Gjest baby-E Skrevet 11. mars 2004 #1 Skrevet 11. mars 2004 Nå er det i gang igjen! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=218776 :fy:
Gjest Moonshadow Skrevet 11. mars 2004 #2 Skrevet 11. mars 2004 Stakkar menneskene som blir utsatt for slikt
Pedro Skrevet 11. mars 2004 #3 Skrevet 11. mars 2004 http://www.student.uib.no/bof/terror.htm Dette burde alle lese. Den er lang, men fortelle mye om bakgrunnen. Kommentarer......
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2004 #4 Skrevet 11. mars 2004 dette er rett go slett helt sykt synes nå jeg! det kommer nærmere og nærmere og en ser at religionen står bak det hele.. jeg har ingenting i mot muslimer og synes da muslimer av den gode art lider sterkt av dette.. tenk nå på alle muslimer i det spanske land, hvor nedtrykt de vil føle seg etter at det er al qauida som står frem og hevder det er deres skyd.. samme regla som skjedde i usa, rasismen vokste... det er for urretferdig! også skjer det terror og gud og hver mann står frem på tv oglover at denne gangen skal vi ta dem, og de skal få sin straff... ja det varer vel en månedstid også erdet glemt igjen... og ingen får sin straff! før vi vet ord av det rammer det lille norge i nord også..... ingen kan føle seg trygge lengre!!
Prithivi Skrevet 11. mars 2004 #5 Skrevet 11. mars 2004 tenk nå på alle muslimer i det spanske land' date=' hvor nedtrykt de vil føle seg etter at det er al qauida som står frem og hevder det er deres skyd.. [/quote'] Du skal ikke ta for gitt at de føler seg nedfor. Store deler av den muslimske verden jublet 11 september. En meningsmåling tatt opp i Nederland 12 september 2001 viste at 80% av muslimene der støttet aksjonene i USA dagen før. Muslimske drosjesjøfører danset av glede på fortauet på Gardermoen da de fikk høre om angrepene 11 september. Det er en løgn og en myte at det bare er en liten andel av muslimene som støtter terror. I Pakistan er f eks Osama bin Laden dukker et ekstremt populært leketøy, og muslimer verden over kaller opp ungene sine etter ham. Selvsagt støtter ikke ALLE som regner seg som muslimer terror, den 11 september var det ett muslimsk land som gråt, nemlig Iran. Å ta igjen mot muslimer i vestlige land slik noen gjorde etter 11 september er i alle fall galt. Da opplevde muslimske kvinner å få sløret revet av og bli spyttet på på gaten. Det falt formodentlig ikke de grauthuene som gjorde det inn at en muslimsk kvinnes slør meget vel kan skjule tårer og blåmerker etter sist hennes mann brukte den rett Koranen 4:34 gir hennes mann til å slå henne. Nå skal man også her foreløpig være litt forsiktig med å fastslå at dette var muslimers verk. Selv om det etter som tiden går synes å dukke opp flere momenter som peker i den retning kan man fortsatt langt fra utelukke ETA. Prithivi
Gjest Piglet i.i. Skrevet 12. mars 2004 #6 Skrevet 12. mars 2004 Før vi begynner å skylde på noen, skal vi ikke vente og se hvem som faktisk er ansvarlig for terroren. Så vidt jeg kan forstå, mener spansk politi fortsatt at det er mest sansynlig at det er ETA som står bak. Piglet i.i.
Gjest 1111 Skrevet 12. mars 2004 #7 Skrevet 12. mars 2004 Huff .. blir trist jeg, bare av å høre om det ..
*Shira* Skrevet 12. mars 2004 #8 Skrevet 12. mars 2004 Utrolig tragisk. Det er ufattelig, og en kan ikke forestille seg hvilke smerte og sorg det spanske folk nå føler. Kan ikke tro at ETA har gjort dette. Fatter ikke hva disse menneskene tenker på så utrolig kyniske. Kondolerer Spania :cry:
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2004 #9 Skrevet 12. mars 2004 tror kanskje jeg uttrykket meg på gal måte,da jeg sa nedtrykt i mitt innlegg høyere opp.. mente på den måten at rasismen blusser opp igjen, og mange uskyldigemuslimer vil få dette slengt etter seg og folk vil være redde for dem og se pådem med stygge blikk..
Prithivi Skrevet 12. mars 2004 #10 Skrevet 12. mars 2004 For det første er islam en ideologi og ikke en rase, så i den grad det går ut over uskyldige muslimer er det ikke rasisme, men noe annet. For det andre, selvsagt går det ut over uskyldige muslimer, og det er tragisk, men det er tross alt atskillig MER tragisk at ca 200 spanjoler er drept, og ca 1400 skadet. Hva med DEM, og med DERES pårørende ? For det tredje, også etter 11 september var det en masse hyl og skrik om hvordan det gikk ut over uskyldige muslimer. Næremere granskninger viste at det for en stor del var løgn og oppspinn fra ende til til annen satt i omløp av muslimene selv. De som først og fremst måtte ta støyten på muslimsk side var muslimske kvinner, fordi de typisk er så lett gjenkjennelige på klesdrakten. Mange av dem var redde for å gå ut. I USA organiserte imidlertid kristne menigheter en slags eskortetjeneste hvor muslimske kvinner kunne få følge av kristne kvinner når de skulle ut for å handle osv, for på den måten å føle seg tryggere. For det fjerde: Det er påfallende taust fra spanske muslimer og deres ledere når det gjelder fordømmelse av aksjonen. Hadde de gått ut med det og hadde muslimer vært like flinke til å organisere demonstrasjoner mot terror som mot forbud mot hijab hadde det kanskje blitt mindre av at uskyldige muslimer må lide for det. Det er noe som heter: Den som tier samtykker. Hadde det kommet for en dag hvor stor del av muslimene i alminnelighet som sympatiserer med slike aksjoner er jeg stygt redd for at mange ville blitt rystet og sjokkert. Til slutt vil jeg bare si at la oss foreløpig være litt forsiktige med å plassere skylden for denne aksjonen. Det kan være muslimer, men det kan også være ETA. Det kan til og med være et samarbeide mellom ETA og Al qaida. Jeg leste i går at folk fra ETA angivelig skal ha fått opplæring i treningsleire hos Al qaida. Prithivi
Gjest rabrabara Skrevet 12. mars 2004 #11 Skrevet 12. mars 2004 For det første er islam en ideologi og ikke en rase, så i den grad det går ut over uskyldige muslimer er det ikke rasisme, men noe annet. Prithivi Det kan så være, men at folk regagerer negativt mot en gruppe, det skjer jo uansett om man kaller det rasisme eller "religions-kritikk". Ikke alle har like god orden på å sortere kategorier som du har, og hvilken merkelapp man setter på reaksjonen forandrer ikke innholdet. Ei heller resultatet.
Gjest pace Skrevet 12. mars 2004 #12 Skrevet 12. mars 2004 8 millioner i demonstrasjon i dag. Det er søren meg nesten dobbelt så mange som det er mennesker i Norge..
Gjest baby-E Skrevet 12. mars 2004 #13 Skrevet 12. mars 2004 8 millioner i demonstrasjon i dag. Det er søren meg nesten dobbelt så mange som det er mennesker i Norge.. hørte akkurat at det var 11 millioner...!
Gjest pace Skrevet 12. mars 2004 #14 Skrevet 12. mars 2004 hørte akkurat at det var 11 millioner...! På nrk.no står det 8, og hørte det også nettop på tv2 tror jeg.
Gjest lurven Skrevet 13. mars 2004 #15 Skrevet 13. mars 2004 tror neppe ETA står bak dette siden de vanligvis tar på seg skylden for ting de har gjort.. syns likevel det er rart at al quiada bruker krigen i irak som påskudd til å utøve terror i spania siden krigen i irak ikke var en krig mot islam.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2004 #16 Skrevet 13. mars 2004 Men tidspunktet tyder veldig på ETA..tre dager før valget.Uansett,noe godt kommer det ut av dette:ETA får sannsynligvis dødsstøtet nå, uansett hvem som står bak.ETA er blitt behandlet med silkehansker alt for lenge. Forresten, hva er det egentlig ETA kjemper for? Iflg.en kronikk i dagbladet er de jo allerede uavhengige? Uansett..sender min medfølelse til ofrene og deres familier..forferdelig,forferdelig,forferdelig..
Prithivi Skrevet 13. mars 2004 #17 Skrevet 13. mars 2004 syns likevel det er rart at al quiada bruker krigen i irak som påskudd til å utøve terror i spania siden krigen i irak ikke var en krig mot islam. Rent logisk og rasjonelt har du helt rett i det du sier. Problemet er imidlertid at mange muslimer oppfatter krigen i Irak som en krig mot islam. Det er selvsagt så langt fra sannheten som det er mulig å komme. USA sin krig mot Irak fjernet en sekulær diktator som antakelig har så mange muslimers liv på samvittigheten at man må tilbake til Djengis Khan for å finne maken, og USAs krig vil til slutt erstatte Saddam med en islamsk republikk under shiamuslimsk prestestyre. Krigen i Irak var derfor i realiteten en krig FOR islam, ført av USA, slik deres inngripen i Bosnia og Kosovo også var. Likevel oppfatter altså mange muslimer dette som en krig mot islam. Det illustrerer i grunnen bare hvilket irrasjonelt hat til vantro som er innebygget i islam, og hvor uforenlig islam er med logisk og rasjonell tankegang. Muslimene hyller og forsvarer sin egen massemorder (Saddam) og hater dem som bidro til å fjerne ham (USA og Spania). Det er omtrent like perverst som om fanger i tyske konsentrasjonsleire under annen verdenskrig skulle ha grepet til våpen for å forsvare sine fangevoktere mot sine befriere. GRUNNEN til dette er bl a at selv om Saddam drepte muslimer i hopetall blir han sett på muslim. Svært mange muslimer ser nok på Saddam som en svært dårlig muslim, men dog som en muslim, og i muslimsk tankegang er selv den dårligste muslim som tenkes kan bedre og mer verdt støtte enn den beste vatro som tenkes kan. Etter en slik "logikk" blir krigen mot Irak en krig mot islam, og angrep mot land deltok i å fjerne deres egen tyrann "rettferdiggjøres". Prithivi
~sikka~ Skrevet 13. mars 2004 #18 Skrevet 13. mars 2004 Men tidspunktet tyder veldig på ETA..tre dager før valget.Uansett,noe godt kommer det ut av dette:ETA får sannsynligvis dødsstøtet nå, uansett hvem som står bak.ETA er blitt behandlet med silkehansker alt for lenge. Forresten, hva er det egentlig ETA kjemper for? Iflg.en kronikk i dagbladet er de jo allerede uavhengige? Uansett..sender min medfølelse til ofrene og deres familier..forferdelig,forferdelig,forferdelig.. Det var jo også på 2,5 årsdagen siden 911 da, hva nå det måtte bety. Trenger ikke ha med valget å gjøre. http://berlinbabe0.tripod.com/SPECTRE/Madrid.htm#22
Prithivi Skrevet 13. mars 2004 #19 Skrevet 13. mars 2004 Men tidspunktet tyder veldig på ETA..tre dager før valget. Tja, er det så opplagt ? Enten det nå var ETA eller muslimske terrorister som sto bak må vi nesten forutsette at de tenkte gjennom hvilken virkning det ville ha på valget, og om det var en virkning som tjente deres interesser. Praktisk talt alle kommentatorer jeg har lest sier at hvis folk flest tror at ETA står bak er det den sittende regjeringen som vil tjene på det i valget. Hvis ETA står bak må vi derfor anta at de ønsker at den sittende regjeringen skal fortsette. For at aksjonen i så fall skal få den ønskede virkning fra ETA sin side er da også viktig at de faktisk får skylden for den. Det rimer dårlig med at både ETA selv og deres såkalte politiske fløy har benektet at de har noe med det å gjøre, da ville det vært mer naturlig at de "påtok seg ansvaret" som det gjerne sies. Sett fra ETA sitt synspunkt spiller det antakelig ikke noen særlig rolle om den sittende regjering vinner eller taper valget. Baskerland har allerede fått en stor grad av selvstyre, og den siste biten, dvs full selvstendighet, som ekstremistene i ETA vil ha, vil neppe noen spansk regjering gi dem. Hvis vi derimot antar at Al qaida står bak blir bildet annerledes. Kommentatorer hevder at hvis folk flest tror at de står bak det vil den sittende regjering tape på det i valget. Dette fordi denne regjeringen har støttet og støtter USA i Irak. Et regjeringsskifte i Spania er definitivt i Al qaida sin interesse, da det kan føre til at Spania trekker seg ut av Irak, og hele koalisjonen begynner å rakne. For Al qaida er det derfor IKKE likegyldig hvem som vinner valget, de ønsker den nåværende regjeringen vekk. For at aksjonen skal få den virkningen er det imidlertid viktig at Al qaida også får skylden, at den ikke legges på ETA. Det rimer med at en gruppe med tilknytning til Al qaida faktisk har påtatt seg ansvaret. Basert på dette resonnementet blir tidspunktet i forhold til valget også en indikator på at det er Al qaida som står bak. ETA får sannsynligvis dødsstøtet nå' date=' uansett hvem som står bak.ETA er blitt behandlet med silkehansker alt for lenge. [/quote'] Meget mulig, men det lyder vel heller ikke så veldig sannsynlig at ETA skulle sette i gang en aksjon som resulterer i at de får dødsstøtet. Da må de i tilfelle ha gjort noen grove feilvurderinger. Det er nok ennå for tidlig å være 100% sikker i sin sak, men stadig mer synes å peke i retning av muslimske terrorister. I så fall vil vi imidlertid kanskje aldri få vite det. Den spanske regjering har investert så mye prestisje i å gi ETA skylden at hvis det skulle vise seg å være feil ser jeg ikke bort fra at etterforskningen bevisst vil bli manipulert. Dette er er ekstremt skittent spill fra flere kanter. Prithivi
Jelly Skrevet 13. mars 2004 #20 Skrevet 13. mars 2004 ETA, som forresten gjerne vil av Baskerland kal bli en selvstendig stat og ikke et område i Spania med sitt eget språk bare inneklemt mellom Frankrike og en fjellkjede, får skylda av den spanske regjeringen. Som igjen var veldig tidlig ute med å støtte USA i Irak-krigen mot det spanske folkets vilje. Mange (støttet av meg) hevder at grunnen til at den spanske regjeringen legger skylda på ETA, som forresten nekter skyld, er at de skal ha valg, og at beskyldninger om at det faktisk indirekte er deres skyld at et Al-Quaida-lag, som tar på seg skylda, har angrepet Madrid, kan skade valget. Hvis noen skjønte forklaringen. Dersom dette er riktig, altså at skyldspørsmålet blir et politisk spill, er det noe virkelig galt med verden. Hadde det bare vært ETA, skulle jeg ikke vært bekymret, men hvis Al-Quaida skal angripe de land de har sagt de skal angripe, så får jeg minne om at Norge også stårpå den lista, om enn langt nede på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå