AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #1 Skrevet 13. januar 2013 Nå har jeg løpt rundt og prøvd å få i toåringen forskjellig frokost siden klokken fem. Ingen ting, som vanlig. Ikke engang sjokolade og is. Ungen ler, slår kaster, og trasser. Slik har det vært i snart to måneder. Ribbeina vises jo på ungen. Jeg blir så fortvilet. Til sist knurrer jeg at ungen skal spise sin forpulte mat. Da ler ungen, og spiser litt brødskive. Selv om spising er bra, og ungen ikke ble lei seg, er jeg ikke akkurat fornøyd. Shit altså. Jeg hater trassalderen. Alt er en kamp. Anonym poster: ab7ef047e9653b177ee3a069446a671b 2
Petalouda Skrevet 13. januar 2013 #2 Skrevet 13. januar 2013 kjempestor klem til deg ... vi som er mammaer har alle hatt det sånn. jeghar vært mamma halve livet mitt, kan love deg at jeg ha snappet både en og to og ti ganger. men det går fort over, og så ler man sammen, og så er livetgreit igjen likevel. stoooor klem til deg
nickless Skrevet 13. januar 2013 #3 Skrevet 13. januar 2013 Joda , trass er heftig! Hva med å utsette prøvingen av frokost noen timer , iallefall til 07 . kanskjee barnet har bedre matlyst da... is og sjokolade er ikke frokost , sats på skikkelig mat så det barnet får i seg iallefall er næringsrikt:-) Lykke til med mat og trass , heftige herlige tider du
Petalouda Skrevet 13. januar 2013 #4 Skrevet 13. januar 2013 - og du, barn spiser når de er tilstrekkelig sultne, uansett hva du serverer dem 4
Gjest Magdalene Skrevet 13. januar 2013 #5 Skrevet 13. januar 2013 Slikt skjer.. Men du gjør deg selv en bjørnetjeneste med å styre slik med maten. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #6 Skrevet 13. januar 2013 Takk dere. Jeg har fått beskjed fra helsesøster om å også lokke frem apetitt med sjokolade når ingenting virker. Men det virker visst ikke heller. Tilbyr først brød, grøt, pølser, pizza, nudler, muffins, frukt, smoothie, yoghurt og andre godsaker som i perioder har vært favorittmat. Det er en småspist unge fra før. Drikker seg helst mett på melk og kan gå en hel dag uten å spise mer enn noen få biter mat. Vi ender snart på tvangsforing med sonde. Derfor blir jeg fortvilet. Anonym poster: ab7ef047e9653b177ee3a069446a671b
Gjest Magdalene Skrevet 13. januar 2013 #7 Skrevet 13. januar 2013 Takk dere. Jeg har fått beskjed fra helsesøster om å også lokke frem apetitt med sjokolade når ingenting virker. Men det virker visst ikke heller. Tilbyr først brød, grøt, pølser, pizza, nudler, muffins, frukt, smoothie, yoghurt og andre godsaker som i perioder har vært favorittmat. Det er en småspist unge fra før. Drikker seg helst mett på melk og kan gå en hel dag uten å spise mer enn noen få biter mat. Vi ender snart på tvangsforing med sonde. Derfor blir jeg fortvilet. Anonym poster: ab7ef047e9653b177ee3a069446a671b Forstår det. Vi har også et barn som så vidt spiser noen smuler, men vi har fått helt motsatt råd enn deg. Nemlig minst mulig fokus på mat. 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #8 Skrevet 13. januar 2013 Takk dere. Jeg har fått beskjed fra helsesøster om å også lokke frem apetitt med sjokolade når ingenting virker. Men det virker visst ikke heller. Tilbyr først brød, grøt, pølser, pizza, nudler, muffins, frukt, smoothie, yoghurt og andre godsaker som i perioder har vært favorittmat. Det er en småspist unge fra før. Drikker seg helst mett på melk og kan gå en hel dag uten å spise mer enn noen få biter mat. Vi ender snart på tvangsforing med sonde. Derfor blir jeg fortvilet. Anonym poster: ab7ef047e9653b177ee3a069446a671b Han må jo bli helt sliten av alle valgene han får? Og resignere? Gå for to ting han kan velge mellom, vil han ikke ha det så får han gå uten mat til neste måltid. Jeg syns ikke is og sjokolade er noe til å frokost, særs lite næringsstoffer i det og dersom det står mellom å gi han is/sjokolade eller fore han med sonde så hadde jeg gått for siste alternativ, da er det hvertfall næringsstoffer han får i seg. Har dere vært hos barnelege? Hvis han spiser så lite som du sier så tror jeg heller jeg ville gått til legen enn helsesøster. Anonym poster: 4b69a071ef07b152b2b9fce4a76207e2 14
Gjest Skrevet 13. januar 2013 #9 Skrevet 13. januar 2013 Du styrer for mye! Lag havregrøt. Eller brødskiver. En ting. Om ungen ikke spiser maten, så setter du maten vekk. Pass på at han ikke har tilgang på å finne seg mat eller snop selv. IKKE tilby erstattninger, da er sirkuset i gang. Og den helsesøsteren er jeg heller skeptisk til. Pass på at alle måltider inneholder sunn mat. Ikke la ungen spise godterier og usunne saker. Du må ikke belønne trass og skrik med å servere is! Det virker som om måltidene har blitt et kaos. Du må trekke pusten og få energinivået ned. Og unger spiser når de er sultne nok, men om det går sport i å trasse fordi mamma ståker så mye, så kan det ta lenger tid. Har du noen som kan hjelpe deg? Ta ungen et par dager? Som du vet at holder seg til avtalt matplan? Du trenger å hvile deg litt og komme deg til hektene. 17
makkapakka Skrevet 13. januar 2013 #10 Skrevet 13. januar 2013 Hørest ikke sulten ut når ungen løper rundt og ler og koser seg, men de blir det! skal du lokke frem sulten så gi en eplebit, ellers må du vente til du merker sulten komme. 2
Jens Skrevet 13. januar 2013 #11 Skrevet 13. januar 2013 En toåring kan vell vente med frokost til 0700?? Er ellers enig med de andre. Du styrer for mye med maten.
