Gå til innhold

Overflatevann, følger bakken eller renner hvor?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Håpløs i fysikk...

Noen som vet dette?

Vil overflatevann renne rett ned, eller følge gresset/jorda og i hvilken grad?

Under jorda er det småstein, og under der igjen er det fjell. Fjellet skrår mot huset og grunnmuren.

Det er en jeg kjenner som påstår at jeg bør legge mer jord mot grunnmuren, slik at overflatevannet renner fra huset.

Men fjellet under jorda skrår mot huset, og vannet vil vel likevel havne mot grunnmuren?

Legger jeg jord mot grunnmuren, kommer bakken helt opp mot husveggen nærmest. Ikke er det pent, og snøen vil jo kline seg mot veggen, slik at halvråtten snø vil tære på maling og plank.

Bør man lage en ekstra underjordisk grøft kanskje, litt lenger ut for å lede mer av overflatevannet bort?

Håper en eller annen her inne er ekspert på dette, eller i alle fall kan noe fysikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Overflate vann er i utgangspunktet oppå jorda. Når jorda er tørr trekker en del vann ned i jorda. Og vannet kan da trenge ned i grusen og vidre ned mot fast fjell.

Vann velger som oftes den enkleste veien. Og heller det mott huset ditt anbefaler jeg drenering, av et eller annet slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vannet følger jo den enkleste veien nedover! I ditt tilfelle vil det gå mer eller mindre rett nedover gjennom småsteinene og så følge overflaten av fjellet MOT huset ditt. Noe vil nok forsvinne nedover i sprekker i fjellet. Dersom fjellet stopper mot grunnmuren og ikek går under ville jeg nok laget en drensgrøft som ledet vannet til siden for huset.

Hva består grunnmuren din av? Leca? Har du sånn svart knotteplast utenpå? I så fall vil jo knotteplasten hindre at vannet trenger inn i veggen, men det er ikke så lurt å ha vanntrykk på utsiden heller.

Men har du merket noe problem ennå, eller er huset for nytt? Er det ikke for mye arbeid ville jeg gravd ned et slik svart drensrør (sånn med hull i) for å lede vannet bort. Det er i så fall viktig at du har riktige masser rundt dette røret slik at det ikke fylles av jord og leire.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpløs i fysikk...

Det er drenert og laget grøft inn mot muren men er ikke fylt igjen øverst ennå.

Uansett er høydeforskjellen der og under bakken skråner et fjell mot huset og går videre under huset. Dreneringen går til under muren så den er grei.

Nå er det forslag om å fylle ekstra jord mot huset slik at man liksom lager en kunstig bakke og nedoverbakke fra huset, men da vil grunnmuren nærmest bli ennå mer dekket og kanten over bakken vil bare være på 20 cm. Og uansett er jo fjellet som skrår feil vei til stede under bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpløs i fysikk...
Vannet følger jo den enkleste veien nedover! I ditt tilfelle vil det gå mer eller mindre rett nedover gjennom småsteinene og så følge overflaten av fjellet MOT huset ditt. Noe vil nok forsvinne nedover i sprekker i fjellet. Dersom fjellet stopper mot grunnmuren og ikek går under ville jeg nok laget en drensgrøft som ledet vannet til siden for huset.

Hva består grunnmuren din av? Leca? Har du sånn svart knotteplast utenpå? I så fall vil jo knotteplasten hindre at vannet trenger inn i veggen, men det er ikke så lurt å ha vanntrykk på utsiden heller.

Men har du merket noe problem ennå, eller er huset for nytt? Er det ikke for mye arbeid ville jeg gravd ned et slik svart drensrør (sånn med hull i) for å lede vannet bort. Det er i så fall viktig at du har riktige masser rundt dette røret slik at det ikke fylles av jord og leire.

Hilsen Lille meg

Det er lagt på knotteplast. Muren er av betong. Huset er ikke nytt, men dreneringen er helt fersk og ennå ikke riktig ferdig.

I grøfta er det ikke rør, men dreneringsmatte fylt med single, slik at ikke jord og leire skal komme inn. Det er for sikkerhets skyldt fylt single opp hele veien langs kanten av huset, også utenfor matta.

Jeg er mot å lage kunstig nedoverbakke, men det kommer forslag som jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til og som gjør meg usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke sikker på om jeg har oppfattet alt helt riktig, men det høres ut som at du har gjort mye bra.

Men jeg vil nok være litt enig med din bekjent som sier at du skal la bakken skrå fra huset, men det bør ikke være store skråningen (høydeforskjellen). Det er jo mest når det regner veldig kraftig slik at bakken ikke rekker å ta imot alt vannet, du kan få problem med at vannet trekker mot huset. Dette skjer jo sjelden.

Vil si at det er like viktig at knotteplasten går over bakkenivå slik at vannet ikke kommet i kontakt med muren. Tenk også på at det er dumt å ha jord for nærme trepanel på veggen, fordi det kan sprute opp på vennet når det renger.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...