synd på oss jenter så". Slutt å les om vekt, penger, interiør og latskap. Les om ydmykhet og nytteverdig så kanskje dere slipper å slite sånn med alt meningsløst. Anonym poster: 8aba9779a0fda9658a22f31ed80c6b38
Pyntestøv Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Jeg er faktisk enig med deg jeg TS. Genene (blant annet) avgjør hva vi har å jobbe med. Det unnskylder ikke (kraftig) overvekt, men det har mye å si på hva som faktisk er matchvekt! Selvfølgelig kan jeg bli radmager, alle kan bli det. Men, det er veien dit som er poenget. Mens noen er naturlig tynne hele livet, må andre bruke langt mere innsats for å oppnå "idealkroppen" og deretter å holde vekten. Jeg er en av den sistnevnte og slik har det vært siden jeg var barn. Det interessante her er faktisk at søsteren min arvet min mors fysikk og har helt til hun kom i tyveårene vært meget slank, tidvis også det en kaller (syl)tynn (og hun var ikke redd for mat). Jeg arvet min fars fysikk og legger fort på meg om jeg ikke er påpasselig med kosthold og trening. Nå har jeg faktisk vært det sistnevnte og jeg har aldri vært veldig overvektig, men det koster faktisk mye å opprettholde min matchvekt. Jeg er ingen storspiser heller og i perioder trener jeg opptil 6 dager i uken. Nå er det en livsstil jeg er blitt vant til, men igjen tilbake til poenget: det koster mye. To av mine venninner har vært tynne hele livet. Begge har faktisk vært på sykehus for å legge på seg og ingen av dem pirker i matfatet (hun ene kunne fint spise en stor peppes pizza alene!). Og nei, de har ikke spiseforstyrrelse noen av dem heller. De klager ofte over å være for tynne og prøver ofte å legge på seg, uten stort hell. Forøvrig, så har det vært gjort flere interessante studier på dette med hvilke vektmessig forutsetninger vi har. Blant annet denne studien, som indikerer at hvis en har vært overvektig som barn/ungdom, kan dette ha store konsekvenser i forhold til vekten senere i livet. Fettceller kan man faktisk ikke slanke bort, bare gjøre mindre. I tillegg har andre studier indikert at selv spedbarn i mors mage blir påvirket av hennes kosthold. Har mor spist mye fett og sukker, er faktisk babyen mer disponibel for å bli overvektig senere i livet (jeg kan rote frem linker til studiene på dette senere, for leste det bare nylig i et gravidblad jeg har slengende hjemme). Igjen, det unnskylder ikke overvekt (og da snakker jeg kraftig overvekt, ikke et par kilo for mye), men det kan gi en forklaring på hvorfor det er vanskeligere for enkelte av oss å gå ned i vekt og at det krever langvarig innsats, noe som kan virke, og tidvis er for meg, demotiverende. Jeg merker også at jo slankere jeg blir, desto vanskeligere er det å gå ytterligere ned, samt opprettholde vekten. Når jeg når 56 kilo (jeg er 163) er det full stopp. Jeg kunne selvsagt ha sultet meg under 56 kilo, men hva er poenget i det da? Min matchvekt ligger for øvrig noen kilo høyere, om ikke livet kun skal bestå av trening og diett. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Blablablabla, gadd ikke lese alt du skrev. Blir bare provosert av overskriften din. Noen har høyere forbrenning enn andre, ja, sånn er det bare. Men i det store og det hele kan man ikke skylde på genene fordi man enten er for tynn eller for feit. Mange overvektige bruker dette som unnskyldning for at de er store, men årsaken til at 99% av dem er feite, er utelukkende inaktivitet og/eller for høyt matinntak. Enkelt og greit. Mange som lever på en livsløgn ja. Og uansett om man er blant de få som har genene for overvekt så har man fortsatt mulighet til å endre dette med kosthold og livsstil. Ja, genene gjør dem disponert, men ikke overvektige i seg selv. Anonym poster: 46245a983ac341fbce1bf0f107859e4a
Gjest *Maja* Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Ingen blir født feite. Ja gener har noe å si i forhold til bygning, høyde og muskelmasse, men alle kan velge å være fit og den beste utgaven av seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Jeg er mest lei av "jeg syns det er synn å se jenter bla bla, "synd på jenter bla bla". nei egentlig ikke. Syns norske jenter har det relativt lett og ingen grunn til å klage over noe som helst. Vi har de dårligeste damene i verden når det kommer til innsats i hjemmet, innsats på jobben og generelt insnats for andre enn seg selv. Vi har muligens de feiteste jentene i verden også, med unntak av USA og Danmark. Alt er selvpåført av skyhøye egoer som at "det er synd på oss jenter så". Slutt å les om vekt, penger, interiør og latskap. Les om ydmykhet og nytteverdig så kanskje dere slipper å slite sånn med alt meningsløst. Anonym poster: 8aba9779a0fda9658a22f31ed80c6b38 Nå klør det i hjernen etter litt statistikk her. Dårligste damene i verden når det kommer til innsats i hjemmet og på jobb? Feiteste damene i verden? Anonym poster: 078559a73ae66b062240056f198a703e
Gjest *Maja* Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 I følge WHO ligger Norge på 91. plass. http://www.dinside.no/368517/verdens-10-feiteste-land
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Nå klør det i hjernen etter litt statistikk her. Dårligste damene i verden når det kommer til innsats i hjemmet og på jobb? Feiteste damene i verden? Anonym poster: 078559a73ae66b062240056f198a703e Når norske menn gjør mest husarbeid i verden og jobber mest i verden, mens norske kvinner har mest fritid i verden så sier det seg selv? Det er ikke rart dere er feite, overvektige, uattraktive etc. Store ego og latskap er årsaken og alt for mye drikking. Anonym poster: 8aba9779a0fda9658a22f31ed80c6b38
Gjest *Maja* Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Når norske menn gjør mest husarbeid i verden og jobber mest i verden, mens norske kvinner har mest fritid i verden så sier det seg selv? Det er ikke rart dere er feite, overvektige, uattraktive etc. Store ego og latskap er årsaken og alt for mye drikking. Anonym poster: 8aba9779a0fda9658a22f31ed80c6b38 Og du er Brad Pitt eller? 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 Ingen blir født feite. Ja gener har noe å si i forhold til bygning, høyde og muskelmasse, men alle kan velge å være fit og den beste utgaven av seg selv. Alle kan bli fit, men ikke alle kan bli tynne uten å gå ned til farlig lavt kaloriinntak eller farlig stor treningsmengde. Det er klart at overvekt som oftes skyldes mer enn bare gener. Jeg får helt sjokk når jeg er i butikken og ser hva folk spiser. Men jeg tror at noen vil være litt tynnere og noen litt bredere enn snittet av helt naturlige årsaker. Det er først når vi snakker om overvekt- og fedmeepedemien at vi kan dra inn debatten rundt usunt kosthold. Men likevel er jeg overbevist om at ulike mennesker reagerer ulikt på den samme maten. 2000 kalorier for meg gir en slank kropp som ikke ser syk ut, mens 2000 kalorier for en annen person kan kanskje kan gi en mer gjennomsnittelig kropp. Problemet med dette er å være en liten tankevekker rundt risiko for spiseforstyrrelser. Å ønske seg noe uoppnåelig kan være direkte farlig. Poenget var ikke å stigmatisere overvektige. -TS Anonym poster: 9a35ae0e2dd8a0454bd23e66ae033b3f 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Mente poenget, ikke problemet. Anonym poster: 9a35ae0e2dd8a0454bd23e66ae033b3f
