Gå til innhold

Avslag på AAP.. hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter flere år i jobb, har jeg "funnet" ut at jeg ikke klarer og jobbe mer, vært mye syk av og på og har hatt en lege som ikke forsto. Byttet lege, og denne legen vil endelig hjelpe meg med og finne hva som forårsaker at jeg ikke orker og jobbe igjen. Til og med vanlig husarbeid orker jeg ikke. Dette ble tydeligvis en lang prosess, som enda ikke er over. Finner fortsatt ikke ut hva som er galt med meg.

Har vært sykemeldt nå i snart ett år, og for litt over ett halvt år siden søkte jeg på AAP (arbeidsavklaringspenger).

Legen skrev en legeerklærling og jeg skrev egenerklæring. Etter kort tid ble jeg innkalt til ett møte hos NAV, der fikk jeg beskjed om at søknaden var avslått grunnet for lite dokumentasjon, og at jeg ikke har noe "sikker" diagnose.

Jeg skrev under at jeg forsto dette, og for at jeg skal få AAP må jeg skaffe mer dokumentasjon som sier at jeg ikke orker å jobbe.

Legen min henviste meg videre til en annen lege, i håp om mer dokumentasjon der.

Det som er problemet er at sykepengene mine går ut om noen måneder, og denne timen hos den andre legen er det veldig lang venteliste hos.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal med dette innlegget, men er det noen der ute som har vært i noen lignende tilfelle som meg? Som kan gi meg noen råd.. Hva skal jeg gjøre?

Jeg har allerede ringt til denne andre legen og spurt om det er lenge til før jeg får time, men der var det ikke mye og hente.. Måtte bare rett og slett vente på at jeg får brev i posten hvor det står når jeg har time.

Jeg føler jeg står fast her... Er ingenting jeg kan gjøre for å få fortgang på AAP.

Hva om denne andre legen ikke mener jeg er syk nok?? Da står jeg faktisk fast uten noen som helst penger...

All hjelp tas i mot med stor takk !!

Anonym poster: 00a71c7ada5b55d815a742512eea5589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kven kan få arbeidsavklaringspengar?

Det er eit vilkår at du har fått arbeidsevna di nedsett med minst halvparten på grunn av sjukdom eller skade. Det sentrale er ikkje kor mykje helsa i seg sjølv er svekt, men i kva grad det påverkar moglegheitene dine til å vere i inntektsgivande arbeid.

Du kan få arbeidsavklaringspengar mens du er

under aktiv behandling

under gjennomføring av arbeidsretta tiltak

under arbeidsutprøving (opptrapping etter sjukdom)

under oppfølging frå NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt

Du kan òg få arbeidsavklaringspengar

under utarbeiding av aktivitetsplan

mens du ventar på aktiv behandling eller eit arbeidsretta tiltak

i inntil tre månader mens du søkjer arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling

i inntil åtte månader mens uføresøknaden din blir vurdert

i inntil seks månader dersom du på grunn av sjukdom blir arbeidsufør på nytt, utan å ha opparbeidd deg ny rett til sjukepengar

Fra nav.no.

Anonym poster: e3441866bec6b52f61319874cface640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Da har man sosialstønad mab kan få så lenge.

Om folk hadde fått AAP uten diagnoser så hadde alle kunne fått denne stønaden.

Beklageligvis for deg. Jeg vet hvordan det er med lange ventetider og usikkerhet osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fått arbeidsevnen min nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom.

Det står jo selvfølgelig en diagnose på sykemeldingen min, men denne er ikke så konkret, og NAV ville ha en mer konkret diagnose. Det er altså derfor jeg skal til denne andre legen, så han får utelukket andre sykdommer, og kanskje etterhvert finne ut hva det er jeg "lider" av. Jeg er altså under utredning.

Jeg går egentlig på dagpenger, men som sagt har jeg vært sykemeldt i snart ett år.

Men jeg trudde liksom at man kunne få AAP dersom man var under behandling/utredning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble rådet til å søke om AAP av en som jobbet på ett kurs som er mellom NAV. Det er også derfor jeg stusset litt på hvorfor jeg ikke får det innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig avslag? Du kan helt riktig få aap under utredning/behandling.

Jeg fikk innvilga aap mens jeg fremdeles var under utredning. Utredning regnes som å oppfylle aktivitetskravet deres.

Forskjellen mot når jeg etterhvert fikk diagnose var at mens jeg var under utredning fikk jeg innvilga aap for kortere perioder av gangen. 6 mnd tror jeg det var? Husker ikke helt detaljene :)

Hva slags dokumentasjon er det de ønsker? Har du spurt om det? Tenker at de kanskje vil ha mer beskrevet hva du utredes for?

