Gå til innhold

3 barn= 15 omsorgsdager........

Kittykat

Anbefalte innlegg

Vi har 3 barn og siste barn fikk vi for 1 1/2 mnd siden. Da har vi 15 omsorgsdager til barn/barnepassers sykdom i år, sant?

Vi må vel ikke vente til neste år, må vi?

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal gå igjennom en operasjon om 12 dager og sambo må være hjemme med meg i 2 uker etter operasjonen fordi jeg vil ha forbud mot å bære ting, som også da inkluderer barna og babyen.

Og siden han ikke har så forferdelig mange feriedager igjen og jeg vil at han skal spare de til sommerferien, så må han ta av omsorgsdagene.

Vi skal også i tillegg si ifra til legen på sykehuset om vi kan få med et skriv/erklæring på at min samboer må være hjemme pga dette som han kan ta med til jobben sin.

Trygdekontoret hos oss har også stengt for dagen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Far til 2

Det finnes noe som heter "omsorgspermisjon". Avhengig av arbeidsgiver og hvor din samboer er organisert mener jeg at han kan ta ut 2 uker til dette formålet om barna er hans.

Det hadde imidlertid vært værre om dere hadde skilt lag og han bare hadde samvær. Ihht regelverket som praktiseres hos en del arbeidsgivere (med støtte i loven) vil da samboer kun få være hjemme de dagene som normalt skulle tilfallt han. Altså om han hadde hatt 30% samvær ville han kunne vært hjemme i 9 dager.

I et diskusjonsfora jeg var på for en tid tilbake var det et samboerpar som hadde skilt lag, men hadde en god komunikasjon. Far hadde bare 30% ? samvær pga flytting. Han kunne dermed bare få 3 dager hjemme med barnet.

I realiteten ble eneste alternativet at barnet (som var under 1 år) måtte sendes på barnehjem den uken mor/omsorgsperson var på sykehuset.

Men dette var en digresjon :) .

Tilbake til ditt spørsmål:

Jeg ville sjekket opp problemet med arbeidstaker organisasjonen og forespurt på mulighet for omsorgspermisjon med lønn.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste vi vet at han har rett til utenom omsorgsdagene er at han kan få en 3 dagers velferdspermisjon. Men da må han jo søke.

Jeg har ikke jobbet i noen av mine graviditeter, så jeg har ikke permisjon fra noen jobb og dermed så har han heller ikke noen rettigheter fordi jeg ikke har jobbet i 6 av 10 mnd.

Men omsorgspermisjon, er det uavhengig om mor har jobbet eller ikke det da? Jeg har ikke mye innsikt i sånt, da jeg har skjønt det sånn fra trygdekontoret at vi har overhodet ingen rettigheter på noen områder fordi jeg ikke har jobbet, så når sånne ting som dette skjer, så står vi fastlåst.

Sjefen hans vet at jeg skal opereres og at samboeren min blir borte en stund. Uansett hvilken måte/dager han bruker på å være hjemme med meg, så håper jeg det er med lønn, for vi har ikke råd til å miste 2 ukers lønn. Og ja, alle barna er hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Ja omsorgspermisjon er uavhengig av om mor arbeider/har arbeidet eller ikke. Men jeg ble litt usikker på tidsaspektet etter at du nevnte 3 dager. Men tross alt er det er snakk om omsorg for egne barn.

Jeg kan desverre ikke mer om dette regelverket, men håper det er andre her inne som kan hjelpe deg innen trygdekontoret åpner igjen.

Lykke til.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange foreldre der barn ofte er syke (og trenger flere omsorgsdager enn de lovgitte) må sykmelde seg på dette grunnlaget. Det samme hvis dagmamma etc også er sykt. Omsorgsdagene strekker ikke alltid til. (Feks vannkopper etc). Dette kan jo også være et alternativ for din mann..? Å sykmelde seg altså. Be han høre med legen sin. Fortell hvordan situasjonen er.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...