Gå til innhold

300 000 på sparekonto + 300 000 i studiegjeld.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hypotetisk spørsmål.

Er student på 2. året nå, og får fullt studielån + stipend.

Har også penger på sparekonto/høyrentekonto.

Si at jeg er ferdig å studere, så har jeg 300 000 kr på sparekonto, også har jeg 300 000 kroner i studiegjeld.

Har hørt at renten på studiegjelden er veldig lav, og hvis renten på høyrentekontoen min er høyere, så vil det lønne seg å ha pengene lengre på høyrentekonoten enn å betale ned studiegjelden? Kan dette stemme?

Høres jo for godt ut til å være sant. Hva er egentlig renten på studiegjelden fra lånekassen?

Anonym poster: b42339e00b1768c27f7f080f2e034309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De pengene kan du bruke som EK til boliglån feks, det gjorde jeg med det jeg sparte i studietiden:)

Anonym poster: d96ecc6854715d06f5a2643b00eb00ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er rentesatsene til Lånekassen: http://lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Rentesatser/

Det er ikke nødvendigvis renten som gjør det til et "bedre" lån enn andre, det er også det at det slettes om du dør, samt muligheten for å utsette lånet tilsvarende ett år uten å måtte gi noe grunn (tror det er 4 ganger, tilsvarende ett år...)

Anonym poster: d96ecc6854715d06f5a2643b00eb00ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det lønner seg og legge lånet fra lånekassen på en høyrente konto.

Her er det som står litt om renter hos lånekassen: Flytende rente er fra 1. mars 2013 2,575 prosent. Fastrentesatsene er på 2,477 prosent for tre år, 2,575 prosent for fem år og 2,967 prosent for ti års bindingstid, gjelder fra 1. januar.

Jeg har også fullt lån + stipend fra lånekassen, men jeg har rentefritak. Dvs at jeg da slepper og betale renter i det hele tatt på lånet da jeg er under utdanning med barn under 10år. Går du på universitet?

Man får jo omgjort 40% av lånet til stipend om man består i fagene.

Anonym poster: af95f5e2d550c40c68d9913eb7c0bab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la til side alle pengene jeg fikk fra lånekassen, og hadde over 250 000 kroner på konto da jeg var ferdig med å studere. Veldig fint for meg, for da hadde jeg EK til å kjøpe bolig. Billigere å ha lån hos lånekassen enn hos banken :) Så om du tenker på å kjøpe deg bolig er det i hvert fall lurt å la studiegjelden stå. Du får også bra renter på en høyrentekonto når du har såpass mye innskudd.

Har fått hørt mye stygt for at jeg har tatt opp lån og stipend når jeg egentlig ikke "trenger" det, men det er en rettighet alle under utdanning har, og da bør man benytte seg av det. Så for all del: benytt sjansen! Spar pengene, og la studielånet stå.

Anonym poster: 5806231af988b969637613a7d45c024b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig mange gode sider ved et lån i Lånekassen, så dette er det siste lånet du bør betale ned. Om du har planer om å kjøpe bolig i fremtiden, så lar du heller studielånet løpe, og bruker sparepengene som egenkapital. Det er krav til 15% egenkapital når man kjøper bolig nå.

Anonym poster: b722f6e53e8c6785ce2e26ae070818b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. en diskusjon fra tidligere så er det sikkert én person som mener at det er kjempelurt å bruke pengene til å betale studielånet med én gang du er ferdig å studere.

Men det er selvsagt tull, behold studielånet så lenge som mulig.

Endret av Leifern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold studielånet så lenge som mulig, dersom du skulle være så uheldig å bli ufør vil deler av lånet bli slettet.

Og om du skulle ende med å flytte til Finnmark eller Nord-Troms vil du få nedskrevet/ettergitt opptil 25.000kr i året. Det samme gjelder dersom du arbeider som lege i utvalgte kommuner i Norge.

Anonym poster: 3ea27eb2fd7db4b6906bf509c1b1a7e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det sånn, sparer man hver eneste krone man får fra lånekassen i fem år (for de som klarer det), havner man på 450 000. Det er mye penger, og kan brukes til egenkapital. Får et lån på 3.000.000 for det der...

(Og ja, de færreste har mulighet til å spare hver krone de får, men for de som kan er dette en gylden mulighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at renten på høyrentekontoen din er 3,7 %

Laveste rente hos Lånekassen (flytende) er for øyeblikket 2,575 % (noe som er usedvanlig lavt)

Har du 300.000 kr i gjeld hos Lånekassen, og den samme summen stående på høyrentekontoen vil du få en renteinntekt på 3375 kr i året. Disse pengene skal det skattes 28 % av, og du sitter igjen med 2430 kr. Det er med dagens situasjon. Ingen vet hvordan rentenivået er om et år eller fem.

Fordelene med lån hos Lånekassen er at renten alltid vil være god. Det er et av de billigste lånene du kan få i Norge (med mindre du jobber i bank eller et annet sted som gir billig lån). Hvis du blir ufør vil du få deler av lånet (eller hele) slettet, og hvis du dør slettes hele lånet.

Pengene kan i utgangspunktet ikke brukes til egenkapital ved kjøp av bolig. Banken vil se på din økonomiske situasjon totalt. 300.000 på konto og 300.000 i gjeld er det samme som 0 i formue. Er du heldig treffer du en kundebehandler som ikke er så flink i matematikk eller er litt slepphendt med arbeidsgiverens penger og lar deg få lån med utgangspunkt i de oppsparte pengene dine likevel. Bankene blir bare strengere og strengere, og mye har forandret seg de siste par årene. (Det er heller ingen automatikk i at du får låne fem ganger beløpet du har i egenkapital, slik enkelte ser ut til å tro. Banken ser fremdeles på inntekten din. Inntekten er det som forteller banken mest om din evne til å betjene lånet.)

Pengene kan derimot gjerne brukes på boligkjøp i tillegg til egenkapitalen og lånet fra banken, slik at du får kjøpt en dyrere bolig. Har du høyere rente på boliglånet enn hos Lånekassen, er det lønnsomt.

Hvis du ikke har planer om å bruke pengene, bli ufør eller dø og etterlate deg ekstra stor arv på statens regning, er det liten grunn til å beholde lånet så lenge som mulig.

2430 kr i året er tross alt ikke noen stor pengesum :)

Anonym poster: 1f71c61d115252ca5e4fb9c7a6d097ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene kan i utgangspunktet ikke brukes til egenkapital ved kjøp av bolig. Banken vil se på din økonomiske situasjon totalt. 300.000 på konto og 300.000 i gjeld er det samme som 0 i formue. Er du heldig treffer du en kundebehandler som ikke er så flink i matematikk eller er litt slepphendt med arbeidsgiverens penger og lar deg få lån med utgangspunkt i de oppsparte pengene dine likevel. Bankene blir bare strengere og strengere, og mye har forandret seg de siste par årene. (Det er heller ingen automatikk i at du får låne fem ganger beløpet du har i egenkapital, slik enkelte ser ut til å tro. Banken ser fremdeles på inntekten din. Inntekten er det som forteller banken mest om din evne til å betjene lånet.)

Anonym poster: 1f71c61d115252ca5e4fb9c7a6d097ed

Nå er ikke jeg noen ekspert på bolglån og gjeldsberegning, men jeg stiller meg litt skeptisk til dette utsagnet?

Egenkapitalkravet har man vel i hovedsak for at bankene ikke skal risikere å tape om en ikke skulle betale på lånet, og banken isåfall måtte kreve tvangssalg av bolig (i tillegg til statens forsøk på å stoppe nordmenns lånetrang).

Om jeg bruker 300000 på boligkjøp+penger lånt fra banken, så vil jo banken ha førsteprioritet ved eventuelle tvangssalg. Derfor vil ikke lånekassegjelden etter min mening telle negativt ved egenkapit.

Den totale låneevnen er noe annet. Der vil selvsagt studiegjelden telle med, så om banken mener du kan betjene et lån på totalt 1,5mill så vil banken trekke fra studiegjelden fra dette og du får kun låne 1,2mill. Men dette er basert på inntekt og individuelle vurderinger.

Hadde de 300000 vært et forbrukslån så hadde det vært noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å huske at "alle" har studielån etter utdanning, men ikke alle har spart opp egenkapital. Du kommer langt med de pengene!

Anonym poster: 39859d78374d62dfa3778e2f7e165153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal søke boliglån så er det mye bedre at du har 300k i studielångjeld og 300k i sparing, enn 0,- i studiegjeld og 0,- i sparing fordi banken vet at Lånekassen er ganske medgjørlige mtp avdragsfrihet og/eller rentefridrag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange nyttige og hjelpsomme svar! Takk alle sammen :) (Trenger ikke slutte å komme med meninger selv om jeg har svart ;) )

TS

Anonym poster: 5dd16b628ec1f890ca369b5b1b422ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det lønner seg og legge lånet fra lånekassen på en høyrente konto.

Her er det som står litt om renter hos lånekassen: Flytende rente er fra 1. mars 2013 2,575 prosent. Fastrentesatsene er på 2,477 prosent for tre år, 2,575 prosent for fem år og 2,967 prosent for ti års bindingstid, gjelder fra 1. januar.

Jeg har også fullt lån + stipend fra lånekassen, men jeg har rentefritak. Dvs at jeg da slepper og betale renter i det hele tatt på lånet da jeg er under utdanning med barn under 10år. Går du på universitet?

Man får jo omgjort 40% av lånet til stipend om man består i fagene.

Anonym poster: af95f5e2d550c40c68d9913eb7c0bab9

Det er mulig jeg misforstår, men alle har rentefritak under utdanning. Dvs. at det løper ikke renter på studielånet så lenge du er under utdanning med støtte fra lånekassen :)

Ellers må jeg bare slutte meg til de andre her. Den eneste årsaken jeg kan tenke meg til å betale ned studielånet er hvis man aldri skal ha boliglån. Skal man ha boliglån sparer man pengene til egenkapital :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir ferdig med å studere i år og tenkte å betale tilbake lånet så fort som mulig! Men nå er jeg litt usikker her! Jeg har bare omtrent 20 000 på sparekonto + 40 000 bsu! 40% blir jo omgjort til stipend! Burde jeg likevel sette alle pengene mine på høyrentekonto? Jeg vil vel gå noen 1000 minus i året på det! Burde man da betale tilbake lånet, eller er det likevel best å la det stå :)?

Anonym poster: d1662a598d8c8447820528ba1b865060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik rentenivået er nå i dag er det ikke noe problem å få høyere rente på sparekonto enn lånerenta i lånekassen. Sett pengene på konto og betal terminbeløpet til lånekassa.

Så lenge du har andre lån eller har planer om boliglån i fremtiden bør du IKKE betale ekstra på studielånet.

Anonym poster: 381e71fb97ffe9972c8c993d50482de2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ferdig med å studere i år og tenkte å betale tilbake lånet så fort som mulig! Men nå er jeg litt usikker her! Jeg har bare omtrent 20 000 på sparekonto + 40 000 bsu! 40% blir jo omgjort til stipend! Burde jeg likevel sette alle pengene mine på høyrentekonto? Jeg vil vel gå noen 1000 minus i året på det! Burde man da betale tilbake lånet, eller er det likevel best å la det stå :)?

Har du planer om å kjøpe bolig ved bruk av lån, så sparer du heller egenkapital enn å betale ekstra på studielånet. Det finnes også høyrentekontoer med høyere rente enn studielånet akkurat nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om å kjøpe bolig ved bruk av lån, så sparer du heller egenkapital enn å betale ekstra på studielånet. Det finnes også høyrentekontoer med høyere rente enn studielånet akkurat nå.

Har planer om å kjøpe bolig ja, men er nok en del år før jeg får råd til det, men uansett burde jeg la lånet stå. Bare betale de ekstra rentene som kommer på lånet per år? Med min formue vil jeg vel ikke gå i pluss i forhold til studielånet, selv på en høyrentekonto, men likevel er det slik jeg burde gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...