Gå til innhold

Oppskrifter til stavmikser

Fremhevede innlegg

Gjest Mariahamm
Skrevet

Har tenkt å investere i en Bamix stavmikser og lurer på om noen har noen bra oppskrifter? Tenker sunne smoothies, supper, aioli eller andre ting? Trenger litt mer tips på hva jeg kan bruke den til.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg heller investert i en blender, jeg bruker aldri stavmixeren min:)

Anonym poster: f4d540d3bfa26a1bc4452a986ea1c68d

Skrevet

Jeg vil følge med her! Fikk stavmikser til jul! :)

Skrevet

Mens jeg har en blender som aldri brukes.

Bruker Bamixen til det meste, men bruker vel aldri oppskrifter. For supper så koker jeg bare det jeg vil ha i den og bruker stavmikseren etterpå, smoothies lager jeg igrunnen aldri og aioli og andre majonesbaserte sauser er fryktelig enkelt når du har grunnoppskriften inne.

Jeg bruker ikke den platen han gjør, jeg bruker den helt flate som er til pisking av krem og sånt. Og ja, det skal et helt egg oppi, med eggehvite og det hele. ;)

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Bruker den til alt :) (blenderen står nedstøvet i et skap et sted)

Som f.eks salsa/tomatsaus som kan brukes på pizza, til taco osv.

Har ikke noe oppskrift da jeg bare putter i det jeg føler for, men det blir noe sånt som tomater, ferske urter, salt og pepper, litt sukker, hvitløk, gul løk

Grovhakker/blander det og tar ut halvparten da jeg liker at det til taco er litt biter i. Så moser jeg resten helt og bruker det til pizza.

Har det oppi små bokser og fryser det ned

Skrevet

Kan nevne at hittil har jeg laget pastasaus, blomkålsuppe og potetstappe. :)

Hva er forresten forskjellen på denne Bamixen og andre stavmikser? (Jeg tror min er KitchenAid, med standard type blad.)

Skrevet

Bruker den stort sett når jeg lager kålrotstappe, pastinakkpure, sellerirotpure osv. :)

Gjest Mariahamm
Skrevet

Blender har jeg og blir sjeldent brukt, litt mye styr ;-) Og såvidt jeg har forstått er Bamix overlegen på å for eksempel hakke is. Lest mye tester :)

Skrevet

Jeg får ikke til bamixen min noe særlig jeg. Er jeg stokk dum? :P Må grønnsaker og slikt kokes først? Skal den ikke klare å mose råe ting? *klø seg i hodet*

Skrevet

Smoothie: Alltid yoghurt naturell og banan som base, i tillegg blåbær, fersk spinat, noen valnøtter. Jeg varierer hva jeg tilsetter, men basen er alltid den samme.

Pastasaus: Tomat på boks, fersk basillikum, løk, hvitløk. Tilsett parmesan under koking.

Supper; Grønnsaksbuljong, blomkål og brokkoli er veldig godt. Gulrøtter, løk, ingefær, hvitløk, appelsinjuice og hønsebuljong er enda bedre.

Skrevet

Jeg får ikke til bamixen min noe særlig jeg. Er jeg stokk dum? :P Må grønnsaker og slikt kokes først? Skal den ikke klare å mose råe ting? *klø seg i hodet*

Jeg pleier å la grønnsaker koke en liten stund. Da blir de lettere å mose :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Om du skal hakke det så må du iallefall kutte det opp i små biter først, men mose rå grønnsaker tror jeg blir forferdelig vanskelig

Skrevet

Okai, da har jeg misforstått litt bare. Hva med å hakke løk og sånn?

Skrevet

Vi har no ekstrautstyr som er for å hakke løk ol (men jeg synes det er mye bedre å gjøre det selv, blir fort mos av den saken)

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Løken burde også deles opp litt først, men den er jo mye mykere så her trenger du ikke å koke først :)

"Og sånn..." må du nok utdype litt mer :)

Endret av Funky Punk
Skrevet

Akei, takk for svar :) Får prøve meg litt mer fram skjønner jeg ;)

*hva skulle man gjort uten kg? :vetikke: *

Skrevet

Jeg bruker stavmikseren til å lage pastasaus, pizzasaus og puréer.

Blenderen bruker jeg til å lage smoothies, supper og iskaffe.

Oppskrifter har jeg igrunn ikke da jeg tar alt på feelingen.

Skrevet

Ikke helt meningen å kuppe tråden nå, men jeg skjønner ikke helt det der med suppe i blender. Er det ikke enklere å bare stappe stavmikseren ned i gryta enn å måtte helle suppa over i en blender? Mindre oppvask også med stavmikser.

• Liker 1
Skrevet

^ Hvis jeg skal helt glatt suppe, så synes jeg det er like så greit å bare hive den oppi blenderen og la det gå sin gang. Å skylle av blenderen og gå over med oppvaskkosten tar jo ett minutt.

Men man må bare gjøre som man vil for min del.

Skrevet

Ja, for all del, det har bare aldri falt meg inn å gjøre det på den måten. Ikke når jeg bruker under et minutt på å kjøre en suppe helt glatt med stavmikseren. Når jeg tenker etter så er ikke kolben på blenderen min tilpasset varm væske heller, så da utgår det jo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...