Gå til innhold

Urenslig dagmamma! Litt langt

Katrinemor

Anbefalte innlegg

Jeg har sånn problem med dagmamman til Nicholay. Det er ett eller annet med henne som gjør til at jeg ikke liker henne lengre. Jeg måtte ta henne den gangen jeg ansatta henne, for jeg hadde ingen andre også var hun rimelig.

For det første så er hun ikke renslig hjemme, det ser ut som et dass. Første du ser når du kommer inn døra der er masse sand og drit pluss masse hybelkaniner. Men på stua så e det renslig på golvet, teppene har skullet vært renset for lenge siden og i takene så er det masse spindelvev. Hun er 57 år gammel, kan ikke sitte på gulvet å leke med barna for det får hun ikke til, mange ganger syter hun over at det er så trasig og at hun er så syk, syter over moren som er syk hele tiden og at det hennes bror må begynne å ta i et tak og ikke bare henne.

Som i forrigegårs når jeg kom å skulle levere guten så hadde hun de andre to ungene der også og da så jeg stygt på henne. Hun merket tydeligvis det for hun satt i godstolen å halvsov med føttene på puffen og pledde over seg. Da sa hun: " jeg er våken sjø"! Jeg er no ikke så sikker på det tenkte jeg da. Også satt hun å skyldt på at hun hadde mista stemmen, klart nesten ikke å prate. Fy f.... jeg blir så forbanna. Jeg mener når hun er dagmamma så må hun ikke sitte å søv når hun har barn å passe på. Vet du meg hva åsså. Jeg orker snart ikke mer jeg. Beklager at jeg sitter å syter så fryktelig her, men det er slikt det er. Jeg har egentlig ikke villet gjort noe med det tidligere for jeg er avhengig av å få kontantstøtten, ellers så får jeg ikke råd til barnehage. Også trives gutten sånn hos henne. Hun er veldig grei og snill og veldig fleksibel dame. Så det skal hun ha.

Jeg syns det er veldig viktig at når en har satt seg villig til å være dagmamma til så småe unger, må hun regne med å sitt på gulvet med ungene og leke osv. Det vanlige man bruker å gjøre til dagmamma. Jeg er den personen som bestandig har vært sånn at jeg må ta helgarengjøring og ha det ordentlig rundt meg, spesielt når det er barn tilstede syns jeg det er litt ekstra viktig å ha det rent hos seg pga av man kan få allergier osv. Jeg har også merket at Nicholay har vært mye forkjøla med tett nese, rennende nese og hoste etter at han begynte å gå til dagmamma. Og det er jeg helt grønnsikker på at det kommer av at hun ikke har det rent nok hjemme.

Hva tror dere? Så idag tok jeg meg en ringerunde på familiebarnehager for å høre om de hadde noen ledige plasser. Det ser bra lyst ut, men det blir ikke før i august da. Og de er faktisk billigere enn dagmamman for en heldagsplass og det er inkludert kost også.

Hva skal jeg gjøre i mellomtiden?

Jeg har så lyst til å fortelle henne rett som det er at hvis hun i det hele tatt skal ha Nicholay til seg så må hun gjøre noe drastisk hjemme. Det nytter ikke å ha det sånn rundt seg mener no jeg da.

HA EI GOD HELG FOLKENS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Han kan jo bli forkjølet fordi han er sammen med andre barn som igjen har søsken osv. Det samme vil skje i en barnehage.

Synes hun høres sløv ut, men om gutten din trives, så er det vel ikke kjempeille. Men du kan jo bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå du er frustrert, men så lenge sønnen din trives så godt, så er jo det et godt tegn. At hun ikke sitter og leker på gulvet med ham hele dagen er i og for seg ok nok, man gjør jo ikke det som mor heller, vil jeg påstå. Jeg ville foretrukket barnehage, men kanskje latt han være der til august, ikke sikkert du er så heldig med en ny dagmamma heller og det å flytte til noen andre er heller ikke så bra alltid.

Hadde selv mye styr med dagmamma da mine var små, røykfylte stuer, tissevåtebleier, og da jeg leverte dem om morgenen måtte jeg ringe og ringe på for dagmammaen sov fortsatt... så om det ikke er gullende rent hos din dagmamma, så er kanskje dette egentlig ikke så alvorlig, at hun er snill etc. er jo et veldig pluss. I mellomtiden får du heller bruke tiden til en barnehageplass, for det er nok den beste løsningen skulle jeg tro. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Saken er den at alle som vil kan være dagmamma. Ja, man skulle tro at de kunne både ditt og datt, og hadde det slik og slik hjemme.... Men, faktum finale er at hvem som helst kan bli dagmamma, og foreldrene som benytter seg av dagmammatilbud må vite det. Det er ingen som helst krav som stilles fra det offentlige til dagmammaer (bare at de skal være hvite, hvilket mange likevel ikke er!) Og du som velger dagmamma, har også få krav å stille når du først har sagt ja til ei. Da må du iallefall lage en kontrakt på forhånd, selv om du ikke har noen sanksjoner ved brudd på kontrakten enn å ta barnet bort fra tilbudet.

Så til deg som spør. Om du mener at gutten din lider overlast/har for dårlig omsorgstilbud om dagen, er det ditt ansvar å finne et annet dagtilbud for ham. Det er jo fint at han trives der, men små barn er utrolig lite kresne til hva de tilbys. De tror stort sett at voksne mennesker som de stoler på vil de vel, og gir de det de trenger. Det er du som ser, du som kjenner magefølelsen din ved denne dama, og du som må vurdere og ta ansvar. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv dgamamma og sitter på golvet sammen med barna store deler av tiden, hvis ikke så er vi ute og leker el. Jeg hadde ALDRI brukt ei dagmamma som jeg "tvilte" på eller der det var forhold som ikke syntes noe om. Feks det at hun tilsynelatende bare sitter i stolen og ikke er i form el. Det er hvertfall min mening.

Dersom det stemmer at du bor i Trondheim så skulle jeg jo tro at det finnes andre enn bare denne damen som kan ta være på ditt lille barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Først vil jeg si at mennesker i dag er hysteriske på alle mulige slags sykdommer, og tror at det hjelper å ha et reint hjem. Det har faktisk blitt forsket på dette med støv og alleriger. Det har vist seg at barn som kommer fra hjem der det er litt støv og hybelkaniner har et bedre immunforsvar enn de barna som kommer fra hjem der en ikke kan se et støvfnugg.

Derimot er det veldig viktig å ha det støvfritt om barnet allerede er allergisk.

Når det er sagt så virker det på meg som at denne damen kanskje bare gjør dette for penger. Hun ønsker ikke å ta noe særlig ansvar for barna når de er der, for en sitter ikke og sover når en passer andre sine barn.

På den andre siden så trives barnet ditt der, og er ikke det det viktigste egentlig? Men selvfølgelig skal du bytte dagmamma om du føler at barnet blir ignorert. For det kan jo hende ditt barn trives der på grunn av de andre barna, og ikke på grunn av dagmammaen. Det er også helt utrolig hva barn kan venne seg til, og kanskje han er vant med at hun ikke gjør så mye sammen med dem.

Du skal jo ogås føle en trygghet når du lar barnet ditt være der, og gjør du ikke det ødeligger du bare din egen dag. Derfor kan det være viktig for deg å bytte dagmamma. Kanskje du kan være litt mer kritisk til den neste, og ikke bare se på pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Indikatoren her er jo om hvorvidt gutte n trives eller ikke, gjør han det er det ikke så galt om det er litt "yrenslig".

Ellers er det ditt ansvar og finne en ny dagmamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Det er DITT ansvar at guten din skal trivast hos dagmamma og ha det bra. Man kan jo ikkje tvinge ei dame til å vaske huset meir fordi du har barn som går der heile dagen. Vertfall ikkje om dei ikkje har nokon reglar dei må leve etter. Bytt dagmamma, og sei til ho gamle at du føler deg uroleg i forhold til situasjonen - at det er ureint og at ho ikkje er i form nok. Man skal jo vere sikker på at barna har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så virker det på meg som at denne damen kanskje bare gjør dette for penger.

Reagerer litt på denne. Hvorfor ellers skulle noen være dagmamma? Fordi de er så utrolig glad i barn? Fordi de ikke kan få egne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer litt på denne. Hvorfor ellers skulle noen være dagmamma? Fordi de er så utrolig glad i barn? Fordi de ikke kan få egne??

Denne reagerte jeg på.Som forendværende dagmamma vil jeg bare si at om det ikke var fordet at jeg var glad i barn og likte dem hadde jeg ikke giddet passet andres barn.Betalingen blir du ialle fald ikke feit av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mitt barn, ville jeg nok prøvd å skaffe en barnevakt til min lille. Uten at du trenger å si noe til henne før du har funnet en og kan si opp, dere har vel en avtale om oppsigele osv. Kanskje noen du kjenner har en flink barnepike de kan ha barna hos frem til sommeren, som kan ta et barn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...