Gå til innhold

Ettbarnspolitikken i Kina


Trixie

Anbefalte innlegg

Kina har enormt med tykke barn.

Det skal åpnes et slankesenter for barn i disse dager.

(Ellers er jo kineserne et slankt folk)

Grunnen til at det er så mye tykke barn er etbarnspolitikken.

De får et barn og de blir til de grader bortskjemt.

Økningen er stigende de siste 20 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei!

Så det du påstår er at siden enebarn er så bortskjemte så blir de så tykke...?

Spar meg!Er enebarn selv,jeg er litt kraftig,normal jente på 16 år.I 7.klasse var jeg litt større enn de andre,av fysiske årsaker...Det var absolutt ikke min feil,siden kroppen min ikke hadde begynne å vokse og utvikle seg.I dag bruker jeg kanskje like stor str i klær,og er kanskje 15 cm høyrere...Men at jeg var tykk?NEI!Enebarn er sååå bortskjemte?Synes det er å ta i...!Kanskje det er tilfelle i Kina,men de trenger maten og dessuten fråtser vel de fleste barn i Norge i mat....

*Jommen er jeg glad for at jeg har lært å akkseptere andre*12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du følger med litt om det som skjer andre plasser så hadde du ikke svart slik.

Dette var på nyhetene i går.

Nå kan du ikke sammenligne Kina med Norge.

Kineserene lever sunnere enn oss nordmenn. de er slanke folk. Vi beg. å bli feite.

At de trenger maten? Ikke mere enn oss. Den vanlige kineser har det bra.

Dette har nok noe med etbarnspolitikken å gjøre. Foreldrene vil vel være "snille", men så blir det feil.

Jeg tar mulig feil når jeg sier at du ikke skjønte innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tixie, du må huske på at noen jenter har en tendens til å tolke alt i værste mening, vri ting heeeelt ut kurs, krisemaksimere, og ende opp med, mener du at jeg er feit?

Selv om vi snakker om kina...

Waco

...noen ganger er det komplisert å snakke med damer....tror dere forstår hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg!Sier ikke du mot deg selv?!

Du sier de er sunnere enn oss,men tykkere?Eh...Jeg så ikke på nyhetene i går,som jeg ellers ALLTID gjør,men siden det var litt spesielle omstendiheter i går fikk jeg verken gått på nettet eller sett på TV....

Jeg er nok ganske verdens orientert,og du:jeg bare svarte med noen fakta...Uansett:Det med at jeg mente at kineserne trengte maten var fordi det er et ellers ganske fattig land...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Waco:jeg gjorde ikke det du påstår,jeg bare satte ting på spissen...Og jenter gjør ditt og datt;excuse me,men dette har ikke noe med spesielt jenter å gjøre!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør da vesle frøken, du virker litt vanskelig og kverulant å diskutere med... ikke vær så nærtagende så går det nok bra...

Ellers da?

Sola skinner og sommern har kommet, kan ikke sitte inne å misforstå innlegg med vilje da vettu....

1212[ Dette Innlegg er endret av: waco den 2002-06-03 15:18 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med temaet å gjøre, men jeg må nok si meg enig med deg Waco.

Jeg er nok et selvmotsigende kverulerende fe

som har en misjon her på kg: det er å grille feite folk. He, he. (du tok den Waco?)

Litt pepper og olje først, da blir det mest sprøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg deg om det samme Waco....Hvorfor er du rundt er og henger?Sola skinner jo sier du..Jeg må forresten gå,jeg skal på trening...

_________________

yvonne_karatekidgirl smilejente.gif

Deler er slettet.

Moderator

1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-06-03 23:32 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du, Yvonne, sier du kommer med fakta. Jeg så ikke en eneste faktasetning i innlegget ditt. Det som derimot er fakta er at det er en stadig økende andel av kinesiske barn som er overvektige. Dette har, naturlig nok, økt i takt med ettbarnspolitikken.

Deler av innlegget er slettet pga. munnhuggeri og skittkasting og har ingenting med temaet å gjøre.

Tusenfryd - moderator

1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-06-03 23:31 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinga

For det første: Kinas problematikk med økende fedme blant befolkningen generelt og blant barn spesielt er ikke noe nytt fenomen. Oppmerksomheten rundt dette meldte seg på slutten av 90-tallet for alvor. At det er ettbarnspolitikken som er skyld i dette problemet blant barn, er nok bare delvis sant. En stadig økende levestandard (Kina har gått fra u-landsstandard til å bli et såkalt ny-industrialisert land med blant annet store klasseskiller), samt vestliggjøring av matvaner blant kinesere generelt, spesielt de nyrike, har nok også sitt å si. Selvsagt er det de foreldre som putter sin nyvunnede rikdom i sine små skattekister: barna.

Nå er det engang er slik at Kina opererer med en såkalt "mild" form for begrensning av befolkningsvekst, med en anbefalt alder for giftemål for kvinner på 25 år og menn på 27 år, samt forbud mot flere barn enn ett. Kvinner som får flere barn enn dette, må gå igjennom en tvangsabort om de ikke tar abort frivillig. Andre straffeformer har vært bøter; rundt 3000 kroner må man ut med om man vil beholde sitt neste barn. For fattige kinesere en enorm sum. Selvsagt har det vært unntak fra denne regelen; i noen områder/noen sosiale lag kan man får et nytt barn etter 8 år hvis man først får en jente, får man en gutt kan man gjerne få en umiddelbar disposisjon fra ettbarnsloven. Det er forøvrig et annet problem i Kina og andre asiatiske land; at guttebarn blir foretrukket.

Kina har nå etterhvert, siden slutten av 90-årene, begynt å løsne på tøylene i sin strenge befolkningspolitikk, fordi folkeveksten har vært langt mindre enn anslått.

Ihvertfall: Det ER et problem i Kina at ca 20% av befolkningen er fete, det er anslått at hvert tiende bybarn er tjukt. Alt fra slankepulver til såkalte "slanke-leirskoler" blir iverksatt av samfunn og foreldre som vil minske magemålet på befolkning og barn. "Slanke-leirskoler" for barn kan gjerne bestå av hard fysisk trening, bevisstgjøring rundt kosthold og oppfordring til deltagerne om å ikke la seg "styre" av mat. Hvor stor suksess "slankeleirskolene" har i sitt formål, har vært omdiskutert og betvilt.

Man kan jo spekulere i hva det er som får folk i Kina til å bytte ut fisk og ris med ferdigmat og junkfood. Samt nærmest tvangsfore sine barn. Forslag har versert om at fedme symboliserer velstand, samt at fete mennesker er lykkelige, og at frihet fører til at folk stapper i seg ubegrenset av mat. Mat blir gjerne et symbol på foreldres kjærlighet overfor sitt barn. Få kinesere har hjerte til å nekte sitt eneste barn; selv ikke mat. Som sagt, dette er spekulasjoner som verserer i media, uttalt av kinesiske synsere og journalister i vestlig presse som omtaler problemene.

Så til sist: Dere som høvler ned meddebattanter; kom gjerne med konstruktive innspill til hovedinnlegget og hold dere for gode til å komme med oppgulp rundt person.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke:Er veldig enig med jeg..Du skjærer ingen over en kam...

Og du siste anonym:Jeg vet ikke hva du har skrevet,siden deler av ditt innlegg er slettet,men logg deg inn og skriv en personlig melding til meg hvis du mener at jeg er så fæl..For å hisse seg sånn opp som det du gjør klarer jeg ikke å skjønne...*Flire*...Jeg er da ikke 16 år engang....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi holde oss til temaet her? Personlige meldinger legges inn på Personlige meldinger.

Ok?

Tusenfryd - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan tror dere det går med Kinas befolkning om noen år ? De favorittiserer som kjent guttebarn, og enkelte kvitter seg med sine jentebarn.... Blir det verdens største ungkars-koloni i fremtiden ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabloidisering lenge leve! Det er vel bare sånn man kan forenkle et komplisert spørsmål som handler om menneskerettigheter, politikk, rikdom/fattigdom, øst/vest osv., til å si at "ettbarnspolitikk = fedme".

Ellers vil jeg ikke gjenta alt det smarte Vibeke sa, så les heller hennes innlegg en gang til. icon_wink.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke.

Tydelig at du kan ditt fag. Men jeg må nok arrestere deg littegranne. Av en studie foretatt av Verdenes Helseorganisjon (WHO) er ca hver tredvede barn overvektig. Ifølge det kinesiske akademiet for forebyggende medisin er mellom 5 og 10 prosent av barna i dag overvektige, og ikke tyve prosent.

I verdens-sammenheng er andelen overvektige barn ca 3,3 %, mens land som Egypt, Chile, Armenia og Algerie allerede passert 5 prosent. Og i Uzbekistan er andelen over 15 prosent, ifølge forskerne.

Men ennå er det langt igjen til vestlige land... i Usa er hver tredje førskolebarn overvektig.....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco: Hadde du giddet å lese innlegget skikkelig, ville du sett at det står der. 20% av BEFOLKNINGEN er fete, 10% av barna er fete, står det.

Arrester noen andre du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...