Gjest LadySizz Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Skal nå skrive en ukesmeny bestående utelukket av sunn og næringsrik mat,og da trenger jeg virkelig hjelp! Er jo selv av typen som elsker husmannskost og litt for mye junk food,men skal nå legge om for en uke bare for å prøve,og har egentlig ikke så masse peiling. Tror det fort blir bare salat om dagene om jeg skal lage den uten noen tips Så er ute etter tips til både frokost,lunsj,mellommåltid,middag og kveldsmat. Noen som kan hjelpe?
KaDust Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 Neste ukes middagsplag ser slik ut hos oss: Mandag -Wokede grønnsaker, stekt ris og kylling Tirsdag -Hjemmelaget pizza med sunt fyll. Onsdag -Biffsalat Torsdag -Ovnsbakt laks m/salat Fredag -Hjemmelaget burger og hjemmelaget burgerbrød m/salat Lørdag - Valgfritt Søndag -Taco m/hjemmelaget lefser Til frokost har jeg feks pannekaker (oppskriften jeg bruker: http://minmakeover.blogg.no/1343678703_sunne_pannekaker_god_.html), havregrøt m/frukt, frukt-salat, grov sandwich, egge-retter som omelett, eggerøre eller eggesandwich og alltid en kopp grønn te. Til lunsj spiser jeg gjerne en hjemmelaget baguette, smoothie, grov toast (alltid med grønt i også). Mellommåltidene mine er alltid frukt, gjerne banan siden det metter med en gang. Men også grapefrukt, appelsin osv. Til kvelds blir det gjerne nøtter, frukt eller grønnsaker som feks gulrøtter. Håper det hjalp litt. ellers kan du jo lage masse protein-søtsaker slik som ei venninne av meg: http://www.frkgrasto.com/ - hun har en del oppskrifter på siden sin 1
Gjest LadySizz Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Tusen takk for flotte tips KaDust! Her blir det nok en ting eller tre som blir med på ukesmenyen min! Kan legge ut hvordan den hele blir når jeg har fått litt tips og lett litt selv så kan dere som er litt sunne av dere "dømme" om den er bra nok
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Frokost: Havregrøt med forskjellig topping, feks eple, banan, nøtter, syltetøy, kanel/sukker. Omelett med grønnsaker og skinke Knekkebrød med pålegg (egg, kalkunskinke, cottage cheese) Lunsj: Enten det det samme som frokost, eller middagsrester feks. Middag: Pitabrød/wraps med kyllingfilet/svinestrimler/laks. Salat med biffstrimler, egg, kylling, svinekjøtt osv. Karbonadekjøttdeig med fullkornspagetti. Hamburger med karbonadekjøttdeig og salat. Pizza med grovbunn, og det sunne du ønsker å ha på. Omelett Grønnsakssuppe, eller andre typer supper. Kyllingfilet med potetbåter. Laks med fullkornsris og grønnsaker. Fiskepinner m/tilbehør Torsk m/tilbehør Grove pannekaker med enten kjøtt eller syltetøy inni. Grønnsakspai Chili con carne Lasagne laget med squash og karbonadedeig Fiskegryte med biter av fisk som du liker. Rekesalat Kveldsmat Det kan enten være rester av middag, yoghurt med musli, en frukt, knekkebrød, smoothie, havregrøt ellernoe Anonym poster: b8f533b41b86793874ba3593c9a08371 1
Gjest LadySizz Skrevet 9. januar 2013 #5 Skrevet 9. januar 2013 Tusen takk for masse gode tips AB! :D Dette går da unna det
KaDust Skrevet 9. januar 2013 #6 Skrevet 9. januar 2013 Man kan egentlig spise alt man vanligvis spiser, så lenge man lager det selv og bytter ut de usunne ingrediensene.
Gjest LadySizz Skrevet 9. januar 2013 #7 Skrevet 9. januar 2013 Man kan egentlig spise alt man vanligvis spiser, så lenge man lager det selv og bytter ut de usunne ingrediensene. Du har vel egentlig rett i det. Og det er jo ganske lett å finne det sunnere alternativet også Gleder meg til jeg er hjemme igjen og skal handle inn,blir nok litt annet innhold i handlevognen enn det ellers ville vært
KaDust Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Lykke til, du vil føle deg mye bedre når du er igjennom den første uken! :D
Gjest LadySizz Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Lykke til, du vil føle deg mye bedre når du er igjennom den første uken! :D Takk. Tror nok jeg vil merke forskjell ja,og håper jeg kan klare å bytte ut det meste av det usunne jeg vanligvis har i meg,og heller kan spise sunnere litt hele tiden
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #10 Skrevet 9. januar 2013 Tusen takk for masse gode tips AB! :D Dette går da unna det Haha ja, det gjorde det! Elsker å hjelpe andre mennesker med forslag til sunne matvarer. Sunn mat er faktisk kjempegodt, og det kan smake like godt som usunn mat. Lykke til Blir nok gøy når handlinga kommer! Anonym poster: b8f533b41b86793874ba3593c9a08371
Gjest LadySizz Skrevet 9. januar 2013 #11 Skrevet 9. januar 2013 Haha ja, det gjorde det! Elsker å hjelpe andre mennesker med forslag til sunne matvarer. Sunn mat er faktisk kjempegodt, og det kan smake like godt som usunn mat. Lykke til Blir nok gøy når handlinga kommer! Anonym poster: b8f533b41b86793874ba3593c9a08371 Bra det finnes sånne som deg som kan hjelpe sånne som meg..haha
Rosenrød Skrevet 9. januar 2013 #12 Skrevet 9. januar 2013 Tenkte jeg skulle lage taco i hjertesalatblad i stedet for skjell denne helgen. Hjemmelaget krydderblanding, salsa og guacemole hører også til:-)
Gjest LadySizz Skrevet 9. januar 2013 #13 Skrevet 9. januar 2013 Tenkte jeg skulle lage taco i hjertesalatblad i stedet for skjell denne helgen. Hjemmelaget krydderblanding, salsa og guacemole hører også til:-) Det hørtes ut som en god ide faktisk,skal prøves!
Rubies_ Skrevet 9. januar 2013 #14 Skrevet 9. januar 2013 Min ukesmeny denne uka ser sånn ca. sånn ut: Mandag: Grønn salat (crispysalat, agurk, grønn paprika, sukkererter, krutonger stekt i olivenolje med tørka urter og marinert kylling) Tirsdag: Stekt laks med sesamfrø og grønnsaker i grove pitabrød Onsdag: Biffwok Torsdag: Minestronesuppe vegetar med hvitløksbaguetter Fredag: Italiensk pizza med tynn bunn, pizzasaus, mozzarella, spekeskinke, ruccola Lørdag: Seiburger med grove brød, salat og diverse grønnsaker Søndag: Elggryte med poteter
Gjest LadySizz Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Min ukesmeny denne uka ser sånn ca. sånn ut: Mandag: Grønn salat (crispysalat, agurk, grønn paprika, sukkererter, krutonger stekt i olivenolje med tørka urter og marinert kylling) Tirsdag: Stekt laks med sesamfrø og grønnsaker i grove pitabrød Onsdag: Biffwok Torsdag: Minestronesuppe vegetar med hvitløksbaguetter Fredag: Italiensk pizza med tynn bunn, pizzasaus, mozzarella, spekeskinke, ruccola Lørdag: Seiburger med grove brød, salat og diverse grønnsaker Søndag: Elggryte med poteter Seiburger <3 Takk for tips
KristineS Skrevet 9. januar 2013 #16 Skrevet 9. januar 2013 Har selv lagt om kostholdet en del det siste halvåret, men her fikk jeg masse nye tips. Seiburger var jo genialt! Har en stor pose sei i fryseren som jeg ikke viste hva skulle bruke til. Nå vet jeg det =) Og i tillegg får jeg tatt i bruk kjøttkverna på kjøkkenmaskina :D
Rubies_ Skrevet 9. januar 2013 #17 Skrevet 9. januar 2013 Har selv lagt om kostholdet en del det siste halvåret, men her fikk jeg masse nye tips. Seiburger var jo genialt! Har en stor pose sei i fryseren som jeg ikke viste hva skulle bruke til. Nå vet jeg det =) Og i tillegg får jeg tatt i bruk kjøttkverna på kjøkkenmaskina :D Jepp, det er helt genialt! Jeg lager ofte fiskeburger av forskjellige typer fisk. Lakseburger er også kjempegodt. Med frisk gressløk - nam!
Anglofil Skrevet 10. januar 2013 #18 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Jeg er selv lavkarber, ergo må jeg gjøre om på en del oppskrifter slik at de er tilpasset meg. Jeg mener at veldig mye mat kan gjøres sunn med enkle grep. Pannekaker kan lages av mandelmel, havregryn eller annet mel man måtte foretrekke, pasta kan erstattes av fullkornspasta for de som spiser det (jeg velger heller andre lavkarbovennlige varianter kjøpt på helsekosten, evt. bruker grønnsaker i stedet for). Selv setter jeg opp ukemenyer for et par uker av gangen, og jeg handler da også inn for to-tre uker av gangen. Det sparer penger, tid og det gjør at jeg ikke faller for fristelsen til å lage enkle løsninger som ikke er godt for meg. Jeg har laget en liste over alle retter jeg liker og kan spise, tilpasset min kost, og plukker utifra dem. Lager all mat fra bunnen av Slik er min matplan de neste to ukene: Mandag: Estragonkylling Tirsdag: Hjemmelagde kjøttboller m/tomatsmørsaus Onsdag: Ovnsbakt fisk (ikke bestemt typen enda) Torsdag: "Pasta" carbonara (blomkål skrellet i strimler som pasta, har da hjemmelaget carbonarasaus) (denne lages noen ganger vegetar, kommer an på hva jeg føler for) Fredag: Sitronkylling Lørdag: Taco (erstatter lefster og tacoskjell med grønnsaker, har også lavkarbolefser jeg kan bruke) Søndag: Hjemmelaget kylling chop suey Lørdagskos: Hjemmelagde sukkerfrie peanøttcookies Mandag: "Pasta"grateng m/bolognesesaus Tirsdag: Ovnsbakt kylling Onsdag: Ovnsbakt marinert torsk Torsdag: Hjemmelaget orientalsk gryte (vegetar) Fredag: Asiatisk kylling- og "nuddel"-suppe Lørdag: Hjemmelaget tacogryte Søndag: Stekt makrell Lørdagskos: Hjemmelaget sukkerfri marengskake Mvh Yvonne Endret 10. januar 2013 av Yvonne
Gjest LadySizz Skrevet 10. januar 2013 #19 Skrevet 10. januar 2013 Her kommer det jo masse gode tips! Flott Kom gjerne med flere,så satser jeg på at min ukesmeny snart kan skrive full
Gjest LadySizz Skrevet 12. januar 2013 #20 Skrevet 12. januar 2013 Mens jeg allerede har en tråd om sunn mat har jeg ett spm til.. Hvilke råvarer ser dere på som esensielle og ha når man skal legge om til en sunnere livstil?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå