Gå til innhold

Hvis du var Norges diktator

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du var Norges diktator, du kunne bestemt alt, absolutt alt til den minste detalj, ja du kunne til og med bestemt hvor ofte man får lov til å puste (for å være detaljert nok).

Hva ville du gjort? Ville du laget egne sære lover? Ville du forby noe som er lovlig? Ville du gjort noe lovlig som ikke er lovlig?

Anonym poster: d9c0152da156bc7895b87dfd59185f55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde! Av og til synes jeg Norges folk hadde hatt godt av en liten 10-års periode med diktatur, vi tar så mye for gitt her!

For det første hadde jeg forandret drikkekulturen. 2 drinks maximum på byen, og slutt på harrytur til utlandet. På flyplasser og ferjer skulle det hengt store plakater med bilde av meg med strengt blikk og pekefinger, og teksten "Husk at DU representerer Norge!"

Grensen for å stemme, billappen og alkoholkjøp skulle økt til 20 år, minst.

Tror jeg kunne skrevet en bok om alt jeg skulle forandrer. Men ikke alt er til "det verre", jeg hadde økt satsningen på kollektivtilbudet, fått gang på lyntogene og fått tannbehandling inn på frikortet, samt at briller skulle vært gratis.

Anonym poster: ecbaa37be22aa331615835841d582a6c

• Liker 3
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Jeg ville tvangsinnført en liberalistisk grunnlov og strippet politikerne for omtrent all makt. De ville bl.a. ikke lenger hatt makt til å gi konkurransefordeler, til å innføre nye lover som strider mot frihetsprinsippet (hvilket så klart også vil være nedfelt i grunnloven) eller på noen som helst måte ha noe de skulle ha sagt om hvordan folk lever livene sine.

Staten ville vært strippet ned til det absolutte minimum, d.v.s. politi, rettsvesen og forsvar. Ut over dette ville staten verken hatt midler eller myndighet til å styre og stelle med noe som helst. Ikke skoler, ikke sykehus, staten får ikke eie noe som ikke er direkte knyttet opp mot de tre omtalte ansvarsområdene og staten får heller ikke drive med "stjel og del". Ingen statlige dokumenter som ikke er direkte knyttet til rikets sikkerhet vil være undratt offentligheten. Lave skatter, lave utgifter og en høy grad av gjennomsiktighet ville vært stikkord. 80% flertall i storting og regjering ville måttet til for å forandre grunnloven.

Deretter ville jeg trukket meg tilbake.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde! Av og til synes jeg Norges folk hadde hatt godt av en liten 10-års periode med diktatur, vi tar så mye for gitt her!

For det første hadde jeg forandret drikkekulturen. 2 drinks maximum på byen, og slutt på harrytur til utlandet. På flyplasser og ferjer skulle det hengt store plakater med bilde av meg med strengt blikk og pekefinger, og teksten "Husk at DU representerer Norge!"

Grensen for å stemme, billappen og alkoholkjøp skulle økt til 20 år, minst.

Tror jeg kunne skrevet en bok om alt jeg skulle forandrer. Men ikke alt er til "det verre", jeg hadde økt satsningen på kollektivtilbudet, fått gang på lyntogene og fått tannbehandling inn på frikortet, samt at briller skulle vært gratis.

Sånn bortsett fra kun to drinker ute, så er jeg enig med deg.

Jeg ville også satset mer på bøndene, slik at mindre gårder ble mer atraktivt (ergo også mindre folk i byene) og med slike gårder ville maten vår også blitt sunnere og bedre. Både for oss og dyra.

Og så hadde jeg hyra inn mange ekstremt dyktige økonomer til å forvalte skattepenga og oljepenga på best mulig måte. Og nei jeg hadde ikke senket skatten. Selvfølgelig øke kolletivtilbudet, så det blir enklere uten bil. Fjerna bomringene og heller satt opp en slags kilometeravgift på bilene.

Anonym poster: 62ff2f5e91612e6784d564d53a566d76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn bortsett fra kun to drinker ute, så er jeg enig med deg.

Jeg ville også satset mer på bøndene, slik at mindre gårder ble mer atraktivt (ergo også mindre folk i byene) og med slike gårder ville maten vår også blitt sunnere og bedre. Både for oss og dyra.

Og så hadde jeg hyra inn mange ekstremt dyktige økonomer til å forvalte skattepenga og oljepenga på best mulig måte. Og nei jeg hadde ikke senket skatten. Selvfølgelig øke kolletivtilbudet, så det blir enklere uten bil. Fjerna bomringene og heller satt opp en slags kilometeravgift på bilene.

Skal vi slå oss sammen og sette igang et lite statskupp? :)

AnonymBruker
Skrevet

Skal vi slå oss sammen og sette igang et lite statskupp? :)

JA! jeg er klar!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- begrense innvandringen svært mye

- innføre statskirken igjen

- legge om til mer miljøvennlige løsninger

- bedre kollektivtrafikken

- ta vekk all prostitusjon

Anonym poster: 176537f39be7e83c959cfe7c2f095929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde vært Norges dicktator.

Jeg hadde fjernet bomringen da den er lite lønnsom, erstattet det med en annen avgift.

Bygd ny vei og jernbane, med hjelp av utenlandske arbeidere. Jobber i landet overtid må du betale norsk skatt, og du vil få muligheten til å få et norsk statsborgerskap.

Bygd tollmurer rundt Norge, alt som kommer inn til Norge skal kontrolleres.

Antall asylsøkere vil bli redusert til 10% av det som er nå. Pågrunn av tidligere problemer med integrering. Integreringspolitikken generelt vil bli forbedret, og den skal være mer tilrettelagt.

Forsøkt å legalisere cannabis i enkelte byer, for å se hva slags effekt det vil gi.

Bygd lavbudsjettfengsler, hvor en mister alle rettigheter. Det er et kjent problem at utlendinger fyller opp dagens fengsler, derfor vil man lage lavbudsjettfengsler tilpasset disse. Har man hatt et rent rulleblad tidligere eller gjort småtyveri vil du ikke bli sendt til disse fengslene uten videre. Forbedre du din atferd kan du også bli sendt til bedre fengsler.

Strengere straffer. Blant annet mord og voldtekt er som kjent i dag altfor milde. Dødstraff vil riktig nok aldri bli innført.

Fjernet en hel del instanser for å spare mest muligpenger.

Satt avgift på sukker og godteri. Riktig nok minimal.

Økt politisikkerhet. Økt kravene litt til politihøyskolen.

I dag gir Norge milliarder av penger til andre land, det vil selvfølgelig bli kritisk analysert av et ekspertpanel, og meg selv. De pengene vi sparer her brukes til å bygge norsk infrastruktur med utenlandske arbeidere. Jeg skal sørge for et en hver krone skal forvaltes på en god, måte slik at selv ikke et øre vil gå til spille. Det er selvsagt umulig, men vi vil jo selvfølgelig gjøre så godt vi kan.

Jeg ville også jobbet med bøndene i Norge, ikke bare de store bøndene, men også småbønder. Det må tilrettelegges for alle, og enhver.

Det ville selvfølgelig bli brukt MYE penger på generell infrastruktur, hus, biler, tog, veier, industri, forskning slik at vi kan spare penger, og tjene mer penger.

Anonym poster: f1753dd2b6f71ea1e8880f0eb9874f5d

Skrevet

-Dyremishandling skulle stilles på lik linje som barnemishandling. Og gjort folk oppmerksomme på at det ulovlig å kjøre/gå forbi et skadet dyr.

-Annet skolesystem hvor du blir belønnet og kan bli fortere ferdig jo hardere du jobber. Og du har rett på extra hjelp kveldstid om du har vært syk en lengere periode.

-Ulovlig å røyke i bil

-Dyrepoliti

-Bevilget mer penger til veinett.

-Satt en maksimum reiseavstand fra hjemsted til sykehus ol på 45 min.

-Mer penger til narkotika etterforskning. Fokus på små byer der spredningen er stor

-Høyere stipend

-Mindre makt til media

-Pålagt å rus teste seg hver 3 mnd. Positive tester tilsier 3 mnd med fengsel i total isolat.

-For at barnevernet skal fjerne et barn fra familie må det være minst 40 personer involvert og alle må stemme over forslaget.

-Gravide kan ta ut egenmelding hele svangerskapet

-mødre og fedre kan ha permisjon samtidig

-fedre permen spiser ikke av mors perm

-frukt og grønt gratis på hvert gatehjørne

-alle ledere og sjefer må ha pedagogisk utdanning og det må være 1 av hvert kjønn i stillingen

-Man kan ta et ekstra førerkort som gir deg lov til å kjøre fortere.

-tog i nord

-onecall sine reklamer skulle aldri fått blitt vist.

-de med lange timer skulle fått mer betalt og tvungen overtidsbetaling.

-alle er pålagt å sove så lenge som anbefalt for dem, og det skal kontrolleres med innvendig klokke.

Bare sunn mat på resturang

Alle må vaske seg annen hver dag minst

-man skal ikke trenge å være god i historie for å bli lege

-installere falske soler under mørketida

-oppløst båndtvang, folk som er redd hunder får gå i kurs, det skal ikke gå utover andres livskvalitet

-etter fylte 60 må du ta kjøretimer 1 gang i året. Men før det er det hvert 10 år etter at du fikk lappen

-fjernet kubikk grensa på snøskutere for 16 åringer

-fjernet lov om at man må følge løyper, de skal bare være veiledende

-ikke plumbering på mopeder. Trimming og passasjer er lov

-bedre kollektiv tilbud

• Liker 1
Skrevet

Hvis du var Norges diktator, du kunne bestemt alt, absolutt alt til den minste detalj, ja du kunne til og med bestemt hvor ofte man får lov til å puste (for å være detaljert nok).

Hva ville du gjort? Ville du laget egne sære lover? Ville du forby noe som er lovlig? Ville du gjort noe lovlig som ikke er lovlig?

Anonym poster: d9c0152da156bc7895b87dfd59185f55

Gjett om! Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

Jeg ville proklamert en sekulær stat, med republikk som styreform, og skilt kirke og stat for all fremtid.

Jeg ville forbudt all religiøs indoktrinering og misjonering i regi av noen utdanningsinstitusjon.

Deretter ville jeg utlyst frie valg og latt folket styre seg selv. Diktatur kommer det ikke noe godt ut av.

AnonymBruker
Skrevet

sipp*

Snakk om å styrte et land.

Anonym poster: f1753dd2b6f71ea1e8880f0eb9874f5d

• Liker 2
Gjest Lurifix
Skrevet

Minsket innvandring

Fikset integreringen

Stoppet å gi penger til korrupte land, ledere og annet tull

Fikset helsevesenet, politiet, brannvesen, skolene, veiene, eldreomsorgen og alt som må fikses

++++

• Liker 2
Skrevet

Oh yeah!

-Minsket innvandringen med 90%

-Alle kriminelle innvandrere ville bli sendt hjem og ut av Norge

- Opprette de gode gamle fangehullene uten strøm og vann

-Forbydd tigging

-Opprettet arbeidsleir på Bjørnøya for narkomane, hvor de måtte jobbe og slite for føden til de var helt friske

-Fikset helsevesenet, politiet, brannvesen, skolene, veiene, eldreomsorgen og alt som må fikses

- Innført dyrepoliti,

- Forbydd rovdyrjakt

• Liker 4
Skrevet (endret)

Haha folk ville hatet å ha meg som diktator. Hadde vært gøy da, jeg vil isåfall:

- Legge ned alle slakterier, forby all import av kjøtt og gjøre det ulovlig å konsumere produkter laget av dyr drept på slakterier.

- Totalforbud mot jakt på rovdyr. (Ulv, bjørn, gaupe, jerv ++ skal fredes)

- Sau og andre beitedyr til eventuell ullproduksjon skal ha minst to gjetere per flokk som passer på dem på beite.

- Forbud mot all form for pels og pelsdyroppdrett.

- Fjernet moms på ikke animalsk mat.

- Øket prisene på animalske produkter da det vil koste mer å produsere dette på en human måte.

- Satset hundre prosent på miljøvennlige kraftverk, mer vind, vann og bølgekraft.

- Gjort det påbudt med toppisolerte hus for å gjøre varmetapet så lite som overhodet mulig.

- Totalforbud mot hvalfangst.

- Totalforbud mot fiske.

- All eventuell egg og melkeproduksjon skal foregå på humane måter, dvs frittgående høner, som i høner som virkelig får leve ute i naturen på enorme inngjerdede områder etc og samme med kuer, melking i automatiske båser kuene selv går inn i.

- Gratis kollektivtransport for alle.

- Langt strengere straffer for grove lovbrudd som ran, voldtekt, drap, drapsforsøk osv.

- Eget dyrepoliti med like mye makt som dagens politi har.

- Avskaffet arveavgiften.

- Verdig behandling av eldre! Gratis sykehjemsplasser til alle på topp moderne, koselige og veldrevne eldrehjem.

- Ryddet opp i helsevesenet og papirmølla i byråkratiet.

- Langt bedre tilbud for psysisk syke.

- Hyppigere legehjelp for alle.

Sikkert tusen andre ting jeg ville gjort også men :P

Endret av Soloppgang
  • Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Ville vel gjort omtrent det samme som Space Baby. Evt. overført alle offentlige verdier til meg selv for så å flytte utenlands.

AnonymBruker
Skrevet

Åja!

Jeg ville forbudt import av kinesiske konsument-varer

Jeg ville forbudt næringsvirksomhet som selger billig konsumentvarer som Nille, Gina Tricot, H&M osv

Jeg ville økt bevilgningene til Politi / sykehus / eldreomsorgen / barnehage / skole

Jeg ville redusert det offentlige administrative Norge betraktelig

Jeg ville innført skattelette for 1 inntekts husholdninger

Jeg ville innført obligatorisk trim på skoler og arbeidsplasser - svømmehaller til alle / idrettshaller med type "japansk trim i parken" tilbud - gratis - noe slikt :)

Jeg ville innført minstelønn og lønnstak og behovsprøvd barnetrygd

Jeg ville fjernet kontantstøtten

Jeg ville innført "har du ikke bestått bil-sertifikatet på 30 kjøretimer, så er en ikke egnet til å kjøre bil og får ikke fortsette.

Jeg ville innført privatøkonomi i ungdomskolen

Jeg ville innført heldagskole med leksehjelp / skoleuniform og varm lunsj a la Jamie Oliver

Jeg ville endret Enova`s støtteordningermed maks inntekt, slik at folk som Stein Erik Hagen ikke kan få støtte til varmepumper i huset sitt.

Anonym poster: 25c789d3611db64c310b5e278de22413

Skrevet

Jeg ville (blant annet):

- Meldt Norge ut av NATO

- Ut av EØS og Schengen

- Gjort Statoil 100 % offentlig styrt og trukket dem ut av all jævelskap utenlands

- Forbudt kjøpesentre utenfor bysentra

- Elektrifisert og effektivisert jernbanen (Ikke lyntog vel og merke)

- Stanset DLD og vikarbyrådirektivet

- Nasjonalisere de største bankene, og energiindustrien

- Praktiske valgfag i ungdomsskolen

- Fjerna moms på mat og strøm

- Innført finansskatt

- Senke skatter og avgifter for vanlige arbeidstakere, og gjøre formueskatten mer progressiv.

- Gjeninnføre skatten på kapitalinntekt.

- Gitt alle politiske partier like mye talerett i media

- Senket lønnen for stortingspolitikere + innført obligatorisk arbeidserfaring på 5 år fra en annen jobb enn heltidspolitiker

- Skape en ny lov for styrer i større foretak. 1/3 eiere, 1/3 offentlige styresmenn + 1/3 av de ansatte i hvert styre.

Så klart er det mye galskap i tillegg til dette jeg vil ha lyst til, både større og mindre viktige ting, men dette er en del av hovedessensen.

• Liker 4
Skrevet

Eneste interessante med tråden er at det fortsatt kun er gutta som klarer å være noen lunde realistisk uten lover og tiltak som motstrider hverandre eller som aldri kan fungere i praksis og knapt nok i teori.

Anonym poster: 461313f6a4ff55ac2e95742a28053e15

Skrevet

hvis jeg hadde vært diktator i Norge. så hadde jeg løslatt kriminelle i bytte mot at de tok jobben med å være en spesialgruppe som skulle utføre terror mot eliten i Singapore -som er sterkt høyreorientert!!

og jeg hadde vurdert å tømme deler av norske fengsel i bytte mot at de dro til Singapore. så de kan være kriminelle der heller.

:-)

Anonym poster: ea2113402713745e3275d754f22b64c5

Skrevet

Forbud mot botox og silikon, forbud mot solarium, dyrere tobakk og strengere toll, rådgivende valg beholdt men krav om bestått kunnskapsprøve for at stemmen skulle telles med, gratis kollektivtransport og helsetjenester inklusive tannlege og medisiner, utbygging av lyntog, obligatorisk norsk- og samfunnskurs for innvandrere som holdes av nordmenn dvs. krav om at nordmenn og innvandrere omgås, økning av lærerlønninger og krav til lærernes kompetanse, høyere skatter for de med høyest inntekt og formue for å finansiere alt dette.

Anonym poster: ba0851eb971340fcd3b3cb6eec567188

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...