AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #21 Skrevet 13. januar 2013 Jeg er selv lavkarber, ergo må jeg gjøre om på en del oppskrifter slik at de er tilpasset meg. Jeg mener at veldig mye mat kan gjøres sunn med enkle grep. Pannekaker kan lages av mandelmel, havregryn eller annet mel man måtte foretrekke, pasta kan erstattes av fullkornspasta for de som spiser det (jeg velger heller andre lavkarbovennlige varianter kjøpt på helsekosten, evt. bruker grønnsaker i stedet for). Selv setter jeg opp ukemenyer for et par uker av gangen, og jeg handler da også inn for to-tre uker av gangen. Det sparer penger, tid og det gjør at jeg ikke faller for fristelsen til å lage enkle løsninger som ikke er godt for meg. Jeg har laget en liste over alle retter jeg liker og kan spise, tilpasset min kost, og plukker utifra dem. Lager all mat fra bunnen av Slik er min matplan de neste to ukene: Mandag: Estragonkylling Tirsdag: Hjemmelagde kjøttboller m/tomatsmørsaus Onsdag: Ovnsbakt fisk (ikke bestemt typen enda) Torsdag: "Pasta" carbonara (blomkål skrellet i strimler som pasta, har da hjemmelaget carbonarasaus) (denne lages noen ganger vegetar, kommer an på hva jeg føler for) Fredag: Sitronkylling Lørdag: Taco (erstatter lefster og tacoskjell med grønnsaker, har også lavkarbolefser jeg kan bruke) Søndag: Hjemmelaget kylling chop suey Lørdagskos: Hjemmelagde sukkerfrie peanøttcookies Mandag: "Pasta"grateng m/bolognesesaus Tirsdag: Ovnsbakt kylling Onsdag: Ovnsbakt marinert torsk Torsdag: Hjemmelaget orientalsk gryte (vegetar) Fredag: Asiatisk kylling- og "nuddel"-suppe Lørdag: Hjemmelaget tacogryte Søndag: Stekt makrell Lørdagskos: Hjemmelaget sukkerfri marengskake Mvh Yvonne Har du prøvd å lage lavkarbopasta av litt fiberhusk, egg og kremost? Haomtrent samme konsistens og sm som vanlig båndspagetti. Er lavkarber selv og denne er fantastisk til å ruke i lasagne ellr spagetbolognese Anonym poster: 70e60e32da647a17abea5607f84d2824
Anglofil Skrevet 13. januar 2013 #22 Skrevet 13. januar 2013 Har du prøvd å lage lavkarbopasta av litt fiberhusk, egg og kremost? Haomtrent samme konsistens og sm som vanlig båndspagetti. Er lavkarber selv og denne er fantastisk til å ruke i lasagne ellr spagetbolognese Anonym poster: 70e60e32da647a17abea5607f84d2824 Ja, og dessverre fungerer ikke fiberhusk (eller soyamel) for meg. Har prøvd det meste, men jeg synes det smaker grusomt, til tross for at det ikke skal ha noen smak. Mvh Yvonne
Anneline80 Skrevet 14. januar 2013 #23 Skrevet 14. januar 2013 Min middagsplan denne uken: Mandag: fiskegrateng med torsk, blomkål, brokkoli og fullkornspasta Tirsdag: blomkål- og brokkolisuppe Onsdag: wok med diverse grønnsaker og svin Torsdag: laks bakt i ovnen med potet, løk, purra og spinat Fredag: helstekt kylling med stekte søtpoteter og grønn salat Lørdag: pannekaker med bacon og sopo (tantebarn på besøk) Søndag: lapskaus på svineknoke, erter, gryn og diverse rotgrønnsaker
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #24 Skrevet 14. januar 2013 I dag tok jeg potet rester fra i går,skar i terninger, finsnittet soltørket tomat, litt rødløk,litt finsnittet rød paprika, litt finsnittet purre. Surret litt i pannen. Pisket sammen 6 egg med 1 dl melk. Slo over potet-grønnsakene. Hadde på salt og pepper og toppet med ost. Der hadde jeg en panne med omelett til tre personer. I morgen blir det hjemmelaget ertesuppe. Ertene ligger i vann Så har jeg en rkt knoke som jeg skal koke sammen med ertene Lite mat på knoken, etter den er rensket rren,men det gir go kraft. Kutter opp gulrøtter, kålrabi,løk Har i kuttede pølser helt på slutten. Anonym poster: 493467e070a2156456f71912d9b139a1
Rosenrød Skrevet 15. januar 2013 #25 Skrevet 15. januar 2013 I går hadde jeg biff med dette tilbehøret: Surret pastinakk, kålrabi og sellerirot i litt kokosolje, tilsatte oppkuttede asparges og en skvett fløte. Knallgodt!
Gjest Funky Punk Skrevet 15. januar 2013 #26 Skrevet 15. januar 2013 Denne uken ble det litt forandringer i siste liten siden mannen min skal jobbe mye borte. Bare positivt for meg for da kan jeg lage meg deilig mat som mannen ikke liker I går: fiskegrateng I dag: pasta med tomatsaus og kjøttboller I morgen: laksefilet med masse urter bakt inn i butterdeig Torsdag: thailandsk kyllinggryte Fredag: hamburger Lørdag: pizza Søndag: svinestek med poteter Alt er hjemmelaget og laget på den sunneste måten
Gjest barista Skrevet 15. januar 2013 #27 Skrevet 15. januar 2013 Til frokost starter jeg somregel med en sunnere frokostblanding, ofte cheerios eller havrefras. Til lunsj blir det somregel ei skål med havregryn og melk i mikroen (har tilgang på mikro og kjøleskap) med kanel og blåbær på topp. Evt. lunsjmuffins med skinke, og noen gulerøtter ved siden av. Av og til lager jeg også grove vafler, og har sukkerfritt syltetøy på. Middagen varierer ofte fra uke til uke, men denne uken ser den slik ut: Mandag var det laks i folie med masse frossne grønnsaker. En ss. med ekstra lett rømme også. Tirsdag er det planlagt suppe. Enda litt usikker om det blir kjøttsuppe, eller kyllingsuppe. Onsdag blir det stekt ris med kylling og egg. Torsdag blir det torsk med poteter og gulerot stappe Fredag blir det tacosalat. Karbonadedeig, salat og kanskje noen krutonger. Sammen med ekstra lett rømme. Lørdag blir det kylling eller biff med toro fløtegratinerte poteter og lett bearnaise saus fra toro Søndag blir det steik eller edelgris med ei lita bakt potet, masse grønnsaker, sjysays og ei ss. ekstra ett rømme. Alle middagene er sunne, og ligger på +/- 400 kalorier.
Fashionistaen Skrevet 15. januar 2013 #28 Skrevet 15. januar 2013 Jeg har ganske mye vondt i magen, derfor spiser jeg ikke ting som inneholder noe særlig gjær eller laktose (jeg bruker laktosefrie produkter o.l.). Jeg har nettopp begynt å få en sunnere livsstil, men mat er noe jeg er veldig glad i, så det betyr ikke at jeg ikke har noen forslag til deg Frokost -Havregrøt med rosin/ kanel & sukker/frukt på -Knekkebrød med pålegg (det jeg spiser mest av er Finncrisp 5 wholegrain og Wasa Sport+) Av pålegg pleier jeg å spise spekeskinke med grønn pesto under -Omelett lagd av et egg med skinke og ost -Vaniljeyoghurt med jordbær og musli-blanding -Smothie -Poschert egg, hardkokt egg eller eggerøre Lunsj Jeg spiser ganske mye til lunsj, så mange av disse rettene går sikkert fint an å bruke til middagsmat.. -Salat av et eller annet slag, min pleier å bestå av paprika, mais, hjertesalt, rå gulrøtter, soltørkede tomater, fetaost og spekeskinke. -1 kyllingfilet med cherrytomater, mini-gulrøtter og asparges. -Tortillalefse med snøfrisk, ruccola og spekeskinke (ja, jeg er veldig glad i spekeskinke) -Mozarella og tomatsalat med balsamicoeddikk og hvitløk Middag Mandag: Kyllingwok med Cashewnøtter, brokkoli, gulrøtter og paprika. Tirsdag: Salat med soltørkede tomater, rå gulrøtter, fetaost, paprika, mais, spekeskinke og en slags bønnemiks. Onsdag: Fiskekaker med ovnsbakte poteter, hvitløk-rømme, gratinerte tomater med urter, stekte gulrøtter og paprika. Torsdag: Pasta Alfredo/ Carbonara Fredag: Sushi; vet ikke helt hva slags, men tipper nigiri med laks og maki med tunfisk/reker pluss avocado. Lørdag: Kyllingrull fylt med mozarella og spekeskinke rundt med spinat, aspargesbønner og stekte tomater til og balsamicoedikk Søndag: Pestolasagne med Mozarella og Tomat-salat
Gjest LadySizz Skrevet 15. januar 2013 #29 Skrevet 15. januar 2013 Takk alle for så mye gode tips her!
Rubies_ Skrevet 15. januar 2013 #30 Skrevet 15. januar 2013 Denna uka er dette på menyen her: Mandag: Kokt laks med ordentlig potetmos, agurksalat, urtesaus Tirsdag: Spiste fisk på restaurant Onsdag: Biff Stroganof Torsdag: Svinesnitzler (renskåret svinekjøtt rullet i øk. griljermel og stekt i litt rapsolje) og pastasalat Fredag: Ovnsbakt hel kylling med paprikasaus og ovnsbakte urtepoteter Lørdag: Mozzarella-gratinert torsk og dampede grønnsaker Søndag: Ikke bestemt
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2013 #31 Skrevet 15. januar 2013 Jrg bruker Trines Matbloggs ukemenyer i noen uker nå, ja, jeg er lat for tiden.
Gjest O___o Skrevet 16. januar 2013 #32 Skrevet 16. januar 2013 Lager ikke middag hver dag, men svarer for det om: Mandag - Salmalaks med agurk, tomat og avokado + wasabi og soyasaus Tirsdag - Er det rester igjen fra gårdagen: salat/omelette/wok m/ stekt lak - Eller: Lager en stor omelette som også kan være lunsj dagen etter Onsdag - Ostesufflé med skinke / spekeskinke eller bacon. ( Ikke så sunt, men spiser ikke brød/pasta/ris/poteter, så tilgir meg selv ) Torsdag - (samme som mandag / Salmalaks med agurk, tomat og avokado + wasabi og soyasaus ) Fredag - Laks skåret i terninger over et lass av gulerøtter, paprika, babytomater og lettrømme Lørdag - Hjemmelaget énporsjonspizza / to pitapizzaer med ketchup, paprika, tomat, ananas, kjøtt, bacon og ost Søndag - Leftovers fra lørdag, eller en smoothie. (Skjeldent lyst på mat på søndager )
Rubies_ Skrevet 21. januar 2013 #33 Skrevet 21. januar 2013 Ny ukesmeny hos meg. Denne uka står dette på menyen: Mandag: Stekt rødspette med dampa grønnsaker Tirsdag: Minestronesuppe Onsdag: Ordentlig store kjøttboller i paprikasaus og fullkornspenne med salat på siden Torsdag: Fiskekaker (lagd av sei og torsk) i brun saus med poteter og råkost Fredag: Jukselasagne (lasagne uten bachamelsaus) Lørdag: Muligens ut å spise Søndag: Coq au vin
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #34 Skrevet 21. januar 2013 Sist uke var slik: Mandag: Torsk, urter og grønnsaker Tirsdag: Wok av grønnsaker og omelettskinke Onsdag: Spagetti og svinekjøttdeig Torsdag: Salat med litt skinke Fredag: Taco Lørdag: "Kinagrønnsaker" og skinke Søndag: Kyllingsuppe Anonym poster: 5ab71e04c4d760c5ba3aa8a642554170
Kladd Skrevet 21. januar 2013 #35 Skrevet 21. januar 2013 Middagsmenyen en ganske vanlig uke for meg kan bestå av: -Wok med kyllingstrimler -Linsesuppe -Stekt laks med enten en eller annen salat eller med pasta og stekte tomater -Taco hvor jeg sammen med karbonadedeigen slenger oppi bønner og hakkede tomater. Spises sammen med fullkornslefser, kesam og masse grønnsaker. -Fullkornspasta med stekte grønnsaker (brokkoli, sopp, paprika) og parmesan. -Hjemmelaget pizza med grov bunn, mager ost og enten skinke, karbonadedeig eller kyllingstrimler. Spiser med salat ved siden av. -Grønnsakssuppe, noen ganger med pølsebiter oppi Prøver å få inn 1-2 vegetariske middager i uka - godt for både kroppen, lommeboka og miljøet!
Gjest Funky Punk Skrevet 21. januar 2013 #36 Skrevet 21. januar 2013 I dag: stekte kyllingbiter med løk, limeblader, gulrot, chili og nudler. Har også oppi litt fersk limejuice, soyasaus, fiskesaus og sur-søt saus I morgen: quesadillas med kylling og urter Onsdag: omelett Torsdag: laksefilet med poteter Fredag: hamburger Lørdag: kyllingenchilada Søndag: vet ikke enda
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå