Gå til innhold

Vedrørende såkalt riksmål


Silfen

Anbefalte innlegg

Men hva i all verden er det dere driver å maser om i tråd etter tråd da?

Anonym poster: 89a7e61ba09990b386e2bbd7cdaad578

Det er fordi folk er så ekstremt brukerfikserte her inne.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da skal jeg begynne å skrive norrønt her, det var jo "norsk før".

Gjør gjerne det for min del. Men forvent at folk sier at siden det ikke lenger er offisielt skriftspråk så er det ikke Norrønt.

Endret av Chloe-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så hyggelig at du tok deg tid til å delta. Aricia. :)

Kun etter å ha rapportert tråden forgjeves. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør gjerne det for min del. Men forvent at folk sier at siden det ikke lenger er offisielt skriftspråk så er det ikke Norrønt.

Nei var ikke det det gikk utpå :) Det er ikke lenger korrekt riksmål. To forskjellige ting, korrekt riksmål. Som bokmål og nynorsk forandrer seg hele tiden det også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun etter å ha rapportert tråden forgjeves. :)

På hvilket grunnlag har du rapportert tråden?

Anonym poster: 89a7e61ba09990b386e2bbd7cdaad578

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chloe, slaget er tapt. :-P

Anonym poster: 8e221fdecc71c64ff9b3df61d7c0d337

Anonym poster: 8e221fdecc71c64ff9b3df61d7c0d337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Nei var ikke det det gikk utpå :) Det er ikke lenger korrekt riksmål. To forskjellige ting, korrekt riksmål. Som bokmål og nynorsk forandrer seg hele tiden det også :)

Nettopp. Men det innebærer også at det ikke er et egenkomponert røverspråk, slik enkelte hevdet. Korrekt i følge dagens rettskrivningsnorm? Nei. Fullstendig tatt ut av det blå og satt sammen selv? Nei. Det er ikke korrekt i dag, men det bygger like fullt på en tidligere språknorm. Som var det noen av oss har hevdet hele veien.:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke korrekt i dag, men det bygger like fullt på en tidligere språknorm. Som var det noen av oss har hevdet hele veien. :)

Bygger på? Så han har bygget seg sitt eget språk?

Anonym poster: 713c4fe32c8f37c023d0e6488d499112

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Bygger på? Så han har bygget seg sitt eget språk?

Anonym poster: 713c4fe32c8f37c023d0e6488d499112

Er det mulig å gjøre seg selv dummere? Alvorlig talt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

På hvilket grunnlag har du rapportert tråden?

Anonym poster: 89a7e61ba09990b386e2bbd7cdaad578

Vel, for det første tar den opp noe som er erklært avsluttet og over fra høyere hold. Det var vel også noe med døde hester.

I tillegg synes jeg personlig at det er lavmål å starte en tråd som handler om en bestemt brukers språk, når vedkommende ikke selv har mulighet til å komme med innspill. Det er feigt. Og selv om ikke brukeren nevnes ved navn, så vet de fleste hvem sitt språk som er gjenstand for både forespørseler til Riksmålsforbundet og denne tråden. Det er unødvendig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å gjøre seg selv dummere? Alvorlig talt.

Hva eksakt var det som var dumt med det spørsmålet?

Anonym poster: 713c4fe32c8f37c023d0e6488d499112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Bygger på? Så han har bygget seg sitt eget språk?

Anonym poster: 713c4fe32c8f37c023d0e6488d499112

Det frister å bruke ordet pisspreik, men det står ikke i ordboka mi, og er dermed som regelbrudd å regne.

Bygge sitt eget språk er litt mer omfattende enn som så. Men nei AB, jeg har ikke finlest alle innlegg og dobbeltsjekket hvert eneste ord mot tidligere tiders språknormaler. Så engasjert er jeg ikke. Men jeg kan heller ikke si jeg har lagt merke til ekstreme forskjeller fra tidligere norske språknormer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på forumet lenge, men vet ikke hvem dere egentlig snakker om. Så jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Riksmål er ikke et offisielt skriftspråk i Norge, og alle har lært å skrive både bokmål og nynorsk på skolen. Hvorfor skal man da velge noe helt annet? Er det en spesiell agenda bak dette?

Selv synes jeg å kreve å få skrive på riksmål virker litt pompøst og pretensiøst, men det er nå ikke så viktig. Det viktige er vel hva man skriver, ikke hvilket skriftspråk man bruker, og da burde det vel være nok med bokmål eller nynorsk?

Anonym poster: ce837af21b36a5f6cbea8c1cd6c35ff4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Jeg har vært på forumet lenge, men vet ikke hvem dere egentlig snakker om. Så jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Riksmål er ikke et offisielt skriftspråk i Norge, og alle har lært å skrive både bokmål og nynorsk på skolen. Hvorfor skal man da velge noe helt annet? Er det en spesiell agenda bak dette?

Selv synes jeg å kreve å få skrive på riksmål virker litt pompøst og pretensiøst, men det er nå ikke så viktig. Det viktige er vel hva man skriver, ikke hvilket skriftspråk man bruker, og da burde det vel være nok med bokmål eller nynorsk?

Anonym poster: ce837af21b36a5f6cbea8c1cd6c35ff4

Riksmål burde fortsatt være greit. Samme gjelder egentlig svensk, dansk og engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg har vært på forumet lenge, men vet ikke hvem dere egentlig snakker om. Så jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Riksmål er ikke et offisielt skriftspråk i Norge, og alle har lært å skrive både bokmål og nynorsk på skolen. Hvorfor skal man da velge noe helt annet? Er det en spesiell agenda bak dette?

Selv synes jeg å kreve å få skrive på riksmål virker litt pompøst og pretensiøst, men det er nå ikke så viktig. Det viktige er vel hva man skriver, ikke hvilket skriftspråk man bruker, og da burde det vel være nok med bokmål eller nynorsk?

Anonym poster: ce837af21b36a5f6cbea8c1cd6c35ff4

For min del har dette aldri handlet om bruker, men om selve innstrammingen.

Jeg er helt enig i at alle kan, eller burde kunne, skrive bokmål eller nynorsk. Og ja, det er de offisielle målformer i Norge i dag, og det er normer som avgjør hva som er korrekt og hva som er feil.

Men, språk er så mye mer enn norm. Det er også kreativitet, identitet og stimulering. Jeg forstår ikke, fra et faglig perspektiv, hvorfor man skal sette en slik språklig begrensning, om noen ønsker å "leke" med språket ved å benytte seg av eldre normer og uttrykk. Så lenge det er forståelig, så er det ingen negativ effekt ved å tillate et litt større språklig mangfold enn normert bokmål og nynorsk.

Å forby moderne riksmål, som man i praksis har gjort ved å spesifisere bokmål og nynorsk, er også tullete. Jeg tviler på at noen her er så sterke i språk at de klarer å finne de helt store forskjellene på moderne riksmål og konservativt bokmål, og jeg tviler like mye på at noen er så språksvake at de ikke forstår moderne riksmål. De fleste vil neppe tenke noe særlig over det, så det er en overflødig innskjerping. Nå var vel egentlig ikke målet her å forby moderne riksmål, men man har like fullt gjort det.

Og igjen, for de som måtte tro noe annet, for min del handler dette om språk og språkteori, ikke brukere eller forskjellsbehandling.:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tillegg synes jeg personlig at det er lavmål å starte en tråd som handler om en bestemt brukers språk, når vedkommende ikke selv har mulighet til å komme med innspill. Det er feigt. Og selv om ikke brukeren nevnes ved navn, så vet de fleste hvem sitt språk som er gjenstand for både forespørseler til Riksmålsforbundet og denne tråden. Det er unødvendig.

Jepp, dette er poenget.

At KG ikke skjønner hvor absurd det er å starte en debatt på et slikt grunnlag, dvs én bestemt og meget debattert brukers språkbruk (for å si det forsiktig), og samtidig insistere på at dette skal diskuteres på generelt grunnlag, det er jo bare helt fantastisk.

Og så flyttes tråden til Språk. Gratulerer med den avgjørelsen.

:murvegg:

Men jeg tar til etterretning at det forholder seg annerledes å diskutere en "avsluttet sak" når trådstarter argumenterer for ledelsens standpunkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, men hva er egentlig riksmål? Er have og mave i stedet for hage og mage riksmål?

Anonym poster: 381e5bc4eaf92a477d7e3c23e820c1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hæ, men hva er egentlig riksmål? Er have og mave i stedet for hage og mage riksmål?

Anonym poster: 381e5bc4eaf92a477d7e3c23e820c1a4

Jeg er ikke intimt bevandret i dagens norm for riksmål, men jeg tror både hage/have og mage/mave er tillatt. Aftenposten benytter seg av riksmål, så du får ta en titt der.;) Som sagt, likheten mellom bokmål og riksmål er stor. Det er valgmuligheter i alle målformene, så det konservative bokmålet og det radikale riksmålet vil ligge nært hverandre. Samtidig vil radikalt bokmål ligge et stykke unna riksmål, og nærme seg nynorsk.

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har dette aldri handlet om bruker, men om selve innstrammingen.

Jeg er helt enig i at alle kan, eller burde kunne, skrive bokmål eller nynorsk. Og ja, det er de offisielle målformer i Norge i dag, og det er normer som avgjør hva som er korrekt og hva som er feil.

Men, språk er så mye mer enn norm. Det er også kreativitet, identitet og stimulering. Jeg forstår ikke, fra et faglig perspektiv, hvorfor man skal sette en slik språklig begrensning, om noen ønsker å "leke" med språket ved å benytte seg av eldre normer og uttrykk. Så lenge det er forståelig, så er det ingen negativ effekt ved å tillate et litt større språklig mangfold enn normert bokmål og nynorsk.

Å forby moderne riksmål, som man i praksis har gjort ved å spesifisere bokmål og nynorsk, er også tullete. Jeg tviler på at noen her er så sterke i språk at de klarer å finne de helt store forskjellene på moderne riksmål og konservativt bokmål, og jeg tviler like mye på at noen er så språksvake at de ikke forstår moderne riksmål. De fleste vil neppe tenke noe særlig over det, så det er en overflødig innskjerping. Nå var vel egentlig ikke målet her å forby moderne riksmål, men man har like fullt gjort det.

Og igjen, for de som måtte tro noe annet, for min del handler dette om språk og språkteori, ikke brukere eller forskjellsbehandling. :)

Joda, jeg er enig med deg i mye av dette. Hvis det bare er snakk om å bruke noen litt gammelmodige ord og uttrykk, så ser jeg ikke at det er noe som skal dømmes hardt.

Men jeg lister meg ut igjen, siden jeg skjønner av de andre innleggene her at dette egentlig handler om noe helt annet enn språk...

Anonym poster: ce837af21b36a5f6cbea8c1cd6c35ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...