Gå til innhold

Har du kjøpekort-/kredittkort?


monja

Anbefalte innlegg

Har fått inntrykk av at det florerer av kjøpekort og kredittkort for tiden. Har du noen slike kort?

Selv har jeg IKEA kort på en liten sum (bombe?!? :ler: ), og så har jeg DnB's Mastercard som jeg fikk med da jeg ble totalkunde. Holder i massevis for meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen kredittkort.

Vil ikke ha det heller, for jeg stoler kanskje ikke nok på meg selv.

Om jeg trenger ekstra penger, så ringer jeg banken og får en kontokreditt. I verste fall betaler jeg denne kreditten med feriepengene mine.

Jeg kjenner folk som lever på forskudd hele tiden.

Ikke et sånt liv jeg ønsker meg akkurat.

Men jeg ser fordelene, hvis man har disiplin og bruker dem på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke, har rett og slett ikke bruk for det. Samboeren min har Diner's kort, og det er egentlig svært praktisk når vi skal på ferie, på restauranter o.l.. Han har god råd da og har ingen problemer med å betale det etterpå, men selv liker jeg ikke å bruke penger jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kort fra gebyrfri.no, men bruker det bare i nøden.

Det har jeg også, med en grense på 5000 bare (siden jeg er student, nesten rart jeg fikk det) Jeg skylder de ingeting for øyeblikket og planlegger at det skal fortsette slik en stund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DnB Mastercard og Lindex klubb kort. Kjekt å ha så lenge man har kontroll på bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg jo å bruke kredittkort pga. at man får betalingsutsettelse - man betaler jo ikke før måneden etter man kjøper. Me dette er jo forutsatt at man betaler måneden etter ......

Er jo greit å ha muligheten til å få ut penger hvis det skulle dukke opp noe uforutsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bruke penger jeg ikke har. Selv om jeg er ganske disiplinert når det gjelder pengebruk, så vil jeg ikke ha muligheten til å ty til et kredittkort når jeg er blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre Mastecard fra DNB. Var svært disiplinert den første tiden, og betalte alt tilbake med en gang så jeg slapp renter. Nå har jeg sluttet med det...

Er imidlertid veldig greit å ha hvis man er i nød en gang, men med kredittkort har min definisjon på nødstilfeller etterhvert endret seg en smule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor lett å skaffe seg slike kredittkort (synes jeg).

Min bank prøver stadig å prakke på meg Mastercard og det er ikke noe problem å få Her&Nå-kort f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har desverre Mastecard fra DNB. Var svært disiplinert den første tiden, og betalte alt tilbake med en gang så jeg slapp renter. Nå har jeg sluttet med det...

Er imidlertid veldig greit å ha hvis man er i nød en gang, men med kredittkort har min definisjon på nødstilfeller etterhvert endret seg en smule...

Må bare signere på innlegget ditt her, dessverre får jeg vil si. :wink:

Jeg har nå kastet alle kort, men nå er det bare å betale tilbake "morroa". Nå er det ikke uoverkommelig gjeld jeg har på det, men irriterende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som tilbyr kreditt kort henvender seg i veldig stor grad til impuls "shoppere", og jeg synest det blir litt feil. Er ikke rart antall inkasso saker øker. Bare se på reklamen øverst her fra Finansa der de reklamerer for "lån uten sikkerhet og svar innen 30 minutt". En har jo så klart et ansvar selv for hva en har råd til og ikke. Men det kan være farlig fristende. Og mange vet jo at rullegardina har en tendens til å gå litt ned i impuls "øyeblikket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Har ikke behov for det. Har kun vanlig VISA kort. Det er vel en kreditt del på det tror jeg, men jeg bruker det aldri. Liker å ha kontroll over det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har Diners kort gjennom jobben, et privat og et til jobbruk, og synes det er en grei ting å ha. Men jeg kjøper aldri for penger jeg ikke har, såpass kontroll over egen økonomi har jeg da. Det jeg bruker kortet til er store innkjøp som jeg har planlagt en stund, f.eks. møbler, hvitevarer, PC etc, og som jeg har satt av penger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 kredittkort (AmEx og Master) og to kjøpekort (2x Visa)

Veldig greit det! Har overhodet ingen problemer med overforbruk.

Selv om jeg har kort bruker jeg da kun det jeg har råd til.

Synes ikke frsitelsen til å shoppe blir større bare fordi jeg har kredittkort. Jeg vet utmerket godt at det skal tilbakebetales, og det er mindre frsitende å sette seg i kredittkort-gjeld enn å shoppe, så det regulerer seg fint selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...