Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

jeg har endelig tenkt å skaffe meg et lesebrett. Men hvilket bør jeg velge?

Jeg vil kun bruke til lesing av bøker/blader/aviser.

Jeg leser litt engelsk/utenlandsk litteratur, men vil gjerne også kunne lese norske bøker på den.

Hva bør jeg velge?

Tusen takk for innspill!

Endret av Bovary
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beror på størrelse og bruksområde.

Hvis du kun skal bruke den til det og muligens bittelitt nettsurfing, se videoer, osv. så HP Slate 500. Koster en rundt 1500-2000 i disse dager. Kan kjøre Windows 8 pro.

Hvis du skal bruke den til litt mer krevende oppgaver så Samsung Series 7 Slate. Kjører også Windows 8. Koster en rundt 4-5000.

Men den beste, etter min mening, er Asus EP121. Du har alltid penn og alt med deg. Trenger du tastatur på norsk i stedet for det amerikanske som følger med så får du kjøpt det for en 500 kroner på elkjøp. Denne ligger også på en rundt 4-5000. Men den er, etter min mening, bedre i både form og fasong enn Samsung.

Anonym poster: 7e27c2b511ffca4a00c0e544d450aa4f

Skrevet

Beror på størrelse og bruksområde.

Hvis du kun skal bruke den til det og muligens bittelitt nettsurfing, se videoer, osv. så HP Slate 500. Koster en rundt 1500-2000 i disse dager. Kan kjøre Windows 8 pro.

Hvis du skal bruke den til litt mer krevende oppgaver så Samsung Series 7 Slate. Kjører også Windows 8. Koster en rundt 4-5000.

Men den beste, etter min mening, er Asus EP121. Du har alltid penn og alt med deg. Trenger du tastatur på norsk i stedet for det amerikanske som følger med så får du kjøpt det for en 500 kroner på elkjøp. Denne ligger også på en rundt 4-5000. Men den er, etter min mening, bedre i både form og fasong enn Samsung.

Anonym poster: 7e27c2b511ffca4a00c0e544d450aa4f

Dette er jo nettbrett og ikke lesebrett.

Selv har jeg Kindle og er veldig fornøyd med det. Når jeg skal oppgradere kommer jeg nok til å kjøpe Kindle igjen. I utgangspunktet støtter ikke Kindle formatene for norske e-bøker, men det er det en smal sak og fikse med et program du laster ned og bruker for å konvertere filene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Sony PRS-T1, og er veldig fornøyd med den. Det støtter epub-formatet, så du slipper å konvertere bøkene hvis du vil kjøpe ebøker i Norge. Men det er uansett ikke tungvindt å konvertere.

Sony-brettet har plass til minnekort, hvis du vil ha mer lagringsplass enn det som er innebygd. Og ordbøker, wifi-tilkobling og muligheter for å lage notater, bokmerker o.l.

Jeg har ikke prøvd nettbrett fra Kindle, så jeg kan ikke si hva som er best. Men jeg er i alle fall veldig fornøyd med Sony sitt. Nå er vel mitt Sony-brett erstattet med en nyere variant som heter Sony PRS-T2. Her kan du lese om T2: http://itpro.no/arti...tal-e-bokleser

Anonym poster: 0164b44d65ea2aa633a6276d025e5d4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke prøvd nettbrett* fra Kindle,

*Mente selvsagt lesebrett og ikke nettbrett

Skrevet (endret)

Kindle er veldig enkelt. Jeg har hatt en i ett og et halvt år nå. Jeg har også hatt flere andre lesebrett, det siste innkjøpet er denne:

http://www.pixmania....d-frontlig.html

Etter å ha prøvd mange forskjellige brett og distribusjonsløsninger for e-bøker så har jeg kommet fram til at hvilket brett jeg velger egentlig er revnende likegyldig. Alle bøker jeg kjøper fjerner jeg kopisperre på uansett og konverterer dem til formatet som passer for brettet jeg skal lese på. Derfor er det for min del helt likegyldig om jeg leser på en Kindle, en Nook eller en Sony. Selve brettets funksjonalitet og ergonomi er mye viktigere for meg.

Dessverre finnes det ikke fysiske butikker som har et godt utvalg av brett, så det er nesten umulig å få prøvd før man kjøper.

(Ja, jeg er lesebrettjunkie. Vurderer å kjøpe en Kobo Mini i tillegg, det blir i så fall mitt femte.)

Endret av Zzyzx
  • Liker 2
Skrevet

(Ja, jeg er lesebrettjunkie. Vurderer å kjøpe en Kobo Mini i tillegg, det blir i så fall mitt femte.)

Du vet det går an å ha mer enn en bok på hvert brett? :Hehe:

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke hva du snakker om... :nigo:

Altså, jeg leser gode 40-50 bøker i året. SÅ god råd har jeg ikke. ;)

Skrevet

Jeg har Sony PRS-T1, og er veldig fornøyd med den. Det støtter epub-formatet, så du slipper å konvertere bøkene hvis du vil kjøpe ebøker i Norge. Men det er uansett ikke tungvindt å konvertere.

Sony-brettet har plass til minnekort, hvis du vil ha mer lagringsplass enn det som er innebygd. Og ordbøker, wifi-tilkobling og muligheter for å lage notater, bokmerker o.l.

Jeg har ikke prøvd nettbrett fra Kindle, så jeg kan ikke si hva som er best. Men jeg er i alle fall veldig fornøyd med Sony sitt. Nå er vel mitt Sony-brett erstattet med en nyere variant som heter Sony PRS-T2. Her kan du lese om T2: http://itpro.no/arti...tal-e-bokleser

Har ikke lesebrettet knapper på siden til å bla med? Jeg tror jeg hadde savnet å kunne holde lesebrettet med en hånd og samtidig kunne bla (fra begge sider) hvis jeg skiftet fra min kindle.

Skrevet

Blar jo direkte på skjermen da. Odysseyen min har knapper på sidene, og selv om jeg egentlig er motstander av touch på rene lesebrett så tar jeg meg selv i å swipe til neste side likevel. Må være mobiltelefonens skyld, og gammel dame er visst ikke så vond å vende likevel. ;)

Sonyen har knapper til å bla med under skjermen, så enhåndslesing burde gå bra.

Skrevet

Jeg leser overalt, og irriterer meg allerede over at jeg må ta av meg hanskene for å bruke mobilen, så jeg tror jeg kan konkludere med at touch-lesebrett ikke er noe for meg :laugh:

Og knapper under og lese med en hånd, det hørtes litt kronglete ut, men det er mulig jeg bare er vanskelig fordi jeg elsker kindelen min og synes nå at den til og med er mer praktisk og mer lesevennlig enn en bok :gjeiper: Det som er så bra med knappene på siden, i mine øyne, er jo nettopp at jeg kan holde på siden og slippe å flytte hånda for å bla ;)

Skrevet

Du får kjøpe hansker som takler touchskjerm da. ;)

Jeg er for det meste enig med deg. Jeg har en kindle keyboard, men pga små hender eller stort brett så funker bare ikke enhåndslesing for meg med det brettet. Skulle hatt Kindle 4 uten touch, kanskje, men jeg tror det får holde med ett brett i året. ;)

Skrevet

Du får kjøpe hansker som takler touchskjerm da. ;)

Jeg er for det meste enig med deg. Jeg har en kindle keyboard, men pga små hender eller stort brett så funker bare ikke enhåndslesing for meg med det brettet. Skulle hatt Kindle 4 uten touch, kanskje, men jeg tror det får holde med ett brett i året. ;)

Nei, vettu hva. Så avhengig er jeg ikke av å bruke touchen min :laugh:

Jeg har den helt enkle kindelen uten touch, så for meg er enhåndslesing perfekt :nigo:

Skrevet

TS her og takk og bukk for all fin og nyttig info. Skjønner at Kindle kanskje er greia for meg, og håper det ikke trengs for mye ferdigheter for å få lastet ned/lest bøker på norsk på den.

Så kommer neste spørsmål: hvor bør jeg bestille en Kindle, og hvilken utgave (finnes flere versjoner?)?

Til Kindle-brukere: det skal ikke være noe problem for en dummie å få til norsk lesing på den?

Takker og bukker igjen

Skrevet

Kindle får du kun kjøpt via Amazon, den nyeste versjonen heter paperwhite. Jeg er helt sikker på at du vil klare å bruke Calibre til å endre formatet på norske e-bøker.

Skrevet

Hei igjen,

trenger jeg å kjøpe egen lader til Kindle Paperwhite eller kan jeg bruke en mini usb lader som jeg bruker på android telefon? Hva slags deksel/cover anbefaler dere Kindle-brukere?

Er det mer jeg trenger i farta når jeg skal bestille? Jeg velger den varianten som koster litt mer "without special offers" og slipper reklame, hvis jeg har forstått rett?

Tusen takk for hjelpen så langt...her i familien er det ikke mye tekniske ferdigheter når det kommer til dette feltet...godt å ha dere, da ;)

Skrevet

Den med special offers er vel bare for det amerikanske markedet.

Kindle kommer med en usb-kabel for overføring og lading, og det er en helt standard usb. Jeg lader min med en vanlig mobillader. :)

Skrevet

Den med special offers er vel bare for det amerikanske markedet.

Kindle kommer med en usb-kabel for overføring og lading, og det er en helt standard usb. Jeg lader min med en vanlig mobillader. :)

Forvirring her, for min vanlige mobillader er en mini-usb og funker med min Kindle ;)

Skrevet

Ja jeg spesifiserte ikke mini, men det var det jeg mente. :)

En sånn som alle etter hvert har ørti varianter av liggende og slenge over alt.

Skrevet

Kindle med touchskjerm. Bare funker og funker. God kontrast og fantastisk batteritid. Microusb for ladning er også et pluss siden man da har tilgang på lademuligheter så og si overalt.

Om jeg i tillegg skulle hatt noe for magasiner med fargeskjerm hadde jeg skaffet meg en kindle fire HD 7" eller 9".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...