Gå til innhold

Hadde dere blitt sur for dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal man bli sur for det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er du helt på vidda? om hensiktet til barnet . tenåringen. på 12 år... skulle spare til pc. hva med og spare til noe annet. er du så firkantet at om du ber barnet ditt spare til en pc, så vil barnet heller spare til noe annet så skal du tvinge barnet til å kjøpe pc, pga du skal lære barnet noe?

rart verden er som den er. og nettet fult av tullinger ...

Eh, nei, jeg er ikke helt på vidda. Jeg ønsker at barna mine skal få et sunt og fornuftig forhold til økonomi. Jeg ønsker ikke at de skal tro at alt mulig til en hver tid vil komme deisende ned i fanget på dem. Jeg mener min jobb som oppdragende forelder er å i størst mulig grad gjøre mine barn rusta til å klare seg selv når de blir voksne. Da er det en ekstremt stor fordel at de faktisk har lært en del om økonomi og hva ting koster _før_ de som 18-åringer får full tilgang til sparekontoen sin...

Dine eventuelle barn, derimot, syns jeg synd på, som neppe lærer hverken folkeskikk eller økonomi. :roll:

Som jeg sa: om jeg muligens ikke ville blitt så glad er det dersom det var valgt som et spareprosjekt. Som noen andre nevnte: la dem gjerne bidra med penger til framtidig førerkort eller annet fornuftig!

Anonym poster: 2c9dee00ba896fdc4f3b09021237fb6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld Charactoy, det så for meg i farten ut som det var mitt innlegg som ble sitert (vi hadde temmelig like svar). Det var på ingen måte meningen å late som jeg var deg i mitt svar!!

Hilsen anonym #15 og #22.

Anonym poster: 2c9dee00ba896fdc4f3b09021237fb6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt handler ikke om foreldrene og deres følelser da. Foreldre må slutte å ta seg selv så høytidelig og sette sine egne følelser til side for barnas beste. De pengene de sparte kan nå gå til noe enda bedre. Som utdannelse eller førerkort. Førerkort hadde ikke mine foreldre råd til heller.

Anonym poster: 618ca4eb73d65aa1d0e0e6d0f8848364

Du missa jo totalt poenget.

Besteforeldrene underminerer foreldrene ved å ta avgjørelser som er opp til foreldrene og foreldres grensesetting.

Det er opp til foreldrene å bestemme når ungen er gammel nok til å få egen pc - ikke besteforeldrene.

Her hadde også ungen begynt å spare selv. Det er å frarøve ungen gleden ved å spare til egen pc og å klare å oppnå noe selv.

Anonym poster: 09c55b61ba1c3f1380d2b9c4110c8371

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hm, ingen barn her. Men det tviler jeg virkelig på :) Måtte lete ganske mye for å prøve og skjønne HVA jeg skulle bli sur på av hva du skrev egentlig.

Anonym poster: cf5e5f1f86cfacbdd3b87bea98c33473

Skrevet

Besteforeldrene underminerer foreldrene ved å ta avgjørelser som er opp til foreldrene og foreldres grensesetting.

Det er opp til foreldrene å bestemme når ungen er gammel nok til å få egen pc - ikke besteforeldrene.

Her hadde også ungen begynt å spare selv. Det er å frarøve ungen gleden ved å spare til egen pc og å klare å oppnå noe selv.

I dette tilfelle ville mor gi pc selv i gave, men ble sur fordi besteforeldrene gjorde det og hun ikke kunne.

Kan også ta med at jenten ikke bor hos moren, så det er ikke noe oppdragende elementer ut å går her.

Skrevet

Nei, aldeles ikke. Jeg hadde heller blitt takknemlig for at besteforeldrene kjøpte den pc'n, så jeg slapp den utgiften. De skjønner kanskje hvordan det står til med økonomien og vil bare hjelpe?

Skjønner at det er sårt å ha dårlig råd, men det er ingen skam i å ta imot litt hjelp fra tid til annen.

Vær glad for at de stiller opp heller, langt ifra alle besteforeldre som gjør det.

:hug:

Skrevet

er du helt på vidda? om hensiktet til barnet . tenåringen. på 12 år... skulle spare til pc. hva med og spare til noe annet. er du så firkantet at om du ber barnet ditt spare til en pc, så vil barnet heller spare til noe annet så skal du tvinge barnet til å kjøpe pc, pga du skal lære barnet noe?

rart verden er som den er. og nettet fult av tullinger ...