Gjest Marmot Skrevet 13. januar 2013 #12 Skrevet 13. januar 2013 - og du, barn spiser når de er tilstrekkelig sultne, uansett hva du serverer dem Ikke alle, men da er det snakk om ganske ekstreme tilfeller. Toåringen min har også synlige ribbein, han har gått ned i vekt etter en periode med fullstendig matnekt, men jeg er ikke bekymret så lenge han er aktiv, glad og frisk ellers. Det er mye man kan kampe om, men mat bør ikke være én av dem. Å få selv bestemme om man skal spise er en veldig viktig del av integritetsfølelsen, så det synes jeg man bør droppe. Har ungen din energi til å trasse, le og løpe rundt er han/hun neppe i noen akutt livsfare i det hele tatt. Bare slapp av, server ett alternativ til hvert måltid og ikke press. Jeg innførte regel om at alle må sitte ved bordet til alle andre er ferdige med å spise, først hadde jeg et rasende barn ved bordet og deretter glemte han at han ikke spiser for tiden og tok noen biter mat likevel. 10
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2013 #13 Skrevet 13. januar 2013 Drikke seg mett på melk? så gi mindre melk og mer vann da for søren. Du styrer alt for mye med maten og ungen har deg i sin hule hånd. Dette kommer du til å få i fleisen så det synger senere og du må ta grep nå, med en gang!!!
Petalouda Skrevet 13. januar 2013 #14 Skrevet 13. januar 2013 Så små barn skal ikke ha mer enn max en halv liter melk/melkeprodukter i døgnet, det inkluderer også youghurt og lignende. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #15 Skrevet 13. januar 2013 Går han i barnehagen? Han spiser sikkert mye der. Vi har barn vi må stoppe i barnehagen når de spør etter den 6. skiva! Barn som spiser sammen, spiser mer. Spis med han du også, tenn et lys, syng for maten og kos dere. Anonym poster: 7c172462e4a64d823dea1d5c2e0529dd 1
Gjest navnelapp Skrevet 13. januar 2013 #16 Skrevet 13. januar 2013 Du kan jo be barnet velge før du byrjar med frukosten: Skal vi spise brødskive eller graut i dag? Då kan barnet velge. Og når valget er tatt let du han vere med på å lage til maten. Du skjer opp og smører på brødskiva, han får legge på ost/ta på servelat el.l.. Han får legge på fatet og bere det til bordet. Blir det graut så ordnar du med mjølk og kokar opp, han får ha i gryn, røre, ha i salt osv.. han får strø på sukker frå si sukkerskål. Barn elskar å ordne med sin eigen mat, og får eit eigarskap til den på ein heilt annan måte enn når den plutseleg berre står framfor han, eller blir stappa inn i munnen i forbifarta. Og som dei andre seier: Styr mindre! (Viss ein først skal "cave" på noko så måtte det vere å servere brødskive i bitar framfor barne-tv.) 4
Gjest Magdalene Skrevet 13. januar 2013 #17 Skrevet 13. januar 2013 Går han i barnehagen? Han spiser sikkert mye der. Vi har barn vi må stoppe i barnehagen når de spør etter den 6. skiva! Barn som spiser sammen, spiser mer. Spis med han du også, tenn et lys, syng for maten og kos dere. Anonym poster: 7c172462e4a64d823dea1d5c2e0529dd Det er dessverre ikke slik for alle.
Gjest Violetta Skrevet 13. januar 2013 #18 Skrevet 13. januar 2013 Går han i barnehagen? Han spiser sikkert mye der. Vi har barn vi må stoppe i barnehagen når de spør etter den 6. skiva! Barn som spiser sammen, spiser mer. Spis med han du også, tenn et lys, syng for maten og kos dere. Anonym poster: 7c172462e4a64d823dea1d5c2e0529dd Hvorfor stopper dere barn som spiser mye? 2
Petalouda Skrevet 13. januar 2013 #19 Skrevet 13. januar 2013 Hvorfor stopper dere barn som spiser mye? fordi noen barn klarer ikke stoppe selv. barn i barnehage bør ikke spise seks brødskiver til hvert måltid. 3
Teriyaki Skrevet 13. januar 2013 #20 Skrevet 13. januar 2013 Hvorfor stopper dere barn som spiser mye? Er ikke bra å spise til man spyr heller. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå