AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg fikk ny jobb med oppstart i desember. Jeg tenkte at jeg ikke "gadd" å stresse med å få tilbake skattekortet mitt fra min gamle arbeidsplass (jeg har hatt flere jobber det siste året, så begge skattekort-delene er levert ut). Jeg tenkte det ikke gjorde noe om jeg fikk utbetalt lønn med 50% skattetrekk, man får det jo uansett igjen ved skatteoppgjøret, og det var en grei måte å sikre meg for baksmell. Nå når lønnen skal bli betalt ut ( den 10. Måneden etter) får jeg Mail om at de ikke vil utbetale lønn siden jeg ikke har levert skattekort. Kan de gjøre det? Jeg ba dem om å trekke 50% skatt, men det ville de ikke. Jeg har ikke fått årets skattekort enda, men jeg har purret på det så det bør være her i slutten av uken. Kan de nekte å utbetale lønnen min for desember? I så fall hvor lenge? Anonym poster: cc0584ee0d7dbf451874ea10b0aeeefa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 7. januar 2013 #2 Del Skrevet 7. januar 2013 Kanskje det har noe med at de ikke har noe som helst informasjon om din skatte'status'? Det pleier å gå greit å ikke levere inn og få 50% hvis du har jobbet der før, og de har et annet å gå ut ifra. Ikke vet eg, bare tippet for å være helt ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saltvann Skrevet 7. januar 2013 #3 Del Skrevet 7. januar 2013 Har man ikke levert skattekort skal de trekke 50%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pellepirat Skrevet 7. januar 2013 #4 Del Skrevet 7. januar 2013 Har aldri før hørt om noen som nekter å betale ut lønn. Som de andre sier, 50% trekk er normalen, og når du selv snakker med de og ber om det var det veldig merkelig. Har du ingen leder å snakke med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane91 Skrevet 7. januar 2013 #5 Del Skrevet 7. januar 2013 Det er distriktssjefen som har sendt med mail og sagt hun ikke vil utbetale lønn. Jeg har ikke hilst på noen høyere i "hiarkiet" enn henne, så vet hvor jeg skal henvende meg når hun nekter. Jeg får oppsøke henne på hennes kontor dersom hun holder fast ved at hun ikke skal betale meg noe lønn overhode. Men skulle ønske jeg hadde noen lovparagraf eller bestemmelse å henvise til om at hun ikke bare kan holde lønnen min tilbake. Jeg er jo nyansatt der og føler at veldig mye er useriøst og blir derfor usikker på om jeg vil fortsette å jobbe der dersom det viser seg at det skal bli noe tull med dette også. Jeg kan jo ikke jobbe uten lønn. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 7. januar 2013 #6 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Kanskje et lignende tilfelle, nesten hvertfall. Kanskje ikke lik grunnlag. http://vgd.no/samfun...r-tilbake-loenn Paragraf angående utbetaling av lønn (tatt ifra forje link) http://www.lovdata.n...-014.html#14-15 Om det ikke var til noe hjelp, så kan du ta kontakt med http://www.jussbuss.no/, og få gratis rettshjelp. Du må ringe siden de ikke tar imot eposter. Vi tar dessverre IKKE imot juridiske spørsmål per epost. Slike henvendelser vil ikke bli besvart. Juss-Buss tar imot nye henvendelser følgende dager: Mandag kl. 10.00 til 15.00 Torsdag kl. 17.00 til 20.00 Tlf: 22 84 29 00 Faks: 22 84 29 01 Arbinsgate 7, 0253 Oslo Følgende dager vil vi ikke ha mottak: torsdag 24.01.2013 Endret 7. januar 2013 av -Leon- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå