Gå til innhold

"Brukere som tror de eier forumet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest SpaceBaby

Jeg for min del tror at KG hadde vært et langt mer interessant diskusjonsforum dersom alle hadde vært tvungne til å skifte nick etter en viss tid, eks 2-3 mnd.

Høres veldig slitsomt ut og tror nok dette ville tatt drepen på forumet. Jeg antar at det ikke er uvanlig at folk har et slags eierskapsforhold til sin bruker her. Ihvertfall har jeg det.

Man skulle heller ikke oppgi kjønn i profilen da jeg merker meg at endel menn automatisk oppnår (ufortjent) respekt og beundring her inne.

Kan ikke si jeg har merket noe til dette fenomenet, snarere tvert imot. Kvinnene har snarere en tendens til å rotte seg sammen mot de mannlige brukerne som ikke forteller dem det de vil høre. Ikke at det gjør noe, for dette er jo tross alt kvinneguiden, så en viss mangel på forståelse for det mannlige perspektiv må en nesten bare forvente.

først da blir man kvitt fjas, klikker og kan diskutere sak og ikke gå så mye på person som man gjør.

Personlig har jeg ikke noe imot fjas. Noen ganger er det fjas, andre ganger er det alvor. Man velger jo selv hvilke tråder man vil delta i, hvilke innlegg en ønsker å respondere på og hva en tar til seg, så jeg ser ikke helt problemet.

"Klikker" er vel bare et annet ord for "venner". Tenker det er naturlig at folk får seg internet-venner på et internet-forum, på samme måte som folk får seg venner i andre sosiale settinger.

Dette med å skille "sak" og "person" er et problem på alle internetfora, tror jeg. Det er ikke noe eget for Kvinneguiden. Grunnen er at det er lett å uttale seg krassere på internet enn ellers i livet. Det er en kjent sak og noe en nok bare må godta. Personlig mener jeg også at dette hovedsaklig er et problem knyttet til AnonymBruker. Det blir så klart lettere å slenge dritt jo mer anonym en er, og AnonymBruker er tross alt den mest anonyme av alle brukerne her inne.

"Folk som tror de eier forumet" forbinder jeg med brukere som ønsker å legge føringer på hva som hører hjemme her og hva som ikke hører hjemme her, hvem som skal få være her og hvem som bør slette seg, hva som er akseptabelt og hva som ikke er akseptabelt, hva en skal få lov til å si og hva en ikke skal få lov til å si o.s.v. o.s.v. Tenker ikke at de som stikker seg mest frem nødvendigvis "tror de eier forumet", og i så måte bærer denne tråden her egentlig mest preg av sjalusi i mine øyne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en god del erfaring med organisasjonsarbeid, klubber etc og det jeg har lagt merke til er når noen kommer brautende og skal drepe alt av tradisjoner, spllitte opp kontaktnett folk har samt pælme ut alle som har vært med en god stund er alltid resultatet død. Hele greia dør ut, det de nye fjernet var selve grunnmuren og hele korthuset raste sammen.

Grunnen til at man legger mer merke til noen er at de er der, de deltar, de er blitt en slags grunnstamme. Mens 99 % av andre bare fyker inn og ut og har liten eierskapsfølelse, liten interesse for å engasjere seg utover der og da.

Selv sliter jeg med å forstå denne narcissistiske trangen til å endre på noe man ikke trenger å være en del av. Og gjerne begrunne det med altruiske motiv.

"Egoisme består ikke i å leve som man selv ønsker å leve. Det er å be andre leve som man selv ønsker å leve". Oscar Wilde

Endret av Guybrush
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god del erfaring med organisasjonsarbeid, klubber etc

Snakk om politikk eller fagforening? Opplevde i vertfall det samme der, men der er det jo lagt opp til det da, de som ønsker gjennomslag, innflytelse og posisjoner

Anonym poster: fa8db46295683f07ab8e88a851bfcaf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om politikk eller fagforening? Opplevde i vertfall det samme der, men der er det jo lagt opp til det da, de som ønsker gjennomslag, innflytelse og posisjoner

Anonym poster: fa8db46295683f07ab8e88a851bfcaf0

Hobby, idrettslag, studentforeninger, studentersamfunn, studentuke, festivaler. Steder for sosialt samvær, ikke politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Det blir så klart lettere å slenge dritt jo mer anonym en er, og AnonymBruker er tross alt den mest anonyme av alle brukerne her inne.

Sånn som f.eks. dette:

Innlegget er ryddet for svar til slettet innlegg.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk det er drit skummelt å kommentere i tråder noen ganger :P

Vil du fortelle hvorfor?

Takk for gode svar hittil, forresten!

-TS

Anonym poster: 1ae506bbad57e1890746e0591914a5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Jeg synes faktisk det er drit skummelt å kommentere i tråder noen ganger :P

Haha! Jeg syns av og til det er skummelt å trykke på den knappen som lyser rødt helt øverst når noen har svart på innleggene dine. Spesielt når en står opp om morgenen og det står et rødlysende 20-tall og venter på deg. Blir litt sånn "faen, hva er det jeg har rotet meg opp i?" Skummelt og gøy på en og samme gang. Og så er det noen brukere som jeg bare vet er dritsure på meg med en gang jeg ser at de har svart. Slår aldri feil :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Jeans

Vil du fortelle hvorfor?

Takk for gode svar hittil, forresten!

-TS

Anonym poster: 1ae506bbad57e1890746e0591914a5bf

Synes bare noen kan være litt...frekke noen ganger. Sier ikke at alle må bruke smilefjes og spre fryd og gammen til en hver tid, men det er utrulig ubehagelig med sånne små-frekke kommentarer her og der.

Heldigvis holder jeg meg unna "seriøse" diskusjoner for øyeblikket så har ikke rukket å bli halshugget eller gruppeoverfalt enda. Men har jo sett andre bli det, og jeg har sett folk være direkte ufine.

Det burde vel gå an å si ting på en grei måte forde om man er på internett ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Jeans

Haha! Jeg syns av og til det er skummelt å trykke på den knappen som lyser rødt helt øverst når noen har svart på innleggene dine. Spesielt når en står opp om morgenen og det står et rødlysende 20-tall og venter på deg. Blir litt sånn "faen, hva er det jeg har rotet meg opp i?" Skummelt og gøy på en og samme gang. Og så er det noen brukere som jeg bare vet er dritsure på meg med en gang jeg ser at de har svart. Slår aldri feil :ler:

Ja, og særlig hvis de er anonyme...finnes mange greie av de også, men dessverre noen som ikke alltid er like hyggelige.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Det burde vel gå an å si ting på en grei måte forde om man er på internett ?

Skal være den første til å innrømme at det er satans vanskelig noen ganger. Av og til er det deilig å bare "BALLALLALALALAARG VOFF VOFF VOFF!" på internet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bare noen kan være litt...frekke noen ganger. Sier ikke at alle må bruke smilefjes og spre fryd og gammen til en hver tid, men det er utrulig ubehagelig med sånne små-frekke kommentarer her og der.

Heldigvis holder jeg meg unna "seriøse" diskusjoner for øyeblikket så har ikke rukket å bli halshugget eller gruppeoverfalt enda. Men har jo sett andre bli det, og jeg har sett folk være direkte ufine.

Det burde vel gå an å si ting på en grei måte forde om man er på internett ?

I en politisk debatt eksempelvis må man forvente den samme type retorikk og argumentasjon som benyttes mellom politikere i debattpaneler på tv. Endel reagerer på dette og synes det er frekt og stygt. Å påpeke at noen lyver, kommer med missvisende informasjon og bli ivrig og engasjert er en del av hele debatten. Det vil aldri bli slik at alle setter seg ned og er enige til slutt.

Enda værre er det innenfor felt som barn/mødre her inne. Rett og slett fordi alle er forskjellige og har svært motstridende meninger om både oppdragelse, amming osv osv. Da går det på følelser og svært lite på logikk. Ergo kan man ikke resonere seg frem til noe som alle kan enes i og personer har en tendens til å føle at deres syn blir tråkket på når noen andre forsvarer det motsatte synet og visa versa. Da blir det også overopphetet.

SnikkSnakk området er mer "kosemose" og uten den type uenigheter.

En diskusjon består i utgangspunktet av uenige personer. Diskusjonsforum = ett sted for folk som er uenige til å ta det opp i plenum.

Det fine med usensurert debatt på internett er som følger. Med en gang du gir en person en maske vil h*n mest sannsynligvis si sannheten. Altså det den personen faktisk mener. Det blir en rå meningsutveksling uhemmet av andres meninger.

Endret av Guybrush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Haha! Jeg syns av og til det er skummelt å trykke på den knappen som lyser rødt helt øverst når noen har svart på innleggene dine. Spesielt når en står opp om morgenen og det står et rødlysende 20-tall og venter på deg. Blir litt sånn "faen, hva er det jeg har rotet meg opp i?" Skummelt og gøy på en og samme gang. Og så er det noen brukere som jeg bare vet er dritsure på meg med en gang jeg ser at de har svart. Slår aldri feil :ler:

Min røde fare viser for øyeblikket 379! Jeg har rett og slett litt vegring for å sjekke den. Spesielt når jeg vet at jeg i kampens hete synes det var en god ide å hoppe inn i shitstormen med begge beina først. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Folk som tror de eier forumet" forbinder jeg med brukere som ønsker å legge føringer på hva som hører hjemme her og hva som ikke hører hjemme her, hvem som skal få være her og hvem som bør slette seg, hva som er akseptabelt og hva som ikke er akseptabelt, hva en skal få lov til å si og hva en ikke skal få lov til å si o.s.v. o.s.v. Tenker ikke at de som stikker seg mest frem nødvendigvis "tror de eier forumet", og i så måte bærer denne tråden her egentlig mest preg av sjalusi i mine øyne.

Her er jeg veldig enig med deg Space. Syns det er ganske ironisk at brukere som går aktivt ut med denne type "føringer" for andre brukere, samtidig anklager de som ikke følger disse "føringene" for "å tro de eier forumet". Virker som de egentlig bare er sure fordi de selv ikke får "bestemme".

Jeg forestiller meg at hvis man sitter mye her inne parallelt med å ha et minimum av liv utenfor, så kan forumlivet fort bli viktigere i livet enn det burde være. At man tar med seg den kontroll, små og store seire og det sosiale man burde hatt i det virkelige liv, inn hit, og lever det ut her isteden. Og da er det sikkert ikke lett å bivåne at andre får mer oppmerksomhet og oftere vinner debatter og velvilje enn de gjør selv.

Jeg har samtidig aldri sett denne typen føringer komme fra de som er gjenstand for beskyldningen om å "tro de eier forumet". Hvilket er et tankekors, for maken til pes enkelte får - og det bare for å være sosiale, argumentere godt, oppleve oppslutning om innlegg og synspunkt. Dette tar de på strak arm i motsetning til de som klager på dem.

Så da er det vel der skoen trykker - at man ikke får has på dem på ærlig vis, og SÅ skal man inn og fremme seg selv ved å stille dem i negativt lys ("de tror de eier forumet". For noe annet kan det jo ikke være når DE fåt oppmerksomhet og ikke JEG.)

"Man skal tåle andres meninger i sin avis". Og dette er ikke en gang deres avis - likevel så skal man inn og sette "standarden" for andre brukere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle heller ikke oppgi kjønn i profilen da jeg merker meg at endel menn automatisk oppnår (ufortjent) respekt og beundring her inne.

Det har jeg også lagt merke til. Noen damer er ofte veldig ivrige med å logre for og "plusse" på enkelte menn her inne, selv når mennene åpner munnen og bare skulle gjespe.

Anonym poster: 308f5fd6ce6392b1c42805368c531da9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Summers

Det har jeg også lagt merke til. Noen damer er ofte veldig ivrige med å logre for og "plusse" på enkelte menn her inne, selv når mennene åpner munnen og bare skulle gjespe.

Anonym poster: 308f5fd6ce6392b1c42805368c531da9

Er subjektivt hva folk liker og plussing er ikke så veldig kreds. SpaceBaby plusser samtlige innlegg.

Men til saken, man burde vel heller fjerne bildetrådene enn kjønn i profilen om man skal stoppe flørtingen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er subjektivt hva folk liker og plussing er ikke så veldig kreds. SpaceBaby plusser samtlige innlegg.

Men til saken, man burde vel heller fjerne bildetrådene enn kjønn i profilen om man skal stoppe flørtingen,

Dette har det vært en tråd om, det ble ramaskrik og oppstandelse når noen mente at bildetrådene og behandlingen av brukere her inne hadde en sammenheng.

Anonym poster: 1ae506bbad57e1890746e0591914a5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lagt merke til. Noen damer er ofte veldig ivrige med å logre for og "plusse" på enkelte menn her inne, selv når mennene åpner munnen og bare skulle gjespe.

Anonym poster: 308f5fd6ce6392b1c42805368c531da9

Det der er enda en sånn påstand som er med på å danne en oppfatning - enten den er sann eller ikke.

Faller for meg inn i kategorien "sleipt og intetsigende", servert ene og alene for å kontrollere bort denne typen oppførsel - om den da eksisterer. Selv har jeg i løpet av over et år ikke lagt merke til det.

Og om så var, så er jeg heller ikke sikker på at jeg ville anse det som så himla negativt. Koselig at det blomstrer litt vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var tilfellet at så mange jenter her inne plusser alt mulig vi gutta lirer utav oss er det jo snodig at et gjennomgående tema er klaging på mannlige brukere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...