Gå til innhold

Vil jobbe med HR


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Etter endt utdanning får jeg en bachelor i økonomi og administrasjon med fordypning i Human Resource Management. Har utrolig lyst til å jobbe innen dette, men vil gjerne utdannet meg mer "innen" dette feltet. Vil f.eks. et årsstudium i sosiologi være attraktivt innen HR? Er det noe spesielt av fag som er et must for å være enda mer attraktivt i arbeidsmarkedet innen HR? Setter pris på alle svar, også dem som arbeider med HR :)

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosiologi er superspennende, men jeg tror ikke det er særlig relevant for HR-arbeid. Da ville jeg heller satset på et år med f.eks lønn- og personalfag.

Eventuelt kunne du tatt to år til, tatt en HR-relatert master og så satset på å havne inn på graduate-programmet til et av de store konsernene. Da har du skutt gullfuglen. :)

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil helst ansette siviløkonomer, så to år med påbygging slik at du får en siv. øk grad med fordypning i organinsasjonsfag er nok ikke så dumt. Siv. øk gir også langt høyere lønn enn humanistiske retninger skal vi tro lønnsstatistikkene.

Anonym poster: 12f8ee144511c25ec8e5c8305a9fb0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her :) takk for svar og gode råd! Saken er at jeg begynner å bli litt lei denne økonomi-regninga.. Synes det er vanskelig å sitte å regne oppgaver som står skrevet i bøker. Akk, så lettere det hadde vært hvis det var i praksis :) Har bachelorgraden min fra BI, kan godt tenke meg en master fra BI, men hvordan fungerer master der? Ser ut som man må være 25 år for å ta master?!

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen! :) Ser at BI har Master i Ledelse og organisasjonspsykologi! Kan dette være bra? Er vel ganske HR relatert?

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tør ikke si nøyaktig hvor relevant det er, men det vil jo ofte stå i studiebeskrivelsen. Eventuelt kan du ringe til BI og be om å få snakke med en veileder. De kan forklare deg hva som er mest relevant for en HR-stilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen! :) Ser at BI har Master i Ledelse og organisasjonspsykologi! Kan dette være bra? Er vel ganske HR relatert?

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

De jeg kjenner som jobber med HR har master i organisasjonspsykologi - og noen har statsvitenskap med spesialisering i HRfag gjennom hele masteren, samt relevant masteroppgave.

Spesialiseringen, masteroppgaven og tittel er viktig her - og, man må være klart over at det er mange om beinet.

Så man bør virkelig spisse til og ha, som andre her sier - gjeerne fag i arbeidsrett etc. Juridisk rettede fag i tillegg(som valgfag osv) om man har anledning.

Anonym poster: a615219625a914e8e64c6b24da9e70e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen! :) Ser at BI har Master i Ledelse og organisasjonspsykologi! Kan dette være bra? Er vel ganske HR relatert?

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

Det er sikkert fint det.

Jeg skjønner at du er lei av å regne. Regnefagene er somregel mye mer krevende enn lesefagene, det er vel derfor siv øk er såpass mye mer vel ansett enn rene grader i ledelse/markedsføring/organisasjonspsykologi. Jeg ville nok bitt tenna sammen og tatt siv. øk om jeg var deg, du stiller mye sterkere med det. Og som andre her sier, det er mange om beinet på disse jobbene.

Det er ingen aldersgrense på å komme inn på master, men de fleste krever vel et ganske godt snitt tror jeg. Vet at snittet på UMB var B i fjor, usikker på hva det var på BI.

Anonym poster: 12f8ee144511c25ec8e5c8305a9fb0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesteninnom

Hvorfor er det så viktig å kunne regne når en jobber med HR? Forstår ikke helt at siviløkonomi skal være så attraktivt for HR.

Greit med forretningsforståelse, men regning sørger jo ikke for at man har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går organisasjonspsykologi - og vi blir utdannet for å jobbe med HR og personal :)

På BI? Ser ut som de kun har dette på BI Oslo.. kjipt, bor i annen by!

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På BI? Ser ut som de kun har dette på BI Oslo.. kjipt, bor i annen by!

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

Det finnes på NTNU. Bergen? Trømsø? Selv om man bør ha bachelor i psykologi for å søke på master i arborg, så kan det hende at det går på ditt grunnlag hvis du ber om å få innpass :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes på NTNU. Bergen? Trømsø? Selv om man bør ha bachelor i psykologi for å søke på master i arborg, så kan det hende at det går på ditt grunnlag hvis du ber om å få innpass :)

Hm, bor i stavanger. Går det an å ta slikt på nett tro? :)

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bachelor i HR og personalledelse på Markedshøyskolen i Oslo. Dette er landets eneste bachelor direkte rettet mot HR.

Anonym poster: c5aa6943970867bae9467896984b3a2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes også bachelor i HR (personaladministrasjon) ved UiS. :) Det første året er sosiologi, og man kan velge retning for andre og tredje året (samfunnssikkerhet/personaladministrasjon/kultur/statsvitenskap).

http://www.uis.no/studietilbud/samfunnsfag/sosiologi_-_bachelor/

Blandt annet arbeidsrett, hms, og mener man kan ta litt økonomi også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei. HR er kjempespennende å jobbe med, men det er svært mange om beinet for hver ledig stilling. Vil på det sterkeste anbefale at du tar arbeidsrett, det vil du alltid få bruk for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En master i feks England er også noe jeg ville vurdert. HR som fag er ganske ferskt i Norge, og man kan få mye bra i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å kunne regne når en jobber med HR? Forstår ikke helt at siviløkonomi skal være så attraktivt for HR.

Greit med forretningsforståelse, men regning sørger jo ikke for at man har det.

Grunnen til at det er mer attraktivt med kandidater som har siviløkonom som tittel er at dette er et relativt krevende studie. Ved å ha kommet seg gjennom et slikt studie viser man at man har intelligens og gjennomføringsevne. I tillegg er det kjekt at de som jobber på HR-avdelingen kan å lese regnskap, har grunnleggende skatterett og litt sånne ting.

Anonym poster: 12f8ee144511c25ec8e5c8305a9fb0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

TS her igjen! :) Ser at BI har Master i Ledelse og organisasjonspsykologi! Kan dette være bra? Er vel ganske HR relatert?

Anonym poster: 72ae32afe53d5619f3f54f62cf30af65

:Nikke:

Den vil være aldeles utmerket.

Human Resource oppgaver vil dessuten gi deg daglig nytte og effekt av en utdannelse som har organisasjonspsykologi som en del av sitt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...