Anonym poster: 89987d1b6b201a4ca40b39528807a412

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har man sosialstønad mab kan få så lenge.

Om folk hadde fått AAP uten diagnoser så hadde alle kunne fått denne stønaden.

Beklageligvis for deg. Jeg vet hvordan det er med lange ventetider og usikkerhet osv.

Det du sier her er feil.

Er man under behandling av lege og utredes kan man få aap. Det er veldig mange sykdommer og tilstander som tar lengre tid å utrede enn den ene året en kan få sykepenger.

Problemet med søknaden er nok antakelig for liten dokumentasjon på hva h*n utredes for og hva løpet framover er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her er feil.

Er man under behandling av lege og utredes kan man få aap. Det er veldig mange sykdommer og tilstander som tar lengre tid å utrede enn den ene året en kan få sykepenger.

Problemet med søknaden er nok antakelig for liten dokumentasjon på hva h*n utredes for og hva løpet framover er.

Dette stemmer og i søknaden må det komme frem hvilke undersøkelser/spesialister du er henvist til. Nav vil ha mere enn kun en legeerklæring fra fastlegen, du må sørge for å bli henvist til ulike spesialister og det som kan tenkes av behandling feks fysioterapi, psykolog osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Jeg vet ikke hva slags dokumentasjon de vil ha, men regner med de vil ha noe som det står noe mere konkret om hvorfor jeg ikke orker å gjøre diverse ting. Sånn som dokumentasjon fra forskjellig leger/spesialister/psykologer.

Jeg vet ikke helt hva det er jeg utredes for.. Regner med jeg blir utredet for diverse kjente sykdommer som kan finnes i blodet og lignendes, i og med at jeg har tatt hagevis med blodprøver.

Trur dere jeg kan be legen min skrive en bedre legeerklæring? Han har ikke anelse om hva som "feiler" meg, men prøver så godt han kan.

Men forde så kjenner jeg at jeg blir litt rastløs og usikker, hvertfall hvis det kommer til det punktet hvor jeg plutselig står uten penger.

Men noen av dere her sier at man kan faktisk få AAP når man er under utredning. Da synes jeg jo det er litt merkelig at jeg ikke fikk det. Regner med jeg ikke kan klage på avslaget siden dumme meg skrev under at jeg skjønte det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få legen til å skrive et bedre utfylt skriv hvor det spesifiseres at du er under utredning, og muligens sett deg på venteliste hos psykolog(Hvis du føler du trenger det).

NAV surrer mye av og til, og for en tid tilbake da jeg en periode gikk på AAP fikk jeg først avslag og da viste det seg at de hadde tustet bort TO papirer! Har selv en mor som jobber på NAV så jeg får høre en del lignende historier om ansatte som gjør gale ting. Det er alltid lurt å dobbeltsjekke med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg høre om han kan skrive en litt mer utfyllende erklæring :) Føler ikke jeg trenger psykolog, men er kanskje greit og være innom en psykolog sånn at jeg får mer dokumentasjon. Og at visste ting kan bli utelukket.

Uff så kjipt "Aspera". Hører mye historier om sånt. Surring med papirer og lignendes.

Jeg kan jo ta en telefon til NAV og høre om man kan få AAP når man er under utredning, sier de ja kan jeg jo høre hvorfor ikke jeg fikk det. Når man er under utredning kan man jo ikke forvente all verden med dokumentasjon, da man har lite og gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir legeerklæringen mye eksempler på hva du orker/ikke orker? Da tenker jeg det kan være lurt å få funksjonsnivået beskrevet i mere generelle vendinger.

Og selv om dere (du/legen) ikke vet hva som feiler deg ennå, så tror jeg det bør stå konkret hvilke tilstander du utredes for per nå.

Du har tatt med avslaget ditt legen din og diskutert det? Kan du få legen din med på møte hos NAV? Tror det skal være mulig?

Kan dessverre lite om klageadgang og konsekvensen på det du skrev under på. Men sånn som du beskriver det kan jeg ikke skjønne at det begrenser klageadgangen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enig med deg angående psykolog - vært veldig greit i ettertid å ha på papiret at jeg ikke har en depresjon. Alt som er utelukka er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du avslag? Kan du takke din lege om, det som er viktig for å få aap er hva legen skriver i legeerklæringen. Det har din lege ikke gjort godt nok, og derfor sliter du nå med unødvendig venting og avslag på aap.

Anonym poster: 2e7deab264b17cafa750908754cd5293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fastlegen din og hør hva dere gjør. Evt klag på vedtaket hos nav, eller søk på nytt. Du er jo under utredning.

Jeg fikk penger av nav selv da jeg var under utredning, hadde da veldig lite dokumentasjon, da det var så lange ventetider overalt. Og det tok nesten 6 år før jeg fikk en gyldig diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...