Om vi som foreldre og barnet hadde en avtale om at barnet kunne få kjøpe egen pc når barnet selv hadde spart penger til dette (tar ikke lang tid, en mer-enn-bra-nok-pc koster drøyt 3000 om man kjøper på riktig tidspunkt) og besteforeldrene var klar over denne avtalen, hadde jeg blitt oppgitt ja.

Det kan være mange årsaker til at foreldre velger å ikke kjøpe spesifikke gjenstander og heller avtaler at barnet skal spare til akkurat dette selv - når det gjelder pc kan årsaken f.eks være at foreldrene anser det som sannsynlig at noe barnet selv har spart opp til blir behandlet bedre enn noe barnet har fått uten forsakelse (det er utrolig hvor mange mobiler og pc'er en 10-14-åring kan ødelegge i året), det kan være at foreldrene ikke ønsker at barnet skal ha egen pc riktig ennå og utsetter kjøpet ved avtalen om sparing, det kan være foreldrene har spesifikke ønsker om hvilken pc barnet skal ha (jeg vet ikke om det er mulig å få uten innebygget trådløst nett lengre, men om det er mulig når mitt barn blir 10-12 år er det et minstekrav at barnets bærbare pc skal være uten dette), kort sagt et utall ulike vurderinger som foreldrene har rettigheten til å gjøre fundamentert i deres oppdragelsesmetoder, ønsker for barnets fremtid og deres vurdering av barnets modenhet og generelle utvikling.

Om dette hadde vært tilfelle hos oss, når vårt barn var i den alderen, hadde jeg altså blitt oppgitt - ikke over at besteforeldrene ønsker å gi barnebarnet noe barnet ønsker seg og har bruk for, men over at besteforeldrene på den måten bevisst eller ubevisst (alt etter hvor nøye kjennskap de hadde til vår vurdering av situasjonen "barnet-ønsker-pc") forpurret et ledd i vår oppdragelse av vårt barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er da ikke blitt fratatt noen ting. Det er ikke som at pengene som hun hadde spart på konto bare forsvant fordi hun fikk pc i gave. Her virker det som mor stort sett har dårlig råd og ikke kan kjøpe alt ungene peker på. Man blir ikke da bortskjemt eller ødelagt av å få en dyr ting i gave når man ikke får noen ting annet en nødvendig ellers. Det er vel ikke sånn at ungen tror at hun får alle de pengene som står på konto og kan bruke det til tull bare fordi hun ikke trenger å spare til pc lenger. Da kjører foreldrene på og får henne til å spare videre til noe annet.

Det virker litt hysterisk å tro at ungen vil bli en bortskjemt dritunge og at oppdragelsen er ødelagt bare fordi hun fikk en pc i gave en gang. Er ikke rart det blir dårlige familieforhold når folk skal ta sånn på vei for en bagatell.

Mine foreldre hadde ikke råd til alt de heller. Fikk mye penger og dyre ting i gave fra mine besteforeldre som jeg satte pris på. Ble verken bortskjemt eller trodde at ting bare falt ned i fanget mitt for det.

Tror en del foreldre undervurderer ungene sine sterkt og burde slippe litt på kontrollen litt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis meningen med å spare til en egen pc var for å få jenta til å forstå verdien av penger, så skjønner jeg at du ble litt grinete

Anonym poster: f9a0a62bfdc409e25e4dc5dbd0a31df7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene hadde jo sagt at hun kunne få en pc. Ved å la henne spare til en.

Skrevet

Jeg hadde kanhende blitt litt oppgitt hvis hensikten med at barnet sparte til pc, var å lære barnet noe om sparing og hvorfor det lønner seg - spesielt hvis besteforeldrene var fullstendig klar over dette. Ellers har jeg til nå bare vært glad for alt barnet har fått som det har trengt/vi har ønsket til barnet og som vi ikke har tatt oss råd til selv.

Dette!

Vet om noen besteforeldre som hele tiden "belønnet" barnet med å kjøpe gjenstanden da barnet hadde spart enn stund. Hva lærer barnet av det? Og barn får ofte en stor glede og mestringsfølelse av å kjøpe selv!:)

Vil man da belønne økonomisk fornuft, kan man heller sette inn tilsvarende beløp på en sperret sparekonto. Så kan barnet få denne i voksen alder.

Skrevet

Blir en sur for dette har en ikke mye å klage på i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...