AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Del Skrevet 10. januar 2013 Jeg har endelig funnet en bolig som passer meg, dvs den passer helsen min (jeg har spesielle behov), og for å få finansiert den krever de medlånetaker for å dekke i underkant av 300 000 kr. Det er et under i seg selv at en bank er villig til å gå med på det siden jeg går på AAP, banken har vært svært hjelpsomme for å hjelpe meg til å kunne kjøpe denne konkrete boligen. De har ikke innvilget meg et generellt lån, kun for denne spesifikke boligen med de betingelsene. I utgangspunktet har jeg søkt om startlån i kommunen som vil ha langt mer gunstige betingelser, men kommunen har varslet at de ikke får midler får om minst 7 uker, og de vet ikke hva slags middler det vil være snakk om. Og boliger egnet meg i den prisklassen dukker ikke akkurat ofte opp. Nå er ikke dette drømmeboligen, men den er ny og fresh med god standard. Det er også en selveier slik at jeg kan bruke den som utleiebolig hvis jeg trenger å flytte. Det haster egentlig litt med å finne sted å bo. Nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre, bør jeg slå til, eller vente på startlån om et par mnd´er og se hva som kanskje kan dukke opp? Hva er ulempene med medlånetaker? Eneste som holder meg igjen føler jeg, er at det ikke er drømmeboligen, men så tenker jeg at jeg ikke er i en posisjon hvor jeg kan forvente å kjøpe drømmeboligen slik ting er nå heller. Leiligheten ligger ikke i et område med sterk prisoppgang slik det ville vært i de større byene. Anonym poster: bfc8a4505f4c2bafdd339b327b8cba38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 10. januar 2013 #2 Del Skrevet 10. januar 2013 Har du noen som kan være medlåntaker da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #3 Del Skrevet 11. januar 2013 Har du noen som kan være medlåntaker da? Ja Anonym poster: bfc8a4505f4c2bafdd339b327b8cba38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #4 Del Skrevet 11. januar 2013 Ulempen er sterkest hos medlåntageren, om du skulle tulle det til med lånet, kan det gå utover han/hun. Syntes det blir litt vrient å si om du bør slå til eller ei, da jeg ikke vet mye om situasjonen din, økonomien din eller behovene, men om det er langt i mellom hver bolig av denne typen, tror jeg kanskje ikke jeg hadde sjangset på å vente. Anonym poster: 74c35dd3eb9302c4b4cc2a43994763ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #5 Del Skrevet 11. januar 2013 Er det noen mulighet til å ta opp vanlig banklån i påvente av behandling av startlånssøknaden, og så innfri banklånet dersom du får innvilget startlån? Anonym poster: 89c477de96ec72888885f077ecdd9008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #6 Del Skrevet 11. januar 2013 Ulempen er sterkest hos medlåntageren, om du skulle tulle det til med lånet, kan det gå utover han/hun. Syntes det blir litt vrient å si om du bør slå til eller ei, da jeg ikke vet mye om situasjonen din, økonomien din eller behovene, men om det er langt i mellom hver bolig av denne typen, tror jeg kanskje ikke jeg hadde sjangset på å vente. Anonym poster: 74c35dd3eb9302c4b4cc2a43994763ee Er klar over det, men det er ikke et tema, jeg betaler alltid. Behovet for bolig er stort, jeg har lett i over 1 år etter egnet bolig. Boligen er som sagt egnet og veldig fin, men jeg inngår likevel kompromiss i forhold til beliggenhet og størrelse. Det er et under at en bank i det hele tatt er villige til å låne meg så mye som de de har gjort. Den type bolig til den prisen er sjeldent i det fylket jeg bor i. I tillegg er det selveier. Det at jeg må finansiere såpass mye og ikke har noe egenkapital gjør også at jeg får dårlige renter. Det er vel derfor jeg også har i bakhodet at hvis jeg venter på å få svar på startlån-søknaden, så snakker vi langt lavere rente. Men igjen, jeg vet jo ikke en gang OM jeg får, eller hvor mye, og de får ikke midler før om minst 1 mnd. Hvis jeg venter på kommunene, så kan jeg risikere å måtte vente 6 mnd´er til på bolig, og jeg kan jo heller ikke vite om drømmeboligen dukker opp da heller. Jeg bør kanskje være såpass realist at det å finne drømmeboligen med mine forutsetninger ikke kommer til å skje, også må jeg gjøre det beste ut av det jeg får. Om 5 år har kanskje boligen steget såpass i verdi og jeg har fått høyere inntekt, slik at det a blir mulig å være mer selektiv. Er det noen mulighet til å ta opp vanlig banklån i påvente av behandling av startlånssøknaden, og så innfri banklånet dersom du får innvilget startlån? Anonym poster: 89c477de96ec72888885f077ecdd9008 Nei. Har man fått innfridd banklån så har man klart seg selv og er da ikke kandidat til å få startlån. Hvis min økonomiske situasjon skulle forverre seg og jeg får problemer med å betjene banklånet, så kan jeg søke om refinansiering i kommunen. Situasjonen har endret seg litt, medlånetaker er villig til å betale ned denne delen av lånet selv, og gi meg det som forskudd på arv. Anonym poster: bfc8a4505f4c2bafdd339b327b8cba38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 11. januar 2013 #7 Del Skrevet 11. januar 2013 Situasjonen har endret seg litt, medlånetaker er villig til å betale ned denne delen av lånet selv, og gi meg det som forskudd på arv. Anonym poster: bfc8a4505f4c2bafdd339b327b8cba38 Er det ikke en mulighet at denne personen da heller tar opp dette lånet selv, på egen bolig eller lignende - og deretter gir deg pengene? Dersom han eller hun uansett skal betale, så vil jo det gi deg verdifull egenkapital inn, og du kan få bedre rente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #8 Del Skrevet 11. januar 2013 Er det ikke en mulighet at denne personen da heller tar opp dette lånet selv, på egen bolig eller lignende - og deretter gir deg pengene? Dersom han eller hun uansett skal betale, så vil jo det gi deg verdifull egenkapital inn, og du kan få bedre rente. Huset er eid av samboeren hennes. Hun eier halvparten av hytta, dvs kanskje verdi rundt 400 000. Vet ikke hvor mye lån hun har på denne. Jeg tviler vel på om samboeren har lyst til at det skal taes pant i hytta, for det vil vel gå utover han også? Anonym poster: bfc8a4505f4c2bafdd339b327b8cba38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå