Gå til innhold

Kjøpe to leiligheter?

Gjest puffy

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, håper noen kan komme med gode tips her.

Jeg er en jente i starten av 20 årene som skal kjøpe leilighet med kjæresten min. Vi går inn med 50/50 hver og samlet 2 500 000. Dette utgjør 1 250 000 på hver.

Jeg har en egenkapital på 600.000 og med en god inntekt kan jeg klare å betale ned en god del i måneden. Jeg har snakket med banken og kan få lån alene på 3 000 000. Jeg lurer derfor på om det vil lønne seg for meg å kjøpe to leiligheter, en med kjæresten og en som jeg kommer til å leie ut. Har forstått at man må bo på et sted i minimum ett år for å leie ut, er dette fakta? Og burde jeg kjøpe to hvor jeg leier ut en av de når jeg har såpass romslig og god økonomi til å kunne betale ned veldig mye på lånet mitt. Eller burde jeg kjøpe med kjæresten først og vente til jeg har betalt ned mer?

Dersom jeg går for det siste så sitter jeg med et totalt lån på 650.000 fra banken og kan klare å betale ned dette på få år.

Hva ville dere gjort i min situasjon? Takk for svar på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si jeg er overrasket over at du får lov til å låne 3 mill alene når du er i starten av 20-årene. Er det lov til å spørre hva du jobber med og hvor mye du tjener?

For å i det hele tatt kunne komme med tips må vi nesten vite hva du har å rutte med. Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale å bo seg i hel.

Har forstått at man må bo på et sted i minimum ett år for å leie ut, er dette fakta?

Nei, her har du misforstått. Du kan leie ut fra dag 1 såframt i fall boligen ikke har restriksjoner mot framleie. Dette gjelder hovedsakelig borettslagsleiligheter. Det du har hørt er at man må i løpet av de siste 24 mnd ha bodd i boligen i 12 mnd sammenhengende for å unngå beskatning av inntektene. Hvis ikke blir det sett på som næringsinntekt og alle inntekter blir beskattet.

Har man råd er det absolutt ingen dum idé, hovedsaklig mtp vekst i boligprisene, men på kort sikt kan man risikere å gå i tap de nærmeste årene grunnet en liten prisnedgang. Jeg har ingen tro på boligkrakk, men samtidig spørs det hvor lenge Norge kan være omtrent det eneste landet i Europa med vind i de økonomiske seilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon. Hvor mye du får låne vil også komme ann på om det finnes en form for husleie på boligen du kjøper og hvor mye denne er på. Du får ikke låne like mye på en bolig med husleie på 3000 som en husleie på 2000. Som en liten tommerfingerregel kan man si at for hver 1000 kr i ekstra utgift tilsvarer det ca. 200 000 mindre i lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe noe større? Du og samboeren MÅ ikke kjøpe 50/50, dere kan fint kjøpe noe større slik at dere slipper å kjøpe hus om noen år når dere skal få bran (om det ligger i fremtidsplanene).

Hva med en 60/40 fordeling? der du eier mest?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...