Gå til innhold

Huseieren døde - blomster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen døde, så nå er det bare dama igjen. Tenkte å sende blomster til begravelsen, men har ingen erfaring med det.

Hvor mye burde jeg legge i blomster? Jeg lever av dårlig betalt deltidsjobb, så budsjettet er litt begrenset. Men det skal ikke se for stusselig ut heller.

Jeg må nesten ha med bånd også, men hva burde det stå? Hvor mye vil blomster og bånd vanligvis komme på til sammen?

Er det mer jeg burde tenke over før jeg drar til blomsterbutikken?

Anonym poster: 3d7413b7e558b98f61f8ece5bfee27a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på at det ikke står "Vennligst ingen blomster til hjemmet" eller noe lignende i dødsannonsen. Men ellers holder det vel med en fin bukett hun kan ha hjemme? Jeg har ikke veldig erfaring med sånt. De i blomsterbutikken vet sikkert også.

Anonym poster: 0482158589b83e9ba7949f7c1c995152

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sender som regel til den avdødes enke/enkemann, ikke til båren? Om det da ikke er snakk om krans eller lignende, noe man ikke gir til en man leier av (om de da ikke har fungert som reserveforeldre e.l.)

Anonym poster: 884e4200317d71cfcc49fdb11345d220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sender som regel til den avdødes enke/enkemann, ikke til båren? Om det da ikke er snakk om krans eller lignende, noe man ikke gir til en man leier av (om de da ikke har fungert som reserveforeldre e.l.)

Anonym poster: 884e4200317d71cfcc49fdb11345d220

Jeg er invitert i både begravelsen og til selskap etterpå. Jeg skal ikke dra i selskapet, men vurderer å dra i kirken.

Har ikke sett dødsannonsen, leser ikke papiraviser. Hm, ble usikker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at bukett til hjemme, så sant det ikke står vennligst ikke blomster til hjemmet i annonsen, er vanlig så lenge det ikke er nær familie eller venner.

Da er det heller ikke vanlig med bånd, men et vanlig kort med kondolerer eller lignende på.

Buikken vil helt sikkert hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Så fint at det finnes forum som dette, hvor det går an å spørre om ting man lurer på.

(så får jeg heller vri meg i det stile over folks uvitenhet om samfunnet)

Regn med at det er mange buketter i huset akkurat nå, send gjerne med en vase om du gir blomster.

Her ser du ca priser på en bukett http://www.interflora.no/

Jeg tror at huseieren blir like takknemlig for en fruktkurv feks. eller en kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hva som står i dødsannonsen som flere her påpeker. Det er mange som ikke ønsker blomster til hjemmet, for det kan ofte bli alt for mye. Det er heller ikke naturlig for en som ikke står avdøde veldig nært å sende blomster til selve begravelsen. Men nå vet vi jo ikke hvilket forhold du hadde til avdøde.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tatt med konvolutt med kort og pengegave til det veldedige formålet i selve begravelsen om du drar dit. Surrehodet kommer også med et godt forslag om å rett og slett gi mat til huseieren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten garantere at hun nesten drukner i blomster nå, du er nok ikke alene om den tanken. Hva med å gjøre noe annet istedet? Hvis det var en sykdom som lå bak dødsfallet kan du jo donere penger til kreftforeningen eller hva det skulle være.

Kanskje hjelpe henne med daglige gjøremål, invitere henne på middag en dag eller noe sånt.

Anonym poster: b2ac227c7dd20cc43e05dafd674b3afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten garantere at hun nesten drukner i blomster nå, du er nok ikke alene om den tanken. Hva med å gjøre noe annet istedet? Hvis det var en sykdom som lå bak dødsfallet kan du jo donere penger til kreftforeningen eller hva det skulle være.

Kanskje hjelpe henne med daglige gjøremål, invitere henne på middag en dag eller noe sånt.

Anonym poster: b2ac227c7dd20cc43e05dafd674b3afd

Hvis TS har lyst til å sende blomster, synes jeg hun skal gjøre det. Hun kjenner tydeligvis disse menneskene godt nok til å være invitert i både begravelse og minnestund. At "alle andre" også sender blomster er jo bare sånn det er, synes ikke TS skal behøve å bruke masse tid/evt penger hun ikke har på å være "kreativ".

Hovedpoenget er at hun ønsker å sende en blomst, og lurer på hvor mye det koster. Så for å svare på spørsmålet:

Hadde jeg vært TS ville jeg sendt en bukett hjem til enken, og brukt ca 300 kroner på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Billebill. Jeg tror det bare blir blomster hjem til henne, og så møter jeg bare opp i kirken. Er det sannsynlig at lokalavisa kan svare på hva det har stått i en evt dødsannonse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del lokalaviser har også dødsannonser på nett en viss periode. Sjekk der, ellers kan de sikkert finne igjen annonse. Biblioteker har også ofte arkiv med lokalaviser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sende en blomst i potte og ikke bukett. Jeg fikk begge deler da en forelder døde. Satte pris på en blomst som ikke bare døde etter noen få dager.

Anonym poster: 708e58543ed35997d732e300d1a17504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er "vanlig" husleier (dog med godt forhold til eierne) bør du ikke sende blomster til begravelsen. Heller til hjemmet i så fall, men like gjerne kake eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...