Gå til innhold

Litt overrasket over en far...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke noe rart at barnevernet ikke har anledning til å følge opp enkelte saker hvis de får inn slike meldinger som dette.

Eg tenkte det same... Verkar som om mange på KG har vorte veldig opptekne av å kunne melde frå til barnevernet. Folk skriv innlegg om dette fordi ungar har hull i sokken, skriker om kvelden eller er heime åleine. For all del, sei frå viss det er noko alvorleg, men det verkar som om ein del drar konklusjonar på syltynt grunnlag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barnevernssak er dette vel neppe, slik du beskriver det.

At barnet virker fornøyd og velfungerende er jo viktigst.

Jeg synes likevel at trådstarter tar opp noe viktig når det gjelder dette barnet.

En hull i en sokk alene er ikke et problem. Dersom jenta alltid virker generelt uflidd er det mye verre. Det er jo gjerne flere ting sammen som gjør at en person virker uflidd.

Kanskje far ikke tør/gidder ta kampen for å få henne til å dusje?

Hva med frisørbesøk? Har hun klær og sko som passer i størrelse og årstid?

Dersom du er en som av og til har kontakt med familien er det beste du kan gjøre å gå foran med et godt eksempel. Der det passer seg slik kan du tilby hjelp. (Ta med dette barnet og egen datter til frisør sammen, f.eks)

Om ikke lenge er jenta på vei inn i puberteten og hygiene blir viktig. Å se generelt ustelt ut kan bidra til å gi et førsteinntrykk som ikke er heldig. Noe som kan gjøre livet mer problematisk enn nødvendig.

Skrevet (endret)

Jeez, har nå sendt mine barn i bhg med hull på sokkene sine og glemt refleks en og annen gang uten at nyskjerrige nabokjerringer og bhg personel har sagt noe (utstår ikke de himmelstormende, kjerringene som produserer meldinger på syltynt grunnlag til BV).

Så jeg sier til deg nyskjerrige nabokjerring, la familien være ifred!

Endret av Anciol
Skrevet (endret)

Da ville du lurt på faren her i huset;) Han sender ungen på skolen med skeive musefletter,de ser ikke ut i måneskinn. Rød bukse og lilla genser,blå sokker og gul lue.Rosa jakke og cherrox. Men du verden så snill han er mot henne men han er nok stilblind;)

Og jeg var senest i går på tur med sønnen min ikledt lilla (og svart) parkdress og og rød lue. :ler: Han er til og med gutt. Og jeg påstår dessuten å ha litt øye for klær og denslags. Så det er nok ikke bare kjønn og interesse det handler om, men ulik smak. ;)

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Ellers vil jeg si jeg syns det er godt noen følger med, selv om denne saken sikkert er helt uskyldig. Det store problemet er jo alle de alvorlige tilfellene som går omgivelsene hus forbi. Men man vet jo at det omgivelsene ser i saker med omsorgssvikt, ofte kun er snakk om toppen av isfjellet. Barnehagepersonale får jo f.eks. beskjed om å følge med på om barn kommer generelt sjuskete over tid, fordi det kan tyde på at foreldrene har mer enn nok med andre ting og/eller at de ikke evner å se barnets behov. Og at det å vaske barnet og barnets klær, bare blir et symptom på en helhet som ikke fungerer.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe rart at barnevernet ikke har anledning til å følge opp enkelte saker hvis de får inn slike meldinger som dette.

TS har vel ikke skrevet med e eneste ord at hun har planer om å gå til barnevernet.

Jeg oppfatter hennes spørsmål om det kan være grunn til å være oppmerksom på jenta og forholdene hennes hjemme.

Uten at jeg mener det er noen som helst grunnlag for å gå til barnevernet i denne saken, har jeg hørt om flere som angrer for at de ikke gikk til barnevernet med saker. Har aldri hørt om noen som angrer på at de gikk dit.

Skrevet

Jeg synes jo at noen av de tingene trådstarter nevner er naturlig å reagere litt på, og også kan være verdt å prøve å hjelpe til med på en eller annen måte. Om en har en god dialog med faren er det faktisk mulig å snakke om det. Bare ikke vær belærende og dømmende. Jeg har en bror som er alene med sin datter (mor er død), og han synes det er utfordrende å ikke ha den andre å diskutere alle mulige slags bekymringer, utvikling, rutiner osv med, men setter pris på både nære familiemedlemmers og venners engasjement og tilbakemeldinger. Så hvis denne faren er åpen for det og du har en god innstilling, kan det hende det er godt for ham med noen innspill, og en mulighet for ham å lufte egne tanker og bekymringer. Husk også at du bør respektere at andre gjør enkelte ting annerledes enn en selv, uten at noen gjør noe feil/skadelig for barnet.

Både min niese og barnet til kjæresten min legger seg forøvrig også seint i helgene, men har veldig gode rutiner på hverdagene. Men det er jo ikke noe galt i å si til faren at for eksempel ditt barn pleier å legge seg tidligere og at

Barnevernet synes jeg virker helt unødvendig å dra inn utfra det du skriver, men det er jo greit å følge med. Det noen andre nevner om å være en tilstedeværende voksen selv, som inkluderer henne litt i deres rutiner og sånn sett kan ha en omsorgsrolle, tror jeg er positivt. Jeg vokste opp med på mange måter veldig gode og ressurssterke foreldre, men det skortet på noen ting. Moren til ei venninne var flink til å gi ganske direkte, men fine tilbakemeldinger til meg (hun er pedagog..), som jeg har satt pris på i ettertid.

Anonym poster: 278e82f759acff367f575445637afcb3

Skrevet

Både min niese og barnet til kjæresten min legger seg forøvrig også seint i helgene, men har veldig gode rutiner på hverdagene. Men det er jo ikke noe galt i å si til faren at for eksempel ditt barn pleier å legge seg tidligere og at

Skulle jo skrevet mer her.. men altså: Si fra om at ditt barn legger seg tidligere (og angi når) også i helgene, og at dere derfor setter pris på om hans barn blir hentet før. Det er ikke sikkert han har reflektert over at andre gjør ting på en annen måte enn ham - noe som selvfølgelig er småsløvt, men ikke spesielt drøyt - eller umulig å gjøre noe med.

Gjest annemor30
Skrevet

De gangene nabokjærringa burde meldt til bv, da tør hun ikke... Skjønn det,den som kan..

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

De gangene nabokjærringa burde meldt til bv, da tør hun ikke... Skjønn det,den som kan..

Er det egentlig så mange andre enn deg her som snakker om å melde til bv i denne tråden? Jeg har ikke sett noen som anbefaler ts å melde fra, men likevel så har vi deg som beskylder folk for å gjøre det.

Gjest annemor30
Skrevet

Er det egentlig så mange andre enn deg her som snakker om å melde til bv i denne tråden? Jeg har ikke sett noen som anbefaler ts å melde fra, men likevel så har vi deg som beskylder folk for å gjøre det.

det er en til og det holder i massevis det. Det er forøvrig gjest gjest
Skrevet

Eg tenkte det same... Verkar som om mange på KG har vorte veldig opptekne av å kunne melde frå til barnevernet. Folk skriv innlegg om dette fordi ungar har hull i sokken, skriker om kvelden eller er heime åleine. For all del, sei frå viss det er noko alvorleg, men det verkar som om ein del drar konklusjonar på syltynt grunnlag.

Samme observasjon har jeg gjort.

Skrevet

Syns du henger deg opp i småting. Alle har vel hull i sokkene, og det er ikke alltid man legger merke til sånne ting. Og fett hår trenger ikke nødvendigvis å tyde på at hun er ustelt. Enkelte av oss får fett hår dagen etter vi har dusjet. Og 9 var ikke spesielt sent selv for en 8åring. Dersom du syns det er sent burde du ha avtalt med far når hun skulle hentes.

Anonym poster: 89fd3860aae872429915ec5472ed0ef0

• Liker 1
Skrevet

Ikke rart noen barn syntes det er helt ok å mobbe andre når foreldrene har denne tankegangen.

Nei, jeg sier jo ikke at JEG mener det, men at det fort blir slik pubertetsunger tenker det. Har vært mobbeoffer selv, og det er derfor jeg er redd for at dette kan bli grunn til mobbing.

Anonym poster: 9f6c2e05965244cfc727c602bb185637

Skrevet

Overgrep og barnevern har jeg ikke snakket om. Personlig hygjene , og utvasket ,litt vel små klær( og ja , hull i sokken , som 90% av dere hengte dere opp i ) reflekser og innetider var noe av det jeg har stusset på - tilsammen. om ett barn går uten refleks , en annen ser ut og lukter som en dusj er på tide , en leker med sin far med ligther og en annen syntes jeg personlig blir hentet litt sent , en er meget overvektig uten at fam ser ut til å ta grep i kosten , en annen forteller hun ikke har leggetider , men velger selv , så stusser jeg ikke mye ved det. Det er når alle episodene gjelder det samme barnet jeg blir overrasket , og velger å lufte tankene her med dere , ikke ringe bv. Det gjør jeg om jeg føler jeg er vitne til alvorlig omsosgsvikt, og da spør jeg ingen andre en BV selv om å skjekke saken.

• Liker 1
Gjest Sitrondrops
Skrevet

Hadde barnet vært ulykkelig, ofte lei seg, knyttet seg ekstremt mye til deg, vært klengete på deg som omsorgsperson, ville det vært mer enn nok til å reagere.

BV driter i om et barn har hull i sokken, ikke har refleks eller er overvektig.

Skrevet

jenta har det nok veldig bra hos sin far,men fedre er ikke altis så god på rutiner,pynting og kosthold.

jeg er nøye med kveldsrutiner og alle foreldrene i nabolaget sender hjem barna seinast kl 18 om vinteren og kl 19 på sommeren. kansje du burde forelså slike rutiner med barna dine sine venner?

fedre har andre ting å vise barna sine enn mødre. slik er det bare!

Skrevet

Jeg tror TS at du henger deg opp i altfor små ting.

Jentene i 8-9 årsalderen som jeg passer skal gjerne bestemme alt selv. Alt fra dusjtider til klær.

Og kanskje faren er rett og slett ikke villig til å ta opp kampen med henne for å få henne til å dusje? Og jeg har ei søster selv når hun var 8 år som fikk fett hår etter en dag. Hun var overvektig da, men er det ikke nå. Hun får fett hår etter 12 timer etter hun dusjet nå. Så hun er dessverre veldig uheldig og det tror jeg at kanskje dette barnet er også uten at jeg vet noe mer.

Og jeg ser ofte ustelte unger, men tenker ikke noe over det fordi at det er ikke mulig å holde ungen sin ren hele tiden.

Dette med hentetiden syntes jeg bare du kan spørre han om neste gang :-) Om han kanskje kan hente litt tidligere fordi ditt barn skal sove?

Dette virker som en liten fillesak som bare blir blåst opp.

Skrevet

Vær den snille mora til venninnen! Fiks sokken - server dem sunn mat. Ta dem med på bading. Uten å vite bakgrunn for far og datter uten moren - så tenker jeg at det er like tøft å være alenepappa som alenemamma. Prioritet hos far trenger ikke være det samme som hos mor mtp rutiner for stell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...