Gjest *Maja* Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Alle kan bli fit, men ikke alle kan bli tynne uten å gå ned til farlig lavt kaloriinntak eller farlig stor treningsmengde. Det er klart at overvekt som oftes skyldes mer enn bare gener. Jeg får helt sjokk når jeg er i butikken og ser hva folk spiser. Men jeg tror at noen vil være litt tynnere og noen litt bredere enn snittet av helt naturlige årsaker. Det er først når vi snakker om overvekt- og fedmeepedemien at vi kan dra inn debatten rundt usunt kosthold. Men likevel er jeg overbevist om at ulike mennesker reagerer ulikt på den samme maten. 2000 kalorier for meg gir en slank kropp som ikke ser syk ut, mens 2000 kalorier for en annen person kan kanskje kan gi en mer gjennomsnittelig kropp. Problemet med dette er å være en liten tankevekker rundt risiko for spiseforstyrrelser. Å ønske seg noe uoppnåelig kan være direkte farlig. Poenget var ikke å stigmatisere overvektige. -TS Anonym poster: 9a35ae0e2dd8a0454bd23e66ae033b3f Joda. Har en en bygning som Christina Hendricks så kan en ikke gjøre seg om til Cindy Crawford. Hvordan muskler en har, hvor lange lemmer en har etc avgjør jo hvordan en skal se ut. Men alle kan fremdeles være en fit og normal/slank utgave av seg selv. Kraftig beinbygning betyr ikke at en er dømt til å være overvektig. Det er livsstilen som avgjør. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #15 Skrevet 14. januar 2013 Jeg er faktisk enig med deg jeg TS. Genene (blant annet) avgjør hva vi har å jobbe med. Det unnskylder ikke (kraftig) overvekt, men det har mye å si på hva som faktisk er matchvekt! Selvfølgelig kan jeg bli radmager, alle kan bli det. Men, det er veien dit som er poenget. Mens noen er naturlig tynne hele livet, må andre bruke langt mere innsats for å oppnå "idealkroppen" og deretter å holde vekten. Jeg er en av den sistnevnte og slik har det vært siden jeg var barn. Det interessante her er faktisk at søsteren min arvet min mors fysikk og har helt til hun kom i tyveårene vært meget slank, tidvis også det en kaller (syl)tynn (og hun var ikke redd for mat). Jeg arvet min fars fysikk og legger fort på meg om jeg ikke er påpasselig med kosthold og trening. Nå har jeg faktisk vært det sistnevnte og jeg har aldri vært veldig overvektig, men det koster faktisk mye å opprettholde min matchvekt. Jeg er ingen storspiser heller og i perioder trener jeg opptil 6 dager i uken. Nå er det en livsstil jeg er blitt vant til, men igjen tilbake til poenget: det koster mye. To av mine venninner har vært tynne hele livet. Begge har faktisk vært på sykehus for å legge på seg og ingen av dem pirker i matfatet (hun ene kunne fint spise en stor peppes pizza alene!). Og nei, de har ikke spiseforstyrrelse noen av dem heller. De klager ofte over å være for tynne og prøver ofte å legge på seg, uten stort hell. Forøvrig, så har det vært gjort flere interessante studier på dette med hvilke vektmessig forutsetninger vi har. Blant annet denne studien, som indikerer at hvis en har vært overvektig som barn/ungdom, kan dette ha store konsekvenser i forhold til vekten senere i livet. Fettceller kan man faktisk ikke slanke bort, bare gjøre mindre. I tillegg har andre studier indikert at selv spedbarn i mors mage blir påvirket av hennes kosthold. Har mor spist mye fett og sukker, er faktisk babyen mer disponibel for å bli overvektig senere i livet (jeg kan rote frem linker til studiene på dette senere, for leste det bare nylig i et gravidblad jeg har slengende hjemme). Igjen, det unnskylder ikke overvekt (og da snakker jeg kraftig overvekt, ikke et par kilo for mye), men det kan gi en forklaring på hvorfor det er vanskeligere for enkelte av oss å gå ned i vekt og at det krever langvarig innsats, noe som kan virke, og tidvis er for meg, demotiverende. Jeg merker også at jo slankere jeg blir, desto vanskeligere er det å gå ytterligere ned, samt opprettholde vekten. Når jeg når 56 kilo (jeg er 163) er det full stopp. Jeg kunne selvsagt ha sultet meg under 56 kilo, men hva er poenget i det da? Min matchvekt ligger for øvrig noen kilo høyere, om ikke livet kun skal bestå av trening og diett. Fint at noen her forsto poenget. Takk for et godt innlegg med mange referanser til studier. Jeg er fullstendig enig med deg! Det høres ut som at du er i veldig god form. Jeg orker ikke trene 6 ganger i uka, og synes det er godt jobbet! Alt jeg ville var å øke bevisstheten rundt eget selvbilde, og å ha et sunt og realistisk mål til trening og mat. Anonym poster: 9a35ae0e2dd8a0454bd23e66ae033b3f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #16 Skrevet 14. januar 2013 Joda. Har en en bygning som Christina Hendricks så kan en ikke gjøre seg om til Cindy Crawford. Hvordan muskler en har, hvor lange lemmer en har etc avgjør jo hvordan en skal se ut. Men alle kan fremdeles være en fit og normal/slank utgave av seg selv. Kraftig beinbygning betyr ikke at en er dømt til å være overvektig. Det er livsstilen som avgjør. Det er nok slik at noen få (men langt færre enn de som er overvektige) er overvektige av naturlige årsaker, på samme måte som noen er tynne. Hva er poenget med å legge ut i det store og brede om at livsstilen avgjør når det ikke er temaet i tråden? Noen blir såret av slike kommentarer, og det er stigmatiserende. -TS Anonym poster: 9a35ae0e2dd8a0454bd23e66ae033b3f 2
Pyntestøv Skrevet 14. januar 2013 #17 Skrevet 14. januar 2013 Fint at noen her forsto poenget. Takk for et godt innlegg med mange referanser til studier. Jeg er fullstendig enig med deg! Det høres ut som at du er i veldig god form. Jeg orker ikke trene 6 ganger i uka, og synes det er godt jobbet! Alt jeg ville var å øke bevisstheten rundt eget selvbilde, og å ha et sunt og realistisk mål til trening og mat. Anonym poster: 9a35ae0e2dd8a0454bd23e66ae033b3f Nåvel, må nok modifisere meg litt der. Jeg har trent opptil seks dager i uka da jeg hadde mitt verste jag etter å bli tynn. Har modifisert det ned til et mer realistisk nivå nå. Nettopp fordi lykken ikke finnes i å bli tynn. Sunn og frisk, ja. Med godt kosthold og aktivitet, men å strebe etter et idealisert bilde av en kropp? Neppe. Nå skal jeg bli mamma også, så slike verdier ønsker jeg ikke å videreføre heller Jeg håper flere som har vært i samme fella som meg (bli tynneste mulig) etter hvert innser at det er viktigere å ta vare på seg selv og akseptere sine forutsetninger, ikke alle kan se ut som Jessics Alba (og ikke alle ønsker heller). 1
Gjest winston Skrevet 14. januar 2013 #18 Skrevet 14. januar 2013 Jeg kommer fra en "slank" familie, men det er fordi vi passer vekten. Kan kan uten problemer bli overvektig om jeg gumler sjokolade og chips. Tviler sterkt på at det er genene som gjør oss slanke, men heller gode matvaner. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #19 Skrevet 14. januar 2013 Jeg kommer fra en "slank" familie, men det er fordi vi passer vekten. Kan kan uten problemer bli overvektig om jeg gumler sjokolade og chips. Tviler sterkt på at det er genene som gjør oss slanke, men heller gode matvaner. Samme her. Anonym poster: ebe94b4ef4d94fb5abecfe66f57fe61e
Surriball Skrevet 14. januar 2013 #20 Skrevet 14. januar 2013 Jeg kommer fra en "slank" familie, men det er fordi vi passer vekten. Kan kan uten problemer bli overvektig om jeg gumler sjokolade og chips. Tviler sterkt på at det er genene som gjør oss slanke, men heller gode matvaner. Jeg kommer også fra en slank familie, og vi har vel aldri overspist vi heller. Men jeg har noen perioder (f.eks eksamensperioder) hvor jeg spiser mye drit og trener mindre, men legger ikke på meg av den grunn. Egentlig spiser jeg en del godteri, og burde vært tjukkere enn jeg er. Jeg tviler på at jeg har en monsterforbrenning ut av en annen verden, men de som kjenner meg vet også at jeg ikke er småspist. Jeg tror det er genetisk, og at jeg har vært heldig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå