Gå til innhold

Hva er egneandele på offetlig sykehus?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Vi har snakka om prøverørs befruktning.. Har sett det er svin dyrt på privat klinikker, men hva koster det på offentlig sykehus? Hvor lang vente tid er vanelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18.000 kroner ja.. For tre forsøk per barn. Forstår det da sånn at klaffer det på første forsøk mister man de to siste forsøkene - mao det koster ekstra for søskenforsøk. Men dette vet jeg ikke så mye om, så ikke ta det for god fisk.

De 18.000 dekker alt. Også medisiner for 15.000 :o

På private klinikker har jeg sett priser på opp til 40.000 for en slik treprøverspakke. Enkeltforsøk fra 22.000

Det er vanvittig dyrt for ivf. Horribelt. Og særlig med tanke på at den prisen er et par år gammel, eller så. Staten dekka tidligere en mye større del av kostnadene, men så ble det vel bråk i politikerleiren og man dro sparekniven i hytt og gevær. Resultatet av det lider nå mange barnløse par under.

Fordelen med en privat klinikk er den korte ventetida. Man betaler for det man får så og si.

Jeg vet ikke så mye om ventetida - er så fersk på denne ivf-tanken selv. Men se på FUB sine sider. De fikk jeg selv anbefalt her inne, og de har svart på en del spørsmål.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vel for 3 forsøk dersom du ikke lykkes på 1. eller 2.

Men det er jo ikke dermed sagt at du lykkes på 3... :roll:

Så man kan vel si (som tidligere sagt overnfor?) at det koster 18.000 kr per barn.

Men jeg vet egentlig ikke, har ikke sjekket dette opp selv. Skriver bare det jeg husker å ha lest eller hørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenandelen på offentlig sykehus er 3000,- dette er de pålagt av Stortinget å ta. Det dekker opptil tre forsøk.

Søskenforsøk anses som nye "opptil tre forsøk".

Medsinutgiftene er de samme om man velger offentlig eller privat sykehus, man får resepteer og kjøper dem på apoteket.

Om du trenger fler enn ett forsøk, sender du kvitteringer for medisiner til trygdekontoret som refunderer. Dersom du er i behandling ved offentlig sykehus vel og merke.

Hvis man virkelig ønsker seg barn, er kanskje ikke 18000 så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at 18 eller 40 k er mye penger. Men om man tenker på hva et barn koster etter at det er født.... Tja har man ikke råd til prøverør har man kanskje ikke råd til barn heller?

Nå får jeg sikkert mye skudd tilbake... :( Men jeg står nå for det regnestykket jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at 18 eller 40 k er mye penger. Men om man tenker på hva et barn koster etter at det er født.... Tja har man ikke råd til prøverør har man kanskje ikke råd til barn heller?

Nå får jeg sikkert mye skudd tilbake... :( Men jeg står nå for det regnestykket jeg da....

Jeg er forsåvidt enig i dette - på én måte. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tenke på den måten selvfølgelig. Og enes vil vi aldri. Jeg skjønner hva du mener når du sier som du sier, Snuppelure, men se det fra den andre siden?

For de aller fleste er ikke 18000 kroner all verdens. Vi fx, skal fint greie å finne fram den summen om det blir prøverør på oss før sommeren.

Det som 'irriterer' er at det ble dyrt med prøverør etter at nye regler for refusjon ble vedtatt. Og å sko seg på andres ulykke synes jeg ikke hører hjemme noe sted! Man har nok å slite med som ufrivillig barnløs om man ikke skal dra det økonominske lasset selv også.

Et annet aspekt ved det økonomiske: De som får barn med prøverør, skulle de ikke heller fått de 18000 til å kjøpe barneutstyr for? For å stille alle gravide på en nogenlunde lik terskel?

Etter fødsel får jo tross alt alle permisjonspenger/barnetrygd/engangsstønad. Så 'råd til' barn har man alltids.

Jeg synes ikke at prøverør kun skal være for de barnløse over 40, med to gode inntekter samt hus og bil. Det må kunne være rom for å favne alle samfunnsgrupper. Man blir ikke målt økonomisk ellers når det gjelder familieforøkelse, så hvorfor ved prøverør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja har man ikke råd til prøverør har man kanskje ikke råd til barn heller?
:Nikke:

Jeg er helt enig med deg her.

Alt handler om prioriteringer.

Kan man ikke ta seg råd til å bruke 18000,- på å få kjærlighetsbarnet, så har man kanskje ikke penger nok ti å ta vare på et barn uansett.

Et barn koster jo utrolig mye - mye mer enn hva man får i barnetrygd og stønader.

Et sted har jeg lest at et barn koster ca 2 000 000 Kr fra det blir født, og frem til det er 18 år.

Hva er da 18000,-??? Lommerusk!

Så det å bassere "å ha råd til et barn" på barnetrygd osv, synes jeg er helt galt!

___

For å snakke for meg selv:

Jeg er heltidsstudent - uten annen jobb, og Bananmannen har en 100% jobb.

Vi prioriterer prøverør, i stedet for å bruke penger på masse annet rart.

Alt omhandler prioritering - hva er viktigst for deg?

Ny bil? Sydentur? Festing? Eller et forsøk på å bli foreldre???

For oss er valget enkelt.

Det som 'irriterer' er at det ble dyrt med prøverør etter at nye regler for refusjon ble vedtatt.

For en del år siden, så var det ingen egenbetaling (å snakke om i allefall).

Så ble det vedtatt full egenbetaling, før grensen ble satt ned til 18000,- tilslutt nå.

18000,- er jo ikke mye i forhold til hva det koster å gjennomføre forsøkene. Med full egenbetaling så er du nærmere 100 000,- for 3 forsøk, enn hva du er 18000,-

Så de nye reglene er jo egenltig en "hjelp" til oss ufrivillig barnløse - i forhold til de reglene som vi hadde før denne.

Mener jeg.

Det må kunne være rom for å favne alle samfunnsgrupper.

Er det ikke rom for det da?

Prioritering nok en gang...

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Klart at 18.000 kr ikke er mye mot det kostnadene på å ha en unge i 18 år. Men det blir noe annet å få det kostnadene delt over 18 år.. (med 12 mnd i året vil det si 216 mnd.. ) Så stemmer det med at det koster 2000000 å ha barn i 18 år vil det tilsi at det koster deeeg 9.259 kr i mnd!! SORRY AT JGE KVERRULERER. Men jeg nekter å tru at folk bruker ovr 9.000 kr i mnd på ungene sine..

Uansett, jeg sytes 18.000 kr er mye, men sammenliknet med de private sykehusene er det ikke ill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SORRY AT JGE KVERRULERER. Men jeg nekter å tru at folk bruker ovr 9.000 kr i mnd på ungene sine...

Vel, jeg har bare lest dette inne på sidene til SSB (tror jeg), så jeg har ikke noe mer kunnskap om dette...

Og det er jo slik at det koster mer i begynnelsen, osv...

9000,- - barnehageplass - mat - bleier - klær - utstyr, osv...

9000,- strekker jo ikke SÅ langt da :wink:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da synes jeg de skal grave fram de gamle regelene sine igjen. Selv om det ble satt et tak på 18000 kr. Selvfølgelig er det flott at det ikke ble full egenbetaling, men det burde ikke ha vært en eneste krone.

Vi prioriterer også prøverør om vi må det. Og det er ikke snakk om at vi ikke har råd. Om vi så begge blir studenter, så har vi råd.

Jeg vil ikke si at det handler om å ta seg råd. Prinsippet burde stå sterkt her. Jeg synes det er helt bak mål å kreve penger for noe som ikke kosta noe før - fra folk som er desperate nok til å ikke mukke!

Og jo - folk forsørger barn på barnetrygd, kontantstøtte og sosialen. Derfor synes jeg at alle skal få muligheten til å få barn - uansett inntekt, bosted, legning, befruktningsevne og sosial status.

At alle ikke burde ha fått barn er en annen diskusjon, men et lite blikk på det og: - det er ikke alltid de med lavest sosial status det gjelder.

Dagens prøverørsforeldre: over 35, hus, bil, høy utdannelse, god lønn. Eller? Hvem sier at de er mest egna? jobbe mye, barna i barnehage hele dagen. Tidsklemme.

Hva med paret på sosialstønad/deltisjobb? Mye kjærlighet, all verdens tid. Men kanskje ikke Elefantensko og Reimadress.

Så kan dere jo bare prioritere til dere blir blå i ansiktet. Det er mange ufrivillig barnløse der ute som ikke har en sjanse i havet til å skrape sammen 18000 kroner..

Om det koster nærmere 100.000 kroner med full egenbetaling, hvordan kan privatklinikkene gi deg en pakke med tre forsøk til 43000 kroner? Er de veldig veldig gavmilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det koster nærmere 100.000 kroner med full egenbetaling, hvordan kan privatklinikkene gi deg en pakke med tre forsøk til 43000 kroner? Er de veldig veldig gavmilde?

Pakken på 3 forsøk til 43000,- dekker kun klinikken sine utgifter - utgifter til medisiner kommer i tillegg (og det kan fort komme over 12 000,- pr.forsøk)

Derfor sa jeg at det nærmet seg 100 000,- for 3 forsøk. :wink:

___

Men uansett så er det jo ingen vits i at vi sitter her og skriver oss blå på dette - det blir jo ikke noe bedre av det.

Selvfølgelig hadde det vært bedre om egenbetalingen på medisinene osv kom bor igjen - det hadde jo vært det beste for alle.

Men desverre er det jo ikke slik, og da får vi alle heller prøve å gjøre det beste ut av situasjonen :wink:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Det er ingen menneskerett å få barn. Er derfor ikke gitt at staten skal betale noe som helst. De som adopterer har mye mer utgifter, og man bør senke disse før man minsker prøverørsutgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å få barn. Er derfor ikke gitt at staten skal betale noe som helst. De som adopterer har mye mer utgifter' date=' og man bør senke disse før man minsker prøverørsutgiftene.[/quote']

Jeg henger meg på Poirot her. Og så er jeg enig med Chiquita at dette handler om prioritering.

Men dere kan kan også gjøre noe, nemlig å melde dere inn i Foreningen for Ufrivillig barnløse. De er en organisasjon for ufb-ere som er en sterk pressgruppe som virkelig tar denne problematikken, i den grad det er det, på alvor. Og jo flere medlemmer, jo sterkere gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ufrivillig barnløse der ute som ikke har en sjanse i havet til å skrape sammen 18000 kroner..

Hva gjør de den dagen de får barn da, og skal kjøpe vogn, seng, badebalje, stellebord, klær, babymat, leker, bleier, smekker, bæreseler, bagger osv ?

De har vel kanskje spart da... og prioritert kostnader annerledes.

Hvorfor skal det være en umulig tanke før barna kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å få barn. Er derfor ikke gitt at staten skal betale noe som helst. De som adopterer har mye mer utgifter, og man bør senke disse før man minsker prøverørsutgiftene.

Enig med du i det.

Hadde også en diskusjon med en bekjent en gang for lenge siden, om dette med prøverør.

Kanskje dette med barnløshet har med naturlig seleksjon å gjøre? "Survival of the fittest" osv?

(Får sikkert mye pepper nå, og var usikker på om jeg skulle skrive det. Det er ikke ment som et spark til de som ligger nede, bare en betraktning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...