Gå til innhold

Politi


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lillesol ikke innl

Har lyst til å utdanne meg til politi. Noen som kan fortelle meg litt om hvilke krav som stilles for å komme inn på p.høgskolen? Er i god form, og klarer de fysiske kravene greit, men karakterer osv? Er det vanskelig å komme inn?

Takker for alle svar!

LilleSol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seleena

Eg trur ikkje det er vanskeleg å komme inn på politihøgskulen om du ser bort i frå fysiske krav og kravet om å ha 3 eller betre i norsk. Om dei har den norsk-regelen enda då.

Når eg meinar "ikkje vanskeleg" så meinar eg at det er lettare å komme inn på politih. med dei teoretiske faga enn det er på foreks juss eller medisin.

Dessutan så er det jo ikkje snittet likt kvart år. Du må vertfall arbeide godt med faga og søkje på politih uansett. Og trene mykje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesol ikke innl

Det har jeg hørt om også. At intervjuet er det verste.. Men hva skal til der da? Er det noe spesielt de ser etter? Ikke det at jeg kommer til å oppføre meg annerledes, men det er jo greit å vire om man i det hele tatt har noen sjanse

LilleSol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Det er utrolig mange søkere, så det sees på som vanskelig å komme inn på PHS.

Mange får "svada-begrunnelser" for avslag - jeg antar at det er mange flere kvalifiserte søkere enn de som blir tatt opp som elever, så det handler mest sannsynlig også om litt flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Det har jeg hørt om også. At intervjuet er det verste.. Men hva skal til der da? Er det noe spesielt de ser etter? Ikke det at jeg kommer til å oppføre meg annerledes, men det er jo greit å vire om man i det hele tatt har noen sjanse

LilleSol

Skader ihvertfall ikke å være godt oppdatert på politikk og samfunnsfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved en slik type skole er det alltid intervjuet som er viktigst, dersom du består minimumskravene som fysisk test og et visst karaktersnitt. Det er viktig at en person er egnet for politiet og jobben som skal gjøres og det avsløres ikke kun ved å se på f eks karakterer eller at man er topptrent. De fysiske mistekravene er ikke så harde og med bittelitt trening er det mulig for de aller fleste å bestå disse (et absolutt krav er dog at man kan svømme og kan plukke opp opp noe fra bunnen av bassenget). De som leder fysikktestene vet jo at om du såvidt passerer minimumskravene, kan du alltids komme i bedre form etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lala (ikke innlogget)

*Bedre enn 3 i norsk

*karaktersnitt på 4,7

*fysiske krav

*etter den fysiske testen er det andre tester (psykiske tror jeg). Dette skal være den vanskeligste delen

Dette ble hvertfall jeg fortalt nå nylig av en gammel klassevenninne som har kommet videre til opptak nå. Hun trener som en gal for å klare den fysiske testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Det som er forskjellen på å søke Politihøgskolen og de fleste andre studier, er at på PHS må du i tillegg til karakterer bevise at du egner deg rent personlig også. Selvfølgelig er det en viktig del av det hele å ha relativt gode karakterer, men som sagt ikke avgjørende for selve inntaket til høgskolen. Har du f.eks toppkarakterer, men de synes at du ikke egner deg rent personlig så kommer du ikke inn.

Men tilbake til spørsmålet ditt:

Først må du kontakte din nærmeste politistasjon hvor du får et egenmeldingsskjema du må fylle ut. Her skriver du litt om deg selv og hvorfor du søker/vil bli politi etc. (Vær nøye med hva du skriver, da du må forsvare dette under selve opptaket.) Deretter blir du innkalt til en legesjekk. Til slutt blir du innkalt til en samtale med din lokale politistasjon. Her vil det til syvende og sist bli avgjort om du blir tatt inn til opptak eller ikke.

Selve opptaket:

Opptaket består av to deler: En fysisk test og en psykisk test. Første delen du vil møte er den fysiske testen. Her blir du testet i alt fra svømming/dykking til ren kondisjonstrening og styrke. Det sies at ungdom med kondisjon/styrke gjerne litt over gjennomsnittet er i stand til å klare denne testen. Er du interessert i å vite hvilke øvelser denne testen består av, kontakt PHS så får du tilsendt mer informasjon.

Hvis du består den fysiske testen går du videre til den psykiske testen. Den består av et intervju. Her sitter det ca. 10 personer og intervjuer deg. Du får ikke vite bakgrunnen til noen av de. Her sitter det alt fra språkkyndige til psykologer. Disse skal vurdere ut i fra dine svar om du er egnet og har rette innstilling til yrket. Det er her de fleste ryker! Det er flere hundre som blir tatt inn til opptak pr.år, men langt under halvparten kommer inn. Du kan søke tre ganger.

Men bare kontakt Politihøgskolen så får du tilsendt mye nyttig informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

faren min har vært lærer på politihøgskolen før, og jeg spurte han for ca et år siden hva som ville blitt krevd for å komme inn der

det han sa var at i tillegg til minstekravene så måtte man ha noe annet å vise til også, som kan være nyttig for politiet. eks: befalskole, psykologiutdanning, et eller annet relevant. grunnen til dette er at politiet har så utrolig mange søkere at de stort sett kan velge å vrake.

hvis jeg ikke hadde noe av dette sa han, kunne jeg glemme å komme inn.

men for all del: søk! det verste de kan si er nei, og da kan du alltids søke igjen senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...