HvittHus Skrevet 8. januar 2013 #21 Skrevet 8. januar 2013 Barna er hovedarvinger, men siden de er umyndige må avgjørelser ta av vergene, i dette tilfellet mødrene til barna. Det var det jeg var redd for. Hvorfor er ikke moren sammen med en evt oppnevnt verge ansvarlig? Det finnes ikke noen økonomisk gevinst for barna. Når det gjelder barna tenkte jeg mest på skiftet. Jeg ser at gravferdsloven er annerledes oppbygd og gir mor til avdøde ansvaret for begravelsen. Hun er jo da ifølge gravferdsloven ansvarlig, men man kan jo ikke gi ansvar til en person som ikke er istand til å ta dette. Er det ingen andre slektninger som vil ta ansvaret, vil jeg mene at vergene til barna får tilbudet og ønsker heller ikke de dette, så blir det en person i kommunen som overtar. Men da blir det jo en begravelse deretter.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #22 Skrevet 8. januar 2013 Barnas mødre har ingenting med å organisere begravelse til denne mannen. Hans nærmeste slektninger, som da er hans mor, er den som skal gjøre det. Når hun ikke, pga helsemessige årsaker, er i stand til det, så er det hans søsken som er ansvarlig. Evt ser jeg muligheten for at foreldrenes søsken, altså avdødes onkler/tanter trår inn som ansvarlig. Så lenge mor lever, er vel hun arving, og er den som økonomisk kan belastes for utgiftene en begravelse gir. Anonym poster: f744d010893fa09fa8fe8c69bd4ced85 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #23 Skrevet 8. januar 2013 Vergene til barna har ingenting de skulle sagt med mindre den avdøde selv har gitt dem denne retten.Alt tyder på at søsken til avdøde er de første i rekken, om han har søsken. Anonym poster: 368a4ca2170f94371cf627093a506756
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #24 Skrevet 8. januar 2013 TS, har den avdøde selv ytret ønske om noe som helst? Har han søsken? Anonym poster: 368a4ca2170f94371cf627093a506756
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #25 Skrevet 8. januar 2013 Dødsboet kan vel bestyres av en advokat som tar seg at alt dette? Jeg tror dette vil gå under fri rettshjelp, så ring et advokatkontor i morgen og forhør deg. Ungenes mødre har i alle fall ikke noe bestemmelsesrett når det kommer til begravelsen. Og siden det er flere unger og ekser er jeg relativt sikker på at en advokat må kobles inn uansett. Anonym poster: 2a92b7f36c80d0fbbec47a9b03b53507 1
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2013 #26 Skrevet 8. januar 2013 Barna tilsammen har krav på 1/3 av mannens formue om ikke noe testamentet er skrevet. Arveloven regulere rekkefølgen og arv.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2013 #27 Skrevet 9. januar 2013 Barna tilsammen har krav på 1/3 av mannens formue om ikke noe testamentet er skrevet. Arveloven regulere rekkefølgen og arv. Rettelser. Tilsammen 2/3 deler . Altså 1/3 del hvert av de to barn. Det er da en grense på 1 mill.plidel på hver arvelott. Overformynderi kommer inn på vetdier over 1 G.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2013 #28 Skrevet 9. januar 2013 Hvis ingen familie tar kommunen seg av begravelsen. Det blir trekt av boet om der er midler . Arv mindreårig går gjennom overformynderiet. Glem barns mødre . De er ikke part i saken. Er ikke testamentet skrevet arver barn likt. Er testamentet laget er det pliktdelsarv på minst 2/3 for barn-livsarvinger i nærme relasjoner begrenset til 1 mill.om det ikke vil det skal arves mer. Men kone samboer har krav på minst 4G. Er formuen under dette blir det ikke noe arv på barn. Er formuen lav blir arv redusert tilsvarende
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2013 #29 Skrevet 9. januar 2013 Har denne mannen far ,søsken og besteforeldre kan de stå for begravelsen . Kommunen gjør det om ikke familie . Det er en ti dagers frist.Kostnader trekkes boet. Skulle denne mannen bare ha gjeld kan det tenkes han arver senere. Hans arvelott tilfaller hans arvinger som er barn. Andel utover minstelott 2/3 eller 1 mill .avhenger testamenter.
Gjest ts Skrevet 9. januar 2013 #30 Skrevet 9. januar 2013 Nå har jeg snakket med advokat. Om ikke kommunen skal ta det, så er det opp til barnas mødre. Det betyr at de to mødrene må ta seg av begravelsen. Han har ikke nærmere slekt enn søskenbarn som hadde vært i stand til dette, men de er ikke interesserte.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #31 Skrevet 9. januar 2013 Nå har jeg snakket med advokat. Om ikke kommunen skal ta det, så er det opp til barnas mødre. Det betyr at de to mødrene må ta seg av begravelsen. Han har ikke nærmere slekt enn søskenbarn som hadde vært i stand til dette, men de er ikke interesserte. Du bør heller spørre kommunen, jeg ville ikke stolt blindt på advokatens råd om jeg var deg. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i Oslo har de spesifisert at ingen kan opptre på vegne av mindreårige. Anonym poster: 368a4ca2170f94371cf627093a506756
Gjest TS Skrevet 9. januar 2013 #32 Skrevet 9. januar 2013 Ja, kommunen sier at de kan gjøre det, viss ingen andre vil. Dermed tilbake til start; barnas mødre må ta det..Det er ingen annen familie.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2013 #33 Skrevet 9. januar 2013 Ja, kommunen sier at de kan gjøre det, viss ingen andre vil. Dermed tilbake til start; barnas mødre må ta det..Det er ingen annen familie. ¨Barnas mødre er ikke i mannens familie.
Gjest TS Skrevet 10. januar 2013 #34 Skrevet 10. januar 2013 Nei, men kjære deg.. Barna er de næreste pårørende, mødrene er vergene. I følge både advokat og kommune kan da mødrene ta ansvar for kommunen. Om de ikke vil, så må det bli kommunene.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2013 #35 Skrevet 10. januar 2013 Nei, men kjære deg.. Barna er de næreste pårørende, mødrene er vergene. I følge både advokat og kommune kan da mødrene ta ansvar for kommunen. Om de ikke vil, så må det bli kommunene. Ja de kan ta ansvar for begravelsen men de er ikke i familie . Men hva sier hans syke mor om dette . Hun er familie og selv om hun ikke kan stå for begravelsen er det ikke sikkert hun vil barnas mødre skal stå for dette . De kan trå inn på et sårt område her. Jeg ville vært veldig forsiktig som mor til et av barna uten skriftlig samtykke fra mannens mor her. Dette selv om jussen sier de kan trå inn etter ti dager om ingen melder seg fra hans familie .
Gjest TS Skrevet 10. januar 2013 #36 Skrevet 10. januar 2013 Ja de kan ta ansvar for begravelsen men de er ikke i familie . Men hva sier hans syke mor om dette . Hun er familie og selv om hun ikke kan stå for begravelsen er det ikke sikkert hun vil barnas mødre skal stå for dette . De kan trå inn på et sårt område her. Jeg ville vært veldig forsiktig som mor til et av barna uten skriftlig samtykke fra mannens mor her. Dette selv om jussen sier de kan trå inn etter ti dager om ingen melder seg fra hans familie . Moren til avdøde har ingen mulighet til å gjøre noe med dette, hun har heller ikke kommet med ønsker om å gjøre så, eller å se avdøde.Hun har ingen verge, og det er ikke håp om at hun får det før en kremasjon må finne sted. Nå har det gått 7-8dager og snart faller alle bitene på plass, mtp kremasjon og begravelse. Uansett så blir begravelsen tatt hånd om de som sto han nærmest, nemlig de to kvinnene han hadde barn med.
Gjest Kine Skrevet 11. januar 2013 #37 Skrevet 11. januar 2013 Moren til avdøde har ingen mulighet til å gjøre noe med dette, hun har heller ikke kommet med ønsker om å gjøre så, eller å se avdøde.Hun har ingen verge, og det er ikke håp om at hun får det før en kremasjon må finne sted. Nå har det gått 7-8dager og snart faller alle bitene på plass, mtp kremasjon og begravelse. Uansett så blir begravelsen tatt hånd om de som sto han nærmest, nemlig de to kvinnene han hadde barn med. Synd at det er de som blir stående med det, men flott at de gjør det. Er alenemor selv og selv om barnet ikke har den store kontakten med faren hadde jeg også sørget for det om ingen andre kunne. Handler også om at barna skal få en verdig avskjed. Er noe de blir å huske, såfremt de ikke er veldig små. All ros til mødrene til barna som tar hånd om dette og antagelig samarbeider. Det betyr kanskje også at kontakten er såpass god at søskene klarer opprettholde en viss kontakt selv om faren er død.
Gjest TS Skrevet 13. januar 2013 #38 Skrevet 13. januar 2013 Kontakten er god, samarbeidet er veldig bra. Tusen takk for den Kine, mange av de andre kommentarene kriminaliserer nesten dette at mødrene ville ta ansvar så pappaen til barna deres får en verdig begravelse og at både barna og de selv skulle få en fin begravelse å tenke tilbake på. Alternativet var en kommunal/statlig begravelse. Nitrist for barna å tenke på og delta i. Nå blir det innleid sangere og rammen rundt det blir helt i pappaens ånd.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #39 Skrevet 13. januar 2013 mange av de andre kommentarene kriminaliserer nesten dette at mødrene ville ta ansvar så pappaen til barna deres får en verdig begravelse og at både barna og de selv skulle få en fin begravelse å tenke tilbake på. Ærlig talt, TS. Det er ikke snakk om å kriminalisere noe som helst, det er snakk om å stikke fingeren i jorda og være litt realistisk. Det er flott at begravelsen blir ordnet av mødrene, men hele poenget flere har forsøkt å få frem er at det slett ikke er noen selvfølge. Det er ingen som ønsker at ungene skal få en dårlig opplevelse av farens begravelse, men når du spør hvem som ifølge loven har ansvar for begravelsen må du nesten forvente å få svar på det. Anonym poster: 368a4ca2170f94371cf627093a506756 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå