Gå til innhold

Valg av lesebrett


Bovary

Anbefalte innlegg

Min far fikk den som bokkilden.no selger, og jeg syntes den var....ekkel. Type plastleke for unger, og det e-blekkgreiene blafrer og blinker og noe så treeeeeegt....!!

Nå er jeg vant til Kindle på android-brett, så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg orker ikke vente 2-3 måneder på å få kjøpt Kindle paperwhite på amazon...og jeg syns det er vanskelig å holde tunga rett i munnen når jeg er på ebay og ser flere varianter av den der. Dessuten er det forvirrende at prisene varierer sånn på ebay...virker tryggere å kjøpe den av forhandler (amazon).

Vil ha lesebrett...nå. Utålmodig :)

Låner ipad til mannen så lenge...men vil ha eget lesebett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixmania har en del. Link. Så her kan du jo få noe på noen få dager. :)

Bookeen Cybook Odyssey (har den med HD og frontlys selv) og Sony PRS T2 er ålreite greier.

Bookeen Cybook Opus er overpriset så det holder, brettet er noen år gammelt nå. De andre de har der kjenner jeg ikke spesielt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ghosting? Jeg måtte Google det teite brettet, jeg fikk aldeles spader og lurte på om det var feil på det, hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når teksten fra forrige side "henger igjen", dvs du kan se skygge av teksten. Det er ett av problemene med e-ink, men for å unngå det så "resettes" alle pikslene for hver side.

Det har altså med hvordan e-ink fungerer å gjøre, hver piksel er en liten mikrokapsel som har svarte og hvite partikler i seg. Hvilke som ligger øverst bestemmes av filen som leses, og det er slik teksten vises.

Nyere brett har ikke de samme store problemene med ghosting som de første. Jeg tror at den til Bokkilden ikke er spesielt ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv Kindle utgaven jeg hadde fra 3 år tilbake hadde ingen slik "vibrasjon". Kun et kjapt flimmer idet man byttet side som jo ikke plaget meg overhodet.

Mitt tips er og blir - skaff deg jetcarrier konto (like enkelt som å registrere seg en epostkonto), bruk adressen og bestill kindle til denne. Jetcarrier sender deg da regning på fraktkostnaden og du får kindle'en levert rett hjem på ca 1 uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Kindle utgaven jeg hadde fra 3 år tilbake hadde ingen slik "vibrasjon". Kun et kjapt flimmer idet man byttet side som jo ikke plaget meg overhodet.

Mitt tips er og blir - skaff deg jetcarrier konto (like enkelt som å registrere seg en epostkonto), bruk adressen og bestill kindle til denne. Jetcarrier sender deg da regning på fraktkostnaden og du får kindle'en levert rett hjem på ca 1 uke.

Takk Guybrush! Og alle her med fine innspill! Da skal jeg finne ut av jetcarrier :) se ikke bort ifra at det dukker opp flere spørsmål i den prosessen..he he...takk :)

God helg - god lesing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som vet om en enklere måte å konvertere/få inn norske bøker på en kindle enn denne fremgangsmåten her (nå var denne guiden til mækk, men jeg tipper tilsvarende til pc ikke er så veldig mye enklere)? Skal hjelpe ei dame som har fått en slik dings, og jeg vet med sikkerhet at en slik guide ikke gjør annet "godt" enn å øke teknologiangsten hennes adskillige hakk. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den guiden der er overkomplisert (kvoten for skjermdumper er oppbrukt for de neste ti år...), men det er pr dags dato den beste måten å gjøre det på. Men virkelig, den "guiden" der er helt idiotisk vanskelig å følge pga de mange skjermdumpene.

Du kan kutte ut bokskya fullstendig, det holder med Adobe Digital Editions. Men til gjengjeld så MÅ boka aktiveres der. Plugin til calibre er et must, men når den er på plass så kan man bare klikke og dra den ferdig aktiverte boka inn i calibre. Koble Kindle til pc, vent til calibre kjenner den igjen, høyreklikk på boka og velg send to main memory. Svar ja på spørsmål om konvertering.

Ellers, noe renere tekst her:

http://stream-record...-t8349.html?amp

Åh, sånn at det er helt klart, mye av det som gjøres her er en engangsgreie. Man trenger ikke så mange steg for hver eneste bok. Etter at ting er på plass så er det altså som følger:

1. Kjøp bok

2. Last ned til Adobe Digital Editions

3. Hent bok fra der ADE lagrer den og dra den over i Calibre

4. Overfør fra Calibre til Kindle.

Moderator-note: Dette er pr dags dato ikke spesielt ulovlig å gjøre, minner om at vi snakker om å kunne bruke det vi har kjøpt på den måten vi ønsker. Kjøpt og betalt for.

Endret av Zzyzx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx a bunch, XYZ! :)

..og noted: edit. :tommel:

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få med deg editen min med nummerering av alle de "vanskelige" punktene etter første gangs oppsett. Helt uten skjermdumper. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

  • 4 måneder senere...

Guybrush: Om jeg i tillegg skulle hatt noe for magasiner med fargeskjerm hadde jeg skaffet meg en kindle fire HD 7" eller 9".

Hm..der ga du meg noe å tenke på? Så Kindle Paperwhite har ikke fargeskjerm option? Kunne vært fint å lese fargede magasiner også...og barnebøker med farger...Da er det "kun" Kindle 4 (fire?) HD som har det?

Var akkurat inne og skulle til å bestille Kindle Paperwhite, men fikk oppgitt "cannot be shipped to the selected address." Problemer med shipping til Norge (amazon)? Har sendt dem en mail...

Var kanskje like greit, i og med at jeg kanskje bør ha en som kan ta farger også.

Takker og bukker - og neier for veldig god info!

Det gjelder vel reklameversjonen. Bestill den vanlige uten reklame.

Ellers:

http://ebookfriendly.com/tablet-or-ereader-questionnaire/

Anonymous poster hash: b87a6...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amazon åpnet for sending av paperwhite i februar/mars tidligere i år. :)

Ok, gode nyheter! :)

Jeg svarte også i helt feil tråd, vet ikke hvordan jeg klarte det, men alt går an. ;)

Anonymous poster hash: b87a6...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Er det komplisert å konvertere norske bøker slik at de kan leses på Kindle? Er alle programmer som trengs gratis?

Jeg leser mye på norsk, men har lyst på Kindle fordi mange av de engelske bøkene jeg har lyst på ikke er lett tilgjengelig i Norge (en del lett faglitteratur). Er det lurt med Kindle? Vil altså ha i både pose og sekk. :ler:

Og hva med å låne e-bøker på biblioteket? Må man ha et spesielt brett, eller låner man hele brettet? Vet at de på biblioteket hjemme låner ut brettet, men jeg er ikke hjemme så får ikke spurt om andre alternativer ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke kjempekomplisert å konvertere. Jeg klarte det ved bruk av bloggen ebokhylla mi og litt tålmodighet. Det gjelder bare å gjøre eksakt det hun skriver, og ikke prøve å tenke selv. Jeg har mac og misforsto litt på et par punkter for det samsvarte ikke helt med slik jeg er vant til å gjøre ting. Da jeg gav opp å tenke selv gikk det smertefritt. :ler: Og som Zzyzx sier, det er første gangen det er litt krøkkete, etter det går det lett som en plett.

Mitt største problem var i grunnen da jeg i sin tid skulle ta i bruk Adobe Digital Editions for å lese på iPad. Instruksen på bokkilden var noe mangelfull....

Men tilbake til Kindle, både Calibre og plug-in'en er gratis ja, men du kan velge å donere til utviklerne av Calibre. Har ikke prøvd å låne ebøker fra biblioteket siden mitt lokale bibliotek foreløpig ikke tilbyr tjenesten, men tror ikke det er helt enkelt å låne til Kindle. Der må man visst ha spesialapp til lesebrett for å få lånt. Får håpe de utvikler tjenesten etterhvert. Muligens kan du finne litt mer om det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...