Gå til innhold

Salg av hjemmelaget smykker


Imax

Anbefalte innlegg

En på jobben spurte om muligheter for å kjøpe et smykke jeg hadde strikket (halskjede). Og så var det dette med pris da: Har hatt en diskusjon med moren min, og hun la på prisen jeg foreslo (mente jeg måtte huske på arbeidet man la inn). Hm. Noen erfaringer? Vil ikke være grisedyr, men driver ikke veldedighet heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er desverre slik at når man lager ting for salg, så får man ikke stort betalt for selve jobben man gjør. de tingene jeg har solgt er iallfall så de dekker materialer, også sitter jeg igjen med bare litt fortjeneste.

For armbåndene vi lager ville jeg selv tatt betalt max 100 kr. For et smykke kanskje 150-200 avhengig av typen perler og antall perler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her allerede vet, så lager jeg tiaraer for salg. Og det er desverre ingen bransje hvor man kan tjene særlig mange penger. Materialer er dyrt, og det går fort en del tid når man skal lage noe.

Laget en i går bl.a. som jeg brukte ca 3 timer på. Denne var av den enkle sorten, men med veldig mange perler. For denne tar jeg 300 kr. Da går nok ca 100-150 av dem til å dekke materialer. Dermed er det ikke så mye timebetaling på det akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som tok 100 kr for hjemmelaget ringer, slike med perler osv. Ikke noe med sølv eller tinn eller no sånt. Jeg betalte og syntes prisen var helt grei :-D . Så jeg hadde nok ikke reagert så veldig om prisen hadde vært ganske mye høyere på f.eks tiaraer.

Selv har jeg laget en del armbånd som gaver til venninner osv. Har fått kjemperespons og vurderer og selge de. Har forhørt meg litt om pris og tilbakemelding på at ca 200 kr og oppover er helt greit.

Selv om ikke håndarbeid er bra timebetalt, så tror jeg flere og flere folk verdsetter slikt arbeid mer og mer og er villig til å betale litt ekstra for å få noe som ingen andre har maken til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke smykker, men en del andre "småting".

Har funnet ut at det lønner seg å lage små ting, lager man store ting, og skal ha litt igjen for det, blir det "dyrt".

Men noen "gullgruve" er det ikke. Når jeg trekker fra materiell, forsøker jeg så jeg sitter igjen med en "timelønn" på ca 20 kr. Men oftest er det mindre (ca 10 kr).

Men en ting har slått meg: "Mannfolk-produserte varer" har en høyer pris ("timepris"), enn kvinnfolk-produserte varer"!!

Har sett på div. utsalg; t.d. dreiede tre-boller til flere hundre kroner, og hjemmesrikkede sokker o.l. for omtrent "ingen ting"!

Tre-bollene er produsert maskinellt, sokkene er hånd-strikket og tar (antagelig) lengre tid å lage!!

Dette har irritert meg litt... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager perle-smykker i alle slags varianter, og selger til venner, venners venner, familie og kollegaer. Men det er vanskelig å foreslå en pris på ditt smykke når jeg ikke har sett det. Du har ikke et bilde du kan legge ut i albumet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er en liten gjeng som skal begynne å lage smykker og selge på frimarked for å tjene penger til studietur. Hvor mye kan vi ta for machende strikkede armbånd og halsbånd. (prototypen er svart 3 mm ståltråd med mange små hvite perler, armbåndet er 9 masker og halsbåndet er 6. og så er det en lås på hver. Ble ganske stilig). Er det noen som er villig til å betale 150 kr for et sånt sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ugla:

Interessant observasjon om pris hos menn/kvinner du har gjort.

Liv:

Det er det sikkert, hvis de er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve å få tatt noen bilder så får dere se når jeg finner kamera. Det har plutselig blitt helt borte. Det er her hjemme et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en liten gjeng som skal begynne å lage smykker og selge på frimarked for å tjene penger til studietur. Hvor mye kan vi ta for machende strikkede armbånd og halsbånd. (prototypen er svart 3 mm ståltråd med mange små hvite perler' date=' armbåndet er 9 masker og halsbåndet er 6. og så er det en lås på hver. Ble ganske stilig). Er det noen som er villig til å betale 150 kr for et sånt sett?[/quote']

Liv; jeg selger mine heklede armbånd i samme str/stil for 250,-/300,-. Har solgt rundt 20 stk slike, og det er ingen som har reagert på prisen. Husk at mange setter pris på å få noe som ikke alle andre har, og betaler gjerne litt for det. Men du må jo vurdere selv... om smykkene dine er såpass "fine/proffe/fint utført" at du kan ta en viss pris (forstå meg rett, men det er ikke alt som blir like fint :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man ikke skal underprise. Det er håndverk! Og de som forstår det betaler gjerne. Det er unike produkter.

Enig også i mann/kvinne-pris, tror vi kvinner kan være vel beskjedne i forhold til menn (husk på det jenter når dere skal inn i lønnsforhandlinger!)

Jeg har sagt 350,- for halssmykke (strikket, 5 rader m perler, 3 mm tråd), 300 for armbånd.

Moren min fant tilsvarende smykker i en butikk på Grünerløkka til 900,-!!! Så ja jenter, det er mulig (tror prisen er litt høy, vi har jo ikke husleie og moms vi må betale...).

150,- er latterlig lite. Jeg mener at INGEN AV DERE bør selge smykker til under 250,- :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150,- er latterlig lite. Jeg mener at INGEN AV DERE bør selge smykker til under 250,- :fy:

Enig! Det er utrolig tidkrevende og pirkete å strikke/hekle med ståltråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kan jeg ta for dette og et bredere (9 masker)strikket armbånd?

http://album.kvinneguiden.no/showphoto.php...m&cat=512&page=

http://album.kvinneguiden.no/showphoto.php...m&cat=512&page=

Samme smykke bare tatt på litt avstand. De vi skal selge blir mulig en maske bredere. tar meg ca 30 min. å lage tror jeg.

Vet at alle ikke får de til å bli pene, men jeg tror jeg begynner å få dreisen på den strikkinga nå og har fått skryt. Greit at en ikke skal underprise men en skal jo få solgt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Det er utrolig tidkrevende og pirkete å strikke/hekle med ståltråd.

Ja, men jeg hadde jo ikke hatt samvittighet til å ta så mye betalt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har lyst å komme med en mening om mitt halsbånd da?

Noen som har forslag til god perle bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven - du er da ikke den tøffeste i bransjen heller da... Du har jo ALT for dårlig samvittighet for alt mulig rart (er det ok å søke jobb?) osv, så jeg mener du må ta deg sammen og sørge for å FÅ DET DU FORTJENER! Du undervurderer deg selv og ditt arbeide. Du er verd mer. No shit.

Pris for smykket ditt: Ville sagt 250,- jeg. Det jeg lager er dobbelt så bredt, og det har jeg sagt 350,- for.

Kjør på! Du må jo tilpasse deg markedet litt også da... Lykke til (fortell hva du fikk til slutt da!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tjorven - du er da ikke den tøffeste i bransjen heller da... Du har jo ALT for dårlig samvittighet for alt mulig rart (er det ok å søke jobb?) osv' date=' så jeg mener du må ta deg sammen og sørge for å FÅ DET DU FORTJENER! Du undervurderer deg selv og ditt arbeide. Du er verd mer. No shit.[/quote']

Der fikk jeg den. :ler: Men takk for det allikevel. Jaja, hobbyting gjør jeg mest fordi det er moro, ikke for å tjene penger... Ellers har jeg vært flink og søkt jobb da. :ler: Veldig fornøyd med det! Så det så. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...